Toon posts:

crash bij film kijken en opstartprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb volgens mij twee aparte problemen, maar ik weet niet waar aan het zou kunnen liggen, en wat ik eraan zou kunnen doen. Eerst wat er in mijn pc zit;
Ati radeon HD 4870
3,4Ghz AMD Phenom II X4 965
3328 Mb dd3 geheugen
ASUSTek computer INC. M4A79XTD EVO
SSD 80gb (waar ik windows op heb geïnstalleerd)
harde schijf uit een ps3
2 beeldschermen en veel fans met led verlichting
en een Spire 600 Watt voeding.

Het eerste probleem:

Op random momenten crashed de pc, maakt een vervelend hard geluid door de speakers, en het beeld ziet er dan heel raar uit (moeilijk om uit te leggen, maar het is alsof er twee beelden in elkaar gecrashed zijn), en natuurlijk freezed alles. Het gebeurt volgens mij totaal random. Soms kan ik wel 2 uur gamen, en wanneer ik ff uitgame ga om een youtube filmpje te bekijken, crashed hij pas. Maar als ik 10 minuten een filmpje kijk kan hij ook zomaar crashen. Tijdens het gamen crashed hij eigenlijk vrijwel nooit, enkel als ik op mijn 2e beeldscherm nog iets aan het doen ben, facebook/filmpje kijken etc.

Het tweede probleem:

Sinds kort start mijn pc SOMS niet meer op. Ik hoor geen piepje, mijn toetsenbord en muis geven geen licht en het beeld blijft zwart. Ik hoor wel mijn disk player van alles doen. En al mijn 7 fans met led verlichting doen het gewoon? Na een half uur wachten hoor ik plotseling wel een piep, en gaat alles aan?

Ik heb laatst ook naar mijn temperaturen gekeken, maar die waren allemaal erg laag, behalve die van mijn GPU die was rond de 65 graden.

Heeft iemand misschien een idee?

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09-2025
Even de voeding doormeten?

Verwijderd

Topicstarter
Hey harmz,

ik ben echt totaal niet goed met computers xD hoe zou ik mijn voeding moeten doormeten?
Wat ik trouwens ben vergeten te vertellen, is dat alles aangesloten staat op een stekkerblok. Ik hoorde ooit is dat dat slecht zou zijn voor je pc, maar ik dacht altijd dat het een fabeltje was? klopt dat?

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:59
Ik verdenk eigenlijk ook de voeding. Je voeding zou je kunnen doormeten met een multimeter. Maar gezien je ervaring is dat misschien geen goed idee.

Daarnaast is het geen permanent aanwezig probleem, blijkens je random crashes.

Heb je een andere voeding om mee te testen?

Vette shit!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een andere voeding liggen, ik zal hem even aansluiten.
Er schijnen ook programma's te zijn om je voeding door te meten? las ik net op een forum, of gaat dat fout als je niet helemaal weet wat je aan het doen bent?

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Joh, het kan van alles zijn, zelfs iets simpels als een niet-gepoetst geheugenreepje.
Check de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Ik zou ook even een memcheck proberen. kapot geheugen kan ook wel eens rare problemen geven kan ik je uit ervaring vertellen :)

(en 3328 mb? wat is dat voor geheugen config? 3x 1Gb?)\

Over het 2e probleem, dat zou een voeding probleem kunnen zijn. Je voeding hoort volgens mij een 'power good' signaal te geven om ervoor te zorgen dat het voltage etc. stabiel is voordat de pc doorstart.
Wellicht dat dat mis gaat bij het opstarten.

[ Voor 40% gewijzigd door J2pc op 01-05-2013 11:19 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Verwijderd

Topicstarter
Er zit 2 X 2gb in van het merk Geil. Maar toen ik met een programma ging kijken wat erin mn pc zit, gaf hij dat aan

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
dan heb je 32 bit windows. die kan max 4gb adresseren (incluis Vram enzo)

als je nog een keer opniuw gaat installeren kun je beter 64 bit nemen. Dan kun je gewoon al je geheugen gebruiken.

Je kan eens in je bios kijken naar de voltages van je voeding. Als die veel afwijken is dat al een eerste indicatie. Ik zou inderdaad eens proberen met andere voeding. En zoals hierboven al gezegd, draai eens een memtest

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat net naar mijn voeding te kijken, vond ik dit!

http://imgur.com/LyFOHhp

neem aan dat het allemaal hierdoor komt?

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-01 20:05
Heb precies hetzelfde gehad met mijn pc, ook allebei diezelfde problemen. uiteindelijk: voeding defect

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

• LongBowNL
  • Laatst online: 09-02 18:59
Verwijderd schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 11:51:
Ik zat net naar mijn voeding te kijken, vond ik dit!

http://imgur.com/LyFOHhp

neem aan dat het allemaal hierdoor komt?
Dat zijn twee lekkende condensatoren. Dat hoort niet iig. De voeding is dus waarschijnlijk kapot.
Hydrosine schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 11:58:
Volgens mij ziet een lekkende condensator er anders uit!

Is dit niet pasta om hoge tonen en trillingen tegen te gaan?

https://www.google.nl/sea...cQ_AUoAQ&biw=1920&bih=912

[ Voor 43% gewijzigd door LongBowNL op 01-05-2013 12:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat wordt dan maar naar een nieuwe voeding kijken.Kent iemand wat redelijke merken? hoeft niet high-end te zijn, maar de beste prijs-kwaliteit verhouding?

• Hydrosine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10-2025

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:01

Jup, het zit ook op meer dan alleen deze twee, kijk maar eens goed op de foto. Dit is inderdaad van die prut die men er overheen aanbrengt en hard wordt. Dit hoort gewoon zo.

Neemt niet weg dat ik ook wel het idee heb dat de voeding niet is zoals 'ie hoort te zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
Maar zou dat niet iets te maken kunnen hebben, met dat ik de pc op een stekkerblok heb aangesloten?

• LongBowNL
  • Laatst online: 09-02 18:59

A sorry, weer wat geleerd. |:(

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
Dat is inderdaad gewoon lijm. Dat doen ze meestal op de grotere componenten, scheelt inderdaad trillen (vooral bij spoelen), en maakt het geheel mechanisch wat steviger.

Een stekkerblok moet helemaal niks uitmaken. Het enige dat kan gebeuren is dat bij een lange kabel de spanningsval wat groter wordt. Maar dat is alleen op lange afstand en/of hoge vermogens. Bij moderne voedingen is het ook geen probleem meer, die zijn gewoon full range oftewel, ze werken op alles van 90 tot 250v (meestal)

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Is het stekkerblok waar je pc op aangesloten ook voorzien van een aarde?

Zoals dit.
Afbeeldingslocatie: http://www.dickbest.nl/images/uploads/stekkerdoos_zonder_snoer.jpg

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:03

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

En nog belangrijker: is het stopcontact ook geaard? Een stekkerblok met randaarde heeft niet zo veel nut als de aarde niet is aangesloten ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

DrivinUCrazy schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 13:00:
En nog belangrijker: is het stopcontact ook geaard? Een stekkerblok met randaarde heeft niet zo veel nut als de aarde niet is aangesloten ;)
Inderdaad, bedankt. Was ik even vergeten erbij te vragen :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Het algemeen beleid #quickstart
Verzin een goede topictitel die zo duidelijk mogelijk aangeeft wat je probleem is.
Dus bijvoorbeeld niet "[Windows] Profielprobleem" maar "[Vista] Profielwijzigingen worden niet opgeslagen".

[...]

Andere zaken die we ook duidelijk niet op prijs stellen

Onnodig aandacht trekken naar (een deel van) je post door bijvoorbeeld EXCEPTIONEEL HOOFDLETTERGEBRUIK of kleurgebruik.
Mogelijk duidelijk zijn dat "HELP, waarschijnlijk hardware probleem!" op beide punten niet is zoals zou moeten. Voor deze keer fix ik het even.

Titelfix: "HELP, waarschijnlijk hardware probleem!" -> "crash bij film kijken en opstartprobleem"

Graag volgende keer zelf gelijk een informatieve titel kiezen die niet onnodig SCHREEUWERIG is.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
sorry, ben nieuw hier.
Ik vernoemde hardware in de titel omdat ik al twijfelde over de categorie. Maar ik zal voortaan de caps lock met rust laten ;p

Verwijderd

Topicstarter
stopcontact en stekkerblok zijn beide geaard.
Ik heb mn pc nu direct op t geaarde stopcontact staan, en tot nu toe is er nog niets gecrashed

Verwijderd

Dan is er misschien vocht in je stekkerblok (die heb je zo te lezen er nu niet tussen zitten?) gekomen. Overkomt mij heel vaak. Of je hebt de contactjes een beetje uit elkaar geduwd met de stekker erin doen, en als je met je stekker gaan wiebelen dan merk je dat wel.

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik heb ook mijn beeldschermen op datzelfde stekkerblok zitten, en dat gaat gewoon goed. Maar tot nu toe nog steeds geen problemen gehad. Dus ik ga maar even opzoek naar een langer netsnoer.

• psp1122
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-01 15:31
Verwijderd schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 20:06:
hmm, ik heb ook mijn beeldschermen op datzelfde stekkerblok zitten, en dat gaat gewoon goed. Maar tot nu toe nog steeds geen problemen gehad. Dus ik ga maar even opzoek naar een langer netsnoer.
zit er toevallig een bewaking op voor te hoge spanning op de stekker doos?
Pagina: 1