Toon posts:

PC vertraagt elke 5 / 10 minuten (gpu temp)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds medio maart het volgende probleem:

Elke 5 tot 10 minuten valt prestatie tot 2fps (world of warcraft). Na wat tests blijkt dat dit bij alle games het geval is. Na opstarten duurt het een ongeveer 15 tot 20 minuten voor de cyclus begint.

Ik heb windows opnieuw geïnstalleerd en zelfs een upgrade naar windows 8 uitgevoerd.
Nieuwe drivers voor de videokaart geïnstalleerd.
Direct x etc opnieuw geïnstalleerd.
Een spel geïnstalleerd op de c partitie om te kijken of het aan de partitie ligt. ( ja je gaat van alles proberen).
Kast open gemaakt en goed schoongemaakt (ook alle fans).

Dit alles zonder resultaat. Nu heb ik een hardwaremonitor en world of warcraft in een venster draaien en heb het volgende opgemerkt:

De temperatuur van de grafische kaart loopt op tot ongeveer 110C (ik weet dat dit behoorlijk hoog is), als de vertraging begint valt de temperatuur tot ongeveer 90C.

Temperatuur van CPU HDD etc, ligt binnen norm. Ook de load is niet bepaald hoog (40%).

Ik dacht eerst dat het aan de temperatuur van de grafische kaart lag, maar begin te twijfelen omdat deze heel snel weer daalt als de boel vertraagt.

Grafische kaart : Nvidia GeForce 9500GT
CPU : AMD Athlon 64 X2
HDD: WDigital WD5000AAKX

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-10-2025
Dat is omdat hij toch echt te heet word en dan terug gaat klokken. (en dan dus vertraagd)
Kijk eens in je kast en in je videokaart of er niet een laag stof opzit.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik al gedaan, de boel grondig schoongemaakt (ook de fan van de grafische kaart).

• questarey
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-01 19:43
je kan met msi afterburner je fan speed omhoog krikken, dan maakt ie meer geluid maar zou die beter moeten coolen. Als die niet helpt is je kaart langzaam aan het overlijden ben ik bang :(

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
110C is als deze correct is zeker niet goed.

De maximale temperatuur voor de 9500GT is namelijk 105C
http://www.hardwaresecret...ps-Comparison-Table/132/2

Meestal is de gemeten temperatuur van de core chip, op het moment dat de load wegvalt zal de temperatuur direct omlaag schieten. Waarschijnlijk gaat je GPU in thermal throttling.

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-01 20:05
Misschien een heel dom expiriment, zet hem eens in een koude omgeving. Zoals een koelkast (let wel even op condens / ijs vorming) en kijk of het dan langer duurt voordat die deze problemen gaat geven.

als dat zo is, is het duidelijk de videokaart die terug gaat klokken (iets dat me heel normaal lijkt met die temperatuur). Waarschijnlijk zit de koeler er niet meer goed op.

Investeren in een nieuwe koeler (indien mogelijk opnieuw vast zetten / koelpasta vervangen) of videokaart is een goede optie :)

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties! ik ga aan de hand van deze reacties nog een keer in de kast duiken.

Wat een nieuwe koeler betreft, denk ik dat het tijd wordt om een nieuwe kaart aan te schaffen, deze is ook niet meer van deze tijd natuurlijk.

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Lijkt mij sterk dat hij 110 graden Celsius wordt, althans als dit het geval is en vaker gebeurt kun je snel vaarwel tegen je kaart zeggen.

Wanneer een gpu te warm wordt klokt deze zich automatisch terug en dan kun je verschijnselen krijgen van een fps drop tijdens gamen. Wat je kunt proberen is je kaart uit je kast halen en de fan grondig schoonmaken en evt. de koelpasta vervangen. Dit zie ik minder vaak bij gpu's gebeuren maar lijkt mij in dit geval niet eens zo'n slecht idee ;). Controleer trouwens of er niets mankeert aan je fan op de gpu, ook bij opstarten.

Verwijderd

Topicstarter
Nou even met een spiegel in kast gedoken en nu blijkt dat de fan van de gpu niet meer werkt.

@JustwilliamNL; Ik ga er ook van uit dat de gemeten temperaturen zullen afwijken van de werkelijkheid, maar wel een indicatie dat er iets mis is uiteraard.

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Verwijderd schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 12:12:
Nou even met een spiegel in kast gedoken en nu blijkt dat de fan van de gpu niet meer werkt.

@JustwilliamNL; Ik ga er ook van uit dat de gemeten temperaturen zullen afwijken van de werkelijkheid, maar wel een indicatie dat er iets mis is uiteraard.
Dat verklaart een hoop ;), je kunt voor paar tientjes wellicht een 2de hands kaartje kopen die qua performance meer doet dan je huidige kaart en nog wel naar behoren werkt. Als je niet meer speelt dan WoW zul je daar genoeg aan hebben.
Pagina: 1