• erwin.heukels
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-12-2020
Over 2 weekjes ga ik weer naar de 1000miglia, een klassieke autorally van 1000mijl van Brescia naar Rome en weer terug. Heb daar veel foto's geschoten, maar ben daar ook wel tegen de beperkingen van mijn camera aangelopen, dus in de markt voor iets nieuws. Budget is max zo rond de 300,- en vind de volgende zaken belangrijk:

1. Veel van de shoots zijn van langsrazende bolides, dus camera moet supersnel zijn als je schiet en dus niet eerst weer scherp gaan stellen en dan net het moment gemist hebben. Liefst dus de focus al scherp gesteld hebben voordat de betreffende auto de bocht om komt zetten.
2. Ook wordt er veel foto en video vanuit een rijdende auto geschoten, dus liefst goede stabilisatie en windgeruisreductie.
3. Tenslotte is ook veel van de rit in de avonduren dus mooie foto's in schemering en donker zonder flits is ook belangrijk

Zelf zit ik beetje te twijfelen tussen de Nikon 1 J1 en een travelzoom zoals de Powershot SX260. Heb ook even naar een EOS1100D gekeken...

Wat denken jullie? Of heb je nog een betere suggestie?

one life, live it!

Verwijderd

De Nikon 1 serie schijnt in goed tot redelijk licht razendsnel te zijn. Daar zou dus zeker mijn voorkeur naar uitgaan in vergelijking met de Powershot of welke andere travelzoom dan ook. Foto's in de avonduren zijn dan weer een hele andere uitdaging en ik denk niet dat je dat goed voor elkaar gaat krijgen voor dit budget.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Een 1100d / nikon D3100 of misschien een 2e hands 500d zal in de meeste gevallen het beste aan je eisen voldoen.

1: de J1 heeft een iets snellere burstrate, en schijnt snel te focussen. Een dSLR met kitlens zal waarschijnlijk sneller focussen, zeker met (ooit) een upgrade van de kitlens. De SX260, of een andere travelzoom, valt hierbij af.
2: Qua film zullen alle camera's voldoen, qua windruisreductie denk ik dat je daar echt een externe mic voor moet nemen, ik ben nog geen camera tegengekomen waar de ingebouwde mic dit goed weergeeft.
3: Hoewel de J1 redelijk mee kan komen op wat hogere ISO's hebben de instap dSLR's hier zeker nog een aardige voorsprong. De travelzoom valt wederom af voor low-light werk.

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik denk trouwens niet dat stabilisatie in een camera helpt tegen de hobbels in de weg. De stabilisatie is alleen bedoelt om het schudden van je handen (wat ze altijd een beetje doen) tegen te gaan.
Je kan het natuurlijk wel uitstekend gebruiken langs de weg of als het wat donkerder wordt (maar dan moeten de objecten wel stil staan, of je moet een flitser gaan gebruiken).

• erwin.heukels
Dank voor jullie adviezen. Ben vanmiddag met meerdere collega'sin gesprek geweest en ook wel zo'n beetje de voorkeur laten doorslaan naar spiegelreflex. Key argumenten:

1. Een 1 J is toch ook niet zo compact dat je hem in je broekzak meeneemt, dus omvang voordeel tov spiegelreflex is niet de moeite waard
2. Investeringen in objectieven voor een 1J kosten je later echt de kop. In een spiegelreflex kun je later altijd de objectieven og blijven gebruiken en nog eens de body upgraden als dit odig blijkt. Die verwachting licht voor een systeemcamera niet voor de hand
3. Meer keuze in objectieven

one life, live it!

• erwin.heukels
Alhoewel... Met een aanbieding voor 359,- voor een Nikon 1J met zowel een 10-30 als een 30-110 VR objectief vermoed ik dat ik komende jaren niet meer veel te wensen overhoud... Zo'n aanbieding scoor je ook niet met een 1100D of een D3100?

one life, live it!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:33

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb een Nikon 1 J1 met 10-30 kitlens.

Hij is echt aanzienlijk kleiner dan een dSLR kan ik je vertellen. Hij past misschien niet in je broekzak, maar makkelijk in een klein tasje om je schouder of zelfs broekriem.

Daarnaast is de AF bij goed tot redelijk licht echt wel rap, ik denk niet dat je, zoals Cheezus zegt, dat een instap dSLR met kitlens veel sneller zal zijn. Zeker aangezien bij instap dSLR's je maar iets van 9 AF punten hebt waarvan de middelste by far het snelste is maar je dus wel een aardige beperking oplegt.

Qua lenzen heb je bij een dSLR inderdaad veel meer, neit zo gek aangezien het EOS systeem iets meer dan 25 jaar meegaat en Nikon's F vatting veeeeel langer.
Recent heeft Nikon een flink aantal erg leuke objectieven voor de 1-serie aangekondigd dus ze timmeren leuk aan de weg.

Overigens is filmen met een Nikon 1 ook fijn, AF tijdens het filmen :D

Gabriël AM5

• erwin.heukels
Het blijft een lastige afweging, maar heb uiteindelijk vanmiddag de Canon 1100D met de kit-lens 18-55 maar wel met beeldstabilisatie IS II?

De tijd gaat leren of dit de juiste keuze is geweest, maar uiteindelijk zijn de volgende argumenten voor mij doorslaggevend geweest:

1. De verkoper zweert bij de grotere sensor oppervlakte, ook bij minder licht
2. Ik kan de EOS objectieven van mijn analoge Canon hopelijk gebruiken (28-80 en 80-200), dus ben voorlopig wel even 'klaar'
3. En dat alles voor slechts 299,- Hopelijk kan ik zelfs nog aanspraak maken op de 25,- cashback actie

one life, live it!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

1. Tja, verkopers.. een grote sensor vangt meer licht en heeft dus meer potentieel bij situaties met weinig licht, de 1100d sensor is echter wel wat verouderd en doet het weinig beter (maar wel iets!) dan de veel kleinere sensor van de J1.
2. Dat had je nog niet verteld, maar dat maakt de keuze voor een dSLR zeker wat eenvoudiger :)
3. Netjes binnen je budget, kun je die 25 euro mooi spenderen aan wat extra's zoals een extra accu, SD-kaart, tas of filters.. een risico van de vele extra's voor dSLR's is dat je vaak geneigd bent meer te kopen :P

In ieder geval veel plezier ermee!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Cheezus schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 10:34:
1. Tja, verkopers.. een grote sensor vangt meer licht en heeft dus meer potentieel bij situaties met weinig licht, de 1100d sensor is echter wel wat verouderd en doet het weinig beter (maar wel iets!) dan de veel kleinere sensor van de J1.
Zit gewoon meer dan een stop verschil in hoor. Iets wat je ook zou verwachten van een sensor die 2,8x zo klein is qua oppervlakte.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Als je al wat Canon objectieven hebt liggen en die werken zoals een modern objectief (dus met AF enz) dan lijkt mij de keuze snel gemaakt. Als ik jou was zou ik dan gewoon voor een Canon dSLR body only gaan.

Toch is de Nikon 1 serie (indien je die objectieven niet had) het overwegen wel waard. Het verschil in grote en gewicht is aanzienlijk. En zoals Cheezus zegt, de Canon APS-C sensor is verouderd. Dat weerhoud je er echter niet van om onder de meeste omstandigheden gewoon mooie plaatsen te schieten.

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Universal Creations schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 11:20:
[...]

Zit gewoon meer dan een stop verschil in hoor. Iets wat je ook zou verwachten van een sensor die 2,8x zo klein is qua oppervlakte.
Je hebt gelijk. Ik had op dpreview de studioshots op gelijke ISO bekeken en vond dat er weinig verschil in zat, als ik de J1 echter een ISO-stop lager zet preseteren ze ongeveer gelijk.

• Universal Creations
Cheezus schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 12:00:
[...]

Je hebt gelijk. Ik had op dpreview de studioshots op gelijke ISO bekeken en vond dat er weinig verschil in zat, als ik de J1 echter een ISO-stop lager zet preseteren ze ongeveer gelijk.
Precies. Dat is ook wat ik vaak doe.

• erwin.heukels
Cheezus schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 10:34:
2. Dat had je nog niet verteld, maar dat maakt de keuze voor een dSLR zeker wat eenvoudiger :)
3. Netjes binnen je budget, kun je die 25 euro mooi spenderen aan wat extra's zoals een extra accu, SD-kaart, tas of filters.. een risico van de vele extra's voor dSLR's is dat je vaak geneigd bent meer te kopen :P

In ieder geval veel plezier ermee!
Thanx! Dat van die oude objectieven had ik me nog niet eens gerealiseerd en ja, ze zijn inderdaad met AF :)

En ook die accesoires klopt wel... Ben al in de markt voor een flinke SD card?

one life, live it!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Universal Creations schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 11:20:
[...]

2,7 tov FF ;)

Een 1100D is nog altijd APS-C maar desalniettemin eens stuk groter.

Gabriël AM5

• Universal Creations
sapphire schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 16:24:
[...]

2,7 tov FF ;)

Een 1100D is nog altijd APS-C maar desalniettemin eens stuk groter.
De 1100D heeft een 2,8x zo grote sensor als de Nikon 1 (qua oppervlakte, dus iso zou dan ook 2,8 zo hoog ingesteld moeten worden).

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Even nagerekend en klopt ja.

Nouja dan presteert de Nikon nog netjes met maar 1 stop verschil.
Overigens is iso 3200 bij de 1 Ji in de praktijk niet zo netjes meer :(

Gabriël AM5

• erwin.heukels
Dit volg ik ff niet meer hoor ;-)

Enniewee. Heb de camera vanmiddag meegesleept voor wat mooie shots met al die bloesemkleurenpracht. Nu nog de drivers installeren en dan post ik wel een plaatje.

one life, live it!

• Universal Creations
Mwah, is ook niet zo heel interessant. Is technisch geneuzel van wat geeks B)

• erwin.heukels
Ben nog lekker op zoek naar de beste instellingen om de kleuren er 'vanaf te laten spatten', maar best al blij met deze eerste shots...

Afbeeldingslocatie: http://i182.photobucket.com/albums/x84/Erwinner/Mini/JCW04/IMG_0044_zps599f9ebd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i182.photobucket.com/albums/x84/Erwinner/Mini/JCW04/IMG_0041_zps3c44ad19.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i182.photobucket.com/albums/x84/Erwinner/Mini/JCW04/IMG_0053_zps6e92ae88.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i182.photobucket.com/albums/x84/Erwinner/Mini/JCW04/IMG_0054_zps06fa120b.jpg

one life, live it!

Pagina: 1