Plasma liefhebber overstap naar Led-Tv of niet...?

Pagina: 1
Acties:

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Ik ben eigenaar van een Panasonic TH-46PZ85EA en al jaren een zeer tevreden gebruiker van plasma’s. Nu zou ik graag willen uitkijken naar een maatje groter, zoals de Panasonic TX P55VT60 = 55".

Als ik de reviews mag geloven, gaat er wat betreft de 2D beeldkwaliteit, nog steeds niets boven de geleverde en mooie beelden van een plasma.
Wanneer ik de Led-tv’s zo even bekijk en vergelijk met de laatste plasma’s, dan hebben ze minsten het volgende nodig, waarbij de prijzen bijgevolg de hoogte in schieten, local dimming, Array LED backlight, Full LED backlight , enz…

Toch vraag ik me af of er fervente plasma-gebruikers, toch de overstap hebben gewaagd naar een Led-tv en hier geen spijt van hebben :?

• M-dgrt
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-06-2025
Er zal ongetwijfelt iemand zijn die de ommezwaai gemaakt heeft en er geen spijt van had. Denk alleen dat het hoofdzakelijk met de omstandigheden tijdens gebruik, uiterlijk of andere zaken buiten de beeldkwaliteit om te maken heeft.

Ik had een plasma, wilde groter en kocht een lcd erbij. Ondertussen won ik ook nog een lcd met led verlichting. De gewonnen lcd na een jaar verkocht en weer een plasma terug gekocht. De oude plasma verplaatst naar de woonkamer. De grote lcd staat nu, na 3 jaar, weer op de nominatie voor een omruil terug naar een plasma zodat alle toestellen in huis weer een plasma zijn.

Bezint eer gij begint! ;)

• mh1956
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-07-2025
Ik wil dit jaar mijn huidige 37-inch HD Ready Panasonic plasma uit 2007 vervangen door of een Panasonic plasma of een Panasonic LED en ik kijk dus naar beide kampen.

Vanuit ruimteoverwegingen is een 50 inch plasma voor ons eigenlijk al net iets te groot. Liever had ik een 46-inch plasma gehad, maar die heeft Panasonic om onbegrijpelijke redenen een tweetal jaren geleden uit het assortiment gehaald. Een 47-inch LED zou wat dat betreft bij ons beter passen.

Verder heb ik inmiddels een behoorlijke verzameling 3D Blu-rays opgebouwd. Als 3D-techniek gaat mijn voorkeur steeds meer uit naar de passieve variant die in de Panasonic LED-TV's van 2013 wordt aangeboden, i.t.t. de actieve variant bij de plasma-reeks. Dat zou dus voor de LED kunnen spreken.
Verder - maar dat is puur persoonlijk - vind ik de LED-serie van Panasonic er wel fraaier uitzien dan de klassieke lijn van de plasma's. Men name de WT60-serie vind ik oogstrelend.

Ik wacht echter eerst even de eerste reviews af voordat we een keuze maken. Maar ik moet zeggen dat alle problemen die ik op dit forum lees over de recente plasma-modellen van Panasonic me niet echt veel vertrouwen schenken. Mijn plasma uit 2007 had en heeft al die problemen niet.

• Moris
Vandaar de vraag in een steeds evoluerende Tv-wereld :)

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 21:44
TX-P50VT50

Plasma en van Panasonic en met 3D, geweldig design wat een ding :)

• Moris
mh1956 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 21:18:
Maar ik moet zeggen dat alle problemen die ik op dit forum lees over de recente plasma-modellen van Panasonic me niet echt veel vertrouwen schenken. Mijn plasma uit 2007 had en heeft al die problemen niet.
Mijn beide Panasonic TH42-PV70E en TH-46PZ85EA hebben ook geen enkel probleem.
Waarom wel bij de laatste plasma's :?

• Moris
Net eens naar de prijzen gekeken, alsook de beeldkwaliteit Led tov plasma vergeleken.

Als ik het kort samenvat, dan heb ik voor hetzelfde geld dat ik aan een Led uitgeef een veel grotere Plasma.

• mh1956
Moris schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 22:52:
[...]

Mijn beide Panasonic TH42-PV70E en TH-46PZ85EA hebben ook geen enkel probleem.
Waarom wel bij de laatste plasma's :?
Precies. Dat verbaast mij ook zo. Als je ziet hoeveel klachten er bijv. zijn over inbranden, retentie, gele, groene vlekken... Ligt waarschijnlijk aan de nieuwere panels die ze tegenwoordig gebruiken, die daar kennelijk weer gevoeliger voor zijn. Mijn TH-37PV70 uit 2007 heeft nergens last van. Ik heb deze ook nooit ingespeeld of wat dan ook. Vanaf het begin normaal gebruikt. Het beeld is met de jaren zelfs beter geworden, vind ik.
Dat deze nieuwe problemen bij tests niet naar voren komen, is logisch, want daar worden ze maar gedurende een korte periode getest en vaak niet eens op de manier zoals jij en ik TV-kijken. Als ik zie hoeveel klachten er zijn over bijv. de VT50-serie, dan verbaast mij dat zeer.

• mh1956
Moris schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 19:01:
Net eens naar de prijzen gekeken, alsook de beeldkwaliteit Led tov plasma vergeleken.

Als ik het kort samenvat, dan heb ik voor hetzelfde geld dat ik aan een Led uitgeef een veel grotere Plasma.
Klopt. In de grotere formaten is plasma altijd goedkoper geweest. Alleen speelt bij mij niet: hoe groter hoe beter. Ik kijk eerst naar de kwaliteit en een aantal andere zaken, en dan pas naar de prijs. Ik koop maar eens in de zes, zeven jaar een nieuwe TV, vandaar.

• Moris
mh1956 schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 20:50:
Precies. Dat verbaast mij ook zo. Als je ziet hoeveel klachten er bijv. zijn over inbranden, retentie, gele, groene vlekken... Ligt waarschijnlijk aan de nieuwere panels die ze tegenwoordig gebruiken, die daar kennelijk weer gevoeliger voor zijn. Als ik zie hoeveel klachten er zijn over bijv. de VT50-serie, dan verbaast mij dat zeer.
Vandaar mijn twijfels en vraag of een plasma liefhebber nu blindelings terug een plasma kan aankopen, rekeninghoudend met de vele klachten op de huidige nieuwe Plasma-panels :?

De beeldkwaliteit staat bij mij nopg steeds op de eerste plaats.
Al de rest boeit me niet, en maakt voor mij de prijs te hoog, zoals, Smart-tv, spraakbediening, apps, enz...

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
mh1956 schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 20:50:
[...]

Precies. Dat verbaast mij ook zo. Als je ziet hoeveel klachten er bijv. zijn over inbranden, retentie, gele, groene vlekken... Ligt waarschijnlijk aan de nieuwere panels die ze tegenwoordig gebruiken, die daar kennelijk weer gevoeliger voor zijn. Mijn TH-37PV70 uit 2007 heeft nergens last van. Ik heb deze ook nooit ingespeeld of wat dan ook. Vanaf het begin normaal gebruikt. Het beeld is met de jaren zelfs beter geworden, vind ik.
Dat deze nieuwe problemen bij tests niet naar voren komen, is logisch, want daar worden ze maar gedurende een korte periode getest en vaak niet eens op de manier zoals jij en ik TV-kijken. Als ik zie hoeveel klachten er zijn over bijv. de VT50-serie, dan verbaast mij dat zeer.
Jouw TH-37PV70 heeft dit soort "mankementen" ook, echter zie jij ze niet omdat ze of heel minuscuul zichtbaar zijn of je niet weet waar je op moet letten. Vrijwel elke plasma die ik zie heeft last van bijvoorbeeld DSE en retentie en dat is echt niet erger geworden met de nieuwe lijn plasmatelevisies. Het enige verschil is dat men er beter op is gaan letten omdat men er makkelijk over leest en als men het leest, gaat het voornamelijk om Tweakeraars.

De normale gebruiker heeft er niet zo snel last van, net zoals jij. Totdat je er op gaat letten, en zelfs dan hoeft het geen irritatie te zijn. Ik zie het logo van RTL ook nadat Voetbal International heeft aangestaan, maar ik moet wel mijn best doen dit logo te zien en het is zo weer weg. Heeft de televisie er last van? Ja. Heb ik er last van? Nee, absoluut niet. Ik erger mij eerder aan de nadelen die LCD met zich meebrengt. En dan heb ik nog wel een LCD met CCFL achtergrondverlichting met een betere uniformiteit dan de gemiddelde LCD televisie met LED achtergrondverlichting. En dat is iets waar ik mij echt aan kan irriteren.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb die typische plasma kwaaltjes ook met mijn TV uit 2010. Vriend met de 37PV7 heeft ze ook. Wegen IMO nog steeds niet op tegen LCD kwaaltjes, die echt in beeldkwaliteit zit.

Als je gevoelig bent voor het flikkeren dat alle plasma's doen en veel overdag in vol zonlicht TV kijkt of het scherm heel veel als computerscherm gebruikt, zou ik wel een LCD overwegen. Ze zijn wel veel beter geworden de laatste jaren.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 08:58
Ik moet wel zeggen, ik heb een Samsung PS60E6500 en heb na 2 maanden al burn-in/zeer zware retentie op de plaats waar ondertitels staan, ik heb daar nu 2 donkere balken welke duidelijk zichtbaar zijn bij normale content. Ik heb nu al een week geen TV meer gekeken en continue de scrolling bars op staan, maar het verdwijnt niet...

• Dimens
JvS schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 12:48:
Ik heb die typische plasma kwaaltjes ook met mijn TV uit 2010. Vriend met de 37PV7 heeft ze ook. Wegen IMO nog steeds niet op tegen LCD kwaaltjes, die echt in beeldkwaliteit zit.

Als je gevoelig bent voor het flikkeren dat alle plasma's doen en veel overdag in vol zonlicht TV kijkt of het scherm heel veel als computerscherm gebruikt, zou ik wel een LCD overwegen. Ze zijn wel veel beter geworden de laatste jaren.
Als je televisie veel overdag in vol zonlicht staat, kun je beter investeren in luxaflex en een goedkopere plasmatelevisie kopen. Ook LCD televisies presteren slecht onder direct zonlicht.

Mensen die hun televisie als monitor gebruiken, zouden zich eens moeten afvragen wat het nu is van zo'n groot ding. Het heeft geen grotere resolutie dan de gemiddelde monitor, het gebruikt veel stroom en voor een goede LCD ben je ook nog eens veel meer geld kwijt waar je een betere plasma televisie en een goede monitor voor had kunnen kopen.

LCD televisies zijn leuk voor de ouderen die het verschil met hun slechte ogen toch al niet meer zien en de hele dag RTL aan hebben staan van 's ochtends 7:00 tot 's avonds 23:00 en met een laag energieverbruik beter af zijn.

• Dimens
timofp schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 13:00:
Ik moet wel zeggen, ik heb een Samsung PS60E6500 en heb na 2 maanden al burn-in/zeer zware retentie op de plaats waar ondertitels staan, ik heb daar nu 2 donkere balken welke duidelijk zichtbaar zijn bij normale content. Ik heb nu al een week geen TV meer gekeken en continue de scrolling bars op staan, maar het verdwijnt niet...
Neem eens contact op met Samsung. Zoals jij het beschrijft is het niet normaal.

• Moris
Wat ik over de nieuwe plasma's ook regelmatig lees is dat er veel gebruikers last hebben van gebrom/gezoem bij weergave van een helder wit of zwart beeld.

Al heb ik hier geen last van bij mijn oudere exemplaren, enkel wanneer ik dicht bij de Tv sta, hoor ik de ventilatoren.

• Dimens
Moris schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 13:20:
Wat ik over de nieuwe plasma's ook regelmatig lees is dat er veel gebruikers last hebben van gebrom/gezoem bij weergave van een helder wit of zwart beeld.

Al heb ik hier geen last van bij mijn oudere exemplaren, enkel wanneer ik dicht bij de Tv sta, hoor ik de ventilatoren.
Dit komt net zo goed voor bij oudere modellen.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:35

Bever!

3

Moris schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 13:20:

Alle plasma's buzzen bij helder wit, hoe meer helderheid hoe meer buzz.
Had ik al met een oude 42s10, en met 50vt30.
Echter is het niet storend en het overstemt de tv op normaal volume niet.

Oude crt bakken hoorde ik ook altijd heel hoog piepen, is ook normaal.

Laat me je een gouden tip geven, laat je niet gek maken door forums. Vooral plasma kopers zijn een slag apart en zoeken echt naar de foutjes en zijn er bijzonder gevoelig voor. Daarom kopen ze ook een plasma en geen lcd/led.. Zoek een mooie tv uit die past bij jouw wensen, en realiseer dat je bij een LCD enorm veel (meer) issues hebt.

• Moris
Bever! schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 15:02:
Zoek een mooie tv uit die past bij jouw wensen, en realiseer dat je bij een LCD enorm veel (meer) issues hebt.
Heb je bij de niet plasma Tv's zelf jouw genaamde issues ervaren... :?

Ik ben eigenlijk op zoek naar een opvolger voor mijn Panasonic TH-46PZ85EA en wil dus van een 46" naar een 55" gaan.
Wanneer ik bij Panasonic zou blijven, valt de keuze voor een 55" plasma tussen de ST60 of de VT60.
Het liefst zou ik voor de GT60 kiezen, maar deze is helaas niet in de maat 55" verkrijgbaar :(

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:35

Bever!

3

Moris schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 17:08:
[...]

Heb ze jarenlang verkocht ;)

• Dimens
Moris schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 17:08:
[...]

Elke televisie heeft issues en niet een televisie is perfect. Houdt daar rekening mee.
Dat je veel "problemen" tegenkomt kan inderdaad komen omdat plasma onder de kenners erg populair is en deze vaak met een kritisch oog er naar kijken. Laat je zo iemand naar een LCD televisie kijken, kan deze ook zo de "mankementen" van een LCD zien en opnoemen. De meeste plasmabezitters zal direct motion blur en / of beeldinterpolatie-fouten gaan zien bij LCD als mankement.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een opvolger voor mijn Panasonic TH-46PZ85EA en wil dus van een 46" naar een 55" gaan.
Wanneer ik bij Panasonic zou blijven, valt de keuze voor een 55" plasma tussen de ST60 of de VT60.
Het liefst zou ik voor de GT60 kiezen, maar deze is helaas niet in de maat 55" verkrijgbaar :(
De VT60 en ST60 zijn beide erg goede toestellen. Je doet sowieso geen miskoop.

• Moris
Voor het formaat 55" is me de VT60 veel te duur en waardoor de ST60 in in het zelfde budget blijft dat ik destijds voor mijn 46" Panasonic TH-46PZ85EA heb betaald.

Is de VT60 voor de hoge meerprijs, in beeldkwaliteit dan echt zoveel beter :?

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 08:58
Dimens schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 13:10:
[...]

Neem eens contact op met Samsung. Zoals jij het beschrijft is het niet normaal.
Heb ik reeds gedaan, ondertitels vallen volgens hun ook onder statische content en het wordt dus niet gedekt door garantie.

Plasma bus heb ik ook, in het begin is het storend, maar na een maandje valt het niet meer op.

Ondanks mijn issues ben ik overall toch meer tevreden over mijn plasma dan mijn led

Verwijderd

Je zegt het eigenlijk zelf al in je eerste post: er zijn goede LED TV's, maar daar hangt een prijskaartje aan. Ik heb zelf uiteindelijk een high-end LED TV gekocht, maar alleen maar omdat ik bij plasma last had van knipperend beeld. Als je daar zelf geen last van ondervind zal je bij plasma's denk ik betere prijs/prestatie verhouding vinden.
Pagina: 1