Laptop crasht bij gamen en soms BSOD

Pagina: 1
Acties:

• Qlii256
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Beste

Ik heb sinds 2 maanden terug een Dell Inspiron 17R SE in mijn bezit. Deze werkte perfect, ook tijdens het gamen. Helaas stonden er plots 30 virussen op die ik moest verwijderen. Helaas is hierdoor Windows stuk gegaan. Voor ik Windows opnieuw installeerde had ik al even problemen dat hij soms freesde of of een BSOD gaf. Ik dacht toen dat het door de virussen kwam en heb dan deze maandag Windows opnieuw geïnstalleerd met de recoverytool die Dell mee geeft.

Na herinstallatie leek alles goed te werken. Ik kon eindelijk ARMA 3 Alpha spelen zonder crash. De volgende dag (dinsdag) maar even BF3 geprobeerd. En je raad het al, niet anders dan problemen. Meestal krijg ik een aantal vierkantjes te zien en freezed BF3 daarmee. Als ik die dan vervolgens minimaliseer zie ik dat ook de Windows kleuren veranderd zijn. Alles is dan paars en blauw (screenshot maken lukte me nog niet). Als ik dan vervolgens via taakbeheer het process bf3.exe beëindig freezed de laptop helemaal. Het enige wat ik dan nog kan doen is via een harde reset (knop ingedrukt houden) de laptop herstarten. Ook krijg ik af en toe een BSOD net 1 sec. na ik die vierkantjes te zien krijg in BF3. De error is 0x116: VIDEO_TDR_ERROR.

Ik hoop dat mijn laptop (hardware) niet stuk is. Ik heb al verschillende drivers geprobeerd. Ook oververhitting lijkt me het probleem niet. De laptop voelt tijdens het gamen niet echt warm aan. Tevens kan ik wel ongeveer 5 - 10 min. BF3 spelen alvorens ik problemen krijg. Zelfde met bv. ARMA 3 Alpha. Ik heb Furmark benchmark gedraaid voor zo'n volle 30 minuten zonder problemen. Op hoogste setting waarbij ik maar max 10 fps haalde. Hierbij kwam de laptop nooit boven de 67 °C.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen om een oplossing voor dit probleem te vinden. Indien meer informatie gewenst hoor ik het graag.

Alvast heel erg bedankt!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 10:01
Probeer eens de video drivers opnieuw te installeren. (Dus eerst alle drivers ervanaf, bijv. met driversweeper, en dan een schone installatie van de drivers). Als dat niet werkt, probeer een hele schone windows 7 installatie met alle videodrivers te installeren.

Op deze link staat alles een beetje uitgelegd: MSDN: Bug Check 0x116: VIDEO_TDR_ERROR (Windows Debuggers)

Het kan natuurlijk zijn dat je video kaart kapot is, maar daarvoor ben je nog in een te vroeg stadium.

No one is listening until you fart

• Qlii256
Ik heb Windows 8 x64 al opnieuw geïnstalleerd. Dit zowel met de recoverytool van Dell als een clean install (nu zit ik op een clean Windows 8 x64 installatie). Het werkte wel de eerste maand en een half zonder problemen. Videodriver heb ik al paar keer herinstalled ook al eerst met driversweeper de vorige verwijderd enz.

Niets blijkt te helpen...

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
De basis betekenis van een 0x116 fout is het volgende: "There may be a bug in the video driver or video hardware" Ik denk dat je hiermee alsnog niet veel opschiet maar deze fout kan op willekeurige momenten terug komen wanneer er hardware problemen aanwezig zijn. (één van) De volgende problemen kan de oorzaak zijn van de BSOD.

- Slechte sectoren in het ram, en dit resulteert in corrupte gegevens die worden uitgewisseld tussen de GPU en het systeem (Videogeheugen wel bekend als VRAM of fysiek geheugen wel bekend als RAM)
Om het ram te testen op fouten kun je Memtest 86+ draaien.
Het is zeer onwaarschijnlijk dat er fouten voorkomen in het VRAM, dus dit lijkt mij niet de oorzaak

- Een niet stabiele overclock
Je hebt niks aangegeven over een overclock dus ik neem aan dat dit ook niet het probleem zal zijn. Wat je eventueel wel zou kunnen proberen is Msi afterburner installeren en je clocks iets lager zetten en kijken of tijdens het gamen de BSOD nog steeds voordoet. Wellicht dat dit de moeite waard is? :)

- Kijk of je temperaturen wel in orde zijn,
Monitor je gpu tijdens een sessie furmark en kijk wat je max. temp wordt tijdens deze stress test.

-Evt.oudere drivers installeren en kijken of dit het probleem verhelpt, (driversweeper er eerst overheen en dan pas de nieuwere drivers installeren). En Direct x herinstalleren.
Veel succes ;)

• Qlii256
Bedankt voor je reactie JustwilliamNL. Eerst en vooral heb ik DirectX al opnieuw geïnstalleerd (mede door de herinstallatie van Windows). Daarnaast heb ik al verschillende driver versies uitgeprobeerd. Allemaal met dezelfde problemen. De temperatuur had ik al gemeten met het programma Furmark zoals eerder vermeld.

Memory had ik al getest met de Windows memory diagnosic tool. Deze gaf geen enkele fouten. Overclocking heb ik niet gedaan, maar ik las wel op verschillende fora dat een downclock wel eens zou kunnen helpen. De vraag rest mij dan nog, waarom zou dit het probleem kunnen verhelpen (mijn kaart werd niet echt warm?) en geld mijn garantie dan nog wel die ik bij Dell kreeg? En hoeveel moet ik die dan downclocking?

Bedankt alvast voor de hulp!

• JustwilliamNL
Qlii256 schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 20:46:
Bedankt voor je reactie JustwilliamNL. Eerst en vooral heb ik DirectX al opnieuw geïnstalleerd (mede door de herinstallatie van Windows). Daarnaast heb ik al verschillende driver versies uitgeprobeerd. Allemaal met dezelfde problemen. De temperatuur had ik al gemeten met het programma Furmark zoals eerder vermeld.

Memory had ik al getest met de Windows memory diagnosic tool. Deze gaf geen enkele fouten. Overclocking heb ik niet gedaan, maar ik las wel op verschillende fora dat een downclock wel eens zou kunnen helpen. De vraag rest mij dan nog, waarom zou dit het probleem kunnen verhelpen (mijn kaart werd niet echt warm?) en geld mijn garantie dan nog wel die ik bij Dell kreeg? En hoeveel moet ik die dan downclocking?

Bedankt alvast voor de hulp!
Het zou kunnen dat de mobiele gpu niet 100% stabiel is onder load wat overigens natuurlijk raar lijkt aangezien het feit dat hij nog op standaard clocks staat. Mijn notebook heeft afgelopen week het loodje gelegd maar hierin zat een 9800M GS (Wat zo'n 4 jaar geleden als high-end was te beschouwen voor een mobiele gpu :+) en deze was vanaf de fabrikant Clevo al met een te lage standaard toegewezen voltage geleverd. Dit gaf rare foute en zo nu en dan ook een BSOD. Voor de rest niks mis met de gpu, een hogere voltage gegeven en deed daarna toendertijd alle games vloeiloos op high :).

Download Msi afterburner en probeer dan je clocks (Core & Memory) te verlagen met 25. Met beide clocks 'spelen' en kijken of dat tot een beter resultaat leidt. Als dit tot positief resultaat leidt en je het vervelend vindt dat je nu in principe performance inleverd (dat haast niet merkbaar is), kun je je voltage regelaar unlocken bij de instellingen. Daarna kun je deze iets hoger zetten en daarnaast je clocks weer op standaard zetten of hoger natuurlijk ;), of te wel overclocken.

• Qlii256
Ik wil nu met MSI Afterburner de core en memory clock iets omlaag halen. Alleen is het al een tijd geleden dat ik dit programma gebruikt heb en zie ik alelen hoeveel % hij staat. Dus standaard op 0 % en je kan hem dan verhogen of verlagen. Maar hoe weet ik of ik bv 25 Mhz omlaag ga?

EDIT: Ik had hem even 10 % omlaag gehaald, na ongeveer 5 min. in-game liep de pc al helemaal vast (freezed). Nu herstart ik hem, ik denk ik ga nog iets lager gaan. Ik open eerst GPU-Z om eens te kijken naar de temps en dan krijg ik zo'n ballonnetje van Windows dat de display driver gecrasht is en hersteld is door Windows. Dit dus terwijl ik niet in-game zat. Hoe kan dit nu weer. Volgens mij is er iets goed mis. Je zou gaan denken met de driver, maar ik heb al verschillende versies geprobeerd en ook al 2x Windows opnieuw geïnstalleerd.

Iemand nog tips/ideeën?

EDIT2: Nog even wat getest. Als ik games speel niet in fullscreen (windowed mode) dan zie ik ook als hij freezed net die melding verschijnen met: Beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld. Het lijkt me dus niet dat dit te maken heeft met de clock speeds. Ik had die nu trouwens op -50 % staan. Zou het toch wat met de drivers kunnen zijn? Of zou het echt een hardwarefout zijn?

EDIT3: Nu net nog iets vreemders meegemaakt. Tijdens het laden van BF3 zie ik dat laadbalkje rechtsonder. Plots begin ik overal kleine rode en witte puntjes te zien. En eenmaal de map geladen ziet alles er super weird uit. Ik maak even een screenshot en zal die zo meteen uploaden. Maar omg wat ziet dat er vreemd uit. En dan plots krijg ik weer die melding dat het beeldstuurprogramma niet meer reageerde en het hersteld is door Windows. Na ongeveer 10 sec. na die melding freezed de pc.

EDIT4: Linkje naar wat ik zag in BF3 net voor de crash: http://sdrv.ms/11Yxgs6

[ Voor 86% gewijzigd door Qlii256 op 02-05-2013 18:11 ]

• JustwilliamNL
Qlii256 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 17:22:
Ik wil nu met MSI Afterburner de core en memory clock iets omlaag halen. Alleen is het al een tijd geleden dat ik dit programma gebruikt heb en zie ik alelen hoeveel % hij staat. Dus standaard op 0 % en je kan hem dan verhogen of verlagen. Maar hoe weet ik of ik bv 25 Mhz omlaag ga?

EDIT: Ik had hem even 10 % omlaag gehaald, na ongeveer 5 min. in-game liep de pc al helemaal vast (freezed). Nu herstart ik hem, ik denk ik ga nog iets lager gaan. Ik open eerst GPU-Z om eens te kijken naar de temps en dan krijg ik zo'n ballonnetje van Windows dat de display driver gecrasht is en hersteld is door Windows. Dit dus terwijl ik niet in-game zat. Hoe kan dit nu weer. Volgens mij is er iets goed mis. Je zou gaan denken met de driver, maar ik heb al verschillende versies geprobeerd en ook al 2x Windows opnieuw geïnstalleerd.

Iemand nog tips/ideeën?

EDIT2: Nog even wat getest. Als ik games speel niet in fullscreen (windowed mode) dan zie ik ook als hij freezed net die melding verschijnen met: Beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld. Het lijkt me dus niet dat dit te maken heeft met de clock speeds. Ik had die nu trouwens op -50 % staan. Zou het toch wat met de drivers kunnen zijn? Of zou het echt een hardwarefout zijn?

EDIT3: Nu net nog iets vreemders meegemaakt. Tijdens het laden van BF3 zie ik dat laadbalkje rechtsonder. Plots begin ik overal kleine rode en witte puntjes te zien. En eenmaal de map geladen ziet alles er super weird uit. Ik maak even een screenshot en zal die zo meteen uploaden. Maar omg wat ziet dat er vreemd uit. En dan plots krijg ik weer die melding dat het beeldstuurprogramma niet meer reageerde en het hersteld is door Windows. Na ongeveer 10 sec. na die melding freezed de pc.

EDIT4: Linkje naar wat ik zag in BF3 net voor de crash: http://sdrv.ms/11Yxgs6
Probeer eens bij instellingen "voltage controle vrijgeven" Probeer hier iets hoger te gaan en je core & memory clocks op standaard te zetten. -50% Is overigens erg laag, houdt het maximaal op (-/+)10-15%.
Nadat je je voltage iets hoger hebt gezet en alle clocks op standaard staan, probeer dan furmark aan te zetten en houdt controle over je temperaturen. Probeer niet hoger dan 10% te gaan met je voltage.

Welk besturingssysteem draai je trouwens momenteel?

[ Voor 4% gewijzigd door JustwilliamNL op 02-05-2013 18:40 ]

• Qlii256
Windows 8 x64 zoals eerder aangegeven. Dit was tevens ook het besturingssyteem waarmee de laptop geleverd werd.

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-02 16:06

thof

FP ProMod
Het probleem ligt echt bij de GPU, de drivers of de kaart zelf. Je hebt andere versies van drivers al geprobeerd en gezien de artifactes die je krijgt ben ik toch bang dat het de gpu zelf is. Heb je de problemen al eens bij Dell voorgelegd? Misschien is het een bekend probleem? Je hebt nu nog garantie :)

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• Qlii256
Ook na die downclock?

Na het aanvinken van de voltage vrijgeven kan ik nog niets aanpassen aan Core Voltage of Power Limit. Mijn GPU support het niet of zo?

[ Voor 30% gewijzigd door Qlii256 op 02-05-2013 18:55 ]

• thof

thof

FP ProMod
Na die downclock, dat weet ik niet zeker. Persoonlijk vind ik dat als je hem met stock snelheden koopt, hij daar ook op moet werken. Al die dat niet doet moet Dell er zelf maar wat op verzinnen... Je koopt toch ook geen i7 om hem te downclocken naar een i5 oid omdat de i7 niet lekker werkt? :)

Wat betreft het niet kunnen downclocken, ik weet eigenljik niet beter dat dat in een laptop niet mogelijk is. Althans niet bij de laptops die ik voorbij heb zien komen.

[ Voor 22% gewijzigd door thof op 02-05-2013 19:03 ]

Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• JustwilliamNL
thof schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 19:01:
Na die downclock, dat weet ik niet zeker. Persoonlijk vind ik dat als je hem met stock snelheden koopt, hij daar ook op moet werken. Al die dat niet doet moet Dell er zelf maar wat op verzinnen... Je koopt toch ook geen i7 om hem te downclocken naar een i5 oid omdat de i7 niet lekker werkt? :)

Wat betreft het niet kunnen downclocken, ik weet eigenljik niet beter dat dat in een laptop niet mogelijk is. Althans niet bij de laptops die ik voorbij heb zien komen.
Na een downclock is de garantie nog aanwezig ;). Een downclock is mogelijk bij een notebook wat overigens natuurlijk onnodig zou moeten zijn. Alleen handig om dit te testen aangezien het feit dat veel topics voorbij komen op internet van gamers die problemen hanteren met hun gpu tijdens een potje BF3. Voor velen was een downclock gek genoeg de oplossing, en dit geldt zowel voor notebook & desktop gebruikers.

• Qlii256
Ok, bedankt voor de reacties! Ik zit nu al een uur te zoeken op de stomme super slome Dell website hoe ik hem RMA kan sturen. Als ik live-chat support wil kiezen moet ik de Service Tag ingeven, en dan zegt ie dat live-chat support niet mogelijk is voor mijn product...

Support mail lukt ook al niet, je ziet gewoon een pagina met wat tekst maar de Volgende (next) knop ontbreekt. Op Google is ook al weinig te vinden over hoe je een Dell product RMA kan sturen. Iemand ideeën of ervaring met Dell RMA?

EDIT: Het is me uiteindelijk gelukt een mail te kunnen sturen via de website (met de nodige aanpassingen in de url). Of het wat zal uithalen... Ik ben er zeker van dat als ik al een antwoord krijg ze mij zullen vragen: heeft u al eens de drivers geüpdate...

[ Voor 20% gewijzigd door Qlii256 op 02-05-2013 21:44 ]

• thof

thof

FP ProMod
Heb je toevallig al weer iets van ze gehoord?

• Qlii256
Beste

Ik ben pas vandaag (8 mei) terug van schoolreis naar Parijs. Ik heb nu nog altijd geen enkele e-mail mogen ontvangen. Ik zal morgen denk ik nog eens een nieuwe mail sturen. Ik hoop dat ik dit toch binnenkort opgelast kan krijgen.

Iemand nog tips/ideeën of iemand met het zelfde probleem?

• Qlii256
Ondertussen even een update. Er waren problemen bij Dell waardoor mijn mail pas een aantal dagen later aangekomen waren. Vorige week vrijdag hebben ze mij een mail gestuurd met een paar domme dingen die ik moest proberen zoals het opnieuw installeren van video drivers (wat ik trouwens al vermeld had in de mail dat ik dat al 100x geprobeerd had).

Na het terugsturen dat het niet gelukt was maandagavond meteen mailtje terug dat ik moest proberen met de standaard driver die erbij komt als je een factory reset uitvoert. Ook dit had ik al geprobeerd en in de mail vermeld. Toch maar even opnieuw getest, tevergeefs. De laptop gaf nog steeds dezelfde symptomen.

Vandaag terug een mail ontvangen dat ik moest testen met de Dell Diagnostic tool. Deze kon ik kiezen in de boot menu. Helaas werkte deze niet, van zodra ik op F12 klikte zag ik een laadbalkje en toen die vol was startte Windows 8 op. Na veel proberen uiteindelijk kunnen oplossen door een BIOS reset. De diagnostic tool gaf meteen al bij het testen van de video kaart volgende foutmelding:

Error Code 2000-0332
Validation 78267
Msg: Video memory - Video memory integrity test discrepancy

Ik heb deze code naar hem toegestuurd en wacht nu op een antwoord. Morgen weet ik waarschijnlijk hoe en naar waar ik deze mag opsturen. Iemand ervaring met Dell RMA? Hoe gaat dat in z'n werk, moet ik de laptop in originele verpakking doen? En breng ik die best naar het postkantoor of komen ze die ophalen? En ervaringen met de tijd dat het product weg is bij Dell RMA?

• Qlii256
Ik moet de laptop niet opsturen! Er komt een technieker langs om die te herstellen. Dit omdat ik Dell nog gecontacteerd had vóór de garantie voor technieker aan huis verliep (dit wist ik niet). Dus altijd leuk dit te horen. Enige probleem is nu nog dat er nooit iemand thuis is in de week. Alleen ik om 13u15 de woensdag. Maar dan moet ik nog wachten tot volgende week.

• Qlii256
Morgen komt de technieker langs, laten we hopen dat het opgelost is!

• Qlii256
Deze morgen is de technieker langs geweest. Ikzelf was er niet bij dus heb niet gezien hoe hij het gedaan heeft. Er zou dus een nieuwe printplaat (moederbord) inzitten. Meteen na thuiskomen deze middag de Dell Diagnotisc test uitgevoerd en die gaf geen problemen meer. Goed nieuws zou je denken!

Maar niets is minder waar. Meteen BF3 geprobeerd en eenmaal in-game valt de laptop gewoon uit. Piew (ventilator die stopt als hij uitvalt ;)) hoor je en boem, uit. Ik dacht, kan eens gebeuren. Maar nee hoor, hij blijft het doen. Ik heb verschillende drivers geprobeerd, de fan bekeken (ziet er goed uit). Ook de temperaturen bekeken. De CPU komt niet boven de 55 graden en de GPU gaat van 55 in 5 seconden met gamen naar 85 en gaat verder omhoog!

Toch zou die GPU 105 graden aan moeten kunnen volgens NVIDIA. Zou het toch niet kunnen dat ook de nieuwe GPU stuk is? Hij gaat echt wel zeer snel omhoog. Voordien ging hij max. 66 graden ofzo in-game bij BF3. Alles staat op low. Ook met FurMark krijg ik meteen na 10 sec. dat de laptop gewoon uitvalt.

Iemand ideeën? Dell nog maar eens contacteren, daar gaan we weer...

• Qlii256
Laptop is hersteld! De vorige technieker had inderdaad niets van koelpasta gebruikt tussen de koelblok op de videokaart en de videokaart zelf. Heel dom als je het mij vraagt... .

Maarja, ik ben blij dat ie hersteld is!
Pagina: 1