Wireless in studio complex

Pagina: 1
Acties:

• Insehh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-11 13:53

Insehh

Define good enough.

Topicstarter
Hi all,

Een klant van mij heeft gevraagd om te kijken naar een netwerkprobleem. Het gaat om een grote woning waarin zich op dit moment 8 studio's bevinden, verdeeld over twee verdiepingen. De situatie is als volgt:

Elke studio heeft een bekabelde LAN connectie naar de meterkast, bij de voordeur. In deze meterkast staat een oude Belkin 54G router, een nieuwe sitecom switch en het modem van Ziggo.

Verbinding gaat van modem naar router, en van de router naar de switch. Op deze switch zitten 7 mensen aangesloten, en nog 1 iemand op de router vanwege het aantal poorten.

Nu heeft op dit moment niemand verbinding via de kabel. Dit werkt gewoonweg niet op de laptops en desktops. Het gekke is, dat een wifi repeater op de tweede verdieping WEL internet krijgt, al is het zo traag als een emmer stront. Amper werkzaam, google laadtijd gemiddeld 10-15 seconden.

Is het raadzaam om eerst de router te vernieuwen gezien de slechte draadloze kwaliteit en het trage internet (terwijl je naast de router staat..). Lijkt me dat deze het allemaal niet meer zo trekt...

Mocht de vervanging niet werken, dan wilt men een volledige draadloze oplossing voor alle studio's. Enig idee hoe ik dit moet aanpakken, aangezien de muren etc nogal vrij dik zijn...

Alvast bedankt _/-\o_

De enige ekte...

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:43

lier

MikroTik nerd

Is het modem in bridge mode (oftewel, heb je een router nodig)?
Hoe is alles ingesteld?
Welke Sitecom switch is het?
Wat is jouw definitie van "niemand verbinding via de kabel"?
Waarom ben jij hiervoor gevraagd?
Wat heb jij tot nu toe gedaan?

Idealiter (naar aanleiding van de "draadloze oplossing voor alle studio's" opmerking):

- Ziggo modem in bridge mode
- Serieuze (is wat anders dan dure) router
- VLAN ondersteunende switch
- AP per studio (in verschillende VLAN's ingedeeld)

Hoe belangrijk is Internet?
Wat is het budget?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Insehh

Insehh

Define good enough.

Topicstarter
Ik ben hiervoor gevraagd omdat ik tijd lang kleinere IT problemen voor desbetreffende klant heb opgelost, naar alle tevredenheid. Hetgeen ik gedaan heb is de switch vervangen welke stuk was en, na overleg met ziggo, het modem laten vervangen. Dit was noodzakelijk omdat Ziggo errors zag in het vorige modem. Toen heeft het een week gewerkt en erna opnieuw problemen.

Modem -> Router -> 2 studio's
|
--> Switch -> 6 studio's.

Met niemand via de kabel, bedoel ik ook echt niemand. Geen internet. Wat wel opvalt is dat via de bekabelde verbinding de router zelf (cq. de configuratie pagina) ook niet te bereiken is. Alleen via WiFi, en dan redelijk traag. Sitecom switch is de LN121.

Internet is gewoon het belangrijkste, budget is beperkt (Lees: geen serieuze cisco router/switch van paar honderd euro, blijft een huis-tuin-keuken omgeving). Als internet werkt, is het prima.

De enige ekte...

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Ik zou haast denken dat de bekabeling niet goed is als ik dit hoor. Controleer dat eerst eens. Daarnaast zou ik eens in stappen kijken.

Geeft je modem een goed werkende verbinding uit?

• Insehh

Insehh

Define good enough.

Topicstarter
BlackWhizz schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 18:49:
Ik zou haast denken dat de bekabeling niet goed is als ik dit hoor. Controleer dat eerst eens. Daarnaast zou ik eens in stappen kijken.

Geeft je modem een goed werkende verbinding uit?
Bekabeling was ook al mijn gedachte, maar wireless is de verbinding ook erg slecht, nogmaals zelfs naast de meterkast.

Modem wel, twee weken terug nog gecheckt door Ziggo monteur + servicedesk..

De enige ekte...

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:21
En als je nou een laptop direct op de ziggo modem aansluit dan werkt alles wel goed?

Dat lijkt me stap 1, dan iedere keer als je er extra hardware op aansluit testen en zo problemen uitsluiten.
Insehh schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 12:55:
[...] budget is beperkt (Lees: geen serieuze cisco router/switch van paar honderd euro, blijft een huis-tuin-keuken omgeving). Als internet werkt, is het prima.
Als je met 7 mensen op een betrouwbare manier van internet gebruik wil maken dan kom je er niet met een router van 50 euro denk ik serieus. 100 euro is dan het minimum voor een beetje kwaliteit.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Studiocomplex?

Exact wat voor studios hebben we het hier over? Ik denk daarbij geluk aan veel electronische apparatuur, wat kan leiden tot bijzonder hostile environment voor draadloze gegevensoverdracht. Omgekerd zou WiFi de opnameapparatuur mogelijk kunnen beinvloeden. Hou er rekening mee dat WiFi ontworpen is voor residentieel gebruik, het is niet zonder meer overal toepasbaar.

Sowieso zou ik anno 2013 geen verouderde 802.11g apparatuur meer gebruiken. Een 802.11n router/AP hoeft nog geen EUR 25 te kosten - al hebben we het daar uiteraard wel over de onderkant van de consumentenmarkt, wat ik hierbovenzei over WiFi vs ruimtes met veel electronische apparatuur geldt oveminderd voor WiFi-n

Oslik blyat! Oslik!

• Insehh

Insehh

Define good enough.

Topicstarter
Studio als in "studio kamers". Geen studio's met muziek of iets dergelijks haha.

Laptop op ziggo modem werkte prima...

De enige ekte...

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:11
Mijn vorige router ging over de zeik als ik teveel connecties open had staan per client. Hier kan je vooral tegenaanlopen bij oude routers i.c.m. torrent clients. Zou me niks verbazen als dat hier ook het geval is. Typische bewoner van een studio is toch vaak de starter of de student. Precies de leeftijdsgroep waarin veel gedownload wordt.

Als alles het afzonderlijk lijkt te doen (modem, router, switch en kabels), dan zou ik kiezen voor een router die veel connecties tegelijk kan afhandelen. Heb om die reden zelf geïnvesterd in de ASU N66U

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Insehh schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 12:56:
Studio als in "studio kamers". Geen studio's met muziek of iets dergelijks haha.
Handig om te vermelden 8)7
Laptop op ziggo modem werkte prima...
Ga dan stap voor stap troubleshooten. Je hebt goedkope prut (Sitecom switch) en verouderde meuk (WRT54G - welke versie - maakt nogal uit, v5 is shit), geen wonder dat het niet geniaal werkt - maar exact waar het fout gaat moet je achterhalen. Begin eens met die switch ertussen te hangen en kijk hoe dat gaat. Als dat goed gaat, router erachter. Gaat ook dat goed dan een voor een de clients aansluiten. Je komt er snel genoeg achter waar het probleem is.

Oslik blyat! Oslik!

• Insehh

Insehh

Define good enough.

Topicstarter
Problem solved: Router was gewoon gaargekookt, verbindingen werken allen weer perfect... :)

De enige ekte...

Pagina: 1