Windows doet het niet -> bootmgr ontbreekt

Pagina: 1
Acties:
  • 1.872 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-07-2023
Hallo mensen ik heb ik een zelf een pc samengesteld waarvan ik de HDD, DVR en RAM van mijn oude HP pc heb gehouden. Eerst zei de pc dat de windows niet kan opstarten, allerlei dingen geprobeerd ( nog niet met een CDtje van HP niet bij me op het moment, dit kwam nadat ik hem terug kreeg van de pc boer...-.-). Er stond dat het waarschijnlijk komt door een verandering van software of hardware, waarschijnlijk hardware I guess sinds ik nieuwe componenten had gekocht. Daarna heb ik per ongeluk geklikt op het knopje om mijn hele HDD te verschonen tot fabrieksuitgave en dat wou ik niet dus had ik het geinterrupt en nu staat er ''bootmgr ontbreekt''
kan iemand mij helpen?

Systeem:
i5 3570K
7870XT Club 3D
MSI z77a-g45
antec HCG 520M
Micro 3x2Gb 1333mhz
WD ( weet niet welke kleur) 1TB 5400rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor453
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-05 14:54
Heb je een nieuw moederbord gebruikt zonder herinstallatie? Dan gaat dat meestal niet werken, onder andere vanwege de nieuwe cruciale moederbord-drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
Nee ik heb niks geherinstalleerd, hoe meot dat dan? En dat kan nu waarschijnliojk niet voordat ik iets adners heb gedaan? ja alles is nieuw op de HDD en RAM na...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:12
Windows (her)installeren is heel simpel, je doet een windows cd of een bootable usb stick in je pc
En je klikt een paar keer op next. Je wilt wel eerst een backup maken. Dat wilt zeggen dat je alle belangrijke dataopslaat op bv. Een externe harde schijf o.i.d. je kan ook een 2e partitie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• questarey
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-05 13:25
Je zal echt een herinstallatie moeten doen met zoveel nieuwe hardware. Dat is heel simpel, gewoon windows cd erin en de stappen volgen.

Daarnaast, je hebt echt een extreem trage HDD van 5400rpm voor een, ik gok, gamesysteem.
Ik zou een upgrade overwegen.

[ Voor 42% gewijzigd door questarey op 03-05-2013 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
Ja ik haal nog een 256 gb SSD, maar er staat bootmgr ontbreekt, kan ik dan wel weer in de Windows herstel menu komen om een back up te maken?

Mensen spijt me voor late reactie ik was een dag weg, excuses.

morgen ga ik dit proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Logisch dat de bootmgr ontbreekt, zodra de HDD door de bios aangestuurd wordt om z'n bootmanager te starten, en de driver-laag het over neemt, kan hij door de hoeveelheid nieuwe hardware (je bent mogelijk van IDE-mode naar AHCI-mode gegaan zelfs) die hele harddisk niet meer vinden. Whoops. Bootmgr missing. Can't find it. HLEP.

Herinstalleer dat ding... bij voorkeur op een SSD, die harddisk is traag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
Maar doordat de harddisk te traag is kan hij toch niet betekent het toch niet dat je het niet meer kan vinden?
Ik heb op het moment geen externe hardeschijf, maakt dat veel uit als je de Windows herinstalleerd via een cd?

En hoe zou je het moeten herinstalleren op een SSD terwijl het op een HDD zit, gaat ie dan niet autom. Naar de HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik kan je aanraden om eens het eea te lezen over computers en besturingssystemen. Het komt er op neer dat je niet zomaar je hardware kunt veranderen zonder reinstall, je windows gaat nu uit van een compleet andere PC, en tsja, dan kan hij zeg maar het stuurprogramma voor de harde schijf niet eens meer laden, waardoor de bootmanager ontbreekt.

Als je je moederbord vervangt, vuistregel: altijd Windows opnieuw installeren. Hoe dat gaan we niet voorkauwen, het is Gathering of Tweakers immers. Genoeg guides te vinden, doorgaans: DVD er in, opstarten van DVD, >LEZEN< wat er op het scherm staat, en doorgaan.

Zorg wel dat je Windows installeert op de schijf waar je het vanaf wil starten, Windows teleport zichzelf niet magisch van je harddisk naar de SSD als je die er later inzet, je kunt transferren maar een re-install is voor jou denk ik dan haast makkelijker. Dan kun je het beter gelijk goed doen, die WD schijf is traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
Hoi een late antwoord kmoet veel werken en heb nog vakantie, maar ik heb voor mijn oude HP pc geen windows 7 of boot DVD gekregen ( hier komt de HDD vandaag). Mijn broertje heeft ook een HP pc en heeft ook geen windows/boot DVD, we hebben alleen maar een DVD voor de monitor.

Een vriend van mij een een windows 7 dvd ik weet niet of het gekocht is of gedownload ( maakt het wat uit?) maar als ik deze erin steek geeft dat het zelfde effect als wat je hierboven hebt geschreven( herinstalleren)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-05 20:36
Dan komt dan waarschijnlijk omdat je niet aangeeft in het BIOS dat de pc moet booten van de CD. Je kan trouwens ook zelf een Windows 7 installatie van de Microsoft-site downloaden. Het is de key waarvoor je betaalt, niet de files.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
maar ik heb gewoon helemaal geen CD of DVD dus ik kan ook niks aan geven.
De Windows 7 zat gewoon al pre-installed in de HDD waardoor je geen CD/DVD en of Key hebt gekregen van HP. HP probeerd zoveel mogelijk winst te maken ofc.

Dus wat meot ik nu doen? als ik via microsoft site windows7 download moet ik toch eerst betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmushy1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-05 15:11
Er zit altijd wel een key op de kast zelf, op die sticker staat de windows 7 versie en de key.
Als je die hebt gevonden kan je windows 7 en die op een usb of dvd zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
oohw oke, ik had net effe gezocht op ''key'' op hun site maar ik kon niks vinden.
Waar moet je de key invullen en het downloaden op een usb/DVD :O?

Zou fijn zijn als iemand een link kan sturen

kheb een 64-bit home premium Windows7

[ Voor 9% gewijzigd door firevlam90 op 05-05-2013 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Cor453 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 23:02:
Heb je een nieuw moederbord gebruikt zonder herinstallatie? Dan gaat dat meestal niet werken, onder andere vanwege de nieuwe cruciale moederbord-drivers.
Dat is nog van het Windows NT 4.0 tijdperk, dat de HAL van cruciaal belang was voor de werking van het systeem.

In Windows XP is het al minder belangrijk geworden (ACPI en AACPI waren al enigszins compatible en E_ISA_UP kwam bijna niet voor) en sinds Vista maakt het helemaal niet meer uit of je je installatie overgooit naar compleet andere systemen.
firevlam90 schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 01:34:
Ja ik haal nog een 256 gb SSD, maar er staat bootmgr ontbreekt, kan ik dan wel weer in de Windows herstel menu komen om een back up te maken?
Opstarten in WinPE en "bcdboot C:\Windows" uitvoeren. WinPE staat in de WAIK.
Umbrah schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 14:18:
Het komt er op neer dat je niet zomaar je hardware kunt veranderen zonder reinstall, je windows gaat nu uit van een compleet andere PC, en tsja, dan kan hij zeg maar het stuurprogramma voor de harde schijf niet eens meer laden, waardoor de bootmanager ontbreekt.
Geen probleem hoor, een bestaande installatie kun je prima overgooien als je je maar aan de procedure houdt.
firevlam90 schreef op zondag 05 mei 2013 @ 12:36:
Hoi een late antwoord kmoet veel werken en heb nog vakantie, maar ik heb voor mijn oude HP pc geen windows 7 of boot DVD gekregen ( hier komt de HDD vandaag). Mijn broertje heeft ook een HP pc en heeft ook geen windows/boot DVD, we hebben alleen maar een DVD voor de monitor.

Een vriend van mij een een windows 7 dvd ik weet niet of het gekocht is of gedownload ( maakt het wat uit?) maar als ik deze erin steek geeft dat het zelfde effect als wat je hierboven hebt geschreven( herinstalleren)?
Gewoon de WAIK downloaden. Is veel sneller dan gaan zoeken naar een DVD.
firevlam90 schreef op zondag 05 mei 2013 @ 19:37:
oohw oke, ik had net effe gezocht op ''key'' op hun site maar ik kon niks vinden.
Waar moet je de key invullen en het downloaden op een usb/DVD :O?

Zou fijn zijn als iemand een link kan sturen

kheb een 64-bit home premium Windows7
WAIK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
Dus volgens de WAIK moet je:

-Op downloaden klikken
-Op een DVD zetten en dan heb je windows 7 zonder te betalen en zonder key?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aertsvijand
Klopt helemaal. Alleen de "zonder te betalen niet". Zoals ik al eerder zei: je betaalt voor de key (die staat zoals darkmushy al zei wel ergens op je kast), niet voor de files op zich. Maar je kan sowieso best eens beginnen met echt te LEZEN wat mensen posten en niet lezen wat je dénkt dat ze posten.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
Ja dat begrijp ik maar in de instructies op de site zelf staat niet dat je de key moet invullen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aertsvijand
De key moet je dan ook pas invullen tijdens de installatie. Dat is altijd zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
okeeeee dan ga ik dat zsm proberen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Dus je hebt een nieuwe PC en gaat een licentie hergebruiken? Misschien is een nieuwe OEM licentie kopen wel de meest legale manier van werken hier. Maar lang verhaal kort, wat op die hdd staat is dus een hardware specifiek image. Je hebt een kale installatie nodig of inderdaad... WinPE. Je hebt geen HP PC meer 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
Werkt die WAIK link van jou dan wel of moet ik dan gewoon een nieuwe windows halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Probeer het gewoon eens in plaats van ALLES te vragen. Het wijst allemaal wel hoe het werkt. Heb je nu wel of geen key?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
Ja maar kmoet nog een DVD ervoor kopen, het kan niet met een usb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
firevlam90 schreef op maandag 06 mei 2013 @ 15:06:
Ja maar kmoet nog een DVD ervoor kopen, het kan niet met een usb..
Je vraagt al eerder of je die WAIK kan branden. Nu vraag je weer naar een disk. Heb je die WAIK link gelezen? Het antwoord staat er gewoon...

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
?? Ik vraag naar een disk, ik zeg dat ik geen disk heb en er een moet kopen leer lezen dafuq.
Mensen zeiden dat het op beide kon.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:54

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

firevlam90 schreef op maandag 06 mei 2013 @ 15:09:
?? Ik vraag naar een disk, ik zeg dat ik geen disk heb en er een moet kopen leer lezen dafuq.
Dat mag op vriendelijkere toon. Dat linkje naar de WAIK vertelt precies wat je moet doen: op een dvd branden. Lees die pagina nog eens langzaam en rustig door.

Verder:
Umbrah schreef op maandag 06 mei 2013 @ 00:05:
Dus je hebt een nieuwe PC en gaat een licentie hergebruiken? Misschien is een nieuwe OEM licentie kopen wel de meest legale manier van werken hier. Maar lang verhaal kort, wat op die hdd staat is dus een hardware specifiek image. Je hebt een kale installatie nodig of inderdaad... WinPE. Je hebt geen HP PC meer 😁
Je moet inderdaad eigenlijk gewoon een nieuwe Windows kopen. Je licentie van HP is niet geldig voor dit apparaat.

[ Voor 40% gewijzigd door MueR op 06-05-2013 15:19 ]

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
firevlam90 schreef op maandag 06 mei 2013 @ 15:09:
Leer zelf lezen clown :+, nogmaals lees die link. Op die WAIK pagina staat letterlijk dat je de iso moet branden. Dat je het dan tot twee keer toe nog vraagt ligt toch echt aan jou, dan hoef je mij niet te vertellen dat IK moet leren lezen. Als iemand je vraagt iets te lezen, lees het dan i.p.v. te jij-bakken.

[ Voor 6% gewijzigd door LiquidT_NL op 06-05-2013 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
Ik vraag het niet clown ik zeg toch dat ik et niet goed heb gelezen en een dvd moet kopen pipo -.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Je hebt het over een lege DVD? Maak dat dan ook wat duidelijker. Aan inzet en goed Nederlands is ook veel gebrek bij jou. Hoe dan ook veel succes met je probleem als je zo uit je dak gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door LiquidT_NL op 06-05-2013 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
Als jij niet normaal kan lezen en mij dan de schuld geeft dan laat ik dat niet zo maar liggen...

Je moet inderdaad eigenlijk gewoon een nieuwe Windows kopen. Je licentie van HP is niet geldig voor dit apparaat.
Kan ik dit dan gebruiken op dezelfde harde schijf ?
Want op deze HDD heb ik allemaal spellen op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-05 12:14
Heren, bedankt voor deze vermakelijke discussie - ik zit op mijn saaie baan en dit toverde een brede grijns bij mij op het gezicht ;-)

Firevlam: je bent je oude HDD kwijt, ga daar voorlopig maar even van uit. Bouw je nieuwe PC, zorg dat je dat draaiend hebt, dan kan je daarna je oude HDD -erbij- steken en kijken wat er te redden valt. Dus:

1] leg je ouwe HDD aan de kant en vergeet hem even
2] koop die SSD
3] zorg dat je mbv een andere pc een windows-installatie dvd gereed hebt liggen (koop hem, kopieer hem, leen hem, whatever)
4] zoek een 'how to install windows' guide op en installeer windows op je nieuwe, lege PC
5] zorg dat alles lekker draait vanaf je nieuwe SSD computer
6] plug je HDD in, en ga dan eens kijken wat er te redden valt.

gl :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
Heren, bedankt voor deze vermakelijke discussie - ik zit op mijn saaie baan en dit toverde een brede grijns bij mij op het gezicht ;-)

Thats my job >:D.

Maar thanx voor deze hele stappenplan en niet mij telkens vragen laat stellen terwijl ik helemaal niks weet over dit soort dingen x(.

Thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
Nog even om jullie te laten weten hoe het is verlopen.

Mijn pc doet het nu, nieuwe SSD gekocht windows erop geinstalleerd, maar jammer genoeg ben ik zoals Znorkus al zei... mijn HDD kwijt.
Mijn HDD was helemaal gewist kweet niet hoe maar kan niks meer terughalen.

Maar toch bedankt voor al jullie hulp :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:59

Speedmaster

Make my day...

En wat heb je nu van het hele verhaal geleerd....?

Eerst goed inlezen over een onderwerp voordat je door een domme aanname allerlei acties uitvoerd en nu zonder bewaarde bestanden zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
? Nope anders had ik wel een backup gemaakt, dat komt altijd als eerste te staan als je windows het niet doet of als je in herstel mode zit :S, het is alleen dat ik games opnieuw moet downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:11

Bolletje

Moderator Harde Waren
firevlam90 schreef op maandag 06 mei 2013 @ 15:28:
Ik vraag het niet clown ik zeg toch dat ik et niet goed heb gelezen en een dvd moet kopen pipo -.-
Ah, kijk, hier gaat het mis, je moet op het Clown Forum zijn: http://www.clown-forum.com/

:)

Zonder grappen, na al een opmerking van een collega, ga je op dezelfde onvriendelijke toon verder. Dan gaat het topic maar op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.