🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com
Aan de andere kant, als er een goede tik uit komt dan leren je katten dat snel genoeg. Daarna hoeft er denk ik geen spanning meer op de draad te staan
[ Voor 19% gewijzigd door Dogooder op 01-05-2013 16:13 ]
Ga niet besparen op dit soort dingen want het kan je je leven kosten.
edit: gevonden:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/114448/
25€
oh, hieronder had 'm ook al gevonden
[ Voor 33% gewijzigd door _ferry_ op 01-05-2013 16:42 ]
dit kost je 3 tientjes http://www.conrad.nl/ce/n...ni-hoogspanningsgenerator
[ Voor 19% gewijzigd door Rmg op 01-05-2013 16:28 ]
je hebt ook kans dat ze op de reling springen en van schrik aan de andere kant eraf duvelen he. vind het zelf niet echt het beste idee ooit.
Wij hebben thuis ook schrikdraad over de schutting lopen en als je ze gewoon even 1 keer er tegen aan drukt komen ze er niet meer in de buurt hoor418O2 schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 16:27:
Minder mooi, wel vriendelijker; een net.
je hebt ook kans dat ze op de reling springen en van schrik aan de andere kant eraf duvelen he. vind het zelf niet echt het beste idee ooit.
[ Voor 99% gewijzigd door Ricepuppet op 08-05-2016 11:34 ]
🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com
Waar je namelijk op moet letten is dat je niet alleen de schrikdraad maar ook een aarde draad plaatst omdat het anders niet werkt
Ik had een koltec mini guard die is meer voor honden en katten. Als een kat er eenmaal in aanraking mee is geweest moet je hem ook niet vasthouden en op de oranje draad aflopen
Dit is het model: http://link.marktplaats.nl/669563271
[ Voor 26% gewijzigd door raymonvdm op 01-05-2013 17:10 ]
Mijn ouders hebben dit ook aangelegd (bij een redelijk grote tuin) voor de hond. Konijnen e.d. blijven daarom ook weg. Ondertussen staat er geen spanning meer op, maar de hond weet precies waar de grens is
En het is niet echt alsof die beesten daarvan zoveel lijden. Ik ben er zelf, per ongeluk, meerdere keren mee in aanraking gekomen. Tijdens het grasmaaien etc. Ja, je voelt het. Echt schadelijk? Nee.
Was trouwens 10k V, niet 1k. Je kan ze ook in 7,5k V krijgen. Een lichtere variant is dan meer voor katten geschikt. Dan komen die Koltec Minigards inderdaad in beeld. Die zijn nieuw rond de 100 euro.
[ Voor 22% gewijzigd door Bolletje op 01-05-2013 17:22 ]
Ik wil alleen benadrukken dat de spanning in die zin dus niet alles zegt. Ik zat er zelf met mijn knieën in nat gras toen ik het aanraakte (was met de bermmaaier verstrikt geraakt in die draad, maar vergeten dat er spanning op stond
Die Koltec Minigard die jij noemt zit bijv. ook op 7,5 k V.
[ Voor 38% gewijzigd door Bolletje op 01-05-2013 17:23 ]
Als zo'n apparaat goed functioneert, gaan de katten hier echt niet dood aan. 1000 volt lijkt veel, maar op professionele schrikdraad-apparaten staat vaak het 10-voudige qua volts. Het is namelijk niet de hoeveelheid volt die dodelijk is, maar de combinatie van volts en amperes.
Als je op een natuurkundige manier gaat kijken naar het schrikdraadapparaat van conrad: deze tranformeert een lage spanning (9V) in een hoge spanning (1kV). Het vermogen blijft bij de tranformatie hetzelfde, dus het amperage wordt erg verminderd. Dit signaal is daarom niet dodelijk.
Daarnaast, als het wel dodelijk zou zijn mag conrad het niet verkopen verwacht ik zo
| MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |
Nee en dat gaan ze ook niet dit is een apparaat wat er voor gemaakt is..
Op het apparaat van je buurvrouw staat waarschijnlijk een kilovolt of 4.....
[ Voor 100% gewijzigd door Ricepuppet op 08-05-2016 11:34 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
[ Voor 98% gewijzigd door Ricepuppet op 08-05-2016 11:34 ]

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.
Er gaan 2 draden naar elkaar, waar gaan die heen? Boven elkaar? Verweven in hetzelfde draad?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

[ Voor 14% gewijzigd door SgtElPotato op 01-05-2013 21:58 ]
Zucht...
Dit ja. Zodra het dier dan met zijn lichaam het (oranje) draad aanraakt gaat er een stroom lopen via de daadwerkelijke aarde; er ontstaat sluiting. Daarom werd eerder in dit topic ook aangehaald dat het voor een mens anders is als die rubberen laarzen aanheeft: de weerstand is dan veel groter, waardoor het zelfs zo kan zijn dat je niets van de schok voelt.
Installeren op steen gaat in deze situatie niet. Dan moet je een dubbele lijn hebben. Het kan zijn, ben ik niet geheel zeker van, dat je je systeem dan ook anders moet afstellen, omdat die lijn natuurlijk beter geleid dan grond/aarde.
[ Voor 31% gewijzigd door Bolletje op 02-05-2013 00:41 ]
Vrienden van mij hebben dit ook gedaan, werkt perfect. Flexibel net van dun groen touw met vierkante mazen van pakweg 5 cm. Kat past er niet doorheen, net is veel te wiebelig om het interessant klimmateriaal te maken en de grote mazen, groene kleur en kleine touwdiameter maken dat het nauwelijks opvalt.418O2 schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 16:27:
Minder mooi, wel vriendelijker; een net.
Goedkoop, onderhoudsvrij, geen geklooi om buiten een stroompunt te maken en naar mijn mening ook veel diervriendelijker dan schrikdraad. Bovendien ook geen risico dat de katten aan de verkeerde kant de reling verlaten...
"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"
Where's my !@#$% booze!
Ga ook niet 1 pen in de aarde rammen alsjeblieft, die 2 uitgangen kun je op 2 kabels hangen.
[ Voor 19% gewijzigd door Flake op 02-05-2013 10:51 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Ricepuppet op 08-05-2016 11:34 ]
Draad lijkt geisoleerd op het plaatje, maar de verkoper geeft aan dat het geschikt is. Dan vertrouwen we maar ff op de verkoper.
Vergeet ook niet het gespannen draad te isoleren: het moet volledig zweven van aarde, isolatoren op het eind en daarmee strak trekken. Verder heb je wel een voeding nodig omdat ik zie dat er 9-12V op moet. Het slimste is om de voeding en die generator binnen te houden ivm veiligheid en op een veilige manier die schrikdraadleidingen naar buiten te trekken. Anders zul je ook een behuizing en een outdoor voeding nodig hebben.
Deze kabel is volgens mij om in te graven rond je tuin. Als een hond met bijbehorende halsband de kabel passeert krijgt hij een stroomstoot via de halsband.Ricepuppet schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 11:18:
Electrotechniek is niet mijn hoofdvak. Maar wat ik begrijp is dat ik met het apparaat van Conrad, in elk geval draad zoals deze moet verbinden. Dan rest nog de aansluiting naar het electriciteitsnet/stopcontact?
[ Voor 99% gewijzigd door Ricepuppet op 08-05-2016 11:34 ]
Goed punt, daar kon je wel eens gelijk in hebben. Dan is die kabel toch geisoleerd.-Paul- schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 11:27:
[...]
Deze kabel is volgens mij om in te graven rond je tuin. Als een hond met bijbehorende halsband de kabel passeert krijgt hij een stroomstoot via de halsband.
Je wilt in ieder geval ongeisoleerd hebben. Hoeft niet perse koper te zijn, heeft wel een lagere soortelijke weerstand maar die dreunen zijn zo groot dat er zat over blijft. ijzerdraad of prikkeldraad is geschikt, mits niet geisoleerd.
Die stockfoto is inderdaad niet al te best maar dat gaatje heeft een pijl waar staat high voltage control lamp. Pak zo'n standaard wallwart, knip de connector eraf, controleer de polariteit met een metertje en dan op dat ding solderen met wat krimpkous. Google ook even naar schrikdraad isolatoren om te kijken hoe dat werkt.
Bijvoorbeeld:
Je kan dus twee draden parallel plaatsen, of, als je een mooie aarde hebt, sla je één in de aarde, dan hoef je nog maar één draad te trekken zoals je meestal ook ziet.De hoogspanning komt uit beide aansluitsnoeren die gekenmerkt zijn met een hoogspannings symbool. Om een schok te krijgen moeten beide aansluitpunten
gelijktijdig aangeraakt worden.
Bedrijfszeker is: Als men 2 blanke draden parallel spant met een afstand van ca. 20 mm, en deze verbind met het moduul. Als het dier aan met de snuit, of de
tong, de neus, de poten beide blanke draden komt, geeft het een schok.
Als je die in de aarde prikt, dan is alle lading WEG. Blijft er nog wat over op je draad? NEE.
Het idee is bij die vee afrastering dat je ZELF contact met aarde maakt en dat daardoor de kring rond komt. Daarvoor hoef je echt geen pin de aarde in te rammen. Wel moet dat prikkel/ijzerdraad zweven. In dit geval is de spanning veel lager dan die vee afrastering. Daarom moet dat beest beide kabels aanraken, beetje slim plaatsen dus. Is wel diervriendelijker en werkt beter op plekken waar je zelf geen goed contact hebt met aarde (zoals op balkon) en een flink stuk goedkoper.
Als je één pin in je aarde prikt, en een draad laat je erboven zweven, goed geïsoleerd. Dan heb je echt geen stroom lopen, er zit namelijk lucht als isolator tussen, en dan is je lading ook niet weg. Als je er nu een mens of dier tussen zet, zal er wel een stroompje lopen, er is namelijk een spanning en jij bent het weerstandje.
Dit is natuurlijk wel vrij onmogelijk om te maken op een balkon, je hebt geen aarde dan. Daarom zei ik, als je een 'mooie' aarde hebt, anders zul je met twee draden moeten werken die je beiden aan moet raken.
Omdat stroom ALTIJD via aarde weg kan komen. Dat hoeft echt niet terug het stopcontact in. Dat heet een aardlek en schrikdraad is volgens mij de enige toepassing waarbij je dat zelfs wilt! De schrikdraadtrafo (eigenlijk een spoel) zorgt ervoor dat er wel energie terug wordt geleverd via de nul van je stopcontact zodat je aardlek er niet uitklapt.marcop23 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 12:03:
Jah, je kan het naast elkaar plaatsen. Maar op plekken waar je maar één enkele draad ziet, is het wel belangrijk dat je zelf contact maakt met de aarde wil je een schok voelen, zoals je zelf ook al zegt. Maar hoe wil je de kring rond laten komen (zoals je zelf zegt) als je aarde geen deel uitmaakt van je kring?
Je batterij en het lichtnet, en dus je aarde zijn niet met elkaar verbonden op wat voor manier dan ook. Als je een transformator gebruikt zijn ze ook niet verbonden, en bereik je hetzelfde. Als je een transformator pakt (aangesloten), en je steekt een pin (aan de secondaire kant dan he) in de aarde zal er dan ook geen aardlek optreden, en zal je aardlekschakelaar er niet uitvliegen.
Dat laatste is dan wat jij beschrijft, dat als je één pin met de aarde verbind, er een stroom gaat lopen, bij schrikdraad door je lichaam, en als het galvanisch gescheiden is van elkaar gebeurt dat dus niet. Als je die andere trafopin in de aarde drukt, dan wel. Dit is dus te proberen met een batterij en een gevoelige stroommeter.
[ Voor 17% gewijzigd door marcop23 op 02-05-2013 12:44 ]
Vroegere buurman van me, was fervent pruimtabak kauwer op klompen en woonde naast een camping.... Is ie op een dag bezig om de sloot langs het weiland schoon te maken, komt er een overbezorgde campinggast hem vragen of dat niet zeer doet zo'n schrikdraad.
Mijn buurman pakt hem bij zijn hand en met de andere hand pakt ie het prikkeldraad: "Neuh, dat valt best mee...."
{Off-topic_warning OFF}
De stroom is wel degelijk laag, anders zou je minimaal ernstige brandwonden oplopen.Flake schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 10:50:
Wat een onzin, die spanning EN stroom door schrikdraad is gigantisch, het verschil zit 'm de pulslengte die extreem kort is, het effectief vermogen en overgedragen energie is daardoor per puls laag.
Nee, stroom loopt altijd in een cirkel, en daar kan aarde een deel van uit maken, maar dat is zeker niet altijd het geval.
Je hebt gelijk als je zegt dat je schrikdaad niet hoeft te aarden, maar het is wel de meest gebruikte methode. Als je het circuit niet aard zul je met een dubbeldraads opstelling moeten werken, en zal het "doelwit" beide draden tegelijk aan moeten raken.
Dit is wellicht wat leuk leesvoer: http://www.vego.nl/kattenschrikdraad/werking/werking.htm
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
Verwijderd
Mijn katten slopen een net erg snel... Ik heb nu een soort van hekwerk/gaas panelen, vastgezet met tiewraps. Werkt als een tierelier.real[B]art schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 02:01:
[...]
Vrienden van mij hebben dit ook gedaan, werkt perfect. Flexibel net van dun groen touw met vierkante mazen van pakweg 5 cm. Kat past er niet doorheen, net is veel te wiebelig om het interessant klimmateriaal te maken en de grote mazen, groene kleur en kleine touwdiameter maken dat het nauwelijks opvalt.
Goedkoop, onderhoudsvrij, geen geklooi om buiten een stroompunt te maken en naar mijn mening ook veel diervriendelijker dan schrikdraad. Bovendien ook geen risico dat de katten aan de verkeerde kant de reling verlaten...
[ Voor 100% gewijzigd door Ricepuppet op 08-05-2016 11:34 ]
Ik heb het over Watt, niet Wh of Joules (Joules worden gebruikt om de kracht van schrikdraad aan te duiden) in ieder geval. De pulsen zijn inderdaad kort, ik geloof dat de stroom bij 1,5ms pulsen niet boven 300mA mag komen en in de praktijk blijft deze daar flink onder.Flake schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 10:50:
Wat een onzin, die spanning EN stroom door schrikdraad is gigantisch, het verschil zit 'm de pulslengte die extreem kort is, het effectief vermogen en overgedragen energie is daardoor per puls laag.
Ga ook niet 1 pen in de aarde rammen alsjeblieft, die 2 uitgangen kun je op 2 kabels hangen.
De stroom aan de hoogspanningskant van schrikdraad is dus niet gigantisch en ja normaal schrikdraad is een enkele draad met potentiaal t.o.v. aarde (dus het apparaat aarden...).
Al heb ik hem van MP en was die iets goedkoper
De stroomsterkte is echt niet gigantisch, want dat zou extreem gevaarlijk zijn (ook met een korte puls). Een veilige?) bovenmarge van wat een mens normaal zou kunnen hebben is ongeveer 20mA. Ampère staat gelijk aan coulomb per seconde. Dat zou dus betekenen dat een puls van 1/10 seconde maximaal 200mA zou mogen geven (geen idee of je überhaupt wel zo mag rekenen, ik vermoed zelfs van niet). Dat is in elk geval nog langs niet in de buurt van extreem (20A).Flake schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 10:50:
[ Voor 98% gewijzigd door Ricepuppet op 08-05-2016 11:35 ]
Verwijderd
Europese IEC-normen voor kattenschrikdraad
Schrikdraad apparatuur is bedoeld om als afschrikking te dienen. De schok die afgegeven wordt bij aanraking door mens of dier moet ongevaarlijk zijn. Vanuit deze optiek zijn er normen vastgelegd waaraan verkochte apparatuur moet voldoen. In Europa zijn deze normen voor elektrische afrasteringen vastgelegd in EN-normen, om precies te zijn IEC 60335-2-76. Hieraan moet alle apparatuur voldoen die ontwikkeld en verkocht wordt.
Er is een aantal waarden die relevant zijn voor de werking en capaciteit van de schrikdraadapparatuur:
- De onbelaste uitgangsspanning mag niet boven de 10.000 V komen.
- De pulsduur mag niet langer zijn dan 10 ms.
- De stroompiek in een belastingsweerstand van 100 tot 500 ohm mag niet meer bedragen dan 15 A.
- De impulsenergie in een belastingsweerstand van 100 tot 500 ohm mag niet meer bedragen dan 5 J.
- Er moet een absolute scheiding bestaan tussen het laagspannings- en het hoogspanningsgedeelte.
- Er mag maximaal één puls per seconde worden gegenereerd.
[ Voor 96% gewijzigd door Ricepuppet op 08-05-2016 11:35 ]
En wat voor transformator? Een ouderwetsche met spoelen en kern ed? En hoe wil je dat aansluiten, beide einden op de beide polen van de trafo? Slechts een aansluiten?Ricepuppet schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 21:41:
Welke eisen?
Heel simpel; een draad van 6 meter, met daartussen houdertjes en een transformator/stroomblok inc. schakelaar.
Lees dit topic alsjeblieft door, dan weet je dat het veel ingewikkelder is dan je nu voordoet.
[ Voor 95% gewijzigd door Ricepuppet op 08-05-2016 11:35 ]
Klinkt meer als een electrische stoel... Het zijn schrikdraadapparaten, daar zit wel een trafo in maar ook nog veel meer.Heel simpel; een draad van 6 meter, met daartussen houdertjes en een transformator/stroomblok inc. schakelaar.
zoals gezegd:
Iedereen die dit veilig zelf kan maken had geen enkele vraag hier hoeven stellen, hooguit welke norm er voor schrikdraad geldt...Gezien de eisen is er maar een optie, kopen.
[ Voor 99% gewijzigd door Ricepuppet op 08-05-2016 11:35 ]
Owh, ik las je post compleet verkeerd. Ik dacht dat je aan de TS vroeg, welke eisen? En vervolgens met de hele simpele oplossing trafo + wat draad en een schakelaar aan kwam dragen. Maar je bent de TS, en je bedoelde het dus ook anders. Sorry.Ricepuppet schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 00:13:
Daarom vraag ik ook naar een oplossing.
Ik zou overigens gewoon dat ding van Conrad bestellen (let er wel op dat je iets van minimaal 1 cent meebestelt, anders moet je veel meer dan dat (>€6) aan verzendkosten betalen, en daar krijg je niets voor). Sluit het aan op een 9-volt batterijtje om te testen, en span twee draden naast elkaar (parallel, 2cm ertussen, isoleren met rubber of hout wat altijd droog blijft ofzo) die je op de beide terminals van dat kastje aansluit. Dan voel je zelf nog eventueel een beide draden of je het a) werkt en b) of je het veilig genoeg vind.
Dat is tenminste hoe ik het waarschijnlijk zou doen.
[ Voor 99% gewijzigd door Ricepuppet op 08-05-2016 11:35 ]
http://www.stegoweb.net/pages/electric-fence.htm
Deze voldoet al niet aan de norm want er zit niet eens een stroombegrenzingweerstand aan de uitgang...
Ik denk dat die conrad module voordeliger is, maar lees de reviews even, 1000V klinkt aan de lage kant (liever meer spanning met minder stroom)
Flake schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 11:54:
Zucht.... nog iemand die roept dat dat ding in aarde moet. Derp.
...
Wauw, ik weet niet eens waar te beginnen - zo'n beetje alles wat je zegt klopt niet. En dan ook nog aankomen met termen als 'zucht' en 'derp'. Loop je nou te trollen of begrijp je oprecht niet waar je het over hebt?
"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"