Presentatie over E-Sports

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnvdSluis
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-08 17:08
Beste allemaal,
Ik ben voornemens een presentatie te gaan geven over e-sports. De reden is heel simpel, ik vind het zelf heel koel en interessant en geloof er ook echt in dat dit iets is wat steeds verder zal gaan groeien. Daarom vind ik het ook leuk om andere mensen hier iets over te vertellen.

Mijn doelgroep is een club van ongeveer 20 mannen, hoogopgeleid en meestal behoorlijk kritisch/baldadig. Ik weet van deze groep dat ze niet of nauwelijks iets weten over e-sports in het algemeen laat staan over een specifieke game in competitie verband.

Aangezien ik zelf alleen Starcraft 2 speel wil ik daar de nadruk op leggen maar ik wil ook zeker iets vertellen over de andere games die momenteel "gebruikt" worden in wereldwijde competities.

Ook wil ik iets vertellen over de geschiedenis van e-sports en het ontstaan van een steeds grotere scene.

Als afsluiter wil ik wellicht een live demo geven / replay laten zien van een recente SC2 match of wellicht een andere game.

Het zou helemaal leuk zijn als ik mbt deze presentatie een gastspreker kan regelen die samen met mij dit verhaal goed kan en wil overbrengen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de volgende vragen:
- Welke games worden momenteel wereldwijd gebruikt in competities
- Wie wil er een bijdrage leveren aan het geschiedenis van e-sports verhaal
- Waar kan ik zelf meer vinden over de games die door de jaren heen populair zijn geweest en hebben bijgedragen aan de e-sports scene
- Wie heeft er een goed idee voor de afsluiter. Ik denk zelf aan een geniale cast van een, ook voor een leek, interessante pot SC2. Max 15 minuten van duur. (links please)
- Wie heeft er in de meest algemene zin leuke / mooie / informatieve filmpjes over e-sports (of links)
- Wie heeft er een goed idee voor een potentiele gastspreker. Wel graag realistisch want ik kan/wil hier niet teveel kosten aan maken. Day9 invliegen gaat hem dus zeker niet worden.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties!

Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wat heb je zelf al bij elkaar gezocht en gevonden? de meeste antwoorden kun je zelf al makkelijk vinden.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnvdSluis
Eens, kan ook al een groot stuk van de presentatie zelf in elkaar draaien maar is met name vanuit mijn eigen perspectief.
Ik ben ooit begonnen met Quake 2/3 in de e-sports. Toen een hele tijd niets en sinds SC2 beta weer actief daarmee. Alles wat daar tussenin ligt weet ik dus niet zoveel van. En ja, ik kan googlen maar kan me ook goed voorstellen dat mensen wellicht al wat dingen hebben liggen die ik kan gebruiken.
Ik vind liever niet het wiel 2x uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Je verwacht dus dat wij alles aanleveren en jij het simpel bij elkaar voegt in een presentatie. Dat komt over als liever lui dan moe.
Als je hier alvast plaatst wat je zelf hebt gevonden scheelt dat andere gebruikers ook weer in hun tijd, en krijg je geen dubbele informatie :)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 22:59
Gaat dit alleen over pc e-sports?

Ik ben namelijk een soort van pionier geweest in console e-sports en dit heeft geleid tot:

YouTube: EGL : European Gaming League
http://online.egl.tv/

DM mij mocht je meer willen weten of als je in contact wil komen met top console esporters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:44

Player1S

Probably out in the dark

iRacing is een internationaal opererende E-Sport op het gebied van autoracen.

Ik heb zelf aantal jaren, zonder noemenswaardig succes, meegedaan in een online competities met de geestelijke vader van iRacing, NASCAR Racing 2003.

http://www.simracing.nl/ is volgens mij ook nog steeds actief. Een Nederlandse online race competitie.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Houd er wel rekening mee dat iemand die geen interesse in en verstand van gaming heeft ook geen fluit interesse zal hebben in Starcraft 2, laat staan dat zo'n iemand 15 minuten naar Starcraft 2 wilt kijken.

Waarom ga je deze presentatie geven? Dat heeft nogal wat invloed op de inhoud. Als je het geeft op basis van vrijwillige aanwezigheid kan je een stuk meer je eigen richting kiezen dan wanneer de aanwezigheid een verplicht karakter heeft.

Vergeet nooit dat puur omdat jij een hobby hebt en dit interessant vindt een ander dat ook zal vinden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnvdSluis
@Tsurany: haha eens, nee het is de insteek dat ik iets vertel waar ik zelf interesse in heb met het doel de aanwezigen te insprireren. Ze zijn daar geheel vrijwillig.

@Saywer en Lint: thx, ga er vanmiddag even naar kijken. Als ik vragen heb kom ik er zeker even op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan heb je in ieder geval een stuk meer speelruimte. Zelf zou ik echter geen Starcraft 2 nemen, dat zou ik als gamer zelfs doodsaai vinden omdat ik niks met Starcraft 2 heb en het een game is die je enigszins moet begrijpen. Kijk eens naar het professioneel racen, dat kan iedereen begrijpen omdat het een digitale variant is van bestaande sport. Of een simpele shooter, mensen die elkaar neerschieten is makkelijker te begrijpen dan twee aziaten die allerlei poppetjes heen en weer sturen, gebouwtjes neerzetten en allerlei hotkeys gebruiken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:10

d_star

Maharadja of the Year :-/

Ja maar dan nog: in principe laat je dan het spelen van een game zien, en niet het principe e-sports. Met andere woorden, de tip die ik je wil meegeven is: laat, als je een live demo laat zien, beelden zien die overtuigend overkomen als e-sports en die de kenmerkende verschillen tussen normaal gamen en e-sports gamen overbrengt.

Als ik er zo over nadenk, zou ik zeggen dat het heel moeilijk is om dit live te laten zien. Wat je eventueel wel kan doen is een stukje competitie opgenomen vanuit een SC2 toernooi in Zuid-Korea of iets dergelijks, waarbij je wat van de sfeer ziet, de reactie van het publiek, de emoties van de winnaars..

Je beelden moeten écht het verhaal ondersteunen, een stukje gamen tegenover een publiek van 20 baldadige mannen terwijl 't verder niks vertelt over e-sports gaat je alleen maar een hoop hoon opleveren. Let daarop.

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat klopt inderdaad, het moet sowieso niet pure gameplay zijn maar echt een compilatie met slechts kleine stukjes gameplay en die zich vooral richt op het spelen zelf. Het toernooi zelf moet vooral in beeld komen aangezien dat echt hetgeen is waar het over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Het hele punt van esports is niet het spelen van een spelletje.

Esports =/= gaming. Dat is denk ik wel een punt dat je moet maken. Het is een sport omdat ervoor getraind wordt, analyses worden gedraaid en het uiteindelijk een zeer specifieke vaardigheid is die tussen de tegenstanders in een confrontatie te meten is. De juiste definitie van een atleet is dan ook iemand die met een zeer specifieke set vaardigheden de sportieve strijd met anderen aangaat. Om voor mij een voorbeeld dicht bij huis te pakken: Iemand vroeg ooit, is een boogschutter een atleet? Of een schaker, een golfer? Je denkt namelijk bij iets dergelijks niet aan dit woord om ze te omschrijven, ze zien er niet "atletisch" uit. Echter zijn concentratie / denksporten wel degelijk sporten en de beoefenaars atleten.

SC2 is niet heel anders dan "realtime dynamisch schaken" met een véél complexere set spelregels. Minder regels betekend alleen dat je verder vooruit zal moeten kunnen denken. En de manier van spelen vereist veel meer snelheid / behendigheid.

Je kunt daarom beter dat soort dingen laten zien, b.v. mooie samenvattingen van GSL toernooien, Barcraft, casting, 5000-APM handjes. Mensen die trainen voor CS 1.6 toernooien, quake 3 competities, LoL etc.

Een spelletje SC2 uitleggen duurt langer dan 20 min en de economische fundementen en rassen uitleggen duurt ook al snel meer dan 30, als je gewoon even 5-8 min early game laat zien b.v. Niet aan beginnen dus.

Neem vooral de geschiedenis van Esports even mee en onderschrijf de 4 dingen die belangrijk zijn voor een game om het een geslaagde esport te kunnen laten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnvdSluis
goeie tips mensen, dank! neem ik zeker mee. Meer is altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:24
Qua beeldmateriaal dat je wilt laten zien van SC2, gisteren zijn er voor de WCS een aantal wedstrijden geweest tussen 4 spelers die de 4 beste SC2 spelers ter wereld genoemd worden (WCS GSL group B RO16, daar kan je wel wat van vinden) als je daarmee ook de cast inclusief commentators laat zien heb je denk ik wel al iets wat de amusementswaarde van esports laat zien.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:14

IceStorm

This place is GoT-like!!!

[b][message=40190793,noline]Kijk eens naar het professioneel racen, dat kan iedereen begrijpen omdat het een digitale variant is van bestaande sport. Of een simpele shooter, mensen die elkaar neerschieten is makkelijker te begrijpen dan twee aziaten die allerlei poppetjes heen en weer sturen, gebouwtjes neerzetten en allerlei hotkeys gebruiken.
Hoewel beide voorbeelden (VEEL) beter zijn te volgen dan een potje Starcraft vraag ik me af of je uberhaupt de 'kunde' van een stukje gaming kan overbrengen aan iemand die gewoon geen interesse heeft in games in zijn algemeen.
Ik bedoel, ik speel zelf geen SC2 maar ik kan aan een replay nog wel zien dat iemand het spelletje iig snapt omdat ik wel game in het algemeen. Ik zou het zelf veel meer zoeken in laten zien hoe groot dit soort evenementen kunnen zijn, dat het niet alleen maar achterkamertjes-werk is maar echt professioneel opgezette evenementen. Dus wel laten zien dat er fans zijn, opnames zijn, commentaar geleverd wordt bij wedstrijden etc maar een interessante replay lijkt me niet zo haalbaar.

Gastspreker lijkt me ook nutteloos voor mensen die niks met gaming hebben. Sowieso vraag ik me af hoeveel serieuze gastsprekers je zou kunnen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 08:37
Je zou dit filmpje kunnen gebruiken als leidraad voor je presentatie:

Als aanvulling zou je nog misschien dit kunnen laten zien op het einde:

Comeback video's doen het altijd goed in het algemeen.

[ Voor 42% gewijzigd door AquaSheep op 03-05-2013 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnvdSluis
filmpje is echt KING. Helemaal goed en kan ik goed gebruiken, thx

meer filmpjes zijn altijd goed. Ook naar keoele E-sports momenten of registraties van toernooien enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnvdSluis
mensen nog meer input over dit onderwerp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 18:25
Ik denk dat je in je presentatie Counter-Strike niet onbelicht kan laten. Dat is eigenlijk de game die competetief FPS spelen heeft groot gemaakt. Ik denk ook dat ook een van de makkelijkste games is die te volgen is. Het is immers mensen doodschieten/bom planten danwel ontmantelen (dat er nog een heel stuk economie achter het spel schuilgaat kun je denk ik verwaarlozen).

De grootste Nederlandse clan is volgens mij LowLandsLions (weet ik niet zeker, volg voornamelijk de internationale scene). Misschien kun je met hen contact opnemen voor een eventuele gastspreker?

Meestgespeelde e-sports spellen:

SC1/2
CS 1.6 (toch wel behoorlijk dood aant gaan) CSS, CS:GO
DOTA2, LoL, HoN
Bij mijn weten wordt er, i.t.t. er in het eerste filmpje beweerd wordt, op grotere LANs fightinggames als Street Fighter/Tekken niet gespeeld (meer?) gespeeld.

[ Voor 10% gewijzigd door bermuda1980 op 07-05-2013 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnvdSluis
Eens, heb zelf ooit ook nog wel wat CS gespeeld en ken wel aantal oud CS-pro's dus dat neem ik mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 18:25
Succes met de presentatie trouwens, laat hier maar even horen hoe het gegaan is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:02

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou de Nederlandse e-sportsbond nog kunnen proberen: e-sportbond.nl en dan de voorzitter als gastspreker vragen. Doordat ik twee van de drie crewleden nog ken uit het verleden, weet ik dat deze heren al heel lang bezig zijn met e-sports en LAN-parties. Verder is Gameking JJ veel in de weer met e-sports. Je zou hem kunnen benaderen via Twitter (@GKJJ). Vragen staat immers vrij. Daarnaast zijn er natuurlijk wel een aantal Nederlandse gamers die hun geld verdienen met games, maar weinigen is het gegeven om dit over een langere periode te doen. Het is natuurlijk altijd mogelijk om Grubby natuurlijk eens te benaderen via Twitter (@followgrubby) of zijn vrouw en manager (@followcassandra) onder het mom van: Nee, heb je...

Games: Starcraft II uiteraard, Street Fighter, Call of Duty, FIFA, diverse racegames, al weet ik niet wat de actuele games een beetje zijn, want ik volg het niet zo. Overigens merk ik daarbij op dat Starcraft II wat mij betreft de minst toegankelijke is en wellicht daarom niet de meest voor de hand liggende om te tonen, ondanks dat jij er zelf natuurlijk wel een fervent speler van bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2013 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 17:46
Wanneer is deze presentatie? En omdat ik zo nieuwsgierig ben; waar?

Een paar weken terug deed BNR een uitzending over E-Sports. Hier had ik de niet geheel ontoevallige eer om bij te mogen zijn en mijn verhaal te doen over Starcraft 2:
http://www.bnr.nl/radio/b...g-als-professionele-sport
Ik speel zelf sc2 op masters niveau en shoutcast het. Voor mij is het dé E-Sport maar je moet andere genres zeker niet onder te mat vegen.

Wat denk ik heel belangrijk is is dat een E-sport game ook een leuke spectator-sport moet zijn. Trackmania is ontzettend skill-based, maar kent een heel andere vorm en consistentie van spanning dan een game zoals League of Legends en DotA 2. Beide van die games hebben trouwens ook een enorme E-sport scene met honderdduizenden kijkers.

Om even concreet op je vragen in te gaan:
MartijnvdSluis schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 10:32:

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de volgende vragen:
Dit varieert heel sterk en per regio. In Europa en de VS zijn ARTS/MOBA games netto het populairst, afgaande op het aantal toeschouwers, spelers en competities. SC2 is als RTS daar min-of meer vergelijkbaar mee maar als E-Sport zijn er veel verschillen. Shooters zijn ook populair maar omdat de Halo/CoD/CS scene regelmatig nieuwe versie en uitgaves krijgt wisselt dit sterk. Deze genres worden ook het meest op toernooien en livestreams gespeeld.

Fighting games zijn erg populair in Japan en de VS vergeleken met Europa. Deze scene is alleen erg op zichzelf gericht.
- Wie wil er een bijdrage leveren aan het geschiedenis van e-sports verhaal
- Waar kan ik zelf meer vinden over de games die door de jaren heen populair zijn geweest en hebben bijgedragen aan de e-sports scene
Ik heb hier een presentatie van een uur van DJWheat en Slasher over de geschiedenis van E-Sports en de gebruikte games:

Hier staat denk ik bijna alles in wat je wilt weten hierover. Zij zijn echt veteranen op dit gebied en het wordt zeer duidelijk uitgelegd. Ze zijn alleen een beetje nerveus..
- Wie heeft er een goed idee voor de afsluiter. Ik denk zelf aan een geniale cast van een, ook voor een leek, interessante pot SC2. Max 15 minuten van duur. (links please)
Deze video legt binnen 18 minuten uit waarom precies Starcraft zo'n goed spel en E-Sport is.

Als opzwepende cast. Hmm. Ik zat hier persoonlijk op het puntje van m'n stoel en het is TvT dus goed te begrijpen voor leken: http://tv.majorleaguegami...emifinals-mlg-dallas-2013
- Wie heeft er een goed idee voor een potentiele gastspreker. Wel graag realistisch want ik kan/wil hier niet teveel kosten aan maken. Day9 invliegen gaat hem dus zeker niet worden.
Ik klopt mezelf hier te veel op de borst maar stiekem vind ik dit erg leuk om te doen :P Eventueel kun je Grubby vragen, de Voorzitter van de E-sport bond of iemand van de DSCL. De finale van de DSCL is 1 juni in Den Haag met gratis toegang dus dat wordt sowieso gaaf.

Stuur me ff een DM, ik wil je hier erg graag mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnvdSluis
Dank mensen, ik zal het tussenresultaat in ppt vorm hier even posten. De presentatie is 6 juni, dus ik heb nog even ter voorbereiding.
Als er nog meer input is, altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-10 19:46

Pykow

Angelo OTR

E-Sports is een groot begrip, iemand die weinig met gaming heeft, zal hier niet lang naar willen luisteren.

Een tip die ik je kan geven is om je presentatie wel op E-sports gericht te houden en niet op de games.
Je geeft al zelf aan dat je veel starcraft 2 speelt, maar dat is maar 1 genre die gespeeld wordt, Zoals hierboven gemeld zijn er interviews die aan kunnen geven waarom Game X een echte e-sports game is en waarom, maar dat zijn voorbeelden.

E-sports is inderdaad de laatste jaren groeiende, tenminste steeds meer game hebben speciale toernooien waarmee je geld kan verdienen.
Vroeger zag je dit voornamelijk in china/japan en daarna in Europa met Fightgames en RTS.
Europa is pas later toegeslagen en voornamelijk met shooters zoals Quake/ unreal, Counter-strike.

Nu zie je soms dat ontwikkelaars of hardware leveranciers zelf toernooien organiseren.
kijk naar Intel en Call of duty of zelfs EA met FIFA.

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-10 14:34
Pykow schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 16:14:
E-Sports is een groot begrip, iemand die weinig met gaming heeft, zal hier niet lang naar willen luisteren.

Een tip die ik je kan geven is om je presentatie wel op E-sports gericht te houden en niet op de games.
Je geeft al zelf aan dat je veel starcraft 2 speelt, maar dat is maar 1 genre die gespeeld wordt, Zoals hierboven gemeld zijn er interviews die aan kunnen geven waarom Game X een echte e-sports game is en waarom, maar dat zijn voorbeelden.

E-sports is inderdaad de laatste jaren groeiende, tenminste steeds meer game hebben speciale toernooien waarmee je geld kan verdienen.
Vroeger zag je dit voornamelijk in china/japan en daarna in Europa met Fightgames en RTS.
Europa is pas later toegeslagen en voornamelijk met shooters zoals Quake/ unreal, Counter-strike.

Nu zie je soms dat ontwikkelaars of hardware leveranciers zelf toernooien organiseren.
kijk naar Intel en Call of duty of zelfs EA met FIFA.
Meh... daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb ooit in het verleden een presentatie moeten geven over een communicatievorm (iedereen van mijn klas moest dat) en daarbij gebruikte ik de MMORPG als voorbeeld. Naar mijn ervaring was dit voor veel mensen een eye opener, want veel mensen in je publiek kent dit fenomeen niet (of een beetje). Je moet alleen niet verwachten dat iedereen erg enthousiast raakt en je hobby zal delen.

Ik weet niet hoeveel tijd je hebt, maar zolang je niet te diep gaat, maar ook niet te breed (ofwel oppervlakkig) kan het best interessante discussies opleveren aan het eind. Een intro met een geschiedenis van E-sports is goed/interessant (max 2 slides) en nog een slide van de andere partijen, maar schakel dan naar jou favoriete onderwerp (SC2) met wat ondersteunend materiaal (hoogtepunten van commentaar + wedstrijden). Daar weet je het meest over en kan je natuurlijk het best iets over vertellen, maar pas op dat je niet teveel doordraaft en teveel technische termen gaat gebruiken.

Iets wat ik altijd probeer in een presentatie is de KISS methode (Keep it simple, stupid). Niet teveel tekst, overzichtelijke sheets en het moet er voor zorgen dat het publiek wel de sheets zal volgen, maar niet teveel afgeleid er door raakt zodat jou verhaal niet in hun oren terecht komt.

Overige tip: Probeer geen filmpjes direct in je Powerpoint te verwerken, want daar heb ik nachtmerries aan overgehouden (werkt niet of heel slecht) in het verleden. Misschien dat het tegenwoordig beter gaat, maar schakel liever over naar een browser met Youtube (waar het filmpje al gedeeltelijk/volledig is ingeladen) of speel het af met iets als Windows Media Player.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnvdSluis
Ik heb de eerste versie van mn presentatie af. Ik ben zeer benieuwd naar de opmerkingen. Ik zoek nog wat zaken:
- statistische data over esport (aantal kijkers toernooien, sponsor bestedingen, aantal hits op bekende sites over de jaren 2010, 2011, 2012 etc) Ik heb voor deze jaren al een beeld van het betaalde prijzengeld en de inkomens.
- leuk filmpje die als SC2 intro kan dienen

Opmerkingen bij de geschiedenis, daar ga ik wel snel doorheen maar wel leuk met veel plaatjes leek me.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-OXTJX7ZCRINU.pptx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnvdSluis
niemand wat opmerkingen of aanvullingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-10 14:34
Ik heb er een kritische blik op geworpen en constateer het volgende:

- Sheet 1 t/m 3 is een goede opening. Je legt er een vraag neer bij het publiek waar ze in de rest van de presentatie een antwoord op krijgen.
- Haal sheet 4 aub weg. Teveel tekst en daarnaast is de tekst ook te denigrerend voor je doel (en dat is andere mensen enthousiast maken). Ik haal eruit dat alleen nerds eSports leuk zullen vinden, terwijl je toch een groter publiek wilt bereiken.
- Sheet 6 t/m 11 zou ik inkorten. Sheet 7 en 9 kunnen er naar mijn idee eruit. Sheet 6 is een leuke intro voor de geschiedenis, met sheet 8 en sheet 10 laat een opbouw zien qua prijzen.
- Ook sheet 12 t/m 15 inkorten naar 1 sheet met namen. Sfeerbeelden zijn leuk, maar niet noodzakelijk en de sheets worden er niet duidelijker op. Zet gewoon de logo's van de organisaties op 1 sheet en noem een aantal bedragen van prijzen die men kan winnen. Dat zorgt voor interesse.

En daarna word het me wat vaag. Je toont eerst filmpjes en dan pas ga je over de huidige situatie praten. Ik zou dit omdraaien. Ook ga je naar mijn idee net iets te diep in op StarCraft 2. Ik zou minder over het soort rassen spreken, maar meer over de gedachte achter het spel. Je wilt de sfeer van die wedstrijden neerzetten en waarom ze jou zo aanspreken, het spel is slechts een van de vele voorbeelden.

Nogmaals, ik weet niet hoeveel tijd je hebt, maar bij meer dan 20 minuten kan je de meeste van mijn commentaren negeren (al zou ik sheet 4 echt eruit halen), maar heb je minder tijd dan zou ik het echt veel korter houden. Nogmaals, de termen die bij mij erin zijn gestampt vroeger zijn KISS (Keep it simple, stupid) en AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) en die werken nog steeds voor mij. Die laatste techniek is misschien meer voor verkooppraatjes, maar wil je niet dat er meer mensen jou hobby ook gaan delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:02
Helemaal met Stefan eens, sheet 4 is stereotyperend en veel te vol met tekst. Verder op sheet 16: de eerste vier van de vijf filmpjes zijn vrijwel identiek qua boodschap en vormgeving, ik zie de meerwaarde van filmpje 2 t/m 4 niet.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnvdSluis
thx mensen.
Sheett 4 gaat er uit, eens
Filpmpjes, ik wil er maar 1 doen, weet alleen nog niet welke. Jullie daar wellicht een mening over?
Ik heb overigens incl discussie zn beetje een uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnvdSluis
en de (hopelijk) definitieve versie. Als er nog commnts zijn, let me know.
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-TCUQQKUGTBFH.pptx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnvdSluis
verkeerde versie geupload,. Hier de goede
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-73MZPZZK3RKT.pptx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:13

TheNephilim

Wtfuzzle

Mijn reactie op de vragen waar ik een antwoord op heb:
Kijk even op het game overzicht van Twitch.tv. Games die bekeken worden zijn juist voor mensen die niet zelf in de game wereld zitten interessant. Dan is de vergelijking met normale sporten ineens makkelijker.
- Wie heeft er een goed idee voor de afsluiter. Ik denk zelf aan een geniale cast van een, ook voor een leek, interessante pot SC2. Max 15 minuten van duur.
Ik zou sowieso niet voor een gewone 'replay' gaan. Wellicht is een cast met (professioneel) commentaar van de StarCraft 2 WCS Europe.
- Wie heeft er in de meest algemene zin leuke / mooie / informatieve filmpjes over e-sports
Tjah, de grote game organisaties kunnen je daar toch het best mee helpen. Ook de diverse game teams kunnen vast wat informatie verschaffen op hun website.
Er zijn wel Nederlandse eSporters. Grubby en Ret zijn natuurlijk de bekendste, maar ik weet niet of je die zover krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Gebruik Prezi ipv die dia slide software uit 1960.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Bedenk wel even dat dit een site is die ook input vraagt van users en dat één van de sterke punten is dat discussies worden gestimuleerd. Het is echter geen huiswerk forum dus prima dat je om input vraagt maar uiteindelijk moet je ook zelf de knopen doorhakken en de richting bepalen welke je inslaat.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Pagina: 1