Verwijderd schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 17:44:
Zoals ik begrijp, is het dus noodzakelijk voor code ontwikkeling om root FTP toegang (vanaf map /www/www ) te verschaffen (bij template aanpassingen toegang tot template map). Hoor het graag als er mensen zijn die daar toch anders over denken
Qua professionele oplossingen is het wel zo ongeveer een van de ergste.
Om aan een CMS website te werken (zoals Drupal, Joomla, Zend) moet een programmeur toch via FTP bij de bestanden kunnen komen?
Waarom? Waarom kan hij het niet maken en dat jij het erop zet als het klaar is? of... of...
(en je kunt via SSH toch ook bestanden downloaden?)
Totaal niet relevant, als hij uitvoerbare code erop kan krijgen (hoe maakt niet meer uit) kan hij je hele site leegjatten.
Of jij checked alle code (en dan kan je het net zo goed uploaden) of je laat iemand de code checken die je wel vertrouwt.
Als ik jouw code wil jatten en ik maak gewoon een simpel scriptje wat via vage optie x/y/z aangeroepen wordt en wat jouw hele server inzipped en op een publieke plaats neerzet (of ftp'ed naar een andere server of mailed naar gmail of ... of ...) dan heb ik helemaal geen ftp of ssh of .. nodig, het enige wat ik nodig heb is dat dat script er bij jou op komt te staan.
Verwijderd schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 17:56:
[...]
Aanvullend nog een vraag: kan iemand mij misschien informeren wat hierboven wordt bedoeld met "alleen een source-code checkout op je live" en hoe kan ik dit op onze Zend website implementeren?
Als je version control in gebruik hebt dan kan je simpelweg een checkout/export doen en dat is dan gewoon die versie op dat tijdstip.
Dus als je meerdere omgevingen hebt dan kan je gewoon een bepaalde versie van de programmatuur pakken, die gooi je test-omgeving, op je acceptatie-omgeving etc. En op het moment dat iedereen die het test het ermee eens is dan geef jij het commando om de versie live te zetten.
De programmeur mag dan enkel maar iets aan version-control toevoegen. De programmeur doet geen check-outs, die kan alleen jij doen.
Dus als jij de programmeur niet vertrouwt op een gegeven moment dan kan hij gewoon doorgaan met toevoegen aan version-control zonder dat er direct iets live staat en jij kan er rustig een 3e bijhalen die alle nieuwe (en oude) code die in version control staat controleert...