Over de VirtPin Build
VirtPin is een virtuele flipperkast, de bouw ervan is geinspireerd door de video van Gathering of Tweakers over de Visual Pinball Casemod van Njay. Het heeft enige tijd geduurd voordat ik echt zover was om te gaan bouwen ook al was ik al vroeg begonnen met de bouw. In augustus/september 2012 ben ik begonnen met het maken van een behuizing, maar had nog niet het speelveld scherm bemachtigd. Dit bleek niet zo handig. Ondertussen heb ik het speelveld wel in orde en ben ik op het punt aangekomen, dat de speciale hardware toegevoegd moet gaan worden. Vanaf dat punt wil ik jullie gaan meenemen in mijn build. Kijk onder het kopje "Bouw" voor een kort verslag tot dit punt.Materiaal
Computer Hardware
De flipperkast gaat draaien op een volwaardige PC, waarin de onderstaande hardware gestopt gaat worden.- Asus P8 H61-M LX R2.0 Moederbord
- Intel Core i3-530 (4M Cache, 2,93Ghz, dual-core, HT Enabled)
- 4GB DDR3 1333Mhz Geheugen
- Kingston 60GB SSD
- Asus ATI Radeon HD5750 1GB (2 x DVI, 1x HDMI)
Software
Op een PC hoort natuurlijk software om het geheel compleet te maken. Hieronder een overzicht van de software die ik van plan ben te gaan gebruiken- OS - Windows 7 X64 Ultimate
- Custom boot screen
- Replaced Explorer
- Stripped applications and services
- HyperPin
- VP9 - Visual Pinball 9
- LedBlinky
Monitoren
Voor een virtuele flipperkast heb je natuurlijk schermen nodig om de boel op weer te geven, alle schermen heb ik verzameld via Tweakers.net Vraag & Aanbod, hieronder het overzicht:- 17" DVI 1280 x 1024 HP Monitor (4:3) - Backglass - Thanks Glippy666
- 15" DVI 1024 x 786 Dell Monitor (4:3)* - DMD - Thanks jvdmast
- 32" HDMI 1920 x 1080 LG TV (16:9) 32LH3000 - Playfield - Thanks Vaal
De LG TV heeft niet een dergelijke metalen package, waardoor hierbij 3 boards geplaatst moeten worden in de cabinet (Voeding, LCD aansturing en Tunerboard) daarnaast zijn er nog de speakers (welke hergebruikt gaan worden) en het bedieningspaneel met de IR ontvanger). De TV is getest en gaat direct aan op het laatste kanaal nadat er spanning op komt te staan, ideaal, want dit betekend dat ik geen moeilijke dingen hoef te bedenken om het speelscherm in te schakelen. Dit wordt gedaan middels een relais, die ingeschakeld wordt als de PC ingeschakeld wordt.
De PC monitoren gaan normaliter ook meteen aan als er spanning op gezet wordt. Ik heb dit nog niet getest voor mijn monitoren, mocht dit een probleem vormen, dan moet hiervoor nog iets verzonnen worden.
*) Op termijn zal de DMD monitor vervangen gaan worden door een echte 128 x 32 DMD display, hiermee dient dus rekening gehouden te worden qua formaat van het venster in de kopkast.
Behuizing
De custom case is gebaseerd op het standaard ontwerp van een flipperkast en wordt gebouwd op basis van MDF (12mm en 18mm). Daarnaast zal er gebruik gemaakt gaan worden van gehard glas (veiligheidsglas) voor het beschermen van de schermen.EDIT - Alternatieven aan het bekijken voor het veiligheidsglas, informatie aangevraagd bij Proga Plastics over Polycarbonaat platen met XT Coating
EDIT2 - Proga Plastics bied de oplossing voor XT Gecoatte Polycarbonaat platen aan voor € 47,- p/m2, voor dit geld kies ik liever voor het authentieke geharde glas is goedkoper en mooier, het idee was, dat plastic wellicht goedkoper zou zijn en bijkomend voordeel zou dan zijn geweest, dat dit ook nog eens lichter is.
Arcade hardware
Om het echte flipperkast gevoel goed na te bootsen heb je natuurlijk het een en ander aan specifiek materiaal nodig. Ik heb deze materialen bij verschillende leveranciers gekocht, hieronder een overzicht per leverancier:GroovyGameGear.com - Besteld 22-04-2013, verwachte leverdatum 13-05-2013 (Schatting)
- 1 x LedWiz 32
- 1 x GP-Wiz40 MAX + Pro Wiring Set
- 4 x Electric ICE 2 Pushbutton + True-Leaf Pro switch + RGB Led
- 3 x Electric ICE 2 Pushbutton + Standard Soft Touch switch + RGB Led
- 2 x Electric ICE 2 Pushbutton + Micro-Leaf Switch + RGB Led
- 1 x EZ-Lights Color Coded Wire Harness for lighted buttons
ArcadeWinkel.nl - Besteld 23-04-2013, wordt opgehaald op 27-04-2013
- 3 x Arcade Slot Hi
- 1 x Muntproever
- 1 x Coin Mech Door
- 8 x 4 (=32) PCB Montage set
- 1 x Pinball Shooter/Plunger
- 1 x Power Switch Gezekerd
- 4 x Pinball Leg protector (Vilt)
- 8 x Pinball Leg bolts
- 4 x Leg bolt plate
- 4 x Leg Adjuster
- 4 x Stern 30-1/2" Leg
- 4 x Rubber doppen
- Pinball 128x32 LED DMD
- PinDMD controller
Bij Flippersloop.nl hebben ze helaas niet de montagebeugels die ik graag wil hebben, dus ben ik hiervoor naar een andere leverancier op zoek gegaan, deze heb ik gevonden in Pinballwizard.nl
- 8 x Bouten
- 4 x Binnenplaat voor pootbout
EDIT - Voor dit project en toekomstige projecten toch maar eens op zoek gegaan naar een goedkoop alternatief voor de veel te dure dremels. Conrad heeft een leuk oefen apparaatje voor 20 euro, dus deze maar besteld, omdat de bestelling minimaal 25 euro moet zijn voor gratis verzending ook maar een veiligheidsbril erbij besteld (handig voor al dat rondvliegende spul met zo'n dremel en bovendien zijn mijn ogen magnetisch ofzo, want veel van die troep beland in mijn ogen
De levering was na 3 dagen binnen en het dremel alternatief ziet er goed uit, al lijken de accesoires niet van een heel hoge kwaliteit, maar volgens mij passen hier de originele dremel bits ook in, dus dan komt dat wel goed! Voor de volgende keer maar eens proberen wat van die snijd discs van Dremel te bemachtigen.
Voor de toekomstige DMD is natuurlijk ook weer een speciale controller nodig, deze is alleen slecht leverbaar, dus het is nog even goed zoeken hoe en waar deze besteld kan worden. Het nadeel van hobby projectjes... Overigens is dat ook wel leuk om te vermelden, de PinDMD is een project van een collega tweaker, het is dus niet gemaakt door een bedrijf, maar door iemand die onwijs handig is met fijne electronica, meer hierover is te vinden op VPForums.
De Bouw
Poging 1
In Augustus 2012 ben ik begonnen aan de bouw van VirtPin, de bouw ging voorspoedig en ik heb de maten aangehouden op basis van berekeningen gemaakt op basis van afbeeldingsgrootte.Het begint met plaatmateriaal:

Vervolgens is er een kopkast en een body gebouwd

Vervolgens plaats je de monitoren in de kopkast

Uiteindelijk heb ik dan ook een 32" Full HD tv te pakken gekregen, deze had ik niet toen ik begon, en dan kom je erachter dat de maten te krap zijn.... Dus besloten om opnieuw te beginnen.
Poging 2
Zoals gezegd ben ik opnieuw begonnen aan de body, deze heb ik breder gemaakt (de lengte was wel goed). Dus opnieuw naar de Gamma gegaan en een plaat MDF van 12mm laten zagen op de gewenste maten. Ik heb de binnenmaat exact gelijk getrokken met de hoogte van het LCD paneel, waardoor het scherm mooi strak in de behuizing komt te liggen. Dit vooral omdat ik dit mooi en strak vind voor het eindresultaat. Dit is het risico van werken zonder bouwtekeningen. Ik bouw het geheel op terwijl ik vordering maak en zoek oplossingen wanneer ik tegen een probleem aanloop.Je begint opnieuw met nieuw plaatmateriaal.

Vervolgens bouw je een nieuwe kopkast en body en nu past de 32" tv wel

De monitoren monteren in de kopkast, welke ook opnieuw gemaakt is, omdat de eerste kopkast te smal was en er daardoor niet meer mooi uitzag....

Ondertussen heb ik ook de spulletjes opgehaald bij ArcadeWinkel.nl Hij heeft het perfect geleverd en deze heb ik dus meteen ingebouwd. En ben er heel blij mee, het voegt gelijk het gevoel van een flipperkast toe! Dank ArcadeWinkel.nl

De volgende update zal over de bedrading gaan en het plaatsen van het moederbord, hopelijk krijg ik snel de bestelde goederen van GroovyGameGear.com binnen, de verwachting is echter dat dit nog wel een week of 2 kan duren, afwachten geblazen dus...
[ Voor 24% gewijzigd door e_balk op 30-05-2013 09:14 . Reden: Updates met betrekking tot materialen en gereedschappen ]