Mijn Asus u500 was weg voor reparatie, hij had een klein probleempje (Het scherm ging niet altijd aan)
Het wachten op de onderdelen die benodigd waren voor reparatie zou zo lang duren dat Asus het gehele apparaat gecrediteerd heeft en daarna vernietigd
Eerlijk gezegd had ik liever mijn u500 met probleem terug gehad maar goed...blijkbaar heb je als consument geen keuze
Toen ik de u500 kocht was ik echt verliefd op het apparaat...hij sloot qua specificaties perfect aan bij mijn eisen en de behuizing was schitterend
pricewatch: Asus Zenbook U500VZ-CN046H
Aangezien die krengen niet meer te krijgen zijn moet ik op zoek naar een alternatief...wat er eigenlijk niet echt is
Wat mij beviel aan de u500:
Geweldig scherm, de u500 had een mat full-hd scherm
De snelheid, (quad-core i7, 8GB, 2x128GB Raid 0, GT650 GDDR5)
Uiterlijk en bouwkwaliteit
Wat mij minder beviel aan de u500:
De koeling draaide altijd, ook bij licht gebruik
De lichtsensor die een eigen wil had
Momenteel heb ik een Sony SVT13 als laptop in bruikleen (pricewatch: Sony SVT1312V1ES) en ik moet zeggen dat de snelheid me erg mee valt....en hij is ook wel lekker compact en makkelijk mee te nemen
Maar dat scherm is echt vreselijk, gruwelijk glossy, lage helderheid en slechts 768p

Genoeg geluld, tijd voor een eisen en wensen lijst
Eisen/wensen:
SSD, liefst af fabriek of simpel zelf in te bouwen
Hoog resolutiescherm, liefst mat
Stevig genoeg om mee te nemen naar school, gaat mee in laptop rugzak
Niet te zwaar, ik ben geen klein mannetje maar ik ga niet elke dag een uur fietsen met een bakbeest
Dual-band wifi, liefst af fabriek of simpel zelf in te bouwen
Ethernet aansluiting of (snelle) usb verloop
Wat doe ik er op:
Huis/tuin/keuken/school gebruik
Multitasken
Soms wat programmeren
Soms een spelletje
Ongeduldig zijn
Prijs:
De u500 was €1600 euro
Ik denk dat er uiteindelijk drie "groepen" zijn waar ik naar kan gaan kijken
"Normale" 15" laptops en er zelf een andere wifi kaart en SSD inbouwen:
pricewatch: Asus N56VZ-S4215H
pricewatch: Dell Inspiron 15R Special Edition 7520 (N0015S35)
pricewatch: Lenovo IdeaPad Y500-MBG2AMH
Een SSD (250/256GB) en een Intel 6235 zou op ongeveer 200 euro meerprijs komen, in verhouding tot de u500 zou ik voornamelijk inleveren op scherm en design.
De N56 serie lijkt eigenlijk een beetje op een "dikke" u500 en kan mij qua uiterlijk dus erg bekoren, de Dell is prijs technisch erg interessant net als de Lenovo. De Lenovo heeft helaas een glossy scherm en de accu van de Dell schijnt niet zo geweldig te zijn
High-end 13" Ultrabooks:
pricewatch: Samsung Series 9 NP900X3E-A02NL
pricewatch: Asus Zenbook UX31A-R4002H
pricewatch: Samsung Series 9 A05NL
De nieuwe generatie Samsung met Full-HD ziet er veelbelovend uit maar is wel heel erg duur en slecht verkrijgbaar, de Zenbook bekoort mij erg aangezien het een kleiner broertje is van de u500, de 1600x900 "generatie" van Samsung is vooral prijstechnisch interessant. Alle drie de modellen schijnen een uitstekende accuduur te hebben maar missen een dedicated videokaart
Ook ben ik bang dat full-hd op 13" wel heel klein zal worden als je 100% grootte wilt handhaven. 13" is wel heerlijk in de rugzak
"luxe" 15" apparaten:
pricewatch: Samsung NP770Z5E-S01NL
pricewatch: Sony Vaio SVS1512V1E
WAAROM Samsung, WAAROM in vredes naam die harddisk
de harddisk schijnt vervangbaar te zijn maar de instructies die ik online heb gevonden zagen er nog behoorlijk ingewikkeld uit. Daarnaast verwacht ik dat hij van hetzelfde goedkope plastic is gemaakt als zijn kleinere en grotere broer. De accu is wel heerlijk groot en de videokaart pittig. De Sony tjah, op een of andere manier doet de Sony me niet zoveel. Specificaties zijn netjes, hij is qua gewicht en dikte vergelijkbaar met de u500.
Zijn er nog laptops die ik over het hoofd zie? Of zaken waar ik de plank compleet missla?
Graag zou ik ook willen weten of er zakelijk iets leuks te krijgen is voor een kleine duizend euro, Thinkpads heb ik altijd al geweldige apparaten gevonden
Op dit moment lokt de N56 mij het meest, een goedkope i5 variant, 4GB erbij SSD erin en gaan
lekker betaalbaar en als ik dan weer een nieuwe "liefde" tegenkom kan ik de N56 mooi doorschuiven naar een ander familielid 
Qua processor en videokaart ben ik best bereid wat in te leveren...een i7 heb ik echt niet nodig qua kracht en verder dan een potje world of tanks ben ik op de u500 ook nooit gekomen
Het wachten op de onderdelen die benodigd waren voor reparatie zou zo lang duren dat Asus het gehele apparaat gecrediteerd heeft en daarna vernietigd
Eerlijk gezegd had ik liever mijn u500 met probleem terug gehad maar goed...blijkbaar heb je als consument geen keuze
Toen ik de u500 kocht was ik echt verliefd op het apparaat...hij sloot qua specificaties perfect aan bij mijn eisen en de behuizing was schitterend
pricewatch: Asus Zenbook U500VZ-CN046H
Aangezien die krengen niet meer te krijgen zijn moet ik op zoek naar een alternatief...wat er eigenlijk niet echt is
Wat mij beviel aan de u500:
Geweldig scherm, de u500 had een mat full-hd scherm
De snelheid, (quad-core i7, 8GB, 2x128GB Raid 0, GT650 GDDR5)
Uiterlijk en bouwkwaliteit
Wat mij minder beviel aan de u500:
De koeling draaide altijd, ook bij licht gebruik
De lichtsensor die een eigen wil had
Momenteel heb ik een Sony SVT13 als laptop in bruikleen (pricewatch: Sony SVT1312V1ES) en ik moet zeggen dat de snelheid me erg mee valt....en hij is ook wel lekker compact en makkelijk mee te nemen
Maar dat scherm is echt vreselijk, gruwelijk glossy, lage helderheid en slechts 768p
Genoeg geluld, tijd voor een eisen en wensen lijst
Eisen/wensen:
SSD, liefst af fabriek of simpel zelf in te bouwen
Hoog resolutiescherm, liefst mat
Stevig genoeg om mee te nemen naar school, gaat mee in laptop rugzak
Niet te zwaar, ik ben geen klein mannetje maar ik ga niet elke dag een uur fietsen met een bakbeest
Dual-band wifi, liefst af fabriek of simpel zelf in te bouwen
Ethernet aansluiting of (snelle) usb verloop
Wat doe ik er op:
Huis/tuin/keuken/school gebruik
Multitasken
Soms wat programmeren
Soms een spelletje
Ongeduldig zijn
Prijs:
De u500 was €1600 euro
Ik denk dat er uiteindelijk drie "groepen" zijn waar ik naar kan gaan kijken
"Normale" 15" laptops en er zelf een andere wifi kaart en SSD inbouwen:
pricewatch: Asus N56VZ-S4215H
pricewatch: Dell Inspiron 15R Special Edition 7520 (N0015S35)
pricewatch: Lenovo IdeaPad Y500-MBG2AMH
Een SSD (250/256GB) en een Intel 6235 zou op ongeveer 200 euro meerprijs komen, in verhouding tot de u500 zou ik voornamelijk inleveren op scherm en design.
De N56 serie lijkt eigenlijk een beetje op een "dikke" u500 en kan mij qua uiterlijk dus erg bekoren, de Dell is prijs technisch erg interessant net als de Lenovo. De Lenovo heeft helaas een glossy scherm en de accu van de Dell schijnt niet zo geweldig te zijn
High-end 13" Ultrabooks:
pricewatch: Samsung Series 9 NP900X3E-A02NL
pricewatch: Asus Zenbook UX31A-R4002H
pricewatch: Samsung Series 9 A05NL
De nieuwe generatie Samsung met Full-HD ziet er veelbelovend uit maar is wel heel erg duur en slecht verkrijgbaar, de Zenbook bekoort mij erg aangezien het een kleiner broertje is van de u500, de 1600x900 "generatie" van Samsung is vooral prijstechnisch interessant. Alle drie de modellen schijnen een uitstekende accuduur te hebben maar missen een dedicated videokaart
Ook ben ik bang dat full-hd op 13" wel heel klein zal worden als je 100% grootte wilt handhaven. 13" is wel heerlijk in de rugzak
"luxe" 15" apparaten:
pricewatch: Samsung NP770Z5E-S01NL
pricewatch: Sony Vaio SVS1512V1E
WAAROM Samsung, WAAROM in vredes naam die harddisk
Zijn er nog laptops die ik over het hoofd zie? Of zaken waar ik de plank compleet missla?
Graag zou ik ook willen weten of er zakelijk iets leuks te krijgen is voor een kleine duizend euro, Thinkpads heb ik altijd al geweldige apparaten gevonden
Op dit moment lokt de N56 mij het meest, een goedkope i5 variant, 4GB erbij SSD erin en gaan
Qua processor en videokaart ben ik best bereid wat in te leveren...een i7 heb ik echt niet nodig qua kracht en verder dan een potje world of tanks ben ik op de u500 ook nooit gekomen