Asus P8Z68-V geen post, BIOS corrupt? Of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:32

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Vorige maand mn PC een beetje geupgrade, en daardoor wat onderdelen overgehouden.
Vandaag geprobeerd om van die overgebleven onderdelen een tweede PC te kunnen bouwen; Niet helemaal gelukt alleen, het (tot vorige maand prima functionerende) mainboard en/of de CPU heeft ineens ergens een probleem ontwikkeld.

De hoofdrolspelers:
- Asus P8Z86-V
- Intel Core i5 2300
- Reepje 13-in-dozijn Icidu 4GB DDR3 geheugen (waarvan zeker is dat het goed werkt - net uit mn desktop PC gehaald)
- 2 standaard simpele voedinkjes; een 350W merkloze en een 390W Cooler Master

Het plot:
Mainboard, CPU en geheugen in kast gebouwd en aangesloten. Monitor aan de onboard HDMI poort (geen dedicated GPU nodig; moet een servertje worden) en aangezet.
Wel piepje van de post, maar geen beeld. Alleen na enige tijd een niet-knipperende textmode cursor.
Hmmm... systeem heeft eerder altijd met dedicated GPU gedraait, waarschijnlijk de onboard video uitgeschakeld.
Bios reset gedaan, maakt niets uit.
Oudere NVidia kaart (GTS450) afgestofd en erin gezet... Dat werkt beter; er is beeld!
Eens in de BIOS kijken (Asus EZ BIOS)
In de 'Advanced mode' van de BIOS is op de eerste tab (Main) de tekst nogal garbled:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gaNWbR7Nch0DATQg0ChyCntM/full.jpg

Dit is geen foto van mij (vergeten te maken) maar hoe het er uit hoort te zien. Alle tekst in mijn versie was vervangen door de tekst 'eng'
De knop waar 'English' hoort te staan stond er wel, maar met andere tekst er op.

Als ik naar rechts blader naar de 'Ai Tweaker' tab loopt de boel vast... :(
Reset; nieuwe poging. Weer zelfde garbled tekst.
Load defaults uitgevoerd. Loopt ie bij vast.
Weer reset; zelfde garbled tekst...
Via linksaf naar de andere tabs kunnen komen.
Stond inderdaad ingesteld op PCIe grafische kaart. Dit op iGPU gezet en gereboot...

Hierna einde verhaal. Bij het aanzetten blijft op het mainboard bij het PCIe16 slot de 'VGA_LED' branden, en ik krijg geen beeld meer; zowel op de onboard aansluitingen als op de GPU aangesloten schermen blijven erg zwart. (Komen wel heel even uit de standby, maar daarna meteen weer terug in de standby ten teken van geen signaal)

Ik heb nog de laatste BIOS gedownload en op een USB stick gezet. Dan zou hij volgens de handleiding middels de Asus 'CrashFree Bios' opnieuw moeten gaan flashen, maar dat gebeurt niet.

Heb ook nog een tweede voeding geprobeerd; beiden zelfde symptomen. Zijn allebei maar lichte voedingen, maar we hebben het nu alleen over een mainboard en CPU. Geen zware GPU of harde schijven e.d. aangesloten dus voldoende power...

Iemand enig idee waar ik dit moet zoeken? Mainboard dood of is van de CPU zijn interne HD2000 doodgegaan?

BIOS resets heb ik al op alle mogelijke pogingen geprobeerd; jumper omgezet gehad, batterij eraf gehad...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:07
Ik denk dat je BIOS corrupt is geraakt.

Alle andere dingen heb je al geprobeerd. Vervelend dat je ook niet meer recovery kan doen.

Het bord is nog nieuw genoeg om onder garantie te vallen neem ik aan. Ik zou het bord RMA sturen.
Anders kan het nog de CPU zijn. Heb je een andere Sandy Bridge CPU om mee te testen? Ze zijn zelden defect, maar als je het kan testen ..

Als je een BIOS reset, maar wel met een geinstalleerde videokaart start, dan zou die automatisch mee moeten starten. Dit mijn aanwijzing.

[ Voor 28% gewijzigd door fonsoy op 01-05-2013 17:40 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Heb geen andere Sandy Bridge CPU.... wel een Ivy Bridge... Ga zo maar even nakijken of die het zou moeten doen op dat bord...
Kan ook de SB CPU even in mijn IB mainboard (z77) steken zien wat ie daar doet.

Ik gok idd ook op het mainboard defect; bij defecte CPU zou ik verwachten dat de CPU_LED zou blijven branden en niet de VGA...

Ook maar even op zoek naar de RMA voorwaarden van Asus... Bord zou 3 jaar garantie moeten hebben, maar denk niet dat ik de aankoopbon nog heb :(

edit:
Hmm andere CPU proberen misschien geen goed idee... De i5 3570K wordt ondersteund vanaf bios versie 3203; dit bord heeft (of had :P) geloof ik versie 0902...

[ Voor 14% gewijzigd door SambalBij op 01-05-2013 19:03 ]

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:26
Wat je eventueel ook kunt doen is een Bios flash. Wel tricky natuurlijk, maar zou eventuele corruptie kunnen wegschrijven. Of is dit ook niet mogelijk? (ivm de rare tekens)

En RMA kun je op SN proberen en dan kijken welke productiedatum erbij hoort. Kan wel zijn dat dat eerder is dan je aankoop datum. Als je per pin hebt betaald kun je de factuur altijd opvragen bij de betreffende winkel.

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
BIOS flash wordt lastig, aangezien hij de POST blijft hangen. Zou ik de BIOS op een ander mainboard moeten zien te flashen. Chip zit wel in een socket; en heb nog wel een ander mainboard (ASrock dingetje) met zo te zien dezelfde chip. Alleen geen CPU die op dat andere bordje past...

Zou ik dat andere bord moeten booten, en dan vlak voor het flashen de chips verwisselen. Weet niet of het bord dan crasht. (En of de Asus flash utility zich laat verleiden tot het flashen van een chip op een Asrock bord)

De i5 CPU is in ieder geval nog wel goed; gisteren een ander 1155 bordje gehaald en die boot prima met die CPU.
Heb ook de PIN afschrijving (27 december 2011) teruggevonden op mn bankrekening; Morgen maar eens bij Mycom langs om te zien of ze de factuur nog kunnen opdiepen uit het systeem :)

[ Voor 16% gewijzigd door SambalBij op 03-05-2013 08:35 ]

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Net even teruggeweest met het mainboard. De factuur was gelukkig terug te vinden in het systeem.
Garantie claimen blijkt echter lastig te zijn bij Mycom :(

Ze geven aan dat ze het mainboard niet kunnen repareren (wat ik op zich wel snap bij zoiets complex) maar dat ze bij geconstateerd defect het board ook niet kunnen omruilen omdat ze dit board niet meer hebben. Enige wat ze zouden kunnen doen bij een door hun geconstateerd defect is het uitkeren van een nader (door het hoofdkantoor en/of Asus) te bepalen dagwaarde?!

Volgens mij mag dat toch helemaal niet? (binnen de fabrieksgarantie)
Ze moeten toch of het bord kostenloos repareren, of omruilen tegen hetzelfde bord, of (als dat niet meer te leveren is) een bord van minimaal gelijke functionaliteit?

Heb het bord (en de kopie van de bon) maar weer meegenomen, en heb net Asus een mail gestuurd.
De RMA pagina van Asus (https://eu-rma.asus.com/pick_eu/nl/) heeft niet de optie om een RMA voor een mainboard aan te vragen helaas.

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Vreemd, geen RMA voor een moederbord...

Ik zou dit even doen, als ik jouw was:
"Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn willen wij u verzoeken om contact op te nemen met het volgende nummer: +31-591-570290 of uw vraag online te stellen via http://vip.asus.com/eservice/techserv.aspx"

Bel het nummer, is het makkelijks, lijkt me :)

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Had ze via die link al een mail gestuurd met uitleg van het probleem en de vraag of de RMA ook direct via hun zou kunnen.
Ook de Mycom klantenservice even een uitgebreide (klachten)mail gestuurd met mijn kijk op gang van zaken... Feitelijk heb ik met Asus helemaal niets te maken. De leverancier heeft dit op te lossen, niet de fabrikant :)

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Hangt een beetje van de leverancier en het product af, denk ik.

Ik moest bijvoorbeeld mijn Corsair H100 koeler juist opsturen naar Corsair voor RMA en niet naar de winkel waar hij vandaan komt.
Ook voor mijn Logitech G930 headset heb ik via Logitech een RMA aangevraagd. Nieuwe ontvangen en de defecte kon ik weggooien, zat ik ook niet zonder, das pas service :)

Mycom kan in jouw geval het product gewoon omruilen en het zelf kortsluiten met Asus.
Wil Mycom dit niet dan zelf kortsluiten met Asus (heb je deels via mail al gedaan) of gewoon opbellen.

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Helaas, RMA rechtstreeks via Asus gaat niet:
Thank you for your email.

Notice that components like mainboards only have local warranty through the vendor.
This means that you would have to contact your vendor to apply for repair as we do not process these requests.

After sending the mainboard to your vendor they will apply it for RMA through their distributor.
This means that the vendor does not repair the mainboard themselves but they send it back from where they ordered it.

Notice that repair procedures might take up 4 to 6 weeks.
As stated we cannot help you as we do not process warranty or repair requests, we can only ask you to contact your vendor.
Dan maar even de reactie op de klachtenmail naar Mycom afwachten...

[ Voor 6% gewijzigd door SambalBij op 06-05-2013 09:55 ]

Pagina: 1