Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Rare verschijnselen computer...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag Tweakers,

Sinds vandaag kampt mijn computer met rare verschijnselen waarvan ik de afkomst maar niet kan vinden.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Hoe het begon:
Vanmiddag had ik wel internet op skype en spotify maar zowel internet explorer als google chrome kon geen enkele pagina laden. Ook kon ik niet inloggen op mijn router.
Even opnieuw opgestart en leek het weer te doen, maar dat was van korte duur want ik kreeg een blue screen... Vervolgens wegens dat knallende geluid dat door mijn boxen kwam besloten even de stroom eraf te halen. Computer weer aan, leek normaal te doen vervolgens drukte ik mijn printer aan en kreeg ik om de 10seconden telkens dat rotgeluidje te horen van als je iets in je usb-poort plugt.

Nogmaals opnieuw opgestart en toen merkte ik dat iedere keer als mijn beeld naar een zwarte achtergrond gaat dat hij uit zichzelf de brightness verlaagd waardoor als ik weer naar een gekleurd scherm ga hij eerst even weer moet bijstellen. Verder is dat probleem met internet nogsteeds niet verholpen en ik snap er geen zak van wat er aan de hand is (mijn printer doet het wel weer zonder pokkegeluidje ^^).

Al geprobeerd:
Router resetten, kastje openschroeven en kijken of er iets opviel, temperatuur van alle onderdelen van 'Speedfan' in de gaten gehouden.

Alles lijkt het gewoon goed te doen en normaal te draaien.
Wat kan het in godsnaam zijn :S? Iets van een doorgeslagen voeding ofzo?

Met vriendelijke groet,

Dennis

• nodig
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-12-2024
Virusscanner eroverheen?

Anders formatteren en windows herinstalleren?

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:08
nodig schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 00:09:
Virusscanner eroverheen?

Anders formatteren en windows herinstalleren?
Klinkt meer als rotte hardware op je moederbordje. Chipset die van slag is?

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Opstarten met livecd om in de eerste plaats software oorzaken uit te sluiten.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:59
> software uitsluiten
> PC strippen tot minimaal noodzakelijke componenten
> indien mogelijk, noodzakeljke componenten tijdelijk vervangen
> hdd test, memtest. indien memtest faalt, herhaal met een ander bankje. indien deze ook faalt, zou ik moederboord verdenken. indien het slechts bij 1 bankje faalt, mogelijk bankje zelf.
> indien klachten nog steeds aanwezig en hdd test en memtest is ok, dan zo ik het moederboord verdenken

Verwijderd

Topicstarter
rr7r duidelijk dat jij weet waar je over praat maar ik niet niet helemaal :P.
Hoe zou jij dat allemaal testen? Door het per onderdeel in een ander systeem te plaatsen of met een programmaatje?

gr,

Dennis

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Verwijderd schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 14:01:
rr7r duidelijk dat jij weet waar je over praat maar ik niet niet helemaal :P.
Hoe zou jij dat allemaal testen? Door het per onderdeel in een ander systeem te plaatsen of met een programmaatje?

gr,

Dennis
Testen.
HDD kan met een tooltje, geheugen kan met een tooltje, voeding kan je eventueel uitlezen. Dan nog eventueel software uitsluiten (door bijvoorbeeld nieuwe windows te installeren of livecd). Doe je dat, dan heb je al redelijk uitgesloten wat er aan de hand is: als er geen problemen zijn met die onderdelen is het mogelijk processor of moederbord.

Dimmen van je scherm is mogelijk gewoon een feature van je scherm zelf, die misschien nu wat meer op gaat vallen. Kan je eventueel uitsluiten door een andere PC er aan te hangen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Dat dimmen (dynamic contrast) kan je meestal uitzetten als je een modus kiest in je scherm menu. Maar ik weet niet om welk scherm het gaat, dus kan dat niet voor je raden.

Kijk anders ook eens naar de temperaturen & voltages van de onderdelen (hwinfo)

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Verwijderd

Topicstarter
Alles getest, krijg niks bijzonders te zien. Toch eventjes windows compleet opnieuw geinstalleerd met een andere netwerk'driver'. Hij lijkt het nu wel weer aardig te doen.

Topic kan gesloten worden, wanneer de klachten toch terugkomen post ik het wel weer opnieuw...

• LiquidT_NL
Jij kan nooit goed je geheugen hebben getest in een uur tijd. en het topic hoeft niet dicht,zakt vanzelf weg :)

[ Voor 29% gewijzigd door LiquidT_NL op 02-05-2013 15:32 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11 23:23

JT

VETAK y0

Lol idd, laatst 4gb getest en dat heeft de hele nacht geduurd :o

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gewoon oud geheugen gepakt en dat erin geklipt. Gaf geen verschil...

• LiquidT_NL
Verwijderd schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 16:44:
Ik heb gewoon oud geheugen gepakt en dat erin geklipt. Gaf geen verschil...
Ook we lgoed getest? Even verschillende geheugen bankjes geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Ehm nee, gewoon in dezelfde clipjes gedaan als het andere geheugen zat (beiden 2 clips).
Maar aangezien hij nu goed werkt en ik verder niet monsterlijk veel verstand heb hiervan denk ik dat ik er verstandig aan doe als ik het zo laat :P?

• LiquidT_NL
Sowieso even zo laten dan en afwachten.

• PNJvG
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Wellicht handig om je even te wijzen op een simpele tool om je geheugen te testen, dmv een bootable iso die je op cd/dvd kunt branden:
Meningen verschillen over de exacte duur, maar als je dit 24u laat draaien (je kunt de pc dan dus niet gebruiken verder!) en er komen geen errors voor, dan kun je er redelijk van uit gaan dat je geheugenbankjes goed zijn.

http://www.memtest.org/

edit: Meer specifiek nog direct de zipfile waar de nieuwste iso in zit:
http://www.memtest.org/download/4.20/memtest86+-4.20.iso.zip
:)

[ Voor 14% gewijzigd door PNJvG op 02-05-2013 17:23 ]

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:43
Deze kan ook nog handig zijn, USB versie:
http://www.memtest.org/do...6+-4.20.usb.installer.zip
Wel even een kopietje maken als je deze gebruikt, want de gebruikte stick word volledig gewist.

Ik draai persoonlijk vaak één complete "pass", tweemaal bij het testen van overklokwerk.

[ Voor 51% gewijzigd door XpanD op 02-05-2013 18:14 ]

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Of even hirens proteus 15.2 op usb zetten, dan heb je altijd 99% van wat je nodig kunt hebben bij je.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Pagina: 1