Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ESXi 5.1 naast huidige ubuntu server installeren

Pagina: 1
Acties:

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:43

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
Ik heb een Dell T300 waar ik Ubuntu server 12.10 op heb draaien. Op zich ben ik zeer tevreden hoe alles draait(Couchpotato, sickbeard, etc, etc). Ik heb weinig zin om alles weer te herstellen mocht er iets misgaan, vandaar mijn vraag:

Kan ik ESXi5.1U1 naast mijn huidige Ubuntu installeren? De config is als volgt:
16GB geheugen, en 80GB HD als main, 2x 160GB SAS schijven als opslag. De bedoeling is om de ESXi op de interne USB te installeren.

Iemand die het geprobeerd heeft of zeker weet of dit gaat werken?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dat kan. Zorg dat je wel even je bestaande schijven loskoppelt voordat je ESXi installeert.

En hou er rekening mee dat ESXi je USB niet kan gebruiken om VM's vanaf te draaien. Dat kan enkel vanaf een VMFS-geformatteerde disk (of remote via VMFS/iSCSI danwel NFS).

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je zou met de vmware converter je huidige machine om kunnen zetten naar een virtuele machine

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-11 14:23

RobTweaks

Captain Hindsight

Eventueel kan je ook een clone maken van je huidige machine. Die clone test je vervolgens op VMware workstation waarna je ESXI installeert. De clone zet je terug waardoor je een 1-op-1 kopie van je huidige server hebt draaien.

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
Hmm, dat clonen/converteren is wellicht nog wel handig. Eens naar zoeken.

Dat ik geen VM's kan draaien van de usb had ik idd gelezen. Dat is ook niet de bedoeling. Iets wat ik dan niet zeker weet:
Ik heb die 80GB schijf erin geplaatst, omdat ik Ubuntu serrver wel kon installeren op de SAS schijven, maar er niet van kon booten. Beetje vreemd, maar heb het een paar keer geprobeerd. Dus toen maar een extra schijf geinstalleerd op de SATA aansluiting op het moederbord. Ik hoop dat ESXi geen last heeft om VM's te starten vanaf die SAS schijven.

• ThinkPad
  • Nu online
Dat ligt aan de controller, en kun je checken door de supported hardware list van ESXi door te nemen ;)

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 20:41:
Dat ligt aan de controller, en kun je checken door de supported hardware list van ESXi door te nemen ;)
For Serial ATA (SATA), a disk connected through supported SAS controllers or supported on-board SATA
controllers. SATA disks will be considered remote, not local. These disks will not be used as a scratch
partition by default because they are seen as remote

Helaas dus. Of scratch partition moet iets anders betekenen, maar ik heb iig die 80GB HD nodig. Ik ga proberen of ik de huidige install kan clonen.

Ik heb VMware vCenter Converter Standalone geinstalleerd op mijn Win7 laptop. Als ik kies voor Convert Machine en dan bij Select source type: Powered on machine; Daarna A remote machine, en vul alles in. Ik krijg dan als foutmelding: The user 'nicap' does not have root priviliges on the source machine.

Maar dat zou ik wel moeten hebben met die credentials. Iemand die raad kan geven?
Ik moest root gebruiken |:(

Maar ik kan nu converten naar een andere server. Moet ik dan eerst een VM server installeren op mijn laptop?

[ Voor 29% gewijzigd door Nicap op 30-04-2013 21:29 ]

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
Met converter krijg ik het niet voor elkaar om hem te converteren naar een lokaal bestand. Ik kan hem alleen converteren naar een virtual machine infrastructure, maar die heb ik nog niet. Ik kan ook nergens zo gauw uitleg krijgen over hoe je een remote machine lokaal kan opslaan.

Ik denk dat ik van't weekend maar gewoon een backup maak van de verschillende config bestanden. Mocht het misgaan dan valt het nog enigzins mee.

• ThinkPad
  • Nu online
Je zou ook een image kunnen maken met Acronis True Image. Dat formaat wordt namelijk ook ondersteund door de converter ;)

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
Kan dat vanaf m'n laptop of moet dat vanuit de ubuntu server zelf?

• ThinkPad
  • Nu online
Dat doe je op de server met bijv. een boot CD van Acronis.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
Dat gaat niet met de probeerversie van acronis. En 50 euro aftikken voor enkel hiervoor vind ik een beetje jammer.

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-11 14:23

RobTweaks

Captain Hindsight

Met converter krijg ik het niet voor elkaar om hem te converteren naar een lokaal bestand. Ik kan hem alleen converteren naar een virtual machine infrastructure, maar die heb ik nog niet. Ik kan ook nergens zo gauw uitleg krijgen over hoe je een remote machine lokaal kan opslaan.
Als je nog een andere computer in het netwerk hebt staan, dan kan je daarop VMware workstation installeren waarbinnen je ESXI weer installeert.

Naar die virtuele ESXI installatie doe je een live-migratie. Vervolgens installeer je ESXI op je huidige machine en exporteer je de VM van je gevirtualiseerde ESXI-installatie naar de ESXI-installatie die je gaat inzetten.

Beetje inventief zijn hè ;).

[ Voor 27% gewijzigd door RobTweaks op 01-05-2013 00:19 . Reden: Quote toegevoegd ]

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
robtaal schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 00:18:
[...]

Als je nog een andere computer in het netwerk hebt staan, dan kan je daarop VMware workstation installeren waarbinnen je ESXI weer installeert.

Naar die virtuele ESXI installatie doe je een live-migratie. Vervolgens installeer je ESXI op je huidige machine en exporteer je de VM van je gevirtualiseerde ESXI-installatie naar de ESXI-installatie die je gaat inzetten.

Beetje inventief zijn hè ;).
Zo inventief probeerde ik ook te zijn. Ik heb helaas naast de server enkel deze laptop. Ik had al geprobeerd om hem te converteren naar een workstation installatie op deze laptop, maar ook dat wil niet lukken.
Als ik wil converteren uit workstation zelf en ik geef het ipadres op en de credentials dan krijg ik een foutmelding: Unable to connect to the network share '192.168.1.50\ADMIN$'.
waaruit ik opmaak dat dat alleen werkt met windows omgevingen.
Vanuit converter standalone kan ik dus enkel naar een andere server converteren.

Ik ga nu clonezilla gebruiken om iig een backup te maken de huidige server. Dan kan ik hem in het uiterste geval weer terugzetten.
Pagina: 1