[car audio] bandbreedte (Q factor) Alpine CDA-117RI

Pagina: 1
Acties:

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:58
Hoi allen,

ik ben in het bezit van een Alpine CDA-117RI headunit voor mijn auto. Bij de parametrische equalizer kan ik de bandbreedte instelling instellen van 1 t/m 4. Maar 4 lijkt mij een vrij hoge waarde. Ik lees vaker iets over de instellingen tussen 0.5 en 1.7 etc.

De handleiding is hier te vinden:
http://www.gebruikershand...w-handleiding-234944.html

Waarschijnlijk begrijp ik de handleiding niet goed, maar wellicht dat iemand mij het hier wat kan verduidelijken.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Welke Q-factor je kiest is afhankelijk van wat je met de equalizer doet. Je kan pieken in de frequentierespons wegwerken, of het geluid aan je smaak aanpassen.

Als je een piek in de frequentierespons wilt wegwerken, is de Q-factor afhankelijk van de breedte van de piek. Deze kan je het beste bepalen door te meten. Hoe smaller de piek, hoe hoger de Q-factor.

Als je al een gladde (maar niet per se vlakke) respons hebt en je wilt het geluid aan je smaak aanpassen, dan gebruik je een lage Q-factor. Met een hoge Q-factor zit je anders maar een smal frequentiegebiedje aan te passen en dat klinkt niet goed. Wat je precies instelt is een kwestie van smaak, uitproberen dus. Een voorbeeld: je wilt stemmen beter verstaanbaar maken, dat kan met Q=1, f=3500Hz, gain=+3dB.

[ Voor 37% gewijzigd door TBTL op 02-05-2013 12:17 ]

• PdeBie
En hoe meet ik dit? Met een osciloscoop? Of hoe pak ik dit aan?

• invoil
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-01 12:35
Meet microfoon gebruiken en software om het spectrum uit te lezen! Zo kan je resonerende of reflecterende frequenties dippen. Persoonlijk denk ik dat je daar in de auto weinig mee opschiet! Ik zou gewoon kiezen voor wat jij een "lekker geluidje" vind! En wat TBTL zegt met een lage q factor (weinig decibels per octaaf) doen dan klinkt het voller in het gebied wat jij wat extra wilt versterken.

• PdeBie
Binnenkort komt er een nieuwe versterker in m'n auto met ingebouwde DSP en dan gaan we de headunit toch bypassen qua instellingen. Dan mag de DSP alles gaan regelen. Weet ik in ieder geval wat de Q factor inhoud :)