Ik zit er al langer aan te denken een HTPC aan te schaffen en wel eentje waar ook gamen goed mee te doen is. Het komt in de huiskamer, dus moet er gelikt uit zien en weinig tot geen lawaai maken. Aangezien het om een luxe systeem gaat, heb ik het budget op 1000 euro gezet.
Na het lezen van diverse forum topics en de BBG's heb ik een lijst gemaakt, maar aangezien het jaren geleden is dat ik een PC in elkaar heb gezet kom ik er nu achter dat ik er ook niet zo gek veel verstand meer van heb. Paar puntjes:
Edit: nog wat overige eisen:
-VGA of DVI output noodzakelijk aangezien de HDMI defect is op mijn verder perfecte HD-TV (VGA wel aanwezig).
-Audio moet naar oude stereo installatie (3.5mm -> tulp).
-Afmetingen van deze behuizing zijn ongeveer de max. Zou even moeten meten of er nog centimeters/millimeters over zijn.
-BlueRay / DVD moet aanwezig zijn.
-Twee HDD slots (3.5") moeten aanwezig zijn voor uitbreiding in de toekomst
Na het lezen van diverse forum topics en de BBG's heb ik een lijst gemaakt, maar aangezien het jaren geleden is dat ik een PC in elkaar heb gezet kom ik er nu achter dat ik er ook niet zo gek veel verstand meer van heb. Paar puntjes:
- Aangezien gamen wel te doen moet zijn (bijv. Diablo III, Borderlands 2 en enigsinds future proof) heb ik de snelst mogelijke CPU genomen die binnen de max TDP van 95W van de passieve koeling van de Streacom kast past en hier een GPU bij gezet. Ik heb geen idee of dit eigenlijk wat gaat met deze setup en of het wel zin heeft. Of wordt het zaakje op deze manier alsnog veel te heet voor een volledig passief systeem?
- Zijn er betere alternatieven voor dit moederbord? Ik heb niet 'gehecht' aan AMD overigens.
- Is deze power supply afdoende?
- HDD heb ik al liggen, staat hieronder alleen voor de volledigheid
- Is een 200GB+ SSD overkill? Rekening houdend met het OS (windows 8!), XBMC en plek voor redelijk wat games.
Edit: nog wat overige eisen:
-VGA of DVI output noodzakelijk aangezien de HDMI defect is op mijn verder perfecte HD-TV (VGA wel aanwezig).
-Audio moet naar oude stereo installatie (3.5mm -> tulp).
-Afmetingen van deze behuizing zijn ongeveer de max. Zou even moeten meten of er nog centimeters/millimeters over zijn.
-BlueRay / DVD moet aanwezig zijn.
-Twee HDD slots (3.5") moeten aanwezig zijn voor uitbreiding in de toekomst
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A10-5700 Boxed | € 104,90 | € 104,90 |
| 1 | MSI FM2-A75IA-E53 | € 74,90 | € 74,90 |
| 1 | Sapphire Ultimate HD 6670 1GB GDDR5 | € 75,99 | € 75,99 |
| 1 | Western Digital Green WD20EARX, 2TB | € 79,99 | € 79,99 |
| 1 | Streacom FC10 Zwart | € 288,30 | € 288,30 |
| 1 | Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 | € 59,99 | € 59,99 |
| 1 | Streacom OB2 Slot-in Bluray Combo drive Zwart | € 115,- | € 115,- |
| 1 | Streacom Streacom Nano150 PSU | € 80,- | € 80,- |
| 1 | Samsung 840 series SSD 250GB | € 141,- | € 141,- |