Ik kwam net op autoweek.nl dit stukje tegen over een nieuwe datalogger voor auto's, die als doel heeft rijstijlanalyses te kunnen maken aan de hand van snelheden & g-krachten.
Zoiets is natuurlijk leuk om voor jezelf grafiekjes te kunnen bakken (stats!
), maar het is met name gericht op leasemaatschappijen. Daarnaast zal het me niet verbazen dat verzekeringsmaatschappijen het erg interessant vinden.
De farbrikant heeft er dit over te zeggen:
Ik zie het nog wel gebeuren dat dit ook overslaat naar verzekeraars, die kortingen gaan aanbieden aan mensen die zo'n apparaat gebruiken, of met andere woorden duurder zijn als je niet je rijstijl wilt laten loggen. Daarnaast is het dan opeens wel erg makkelijk om "nope, eigen schuld, we keren niet uit!" te gaan roepen als je naar hun mening te lomp rijdt.
Wat is jullie mening hierover? Zelf hoop ik van harte dat ik nooit zo'n ding in mijn auto/motor hoef te schroeven, maar ik zie steeds vaker dit soort spul langskomen helaas.
Zoiets is natuurlijk leuk om voor jezelf grafiekjes te kunnen bakken (stats!
De farbrikant heeft er dit over te zeggen:
Zijn reactie op het privacy-punt ben ik het niet mee eens, dat zou geldig zijn als je zelf zo'n apparaat aanschaft en de gegevens bekijkt. Zoals het er staat is het echter iets dat door een wagenparkbeheerder word opgelegd, en gaan de gegevens dus naar hun toe.Op de vraag of er veel behoefte aan dergelijke systemen is, antwoordt marketeer Schröer uiteraard bevestigend: "De vraag van wagenparkbeheerders naar dit soort systemen is groter dan je wellicht in de eerste instantie zou zeggen. Vooral als een bedrijf dat rijstijlanalyse toepast hiervoor het keurmerk Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen krijgt."
Schröer is niet bang voor een te grote inbreuk op de privacy: "De rijder staat centraal bij dit systeem. We willen helpen zuiniger te rijden en hopen dat de slijtage aan onderdelen op deze manier beperkt kan worden. Het is niet de bedoeling om ook bijvoorbeeld de maximumsnelheid van leaserijders in de gaten te gaan houden. Dan is het niet leuk meer en te belerend."
Ik zie het nog wel gebeuren dat dit ook overslaat naar verzekeraars, die kortingen gaan aanbieden aan mensen die zo'n apparaat gebruiken, of met andere woorden duurder zijn als je niet je rijstijl wilt laten loggen. Daarnaast is het dan opeens wel erg makkelijk om "nope, eigen schuld, we keren niet uit!" te gaan roepen als je naar hun mening te lomp rijdt.
Wat is jullie mening hierover? Zelf hoop ik van harte dat ik nooit zo'n ding in mijn auto/motor hoef te schroeven, maar ik zie steeds vaker dit soort spul langskomen helaas.
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul