WD Green IntelliPower uitschakelen?

Pagina: 1
Acties:

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-01 09:15
Hoi,

Omdat er van ons een paar disks in de server gaan willen we graag weten of intellipower techonologie uit te schakelen is zodat deze schijven op een vast toerental blivjen draaien. Kan zelf zo snel niets vinden op de site van WD en google, dus misschien dat een tweakers weet of het kan?

Het zijn WD Green's 3TB uit ik dacht 2012.

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:57
DennisM6 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 11:53:
Hoi,

Omdat er van ons een paar disks in de server gaan willen we graag weten of intellipower techonologie uit te schakelen is zodat deze schijven op een vast toerental blivjen draaien. Kan zelf zo snel niets vinden op de site van WD en google, dus misschien dat een tweakers weet of het kan?

Het zijn WD Green's 3TB uit ik dacht 2012.
Dat variable toerental is marketing onzin. Omdat consumenten een toerental onder 7200 met traag associeren is WD hiermee gekomen. Zie dit artikel.

Wat betreft deze schijven voor het gebruik in server wel van belang is is dat de koppen na enige tijd van inactiviteit geparkeerd worden. Bij langdurig licht gebruik kan dit aantal flink oplopen wat uiteindelijk fataal zou kunnen worden. Het zijn dan ook geen echte server disks.

• DVDL
tweak_dude schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 12:08:
[...]

Wat betreft deze schijven voor het gebruik in server wel van belang is is dat de koppen na enige tijd van inactiviteit geparkeerd worden. Bij langdurig licht gebruik kan dit aantal flink oplopen wat uiteindelijk fataal zou kunnen worden. Het zijn dan ook geen echte server disks.
Dat weet ik, het puur uitschaklen van de intellipower technologie zou dit moeten kunnen verhelpen, als dit mogelijk is. Ik weet dat het geen echte server disks zijn, dit wordt ook geen super-turbo ADDS server met 500 man, don't worry! ;) Het gaat voornamelijk als opslag draaien maar daarbij komt wel dat de technologie moet worden uitgeschakeld, als mogelijk. De schijven liggen toevallig op voorraad, vandaar de keuze.

Verwijderd

Uitschakelen van IntelliPower is onzin. Dat betekent letterlijk 'uitschakelen van 5400rpm rotatiesnelheid'. Dat zou betekenen dat hij op 0rpm gaat draaien. IntelliPower ~= 5400rpm. De echte uitleg is dat IntelliPower bij iedere batch net iets anders wordt afgesteld. Maar de echte reden is dat ze simpelweg niet eerlijk willen vertellen dat het een 5400rpm schijf is. Consumenten willen overal hogere getallen, ook als dit in hun nadeel is.

Als je head-parking wilt uitschakelen, dan heeft dit niets met de rotatiesnelheid te maken. Head parking kun je uitschakelen met APM-setting 254, of met WDIDLE.EXE - een DOS utility. Ook kun je dit met een specifiek commando doen onder Linux met hdparm. Drie mogelijkheden dus om headparking uit te schakelen.

• DVDL
Is het dan ook mogelijk om de disk altijd op 5400 rpm te laten draaien en ervoor te zorgen dat deze bij belasting niet opspint naar 7200 rmp?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:35
Lees je de reacties eigenlijk wel? Deze disk draait gewoon een vast toerental op ~5400RPM. Kan misschien iets meer of minder zijn, dat geeft WD niet vrij, maar het is gewoon een vast vooraf ingesteld toerental dat tijdens de levensduur van de harddisk never de nooit niet verandert. WD noemt het Intellipower omdat ze willen verbergen dat het een 5400RPM disk is.

Afhankelijk van gebruik kan je head parking uitschakelen met WDIDLE3 of een hdparm commando, of je dit wilt doen hangt even af van hoe je dat ding gaat gebruiken. In een linux server zorgt de journal commit interval er iig voor dat je disk de hele dag niks anders doet dan opspinnen en weer downspinnen als de disk niet gebruikt wordt.
Mocht je dit ding in hardware RAID willen gebruiken: houd er rekening mee dat die disks geen TLER ondersteunen en bij de minste of geringste timeout uit het array gegooid worden.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:22

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

DennisM6 schreef op maandag 06 mei 2013 @ 10:33:
Is het dan ook mogelijk om de disk altijd op 5400 rpm te laten draaien en ervoor te zorgen dat deze bij belasting niet opspint naar 7200 rmp?
Dat doet hij al.
WD Green disken draaien met een vast toerental van 5400 RPM. Ze gaan niet sneller draaien tijdens belasting. IntelliPower is simpelweg een naam gebruiken in plaats van de specificatie "5400 RPM" op te geven. Metingen (zie de eerder gegeven link) laten zien dat de disk rond dat toerental werkt. En dat er ook niets aan dat toerental veranderd.

*titelfix

[ Voor 72% gewijzigd door Ultraman op 06-05-2013 11:33 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-01 17:50
Ik raad je wel aan de WIDLE3 Tool te gebruiken, ik heb de head park van 8 secondend gewijzigd in 5 minuten. Ik heb 9 WD30EZRX schijven in mijn server zitten. Bij de laatste had ik dit na aankoop vergeten te doen, in een maand tijd had ik al meer dan 60.000 Head parks op de teller staan.

Ik gebruik WHS2011, dus het probleem doet zich niet enkel voor in Linux

[ Voor 11% gewijzigd door timofp op 06-05-2013 12:16 ]

• DVDL
_JGC_ schreef op maandag 06 mei 2013 @ 11:19:
Lees je de reacties eigenlijk wel? Deze disk draait gewoon een vast toerental op ~5400RPM. Kan misschien iets meer of minder zijn, dat geeft WD niet vrij, maar het is gewoon een vast vooraf ingesteld toerental dat tijdens de levensduur van de harddisk never de nooit niet verandert. WD noemt het Intellipower omdat ze willen verbergen dat het een 5400RPM disk is.
Ik lees wel hoor, alleen begreep ik niet direct wat ze hier mee bedoelde, nu wel

De disken zijn inmiddels geupdate en de headparking is uitgeschakeld. Thanks voor de input.
Pagina: 1