• Dopiej
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Dag allen,

Ik heb een aantal weken een nieuw moederbord en videokaart gekocht.
Upgrade Kit GigaByte GA-Z77X-D3H/i5-3570K/8GB van Alternate.
Nu is na 2 weken een piepend geluid uit mijn computer gekomen. Dit blijft aanhouden en heeft geen vast patroon.
Ik heb het geluid opgenomen.
Ik dacht eerst dat het mijn videokaart was dus heb ik mijn oude videokaart terug in mijn pc gestoken maar het geluid blijft aanhouden.

Qua prestaties heb ik geen klachten alleen het is een irritant geluid.
Weet iemand wat dit geluid veroorzaakt?

Alvast bedankt.

Mvg,
Dominique

[ Voor 4% gewijzigd door Dopiej op 02-05-2013 08:14 ]

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-02 14:13
Schroefje vast in je CPU/GPU (of andere) koelers? Eventueel naar je HDD geluistert?

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

• Dopiej
Dat dacht ik dus ook, heb alle schroefjes aangedraaid moederbord zelfs helemaal schoongemaakt. Dacht ook mijn hdd maar als ik die afkoppelde blijft het geluid.
Het geluid zit wal dicht bij mijn videokaart maar daarvan heb ik mijn fans stil gehouden dus geen bewegende delen meer en blijft dat geluid maken. Daarom dacht ik dat het videokaart was maar met andere videokaart blijft het geluid aanhouden dus.
Het zit dus niet in de buurt van mijn CPU..

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:48
zit het niet in je voeding? coil whine ofzo?
en je hebt ook je fans nagelopen?

• Dopiej
Ik heb een nieuwe voeding geplaatst. Ik dacht ook dat het de voeding was. Ik had een corsair tw650 en nu heb ik er een GX Lite 700 erin gezet.
Heb alle fans uitgeblazen met zo een spuitbus met lucht. Kwam aardig wat stof uit maar alsnog blijft het. Heb mijn Casefan ook al uitgezet maar blijft ook geluid geven.

Heeft iemand dit geluid ook al eens voorgehad?

[ Voor 44% gewijzigd door Dopiej op 02-05-2013 08:49 . Reden: Meer informatie ]

• JustinoFTW
  • Laatst online: 06-02 21:33
Ik heb dit geluid ook gehad.
Bij mij lag het in het werkgeheugen, en nadat ik de bankjes had schoongemaakt had ik er geen last meer van.

Hoop dat het ook bij jou helpt

5120Wp Oost/West - PV Output

• Dopiej
JustinoFTW schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 09:09:
Ik heb dit geluid ook gehad.
Bij mij lag het in het werkgeheugen, en nadat ik de bankjes had schoongemaakt had ik er geen last meer van.

Hoop dat het ook bij jou helpt
Daar heb ik ik inderdaad nog niet naar gekeken. Ik ga het vanavond proberen om deze eens schoon te maken en kijken of het dan opgelost is.
Thnx alvast voor de tip!
Ik zal het hier nog laten weten of het probleem verholpen is vanavond.

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
graag, want zo'n soort geluid heb ik ook, als je de muis beweegt, verandert de toon van het geluid dan ook of niet?
ik verdenk bij mij nu momenteel m'n moederbord, VGA en voeding heb ik reeds uit kunnen sluiten.

• Dopiej
Ja die 2 heb ik ook kunnen uitsluiten. Ja de ene keer wel andere keer niet als ik met muis beweeg. Heb er een paar dagen geen last van en dan heb ik er weer iedere dag om de 10 seconde ofzo last van.
Ik ga toch wat JustinoFTW aangekaart heeft bekijken.
Het is gewoon een irritant geluid, ik weet niet of jij last hebt van prestatievermindering shameete? Ik in ieder geval niet. Maar aangezien mijn pc 's nachts ook aanstaat (downloaden enzo) en hij staat naast mijn bed kan ik er soms niet eens van slapen.

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Is bijna zeker coil whine. Je kan proberen om de inductoren (die vierkante blokjes) even aan te duwen met je vinger. Als je de spoel vind die geluid maakt zal de frequentie wijzigen als je erop drukt. Verder valt er niet veel aan te doen, eventueel een klodder hete lijm maar dat zijn lapmiddeltjes.

Soms wil het wel helpen je voeding te vervangen, maar dit is geen garantie.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:11
De "oplossing" is om de C3/C6 state van de CPU uit te schakelen in de BIOS.

EDIT:
bron: ik heb hetzelfde moederbord met hetzelfde probleem. Na die instelling te wijzigen heb ik het probleem niet meer. Ooit ergens gevonden op het internet.

Ik heb contact opgenomen met Gigabyte, maar zij vroegen extra info, en nooit meer tijd voor gemaakt om die door te sturen. Laat het hier zeker weten indien je een andere oplossing zou vinden. Maar op zich heb ik geen problemen met deze oplossing.

[ Voor 73% gewijzigd door jeroenikke op 02-05-2013 09:31 ]

• Dopiej
Dat van die inductoren Wouter ligt dat dan aan die aansluitingen van de voeding zelf? of aan de aansluitingen op het moederbord? Aangezien ik alle kabels al los heb gehaald en terug vast heb gemaakt..

@ jeroenikke zal ik vanavond ook eens proberen als de andere oplossingen niet werken.

Zal pas rond 17.00u zijn dat ik het kan proberen. Maar andere oplossingen zijn altijd welkom zodat ik ze allemaal kan uitproberen mocht het geluid blijven aanhouden.

• Dopiej
Heb eens verder gezocht op die c3/C6 state en hier kom ik op (volgens mij een zelfde probleem)

There's a simple fix if only c1e causes the noise,disable just c1e (not c3 or eist) then in Windows power saving options select "balanced" profile,then CPU should throttle (save power) without causing the noise.

Bron:http://forums.tweaktown.c...pu-activity-z68-pro3.html

Ik zie wel als je die 2 states uitzet dat je energieverbruik omhoog gaat..

[ Voor 8% gewijzigd door Dopiej op 02-05-2013 10:23 ]

• Shanquish
  • Niet online
Defqonwolf schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 09:26:
Ja die 2 heb ik ook kunnen uitsluiten. Ja de ene keer wel andere keer niet als ik met muis beweeg. Heb er een paar dagen geen last van en dan heb ik er weer iedere dag om de 10 seconde ofzo last van.
Ik ga toch wat JustinoFTW aangekaart heeft bekijken.
Het is gewoon een irritant geluid, ik weet niet of jij last hebt van prestatievermindering shameete? Ik in ieder geval niet. Maar aangezien mijn pc 's nachts ook aanstaat (downloaden enzo) en hij staat naast mijn bed kan ik er soms niet eens van slapen.
nope, geen prestatieverlies. ook niet instabiel oid.

• Dopiej
Nee zelfde hier alleen het gepiep is super irritant. Ik ga jullie oplossingen proberen en ik laat nog weten vanavond of dat het opgelost is. Alvast bedankt voor het meedenken!

#edit:

Heb de C3/C6 state uitgezet. Nu afwachten of het terug gaat piepen of niet. Ik laat het nog weten.

[ Voor 24% gewijzigd door Dopiej op 02-05-2013 17:00 ]

• Shanquish
  • Niet online
bij mij blijkt het tóch de voeding te zijn, een Corsair TX750M.
toch maar eens RMA sturen.

• Dopiej
Nou bij mij lijkt het opgelost te zijn door die CD/C6 state en de C1e te disablen in de BIOS. Ik wacht nog even af aangezien het soms tussendoor vanzelf ophield en paar dagen later weer begon te piepen.
Maar voorlopig hoor ik niks van piep meer! Thnx voor de tip jeroenikke!

• Dopiej
Nou mag gesloten worden.
Met die states uit te zetten piept hij niet meer. Thnx voor de hulp!
Pagina: 1