[W8x64] Plots kleurverschil tussen paint, photoviewer e.d.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:04
Opeens zit ik met een vreemd probleem die ik eerst zag in Google Maps.

Eerst volledig groen bij de weilanden, ik zoom in, krijg ineens vaal grijs groene weilanden.

Bij gewone foto's is het ook zo.
Openen in paint is goed, openen in eender welke photoviewer is niet goed.
Lokaal via Chrome of IE, goed.

Bestandsformaat doet er niet toe, ook niet qua Bpp of eender welke instellingen.

Zie hier het verschil:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6YcQCilVfRfP4oMzjT7kBPDH/medium.jpg

Wat ik al gedaan heb:
Schone boot
De-installeren van software (you never know)
Kleurbeheer gechecked, alles staat op standaard (standaard kleurprofiel ook voor de monitor: iiyama E2273HDS)
Monitor gereset (al lijkt me dat behoorlijk stug ;))
Autoruns gebruikt (sysinternals - checken of er iets opgestart wordt, wat niet goed is, hier ben ik competent in, niks vreemds gevonden)
Internet bezocht en oude topics, gevonden hetgeen ik zelf wel kon bedenken. Kortom: niet veel aan gehad.

Ter info: geen nieuwere drivers of oudere drivers, daar is niks in veranderd geweest.
Sysinfo: http://speccy.piriform.com/results/HfC8sIgzqbyBh2h6bT3RmJz

Wat ik denk is dat om een of andere reden de andere tools hem in CMYK openen, daar het kleurbereik ervan kleiner is. Maar ja, waarom en hoe. Deze is nieuw voor mij :+

[ Voor 9% gewijzigd door SkyStreaker op 03-05-2013 09:54 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Niemand?

Irfanview laat het ook zien zoals paint, maar wat maakt het nou dat er verschil is?

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Ik denk dat de ene applicatie wel kleurprofielen oppikt en de ander niet. Kleurprofielen kunnen instellen is leuk, maar als ze niet uitgelezen worden, heb je er niets aan en krijg je dus verschillen in kleuren tussen applicaties die er verschillend mee omgaan.

Simpele oplossing is om een foto te exporteren zonder kleurprofiel.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Nu je dat zegt, klinkt dat logisch. Maar als ik een plaatje exporteer in paint en op sla als bmp, tiff, of png - volgens mij gaat er dan geen kleurprofiel mee. Je moet niet vergeten, dat dit zomaar van de een op de andere dag was, zonder direct duidelijke oorzaak. En nu, Win8 d'r af gesloopt, Win7 d'r op en het probleem is gewoon verdwenen. Compleet.

En dan heb ik de afbeeldingen bewaard en gebruikt, die ik als voorbeeld heb gebruikt. Het enige wat ik KAN bedenken, naar aanleiding van je antwoord - dat ze geopend zijn a.d.h.v. een kleurprofiel?

[ Voor 22% gewijzigd door SkyStreaker op 06-05-2013 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-10 13:51
Naar wat er staat heb (had) je het kleurprofiel van je monitor geïnstalleerd op Windows 8? Heb je op Windows 7 dat kleurprofiel ook geïnstalleerd?

Over het algemeen gebruik ik geen kleurprofielen die bij monitors meegeleverd worden omdat Photoshop dan nog wel eens over zo'n kleurprofiel wil gaan zeuren.

Verder heb sinds Windows XP (64-bit) ook geen driver voor een monitor meer geïnstalleerd (en dus kleurprofiel omdat die vaak met de monitor driver meegeleverd wordt).

Het nadeel is nu wel dat je het niet meer in Windows 8 zonder kleurprofiel kan testen (tenzij je een back-up/image hebt gemaakt).

Onder Color Management (classic control panel) kan je namelijk kleurprofielen wijzigen of een standaard RGB kleurprofiel aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Ik denk dat Windows 8 iets "goed" denkt te doen voor je "foto's" (wat ook screenshots oid kunnen zijn) waarbij Windows 7 de pixels gewoon 1-op-1 overneemt. Voor beide opties is wat te zeggen, maar ik kan me voorstellen dat als je geen kleurprofiel toegepast wil zien, je het ziet als een fout.

Maar, wat Starke hierboven zegt. Windows "luistert" naar het kleurprofiel in je display settings. Dat zou eigenlijk voor het hele scherm moet gelden en niet voor één applicatie, maar dat is een kwestie van "welkom in de wonderlijke besluitvorming van Microsoft" :+

Je kunt ook ergens je monitor kalibreren trouwens (in zowel win7 als win8), dus wellicht kun je daar ook wat mee (de kalibratie resetten bijv).

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Toch is het vreemd wanneer ALLES op standaard staat, ik geen calibratie heb gedaan. Geen monitor-driver heb geïnstalleerd, geen andere kleurprofielen heb geïnstalleerd en alles staat zoals een verse installatie. Of het moet ergens in het register verkeerd gaan waar je niet direct zicht op hebt.

Evenzo, het doet er nu niet meer toe aangezien ik Win8 d'r uit heb gesloopt en het op Win7 hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Wel eens aan drivers van je videokaart gedacht?

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealRMike
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-12-2024
Nivida_intel schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 16:05:
Was ook mijn eerste gedachte. Zeker als je het dan hebt over het feit dat dit verschil alleen te merken was in de standaard Windows Photo Viewer. Aangezien deze standaard in Windows zit, zou ik eerder verwachten dat hier native settings o.i.d voor aanwezig is.

Ook is het zo dat Windows 8 WDDM 1.2 heeft, en W7 WDDM 1.1. Dus daar kan het verschil in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Nivida_intel schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 16:05:
Het zou eventueel van Catalyst 13.3 naar 13.4 kunnen zijn, waarom dit probleem naar voren is gekomen. Ik heb echter daarop ook al gezocht of meerdere mensen dit probleem rapporteren - v.z.i.w.: nee. Althans, nog niet.

Pagina: 1