Videokaart raakt oververhit, RMA of wet kopen op afstand?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-10 14:43

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Beste medetweakers, ik ben op zoek naar advies.

Afgelopen zaterdag ontving ik na perfecte service van Alternate mijn nieuwe videokaart, een 7870XT. Gister ben ik er voor het eerst serieus mee gaan gamen, en merkte dat de kaart oververhit raakt. Tomb raider zorgde continue voor crashes, welke ik op kon lossen door de fan speed vast te zetten op 70%, daarna heb ik geen crash meer gezien. Ook furmark crasht op het moment dat de 73 graden bereikt wordt.

Ik zit nog in mijn "kopen op afstand" afkoelingsperiode, maar wil eigenlijk gewoon een werkend exemplaar van dezelfde kaart, dit was waarschijnlijk een geval van pech. Waar ik echter bang voor ben is dat ze de kaart RMA zullen sturen, mijn afkoelingsperiode verloopt, ze terugkomen met de melding dat er niks mis is met de kaart (bijv door hem niet in een kast te stoppen maar in de open lucht, doordat hun kamertemperatuur lager is ed.).

Daarna is de afkoelingsperiode voorbij en kan ik dus ook geen vervangend exemplaar meer kopen en zit ik vast aan een kaart waarvan ik de fan speed altijd handmatig aan zal moeten passen.

Wat is hier de beste course of action? 12 euro aan verzendkosten betalen om gewoon een nieuwe te krijgen of de kart RMA sturen in de hoop dat ze het ook een defect vinden dat de kaart oververhit raakt tijdens het spelen van games...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:13
73 graden zou geen probleem moeten zijn. Heb je al andere catalyst drivers geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:23
Als de kaart hooguit 73 graden wordt onder Furmark, is ie echt niet oververhit. GPU's kunnen makkelijk 90+ graden aan. Wellicht dat er als nog een defect aan de kaart is, maar dat hoeft niet altijd. Het kan ook de voeding zijn, dat de GPU onder max load teveel stroom trekt en/of de voeding geen stabiele stroom kan leveren. Om de voeding uit te sluiten zou je eens de PSU test van OCCT kunnen draaien en daarbij de voltages in de gaten houden.

Ook kun je eens andere drivers proberen, wellicht dat jouw huidige versie niet lekker loopt met de 7870XT. De laatste nieuwe versie proberen of anders 1 of 2 versies ervoor.

Mocht dit allemaal niet helpen en ook geen rare bijwerkingen vertonen (PSU), dan kun je altijd nog kijken voor een RMA.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Ik begrijp je theorie, maar wanneer ik alle problemen op kan lossen door de fan snel te laten draaien, dan is de enige conclusie toch dat hij oververhit raakt? Een sneller draaiende fan kost meer energie.

Drivers zijn de laatste nieuwe, kan nog wat anderen proberen vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Xtinction schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 09:47:
Ik begrijp je theorie, maar wanneer ik alle problemen op kan lossen door de fan snel te laten draaien, dan is de enige conclusie toch dat hij oververhit raakt? Een sneller draaiende fan kost meer energie.
Als je je zorgen maakt over het energieverbruik van de ventilator, vergeet je vast voor het gemak dat de videokaart 100 keer meer verbruikt dan de fan...

Waarom zet je hem niet gewoon op 100% i.p.v. 70%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
RemcoDelft schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 09:51:
[...]
Waarom zet je hem niet gewoon op 100% i.p.v. 70%?
1. ik maak me daar geen zorgen om, waar haal je dat uit? Ik zeg alleen dat de videokaart + lage snelheid fan crasht, en videokaart + hoge snelheid fan niet crasht. Daaruit leidt ik af dat de power supply nog niet aan zijn eindje zit.

2. Ik had hem op 70% gezet omdat ik een spelletje wilde spelen, 100% maakt nogal wat lawaai, en ik wilde puur kijken of het een invloed had op het crashgedrag. Met de fan op 70% crashte tomb raider niet meer, dus ik vond het op dat moment wel prima. Ik zie niet in hoe een test op 100% bijdraagt aan de theorie.

70% was dus een arbitrair hoog getal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als hij crasht op 73 graden is dat gewoon een gevalletje RMA. Een nieuwe kaart hoort minstens 90 graden te kunnen worden zonder uit te vallen, de gemiddelde kaart van dit kaliber gaat met furmark zeker wel over de 73 graden heen. Elke fatsoenlijke verkoper zal dit ook weten.

Gezien de symptomen en de tijdelijke "oplossing", kan ik verder ook geen redenen bedenken waarom je kaart het in een andere set-up wél zou doen bij een lager toerental.

Het verbruik van de fan is trouwens verwaarloosbaar ten opzichte van de rest van de pc, zelfs ten opzichte van fluctuaties in het verbruik. Maar verder klopt de redenering alsnog.

[ Voor 17% gewijzigd door bwerg op 02-05-2013 11:23 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:19
Als ik jou was zou ik contact opnemen met de shop waar je de kaart vandaan hebt en de situatie uitleggen. Ik weet met 90% zekerheid wel te zeggen dat ze vragen om RMA aan te vragen als ik je verhaal zo lees.
Wellicht vragen ze of je nog wat testjes uit kan voeren, maar een kaart hoort niet te crashen bij normaal gebruik en default instellingen.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Welke kaart had je hiervoor?

Mijn oude 5970 had problemen met handmatige fan-control, moment dat de GPU dus over een bepaalde temperatuur ging, was het standaard een crash (videodriver herstel melding). Fanspeed weer op automatisch en geen problemen meer.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Ik had hiervoor een overgeklokte 460GTX

Mja bij mij dus andersom, het lijkt erop dat het standaard fan profiel niet agressief genoeg is. Hij zit denk ik op 60% fan speed wanneer hij crasht in furmark. Maar zoals eerder genoemd is crashen op 73 graden gewoon brak.

Ik ga Alternate zo wel even bellen, tot nu toe waren ze heel behulpzaam,nu hopen dat dat zo blijft als er wind tegen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Heb je wel heel je Nvidia drivers gedeinstalleerd? Dat wil nog wel eens conflicten opleveren.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Nog niet gedaan omdat ik mss terug wilde naar die kaart. Echter, als dit een probleem zou zijn, dan zou het niet op te lossen moeten zijn met het versnellen van de fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-10 22:03
Wat gebeurt er als je de fan speed handmatig instelt op bijv. 40%? Om even de theorie van SinergyX te testen.
Het kan evengoed een driver probleem zijn en het kan geen kwaad deze (fatsoenlijk) te deïnstalleren, want hoeveel tijd kost dat nou..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:49

DataGhost

iPL dev

Xtinction schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 09:54:
[...]

2. Ik had hem op 70% gezet omdat ik een spelletje wilde spelen, 100% maakt nogal wat lawaai, en ik wilde puur kijken of het een invloed had op het crashgedrag. Met de fan op 70% crashte tomb raider niet meer, dus ik vond het op dat moment wel prima. Ik zie niet in hoe een test op 100% bijdraagt aan de theorie.
Sorry hoor, maar als je de fan zelf laag zet vraag je er ook een beetje om. De kaart is gemaakt om te werken binnen de specs, dat betekent ook dat de fan bemeten is op de hoeveelheid warmte die de kaart kan verstoken. Het is volkomen logisch dat de fan op 100% draait op het moment dat jij de kaart op 100% belast. Er is dus helemaal niks mis mee. Dat 'ie er kennelijk bij 73 graden mee ophoudt is ook helemaal geen reden om aan te nemen dat de kaart kapot zou zijn, zolang 'ie die temperatuur niet haalt als de fan "normaal" staat ingesteld. Dat 'ie te veel lawaai maakt, tsja, dat doen ze volgens mij allemaal wel en/of dat had je in de specs/reviews kunnen lezen. Je kan er dus een WKOA van maken (geen RMA, er is niks mis) omdat het geluidsniveau je niet bevalt maar een andere kaart (zelfde model) zal hetzelfde doen. Ander alternatief is een aftermarket koeler erop knutselen.
Xtinction schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 11:48:
Mja bij mij dus andersom, het lijkt erop dat het standaard fan profiel niet agressief genoeg is. Hij zit denk ik op 60% fan speed wanneer hij crasht in furmark. Maar zoals eerder genoemd is crashen op 73 graden gewoon brak.
Ah, daar had ik overheen gekeken. Dan zou er wel wat aan de hand kunnen zijn. :+

[ Voor 13% gewijzigd door DataGhost op 02-05-2013 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
True true, ga ik vanavond wel ff doen. Ook die PSU test zal ik uitvoeren.

Wat een beetje jammer is, is dat de antwoorden, hoewel ik ze op prijs stel, niet mijn echte vraag beantwoorden, namelijk RMA of kopen op afstand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Dataghost, ik heb het denk ik niet duidelijk gemaakt, want in je antwoord lijk je te denken dat ik de fanspeed omlaag heb gehaald, maar wat ik heb gedaan is hem juist hoger zetten!

Wanneer ik een spel speel zoals tomb raider, bouwt de fan langzaam op tot een maximum van ongeveer 60%, wanneer hij crasht, dit is dus met het automatische profiel.

Ik had hem zelf handmatig op 70% gezet, dat is dus sneller dan dat hij ooit zal gaan middels het automatische profiel. Toen hielden de crashes op.

[edit] zag je edit te laat :P[edit]

[ Voor 4% gewijzigd door Xtinction op 02-05-2013 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjoeridc
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:01

PSN: joeri213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-10 08:48
Heb je al contact gehad met Alternate?

Ik ben benieuwd naar de verdere afloop.
Persoonlijk verwacht ik van Alternate eigenlijk niet dat ze moeilijk doen, is in ijn ogen toch wel een goede zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Ja ik heb contact gehad, kaart teruggestuurd. Ze hebben de kaart idd defect bevonden. Ik krijg komende woensdag een nieuwe. Helaas geen Sapphire, maar een Club3D, de Sapphires zijn opperdepop.

Al met al goede service van Alternate, jammer van de kaart. nu hopen dat die club3D niet crashed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt mij dat ze je anders wel wat aanbevelingen kunnen doen met betrekking tot het verbeteren van de koeling in je kast zodat dit in de toekomst geen probleem meer zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Ja we gaan het zien, ik heb hiervoor met overklokt materiaal geen problemen gehad, dus ik denk dat het mee zal vallen...
Pagina: 1