1 adsl verbinding. 2 aparte wifi's voor in Cafè.

Pagina: 1
Acties:

• shandro
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-06-2023
Beste Tweakers,

Ik probeer dmv 2 routers, 2 wifis op te zetten voor in een cafe.
1 Wifi netwerk zal zijn voor de kassa-systemen en de cameras. Het andere Wifi Netwerk voor de gasten.

Ik heb een adsl internet verbinding welke binnenkomt in een KPN experia box (arv7519)
Hier staan ook de kassasystemen en cameras op (en de bedrade pc's)
Echter, voor de gasten wil ik een apart netwerk (wifi) voor de telefoons etc.

Ik krijg door een 2e router (kpn experia box h220n) aan te sluiten middels de lanpoort van de eerste, naar de wan poort van de 2e, wel een 2e netwerk. Maar deze heeft geen internet en het apparaat krijgt geen ip adres toegewezen.

Ik heb verder geen dhcp/nat instellingen aangepast dus dit staat nog naar de fabriekswaarden.

Hoe krijg ik ook op router 2 internet voor de gasten?
En 2e reden van deze post, hebben jullie nog meer tips wat betreft deze situatie?

Mijn dank is groot!

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-10 14:35
1: Internet op je 2e router is makkelijk te vinden hier in 1 van de draadjes.

2: Camera's vragen best veel van een netwerk, ik neem aan dat dat via een dvr loopt? Ik hoop het wel, want het is vragen om moeilijkheden met je kassa's. Als je ook PIN daarop hebt draaien zou ik het sowieso niet willen dat de camera's erbij staan.

• shandro
1. Ja, en nee. Want de reacties van bijv. battler.tweakblogs.net/blog/7564/meer-dan-1-router-thuis.html geven duidelijk heel wat commentaar. Plus de situatie gaat hier over thuisgebruik en ik heb wat dat aangaat net een andere vraag. Gezien de kassa/cameras. Zodoende heb ik een nieuw topic aangemaakt, hopelijk terecht.

2. Ja deze lopen via een dvr systeem.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
De 2e router moet geen EB zijn dit gaat niet werken omdat de experiaboxen totaal zijn dicht getimmerd. Met een ander standaard router zou het wel moeten werken.

Om eventueel nog een beter advies te geven is het wel handig om te weten of het om een consumentenlijn gaat of over een zakelijke lijn.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:41

3DDude

I void warranty's

Wacht even

Je hebt 2 Wifi Routers voor 2 Wifi Netwerken?
Waarom wil je dit persee? Is dit vanuit het beveiligings perspectief? dat je niet een gastnetwerk (gescheiden van je eigen interne netwerk) wilt omdat dat toch mogelijk te hacken is? (heb je 2 internet lijntjes dan?)

Vragen:
1. Heb je het bereik meegenomen?
2. Wat moet de 'troughput' zijn voor de apparatuur? De PIN zou ik niet durven te zeggen, camera lijkt me makkelijk op te zoeken? (en heb je al gemeten dat je die 'troughput' dan haalt?)
3.Heb je rekening gehouden met de Troughput van de internet lijn?
Ik bedoel word je video lokaal opgenomen ? of in de cloud? hoe groot is de internet lijn? Als jij een man of 30 á 40 hebt die even gaan internetten via je draadloos .. blijft de boel dan wel degelijk draaien. :P

De opstelling dat je
[1e router met ADSL hebt] -[LAN poortje] - [WAN van de 2e router] moet in principe werken.
Maar bedenk wel dat een slim figuur dan 'als het goed is' op jouw interne lan moet kunnen eigenlijk.

Mijn mening?
Koop een degelijke en goede router / Firewall Appliance en werk met VLAN's o.i.d!

Be nice, You Assholes :)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je hebt geen VLAN's nodig. Wat je nodig hebt is een NAT processor, en een firewall, die samen op een WAN verbinding twee losse subnetten kan regelen.

Dit gaat je niet veilig lukken met een Experia box, ongeacht welke versie of software.

Dit is een niet al te dure oplossing:

1. Experiabox (EB vanaf nu) gewoon laten zoals ie is, misschien wifi uitzetten, maar in elk geval niet meer gebruiken.

2. pfsense of vergelijkbaar op een PC of embedded systeem installeren, en drie netwerk interfaces beschikbaar hebben: 1x WAN, 2x LAN. De WAN Interface sluit je op je EB aan, en laat je via DHCP een adres ophalen. De LAN interfaces geef je elk hun eigen subnet, en je gebruikt de een voor je gasten, en de ander voor je zelf.

Stel dat je dan dus een van die twee (of allebei) ook draadloos beschikbaar wil hebben, dan sluit je daar gewoon een AP op aan. Bijvoorbeeld twee EAP150's van Engenius.

pfSense (of ander software naar keuze) zorgt er voor dat allebei je losse subnetten met zichzelf en met de WAN kant kunnen praten, maar niet met elkaar. Het enige nadeel is dat je dan wel in een dubbele NAT situatie zit, maar dat geeft in jouw situatie waarschijnlijk geen problemen. Stel dat je poorten wil forwarden, dan moet je wel eerst vanaf je EB naar de pfSense machine forwarden, en op pfSense dan weer naar je LAN-host naar keuze.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/37YZjfm.png

Oh, en als je die experia box hebt, maar hem alleen voor Internet gebruikt (en dus geen Telefonie of TV via IP), dan kan je hem gewoon vervangen, je kan bijv. een DrayTek Vigor 120 gebruiken (paar tientjes) en dan het WAN IP direct aan een fatsoenlijke gateway assignen, in plaats van dubbel NAT.

[ Voor 9% gewijzigd door johnkeates op 01-05-2013 01:27 ]

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:41

3DDude

I void warranty's

Wat john zegt inderdaad ;)
En dan mijn puntjes m.b.t. bereik , troughput enz meenemen. En vergeet back-up / opslaan van de beelden van de camera's niet :D

Be nice, You Assholes :)

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 00:28
Wat John zegt is wel wat omslachtig. Ik heb hier thuis precies hetzelfde als jij. EB -----> 2e router. En met 2 wifi netwerken. Ik heb de EB van kpn. En de router is een TP-Link TL-WR740N. En als je het zakelijke netwerk verkeer over de 2e router laat lopen kan je ook de firewall gebruiken. En komt niemand vanaf de EB naar je 2e router.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:49
Hoe krijg ik ook op router 2 internet voor de gasten?
En 2e reden van deze post, hebben jullie nog meer tips wat betreft deze situatie?
Maak eerst even een kleine tekening van hoe je het precies wilt?
Want als jij achter het 2de modem een gasten netwerk maakt, kan men nog steeds naar je eigen netwerk toe.

• shandro
Quote van 3DDude, edit:
Wacht even

Je hebt 2 Wifi Routers voor 2 Wifi Netwerken?
- Ja dit klopt. Zodat de Café-Gast gescheiden is van de Kassa's en Camera's en in de toekomst de pin.
(heb je 2 internet lijntjes dan?) Nee, 1 ADSL internet verbinding

Vragen:
1. Heb je het bereik meegenomen?
Momenteel is overal in het pand degelijk WIFI te ontvangen. (Het is slechts een café dus niet bijzonder groot
2. Wat moet de 'troughput' zijn voor de apparatuur? De PIN zou ik niet durven te zeggen, camera lijkt me makkelijk op te zoeken? (en heb je al gemeten dat je die 'troughput' dan haalt?)
Geen idee, momenteel draait alles op 1 netwerk, als ook WIFI, dus de kassa,cameras én de gasten, Dit werkt prima. Echter, dit wil ik op een andere inlogcode.
3.Heb je rekening gehouden met de Troughput van de internet lijn?
Dit is momenteel nog slechts ADSL 8Mbit. Ik heb een timeout ingesteld in de router, zodat ieder device dat 10 minuten inactief is, automatisch gedisconnect worden. Om overload te beperken.

Is het niet een makkelijk idee, om een 2e Kabel verbinding af te nemen, en deze geheel voor de gasten ter beschikking te stellen. Dan staat deze compleet los van het eerste netwerk. Dan is er ook zeker niet mee te kloten. ?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

harmz schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 02:13:
Wat John zegt is wel wat omslachtig. Ik heb hier thuis precies hetzelfde als jij. EB -----> 2e router. En met 2 wifi netwerken. Ik heb de EB van kpn. En de router is een TP-Link TL-WR740N. En als je het zakelijke netwerk verkeer over de 2e router laat lopen kan je ook de firewall gebruiken. En komt niemand vanaf de EB naar je 2e router.
Dat laatste klopt, maar wat je zo niet kunt regelen is minimale QoS voor beveiligingscamera's en pinnen. Mooi dat anderen niet op je veilige netwerk kunnen komen, maar als een DoS-attack (al dan niet onbewust door torrent client ofzo) je verbinding plat kan trekken waardoor niemand meer kan pinnen en je geen beeld van de camera's hebt ben je nog steeds een eind van huis :o

Ik ga iig volledig mee met johnkeates, met als toevoeging dat je niet alleen twee verschillende subnets wilt (layer 3), maar ook twee fysiek gescheiden WiFi-netwerken (layer 1), gezien risico op DoS via WiFi. Dat betekent twee verschillende AP's (of een high-end AP met twee verschillende radio's erin) Daarbij zou ik aanraden om indien mogelijk de secure netwerk over 5GHz te laten lopen ivm minder gevoeligheid voor interferentie - maar dan moeten de kassa's in kwestie dat wel ondersteunen.

Sowieso zou ik overwegen de Experiabox door een 'simpele' modem te vervangen die enkel modem is en dit goed doet. Ik hoor uit kleinzakelijke hoek veel slechte geluiden over die EB's, sterker nog vanmiddag kon ik niet pinnen in een winkel wegens op hol geslagen EB, voor de derde keer in een week schijnbaar. Je klanten moeten vragen 150m verderop te pinnen en dan terug te komen is geen goed uithangbord :(

Oslik blyat! Oslik!

• schenzel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-03-2022
De Zyxel P-2812HNU-F1 router/modem biedt de mogelijkheid om een 2e AP (max. 4) op te zetten, eventueel in Guest-mode (en daardoor gescheiden van je eigen netwerk.....)
Pagina: 1