Geen dual channel/40 MHz bandbreedte op Zyxel P-2812HNU-F1 ?

Pagina: 1
Acties:

• schenzel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-03-2022
k heb de Zyxel P-2812HNU-F1 (van Telfort), en wat mij opviel was de t.o.v. mij eerdere WAG320N van Linksys trage (gehalveerde) Wifi snelheid in de 11n modus, nl max. 72 Mbit/sec bij een maximale signaalsterkte en -kwaliteit.

Na wat speurwerk erachter gekomen dat de Zyxel alleen in single channel (20 MHz bandbreedte) werkt, dus van de 150 Mbit/sec die ik met de Linksys had met dual channel (bijv. kanaal 7 en 11 op 40 MHz bandbreedte) blijft bij de Zyxel maar max. 72 Mbit/sec over......

Technisch gezien zou de Zyxel ook die dubbele bandbreedte van 40 MHz moeten kunnen leveren, gelet op de handleiding van internet (EN de "beloofde 300 Mbit/sec...), maar de web interface biedt geen enkele mogelijkheid om e.e.a. te configuren, in tegenstelling tot de Linksys...

Een jammerlijke tekortkoming van Zyxel :( (of van de Telfort firmware???)

Is er op 1 of andere manier bij te komen?????

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Heb je al contact opgenomen met Telfort of Zyxel hierover?

Zo ja, wat was het antwoord?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je snapt hopelijk dat de "300Mbps" slaat op de carrier frequency banbreedte en op geen enkele manier ook maar theoretisch haalbaar is qua throughput. Onder perfecte omstandigheden zou 130Mbps theoretisch haalbaar zijn bij een carrier freq van 300Mbps, maar in praktijk is 90Mbps de max en is 60Mbps al erg goed te noemen. Jouw 72Mbps is gewoon prima.

Wil je echt 300Mbps, dan heb je een Cat5e of Cat6 UTP Ethernetkabel nodig. Punt. Zelfs met 802.11ac ga je dat niet halen (in praktijk is daar de max rond 190Mbps is mijn ervaring).

Oslik blyat! Oslik!

• schenzel
dion_b schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 07:54:
Je snapt hopelijk dat de "300Mbps" slaat op de carrier frequency banbreedte en op geen enkele manier ook maar theoretisch haalbaar is qua throughput. Onder perfecte omstandigheden zou 130Mbps theoretisch haalbaar zijn bij een carrier freq van 300Mbps, maar in praktijk is 90Mbps de max en is 60Mbps al erg goed te noemen. Jouw 72Mbps is gewoon prima.

Wil je echt 300Mbps, dan heb je een Cat5e of Cat6 UTP Ethernetkabel nodig. Punt. Zelfs met 802.11ac ga je dat niet halen (in praktijk is daar de max rond 190Mbps is mijn ervaring).
Nogmaals, het gaat mij alleen over het ontbreken van de mogelijkheid om dual channel/40 MHz bandbreedte in te stellen/te gebruiken, die gewoon nodig is om een max. van 150 Mbit/sec te kunnen halen in de 11n modus. Zoals ik al zei kon het met mijn vorige modem, de notabene goedkope Linksys, gewoon wel.....

• schenzel
Equator schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 07:43:
Heb je al contact opgenomen met Telfort of Zyxel hierover?

Zo ja, wat was het antwoord?
Inderdaad die vraag al gesteld per mail aan Telfort (uit principe ga ik niet meteen zwaarbetaalde helpdesknummers-met-wachtrij bellen), maar nog geen antwoord terug....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

schenzel schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 09:37:
[...]

Nogmaals, het gaat mij alleen over het ontbreken van de mogelijkheid om dual channel/40 MHz bandbreedte in te stellen/te gebruiken, die gewoon nodig is om een max. van 150 Mbit/sec te kunnen halen in de 11n modus. Zoals ik al zei kon het met mijn vorige modem, de notabene goedkope Linksys, gewoon wel.....
Wat je wilt is niet dualband maar wideband (40MHz ipv 20MHz). Dat levert in het beste geval 25% snelheidsverbetering op, in slechtste geval kost het je snelheid doordat interferentie in het bredere kanaal het geheel op een lagere modulatie dwingt. 150Mbps ga je er hoe dan ook niet mee halen, in het beste geval zou je van 72Mbps tot ergens in de buurt van 90Mbps komen, maar wederom, 72Mbps is gewoon erg goed voor WiFi.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1