Setup uitbreiden naar HTPC + NAS: advies gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

• cooledspirit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-12-2024
Hallo,

ik heb een aantal vragen, m.b.t. iets wat ik wil samenstellen. Ik zal misschien gewoon beginnen met wat ik functioneel wil bereiken. Er zijn 4 zones in huis voor audio: deze moeten elk apart bedienbaar zijn. Eén zone is de hoofdzone (de woonkamer), waar een 5.1 staat, de rest is gewoon stereo.
Ik wens alle data gecentraliseerd op één plaats: muziek, video, foto's, automatische copy/sync "my documents" van alle gebruikers, delen van bepaalde foto's met de familie over het internet (nice to have), eigen webserver om wat mee te experimenteren, IPcam storage (security), streaming video naar pc's en tablets, en ergens zou ik nog (op termijn) DVB-S2 recording willen gaan doen ...

Ik heb reeds een PC die dienst doet als HTPC en zou daar nog een PC bijdoen die dienst doet als NAS.
In de NAS zou ik minstens 6 HDD stoppen (2 drives redundant) van 3 TB en wellicht ook een SSD voor caching. Graag zou ik het stroomverbruik wat beperkt houden, zeker naar NAS toe.

Dit heb ik reeds:
  • Als HTPC: een i3-550,Asrock H55M/USB3, 4 Gb RAM, GTX-550, momenteel draait er WIN7 op.
  • 2 AV-receivers, met RS-232 mogelijk, elk in staat om 2 zones te bedienen.
  • 2 USB sound cards van Creative (elk kan 1 zone voor zich nemen).
Ik wens dit uit te breiden met een zelfbouw NAS (aparte pc), en dacht daar BBG van Januari 2013 voor te gebruiken.
Ik vermoed dat ik best virtualisatie zou gebruiken, maar ik ben er niet uit wat eigenlijk de beste aanpak is, en welke hardware ik me best daarvoor extra aanschaf om de NAS samen te stellen en eventueel de HTPC te pimpen.

De HTPC zou ik alvast een SSD geven zodat hij erg snel boot (de data haalt de HTPC van de NAS).

Ik weet niet of het realistisch is, maar ik dacht op de HTPC 4 sessies van XBMC te draaien (voor elke zone 1), waarvan 3 virtueel. De audio XBMC's via XBMC live ofzo. De 3 virtuele zouden enkel voor muziek afspelen dienen, te bedienen via de Android remote app (audio output via de usb soundcards en via builtin audio van mobo).

Ik vroeg me af of ik hiervoor de HTPC kon gebruiken en wat upgraden met meer geheugen of dergelijke ? Een i3 is natuurlijk slechts een dual core. Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn en waar ik kan recyclen.
Of de XBMC's draaien op de NAS ?
Of omgekeerd: de huidige HTPC ombouwen tot NAS ? Maar hoe zit het dan met het stroomverbruik ?
Andere setups/proposals ?

Hartelijk dank voor het advies...

Mvg,

David.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
Oei lastige setup! Maar wel een uitdaging om het werkzaam te krijgen. Persoonlijk zou ik het afspelen van HD video en afspelen van verschillende audiostreamen scheiden. Het streamen van audio zou prima via de NAS kunnen gaan zodat de HTPC altijd genoeg CPU kracht over heeft om HD video te streamen.

Het gebruik van 3 virtuele XBMC's vind ik slim bedacht, maar is het hierbij ook nodig om 3x je OS te virtualiseren? Of 3x Openelec virtualiseren? De oplossing met USB geluidskaarten (kun je ook het geluid digitaal houden tot de gewenste kamer) is slim bedacht, dat zal prima kunnen lukken. Je kunt per XBMC config de gebruikte geluidskaart gewoon instellen. Wanneer je 3 verschillende ip-adressen toe kan wijzen aan de 3 virtuele XBMC instanties kun je ze ook afzonderlijk bedienen met de XBMC android app (ik weet niet of dit kan, heb ik geen ervaring mee).

Als alternatief kun je ook in iedere ruimte (waar geen HTPC is) een raspberry pi plaatsen (kun je gewoon XBMC op draaien). Zo hou je de mogelijkheid om op latere termijn ook video af te spelen in die ruimte open. Waarschijnlijk is het ook niet nodig om in de ruimte van de server een pi te plaatsen.

Qua stroomverbruik zou ik voor de NAS een nieuw systeem bouwen, ondanks dat die i3 550 redelijk zuinig is zijn de nieuwe Ivy Bridge CPU's en bijbehorende chipsets weer wat zuiniger. Afhankelijk van de kracht die je nodig hebt (moet je transcoderen om video af te spelen?) is een dual core al voldoende (Pentium G2020 bijvoorbeeld) wanneer je alleen hoeft te streamen.

Ik zou persoonlijk niet zo snel een SSD gebruiken om te cachen, er is natuurlijk wel snelheidswinst, maar heb je die ook echt nodig? Wat ik zelf efficienter vind is om je OS op een SSD of USB storage te draaien. Zo kan de NAS wanneer idle de HDD's in spindown laten gaan. Met 6 HDD's scheelt dit behoorlijk.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
jaapsander schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 16:53:
Oei lastige setup! Maar wel een uitdaging om het werkzaam te krijgen. Persoonlijk zou ik het afspelen van HD video en afspelen van verschillende audiostreamen scheiden. Het streamen van audio zou prima via de NAS kunnen gaan zodat de HTPC altijd genoeg CPU kracht over heeft om HD video te streamen.

Het gebruik van 3 virtuele XBMC's vind ik slim bedacht, maar is het hierbij ook nodig om 3x je OS te virtualiseren? Of 3x Openelec virtualiseren? De oplossing met USB geluidskaarten (kun je ook het geluid digitaal houden tot de gewenste kamer) is slim bedacht, dat zal prima kunnen lukken. Je kunt per XBMC config de gebruikte geluidskaart gewoon instellen. Wanneer je 3 verschillende ip-adressen toe kan wijzen aan de 3 virtuele XBMC instanties kun je ze ook afzonderlijk bedienen met de XBMC android app (ik weet niet of dit kan, heb ik geen ervaring mee).
Mits je voldoende power aan boord hebt (CPU en geheugen met name) gaat dit wel werken, maar ik ben bang dat de huidige hardware te kort schiet. Investeren kan, maar lijkt me alleen nuttig als het ook nodig is. Daarbij haal je met 4x XBMC ook veel meer tevoorschijn dan dat je nodig hebt. Logischer is het imho om alleen de services te nemen die je nodig hebt, en dit aan te bieden aan het huidige OS. Er zijn genoeg applicaties te vinden die meerdere afzonderlijke streams kunnen aanbieden.
Als alternatief kun je ook in iedere ruimte (waar geen HTPC is) een raspberry pi plaatsen (kun je gewoon XBMC op draaien). Zo hou je de mogelijkheid om op latere termijn ook video af te spelen in die ruimte open. Waarschijnlijk is het ook niet nodig om in de ruimte van de server een pi te plaatsen.
Dat lijkt me een veel mooiere oplossing inderdaad, maar heeft wel als groot nadeel dat de Pi niet zo'n geweldige analoge output heeft voor geluid. Zolang je via HDMI gaat is het perfect, maar voor analoog kun je dan beter er een USB-geluidskaartje aan prikken.
Qua stroomverbruik zou ik voor de NAS een nieuw systeem bouwen, ondanks dat die i3 550 redelijk zuinig is zijn de nieuwe Ivy Bridge CPU's en bijbehorende chipsets weer wat zuiniger. Afhankelijk van de kracht die je nodig hebt (moet je transcoderen om video af te spelen?) is een dual core al voldoende (Pentium G2020 bijvoorbeeld) wanneer je alleen hoeft te streamen.
Voor de huidige setup is dat inderdaad al wel voldoende. De vraag is wat er in de toekomst gaat gebeuren. Voor de DVB-S2 tuner hoef je ook niet enorme rekenkracht te hebben; een SQL-database die erbij komt is nog het zwaarste. Mocht je in de toekomst nou nog wel grote plannen hebben dan kan je misschien beter naar een i3 2335 oid kijken.
Ik zou persoonlijk niet zo snel een SSD gebruiken om te cachen, er is natuurlijk wel snelheidswinst, maar heb je die ook echt nodig? Wat ik zelf efficienter vind is om je OS op een SSD of USB storage te draaien. Zo kan de NAS wanneer idle de HDD's in spindown laten gaan. Met 6 HDD's scheelt dit behoorlijk.

iRacing Profiel

• cooledspirit
Dat zijn allemaal erg nuttige tips van jullie beiden, bedankt !... tuurlijk hoeft het niet allemaal virtueel te zijn, daar had ik even niet bij stil gestaan (iets te rechtlijnig gedacht ;-) ) Als de HTPC het aankan alles naast elkaar te draaien geniet dit mijn voorkeur, maar als ik je goed begrijp is de kans dat dit lukt niet erg groot.

Naar andere alternatieven voor muziek toe is de beperking dat het via een smartphone app moet te bedienen zijn. Ik heb zelf helaas niet veel ideeën over muziek alternatieven. Tips zijn altijd welkom.

Aan de raspberry pi had ik nooit aan gedacht, dat is een hele mooie, ik ga wel vooral via de analoge uitgang werken voor de 3 andere zones (hoofdzone is via hdmi). Ik heb even bekeken en raspberry pi ondersteunt ook USB sound cards, maar USB sound card lijkt (nog) niet ondersteund door XBMC (http://wiki.xbmc.org/?title=Raspberry_Pi/FAQ). Ook vind ik de Creative Sound card die ik bezit niet terug in de supported usb sound cards, hmmm...
Wat nu gezongen ?

Kan men trouwens de raspberry pi vanuit "standby "starten of iets dergelijks ?

Als je naar een raspberry pi en naar tablets stuurt, moet je dan transcoderen ? DVD en Bluray iso's...
Indien transcoderen nodig is, wat heb ik daarvoor nodig ?

Als ik een i3 3225 (TPD 55W) of misschien een i3 3220 (TPD 35W) voor de NAS zou nemen, welk mobo gaat daar het beste bij dat vt-d ondersteunt en 8 disks kan herbergen ?

Hartelijk dank,

David.

• cooledspirit
Ik heb even verder gezocht en het ziet er niet naar uit dat XBMC snel USB sound cards (ALSA) zal ondersteunen, het zou niet lukken by design (de details heb ik niet onthouden), dat is erg jammer, het leek me een super oplossing.

Het is misschien wat overkill, maar als iemand een goedkope maar toch goed klinkende HDMI naar stereo uitgang kent (ik weet dat zo'n adapters bestaan, maar de kwaliteit van je geluid zal ook daar afhangen van de DA converter, en nee, het is niet voor audiophile toepassing) ?
Hoewel ik ook hier zo mijn bedenkingen heb: zolang je naar HDMI in gewone stereo signaal stuurt is het ok, zodra formaten moeten gedecodeerd worden (DTS, AC3) en gedownmixed, denk ik dat je voor je HDMI naar stereo adapter snel meer betaalt dan voor de RPI.

Extra nadeel aan zo'n converter is dat je je HDMI uitgang meteen ook kwijt bent: ok, je hebt je geluid, maar video kan er niet meer door. Voor mijn toepassing maakt het iets minder uit gelukkig, ik heb alleen de audio nodig.

Zijn er andere (betere) alternatieven voor weinig geld ?

Mvg,

David.

• jaapsander
Afhankelijk van wat je raspberri of tablet af kan spelen moet je transcoderen of niet. Als je bijvoorbeeld een ipad hebt welke volgens mij niet alle formaten af kan spelen moet je dit door je NAS of HTPC laten transcoderen naar een formaat welke wel afgespeeld kan worden door de player. Volgens mij kunnen recente android tablets prima HD video afspelen dus zou je niets hoeven te transcoderen. Bij audio hoef je al helemaal niets te transcoderen.

Hoe slecht is de analoge output van de pi? Het hoeft niet audiofiel, maar als het geluid slecht is, is dat natuurlijk ook niet de bedoeling. De Ouya kan een alternatief zijn, maar ik vraag me af of je met de Ouya direct in XBMC kan booten. Er zijn ook android mediaplayers die adverteren dat ze XBMC draaien, van de xbmc wiki:
If you've bought a device that was advertised to run XBMC, such as the Pivos XIOS, G-box, MiniX Neo, etc
Converters zijn misschien handig, maar dat is wel een beetje een omslachtige manier. Wat voor receivers heb je eigenlijk? Misschien kun je hier nog wat mee (netwerkreceivers met DLNA?)

• kroegtijger
jaapsander schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 13:19:
Afhankelijk van wat je raspberri of tablet af kan spelen moet je transcoderen of niet. Als je bijvoorbeeld een ipad hebt welke volgens mij niet alle formaten af kan spelen moet je dit door je NAS of HTPC laten transcoderen naar een formaat welke wel afgespeeld kan worden door de player. Volgens mij kunnen recente android tablets prima HD video afspelen dus zou je niets hoeven te transcoderen. Bij audio hoef je al helemaal niets te transcoderen.
:Y inderdaad.
Hoe slecht is de analoge output van de pi? Het hoeft niet audiofiel, maar als het geluid slecht is, is dat natuurlijk ook niet de bedoeling.
Slecht is uiteraard relatief. Best aardige kwaliteit in de meeste gevallen, maar als je er een goede versterker en speakers achter hebt hangen, dan klinkt de CD toch aanzienlijk beter. Er wil op de achtergrond nog wel eens een irritante ruis aanwezig zijn. Je kan het er uiteraard op wagen, en mocht het je toch te veel tegen vallen dan kan je altijd nog naar een converter of externe geluidskaart gaan uitwijken.
De Ouya kan een alternatief zijn, maar ik vraag me af of je met de Ouya direct in XBMC kan booten. Er zijn ook android mediaplayers die adverteren dat ze XBMC draaien, van de xbmc wiki:
[...]
:Y dat is misschien dan een betere optie. Overigens zou ik met al die devices er wel voor kiezen om ze altijd aan te laten, en niet aan / uit te zetten. De boottijden zijn vaak aanzienlijk, terwijl het stroomverbruik nihil is.
Converters zijn misschien handig, maar dat is wel een beetje een omslachtige manier. Wat voor receivers heb je eigenlijk? Misschien kun je hier nog wat mee (netwerkreceivers met DLNA?)
voor een beetje omvormer ben je al gauw 50 tot 60,- verder, en dan is een Pi eigenlijk niet interessant meer.

iRacing Profiel

• cooledspirit
jaapsander schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 13:19:
Ik heb een paar ASUS TF300, Android. Dus transcoderen is niet nodig ?
Van de RPi weet ik niet wat die aankan, maar vermits er geen audio oplossing lijkt te zijn, ligt het RPi idee voorlopig in de koelkast.
Hoe slecht is de analoge output van de pi? Het hoeft niet audiofiel, maar als het geluid slecht is, is dat natuurlijk ook niet de bedoeling. De Ouya kan een alternatief zijn, maar ik vraag me af of je met de Ouya direct in XBMC kan booten. Er zijn ook android mediaplayers die adverteren dat ze XBMC draaien, van de xbmc wiki:
Eerlijk gezegd weet ik het niet in de praktijk, ik heb het alleen van de fora en daar lijkt een zeer groot merendeel zich te storen aan de kwaliteit en het feit dat XBMC geen USB ondersteunt.
  • Een Onkyo TX-NR818 (deze kan DLNA, HDMI, ...) da's voor de hoofdzone en een eerste zone.
  • Een TEAC AG980... de goedkoopste 2 zone receiver mét RS 232... jammer dat hij enkel analoog aankan
    (geen dlna, toslink, coaxial noch HDMI). Het probleem ligt eigenlijk bij deze: daarvoor zou ik mijn USB soundcards gebruiken.

• cooledspirit
kroegtijger schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 13:33:
[...]

:Y dat is misschien dan een betere optie. Overigens zou ik met al die devices er wel voor kiezen om ze altijd aan te laten, en niet aan / uit te zetten. De boottijden zijn vaak aanzienlijk, terwijl het stroomverbruik nihil is.
Ik heb even gekeken, kan het zijn dat de Ouya eigenlijk geen analog out heeft ?

Wat dacht je van dit ? Ik weet helaas nog niets van de audio kwaliteit... maar dit lijkt me serieus deftig bordje voor video (en hopelijk ook audio) !
http://www.hardkernel.com....php?g_code=G135235611947

• kroegtijger
Ik heb geen ervaring met Odroid-bordjes, maar ze schijnen erg goed te zijn. Het onderzoeken waard lijkt me.

iRacing Profiel

• cooledspirit
Om terug te komen op die NAS... transcoderen lijkt dus niet nodig ? (tv opnames, DVD, bluray,...)
Een SSD voor de NAS is niet nodig, dat spaart ook wat uit.
Nu nog een deftig moederbord met 8 sata poorten, dat vt-d toelaat. Is ASRock H77 Pro4-M of H77 Pro4/MVP een degelijk mobo dat een eindje meegaat en niet teveel verbruikt ?
Ik vermoed best met 16 Gb RAM...
Ik twijfel tussen de G2020 en de i3 2120T (TPD van 35W vs 3225 TPD 55W) ? Of toch beter de i3 3225 (wegens meer power) ?

Mvg,

David.

• jaapsander
Transcoderen is zeer waarschijnlijk niet nodig. Hoewel jij dit gewoon het beste kan testen. Zet de video die je wilt testen (of een paar verschillende) op je tablet en kijk of ze af willen spelen met een goede player (mx player bijv.).

Die ASrock bordjes zijn prima wanneer ze alle functies bevatten die jij nodig hebt. Als ik jou was zou ik gewoon een G2020 nemen wanneer VT-x ondersteuning genoeg is (ondersteund geen VT-d). Naar TDP moet je niet kijken bij dit soort CPU's, dit geeft alleen maar wat aan over de maximaal af te geven warmte, niets over het verbruik bij gelijke belasting (die is namelijk gelijk).

Die development bordjes zijn leuk, maar de ondersteuning van XBMC is nog even afwachten. Ik zou in eerste instantie gebruik maken van players of boards die gegarandeerd werken met XBMC.

In jou geval zou het dus gaan om 1 player die je op de TEAC aansluit waaruit 2 ruimtes van geluid worden voorzien (de onkyo neemt de streaming en versterking van de andere 2 ruimten voor zich)?

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-04 13:00
Hoe wil je het geluid gaan sturen m.b.t. volume?
En vergeet niet dat je Onkyo op zijn zone2 enkel analoog audio accepteerd. Een HDMI of digitaal signaal zal niet naar zone2 worden gespeelt. Dus hiervoor moet je ook naar analoog. Moet je natuurlijk al voor zone3 en zone4.
Is het voor de zone3 en zone4 niet beter om 2 losse kleine versterkers te nemen? Om maar even een schop te geven ;)

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

• jaapsander
Was dit niet alleen zo wanneer je 2 verschillende bronnen af wilt spelen in 2 verschillende zone's? Ik heb zelf een 609 en zit ook te kijken naar zone 2 mogelijkheden. Ik zal vanavond eens wat testen.

Overigens is een losse versterker in iedere kamer ook interessant (hoewel je volume van de onkyo wel via de remote app kan regelen waarschijnlijk?). Zo'n relatief goedkoop T-amp die ook vaak in het topic voor krat en kistradio's wordt gebruikt is hier ideaal voor. http://www.accusafe.nl/sh...v-class-t-versterker.html bijvoorbeeld of een kant en klare http://dx.com/p/smsl-sa-s...er-black-dc-12-14v-170522

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Kom je niet de problemen als je vier verschillende audiostreams tegelijk wil afspelen over je netwerk/nas ?
(Dan neem ik aan elke stream via een eigen dedicated soundchip/kaart/usb device (creative))

[ Voor 30% gewijzigd door Madrox op 06-05-2013 15:22 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• jaapsander
4 verschillende audiostreams zijn natuurlijk geen probleem. Als het over een mp3tje gaat of internet radio zal het niet meer dan 320 kb/s zijn. Flac is al iets groter, maar natuurlijk meer dan voldoende. Je kunt zelfs XBMC meer laten bufferen zodat er meer sequentieel ipv parallel streaming is.

edit: Je kunt misschien een oude android telefoon gebruiken om te streamen? Verbruik is zeer laag en met een beetje geluk (heb zelf nog niet getest) kun je XBMC draaien op je android telefoon.

[ Voor 24% gewijzigd door jaapsander op 06-05-2013 15:27 ]

• cooledspirit
jaapsander schreef op maandag 06 mei 2013 @ 14:31:
Transcoderen is zeer waarschijnlijk niet nodig. Hoewel jij dit gewoon het beste kan testen. Zet de video die je wilt testen (of een paar verschillende) op je tablet en kijk of ze af willen spelen met een goede player (mx player bijv.).
Ok, will do, bedankt voor de tip.
In jou geval zou het dus gaan om 1 player die je op de TEAC aansluit waaruit 2 ruimtes van geluid worden voorzien (de onkyo neemt de streaming en versterking van de andere 2 ruimten voor zich)?
Onkyo moet eigenlijk hoofdzone (5.1) en keuken (ligt in verlengde van hoofdzone) bedienen. Bedoeling is om, indien gewenst, geluid simultaan in beide ruimtes te laten horen (en zonder hoorbare delay). De TEAC doet nog 2 andere zones. Dus eigenlijk zijn dat 3 analoge outputs erbij.

Wat het streaming verhaal binnen Onkyo betreft: zolang het aanstuurbaar is via XBMC vind ik het prima (lijst selecteren, track wijzigen, volume ...).

• cooledspirit
Sandertje03 schreef op maandag 06 mei 2013 @ 14:56:
Hoe wil je het geluid gaan sturen m.b.t. volume?
En vergeet niet dat je Onkyo op zijn zone2 enkel analoog audio accepteerd. Een HDMI of digitaal signaal zal niet naar zone2 worden gespeelt. Dus hiervoor moet je ook naar analoog. Moet je natuurlijk al voor zone3 en zone4.
Is het voor de zone3 en zone4 niet beter om 2 losse kleine versterkers te nemen? Om maar even een schop te geven ;)
Geluid regelen zou ik via EventGhost doen. Deze kan XBMC events naar Onkyo ICMP plugin mappen (en omgekeerd ook hoop ik), en via de RS232 plugin kan ik de TEAC ook wel aansturen.
Via Android remote app kan je volume regelen in de app zelf.

Bummer over zone 2 analog bij Onkyo, ik had gehoopt dat dat allemaal "off the shelf" had gekund, niet dus. Dus onboard audio van HTPC zal analog audio surplus moeten doen bovenop audio van HDMI.
Ik heb de TEAC al in mijn bezit, dus nee, het is financieel zeker niet beter ;)

Ik merk dat dat hele multizone gebeuren nog flink wat evolutie moet doormaken vooraleer het volwassen zal zijn, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat ik nu al uit de voeten kan :D

• cooledspirit
jaapsander schreef op maandag 06 mei 2013 @ 15:26:
4 verschillende audiostreams zijn natuurlijk geen probleem. Als het over een mp3tje gaat of internet radio zal het niet meer dan 320 kb/s zijn. Flac is al iets groter, maar natuurlijk meer dan voldoende. Je kunt zelfs XBMC meer laten bufferen zodat er meer sequentieel ipv parallel streaming is.

edit: Je kunt misschien een oude android telefoon gebruiken om te streamen? Verbruik is zeer laag en met een beetje geluk (heb zelf nog niet getest) kun je XBMC draaien op je android telefoon.
Ik heb helaas geen oude android telefoon :'(
Ik ga er vanuit dat er minstens 2 XBMC sessies naast elkaar kunnen draaien ?

Is er geen goedkope PC oplossing die nog eens 2 XBMC sessies naast elkaar kan plaatsen ? Probleem dat ik zo'n beetje zie is de behoefte aan Eventghost (Eventghost is Windows, ken er geen Linux alternatieven voor) die RS232 of Onkyo ICMP kunnen aansturen. :? Of kan eventghost op een Windows machine draaien en instructies van een andere XBMC instantie (op andere machine) via het netwerk ontvangen ?

Edit: Eventghost werkt via netwerk, dus dat zou moeten lukken. Dan kan ik de HTPC met Windows machine Eventghost laten draaien en gewoon meerdere XBMC's gebruiken op andere devices, zolang de event handler van XBMC maar werkt op de andere devices.

Dit is toch allemaal iets uitdagender dan ik had verwacht. Ik voel gelukkig dat er vele oplossingen mogelijk zijn, het komt er gewoon op aan de "juiste" te vinden...

[ Voor 8% gewijzigd door cooledspirit op 06-05-2013 16:59 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

jaapsander schreef op maandag 06 mei 2013 @ 15:26:
Oke. Eerlijk gezegt ontgaat me de noodzaak voor zo'n setup, of beter gezegt; is het nou echt nodig en/of kan het niet anders. Dit lijkt me nml. een dure, ingewikkelde oplossing.

• cooledspirit
Madrox schreef op maandag 06 mei 2013 @ 16:43:
[...]

Oke. Eerlijk gezegt ontgaat me de noodzaak voor zo'n setup, of beter gezegt; is het nou echt nodig en/of kan het niet anders. Dit lijkt me nml. een dure, ingewikkelde oplossing.
Goh, ik denk er persoonlijk anders over, maar daar is iedereen natuurlijk vrij in. Voorbeeld dat ik me heel goed kan voorstellen: kids kijken tekenfilmpje (XBMC 1), ik luister naar mijn favoriete lijst in bureau (XBMC 2) en vrouwlief luistert in keuken naar haar favoriete tunes (XBMC 3), 3 zones tegelijk zonder bij na te denken.

Of bedoelde je iets anders ?

• jaapsander
cooledspirit schreef op maandag 06 mei 2013 @ 16:39:
[...]

Ik heb helaas geen oude android telefoon :'(
Vraag & aanbod? of marktplaats?
Ik ga er vanuit dat er minstens 2 XBMC sessies naast elkaar kunnen draaien ?
Dit gaat dan weer niet, je kan maar 1 instantie per android apparaat gebruik voor zover ik weet.
Dit is toch allemaal iets uitdagender dan ik had verwacht. Ik voel gelukkig dat er vele oplossingen mogelijk zijn, het komt er gewoon op aan de "juiste" te vinden...
Is inderdaad wat uitdagender dan we hadden ingeschat, ik zal hier ook nog eens wat dieper over nadenken (ben toevallig zelf ook bezig met wat multi-room setups).
Madrox schreef op maandag 06 mei 2013 @ 16:43:
[...]

? Heb je wel eens gezien hoe duur die Xonos systemen e.d. zijn? Dan ben je voor een paar 100 euro niet klaar hoor. Dit zijn juist relatief goedkope oplossingen die je zelf moet bouwen.

Gelukkig weet de TS wel waarom hij een dergelijk systeem wil ;)

[ Voor 26% gewijzigd door jaapsander op 06-05-2013 17:34 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Nuja, als je dat wil moet je het vooral doen.

Het lijkt me alleen, zoals je het wil dien met een x-aantal virtuele systemen, nogal omslachtig. Maar misschien loop ik achter :-)
Dacht zelf nml. aan zoiets; http://tweakers.net/categorie/655/mediaspelers/producten/

De WD Live TV komt met een AB, heeft iedereen gelijk een goed werkende AB. Geen gedoe met software en virtuele stations, je kan deze ook aan het netwerk hangen dacht ik, of via WiFi.

[ Voor 44% gewijzigd door Madrox op 06-05-2013 17:45 ]

• cooledspirit
Madrox schreef op maandag 06 mei 2013 @ 17:34:

Het lijkt me alleen, zoals je het wil dien met een x-aantal virtuele systemen, nogal omslachtig. Maar misschien loop ik achter :-)
Dacht zelf nml. aan zoiets; http://tweakers.net/categorie/655/mediaspelers/producten/

De WD Live TV komt met een AB, heeft iedereen gelijk een goed werkende AB. Geen gedoe met software en virtuele stations, je kan deze ook aan het netwerk hangen dacht ik, of via WiFi.
Hoeft allemaal niet virtueel te zijn... en ik hou gewoon van XBMC...

• cooledspirit
jaapsander schreef op maandag 06 mei 2013 @ 17:32:
[...]
Dit gaat dan weer niet, je kan maar 1 instantie per android apparaat gebruik voor zover ik weet.
Ik bedoelde op de HTPC twee XBMC instanties te draaien, naast elkaar (Windows 7) ;) .

• jaapsander
Madrox schreef op maandag 06 mei 2013 @ 17:34:

Dit is geen oplossing voor de vraag uit de TS. Je kan de WD mediaplayer namelijk niet bedienen zonder er een beeldscherm op aan te sluiten. Niet in iedere ruimte is de mogelijkheid om de mediaplayer te bedienen met een scherm. Ook lijkt het me verre van ideaal om met zo'n mediaplayer te navigeren door een grote muziekbibliotheek... XBMC is in dat opzicht véél en véél veelzijdiger doordat je deze met een app op je smartphone/tablet kan bedienen. Ook kun je door de muziekbibliotheek bladeren en playlists samenstellen. Nu moet je alleen nog even een mediaplayer regelen die XBMC draait ;)

edit: Misschien 2e hands appleTV 2?

• jaapsander
Of bijvoorbeeld zoiets als dit:
http://dx.com/p/zap-a10-1...dmi-rj45-black-4gb-145311
of zoiets:
http://dx.com/p/h24-mini-...-usb-tf-av-red-4gb-143259 (hierbij ga ik ervanuit dat de av output analoge stereo is.
http://dx.com/p/x2-androi...yellow-4gb-1gb-ram-147973

• cooledspirit
Qua prijs ziet het er in elk geval erg goed uit!! Thanks! Wist niet dat zoiets bestond... Dus dit is plain Android en je kan er XBMC op installeren (Google store toegang enzo) ? Er zit hopelijk geen pre-installed media player software op die je verplicht bent te gebruiken ?

Qua D-A omzetter zal de kwaliteit wel acceptabel zijn hoop ik ?

Hopelijk kunnen ze ook leveren met een Euro stekker.

Alvast heel erg bedankt voor deze goede tip!

• jaapsander
Zelf heb ik geen persoonlijke ervaring met deze players, maar het is inderdaad plain Android. Of er Google play op zit weet ik niet, maar dat is er natuurlijk niet zo lastig op te zetten. En je kan XBMC ook via een apk installeren.

• jaapsander
Klopt, maar die heeft nou juist een relatief slechte analoge geluidsuitgang zoals je eerder in dit topic had kunnen lezen...
Pagina: 1