(Vermoedelijk) kapotte SSD: gebruiken als opslag?

Pagina: 1
Acties:

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Ik heb sterke aanwijzingen dat mijn Corsair F120 is overleden. Ik kreeg al een hele tijd foutmeldingen bij het aanzetten van de computer (please reboot and select proper boot device or insert boot media). Dit verdween meestal bij een reboot. Sinds gisteren start Windows 7 echter niet meer helemaal op (blijft steken bij het "golvende" (geanimeerde) Windows-logo, en lukt het me niet de bestaande Windows installatie te herstellen of opnieuw te installeren.

Vandaag dus maar een nieuwe SSD gekocht. Alles draait weer, maar het staat me toch tegen de F120 weg te gooien. Kan ik hem niet als opslag- of downloadschijf gebruiken? En bijvoorbeeld de kapotte sectoren te identificeren en te blocken?
Zonet heb ik hem aangesloten naast de nieuwe SSD. In het BIOS wordt de F120 herkend, en hij staat (bewust) niet in het lijstje met boot priority. Goed dus. Ik was echter verbaasd dat ik weer bleef steken bij het golvende, geanimeerde Windows logo. Als ik de F120 weer unplug start Windows wel goed. Hoe kan dit? Wat kan ik proberen?

[ Voor 7% gewijzigd door tbenschop2 op 01-05-2013 17:46 ]

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-01 19:17
hij lijkt dus wel de SSD te herkennen, anders komt hij niet voorbij het bios.
Lijkt me dat je hetzelfde krijgt wanneer je de F120 eruit haalt? Je kunt verder nog proberen om alles te resetten, dus stekkers eruit en ook het CMOS batterijtje eruit halen.

• tbenschop2
Bedankt, Lothlorien.
Nee, als ik de F120 "unplug", start Windows gewoon op. (heb de OP ge-edit).
CMOS batterij van het moederbord bedoel je? Wat zou dat uithalen?

[ Voor 6% gewijzigd door tbenschop2 op 01-05-2013 17:54 ]

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-01 19:17
het batterijtje op je moederbord, dat voorziet je moederbord van stroom zodat Bios instellingen en een aantal windows instellingen bewaard blijven. Door alles te unpluggen kun je dus alles resetten, maar ik vraag me af of het nu wel wat uithaald.

Wordt de F120 SSD wel herkend als hem aansluit nadat je windows hebt opgestart? want het zou dan toch kunnen dat je SSD echt niets meer doet. (zo heb ik ook ooit een mSATA op een mini PCI express poort aangesloten, startte windows ook niet meer op)

• tbenschop2
Ik heb nog niet geprobeerd om de F120 aan te sluiten nadat Windows is opgestart. Kan dat wel? Mag je die connectors gewoon aansluiten als de boel aan staat?

• Pi0tr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-01 21:20
Klinkt toch dat je PC probeert op te starten van de oude Windows die nog op je Corsair SSD staat.
Heb je je oude SSD al geformatteerd?

• tbenschop2
Dat lijkt me wel vreemd, omdat hij niet wordt vermeld in het boot priority lijstje in het BIOS. Niet geformatteerd omdat ik er niet op kom.

Zou het kunnen dat Windows vlak voor dat het desktop verschijnt de harde schijven "checkt"? En dat de F120 dan een vreemd/onbekend/fout signaal afgeeft waardoor Windows niet meer verder durft te gaan?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:47

M2M

medicijnman

Je hebt overigens 3 jaar carry in fabrieks garantie. Een beetje afhankelijk hoelang gelden je 'm gekocht hebt, maar zolang is die nog niet op de markt. Misschien is het een handig idee een RMA te overwegen? Gezien de berichten hierboven lijkt het ding toch aan het eind van zijn (hardwarematige) latijn...

-_-

• tbenschop2
@M2M: da's grappig, ik lag gisteravond in bed te bedenken of er niet nog garantie op dat ding zou zitten (waar ik allemaal niet aan denk ik bed). Inderdaad 3 jaar en hij is gekocht in maart 2011. Heb hem wel overgekocht van iemand en heb alleen een digitale factuur. We gaan eens kijken of dat lukt.
Zo niet dan kom ik hier nog even wat tips halen om te proberen hem als downloadschijf te gebruiken.
~
Bedankt voor de reacties!

Verwijderd

SSD aansluiten en met een firmware tooltje een grondige scan doen. Meestal markeert die 'bad blocks' die je niet meer gebruiken kunt maar dat zou dit soort fouten moeten voorkomen.

Denk dat je door je write cycles heenbent.... Kan je weinig aan doen dan behalve weggooien. :)
Pagina: 1