Raid controller voor 4x Samsung 840 pro SSD RAID 0

Pagina: 1
Acties:

• Ruubschen
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-03 12:25
Beste lezers,

Al bijna twee jaar maak ik naar volle tevredenheid gebruik van 2x ocz vertex 2 60GB in raid 0.
Door de beperkte opslagruimte ben ik nu aan het kijken voor grotere SSD's. De workload bestaat voor 60% uit video editing en conversie, en voor 40% uit het parren en uitpakken van files. Beide taken zullen op deze array uitgevoerd worden evenals het OS en enkele games.

Performance is dus het belangrijkste.

De raid controller die ik in gedachten heb is de HighPoint 2720sgl RocketRaid. Hoewel ik veel positieve berichten heb gelezen over controllers van LSI en Alcatra, vallen deze met hun 500 + euro prijs buiten mijn budget. Naar aanleiding van deze review http://thessdreview.com/o...th-8-crucial-c400-ssds/5/ lijkt de HighPoint mij wen goed(koper) alternatief.

De SSD die ik op het oog heb is de Samsung 840 pro 256GB.

Op mijn huidige moederbord kan ik geen 4 SSD's meer kwijt, en zal ik in raid 0 ook niet de volledige snelheid halen die de schijven te bieden hebben.

Zie ik hierbij nog iets over het hoofd dat de snelheid negatief zou kunnen beinvloeden?
En wat voor kabels moet ik hier nog bijbestellen?

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-02 21:04
Kan je niet beter twee 512gb ssd kopen zonder raid controller? Of een nieuwe crucial m500 960gb ssd
RAID heeft nauwelijks of geen merkbaar verschil voor menig SSD

• Farg0
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-02 20:55
Je kan ook hier eens een kijkje nemen:
http://www.servethehome.c...sata-raid-controller-hba/

Veel OEM raid controllers zoals die van IBM & Intel zijn rebranded LSI's en de firmware is er van te flashen naar LSI firmware. Pas nog 2 IBM M5015's gekocht voor 100 euro per stuk op ebay die te flashen zijn naar LSI9211.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Volgens mij haal je de meeste performance uit een pricewatch: OCZ RevoDrive 3 X2 PCI-Express SSD 960GB en ben je slechts een klein beetje meer voor kwijt dan wat je nu uit zou gaan geven. Daarnaast kun je de 2x60GB SSD's die je nu hebt nog steeds blijven gebruiken voor je OS uiteraard.
Een indicatie kun je vinden in reviews: Shootout: de RevoDrive 3 X2 versus vier ssd's in raid alhoewel daar zowel PCIe SSD als Raid0 SSD's niet helemaal matchen (met name de hogere snelheid van de 960GB versie kan wel eens grote verschillen opleveren).

[ Voor 31% gewijzigd door kroegtijger op 30-04-2013 21:54 ]

iRacing Profiel

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 13:58
Ruubschen schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 18:22:

Zie ik hierbij nog iets over het hoofd dat de snelheid negatief zou kunnen beinvloeden?
En wat voor kabels moet ik hier nog bijbestellen?
Goedkope controllers zijn altijd software controllers en vragen dus cpu kracht. Met de hedendaagse cpu's is meestal geen probleem maar met 4 ssd's in raid 0 moet je hier wel rekening mee houden.
Afhankelijk van de setup die je gaat bouwen zal je ook rekening met het snelheid van je pci-e slot moeten houden. 4 ssd's in raid 0 op een 1x pci-e slot is volgens mij niet erg ideaal.

TRIM support is ook nog steeds een issue bij raid. Intel heeft eindelijk drivers die het ondersteunen maar ik vraag me af hoe dat zit met andere fabrikanten/merken.

Maar is het niet verstandiger om 2 raid 0 array's op te bouwen? Vaak kopieer je data van de ene partitie naar de andere. Dit doe je sneller op 2 arrays dan op 1. Daarnaast hoef je dan ook geen controller meer te kopen.
marineII7 schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 20:33:
Kan je niet beter twee 512gb ssd kopen zonder raid controller? Of een nieuwe crucial m500 960gb ssd
RAID heeft nauwelijks of geen merkbaar verschil voor menig SSD
Het is erg afhankelijk van de toepassing. Voor de meeste huis-tuin-en-keuken gebruikers is het overkill. Maar in sommige situatie's levert ssd in raid dikke winst op:
http://www.tomshardware.c...sd-raid-iops,2848-10.html
http://www.hardwarecanuck...0-performance-review.html

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Ruubschen
Farg0 schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 20:41:
Je kan ook hier eens een kijkje nemen:
http://www.servethehome.c...sata-raid-controller-hba/

Veel OEM raid controllers zoals die van IBM & Intel zijn rebranded LSI's en de firmware is er van te flashen naar LSI firmware. Pas nog 2 IBM M5015's gekocht voor 100 euro per stuk op ebay die te flashen zijn naar LSI9211.
Goeie tip, waarvoor dank! Ik ga me er morgen eens even in verdiepen als ik vrij heb.
kroegtijger schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 21:51:
Volgens mij haal je de meeste performance uit een pricewatch: OCZ RevoDrive 3 X2 PCI-Express SSD 960GB en ben je slechts een klein beetje meer voor kwijt dan wat je nu uit zou gaan geven. Daarnaast kun je de 2x60GB SSD's die je nu hebt nog steeds blijven gebruiken voor je OS uiteraard.
Een indicatie kun je vinden in reviews: Shootout: de RevoDrive 3 X2 versus vier ssd's in raid alhoewel daar zowel PCIe SSD als Raid0 SSD's niet helemaal matchen (met name de hogere snelheid van de 960GB versie kan wel eens grote verschillen opleveren).
In onze tests heeft de RevoDrive twee gezichten. In de synthetische tests is de RevoDrive 3 X2 480GB erg snel. De prestaties zijn iets minder dan die van vier 120GB Adata S511-ssd's in raid 0, en ruim beter dan twee Adata S511-ssd's in raid 0. In de trace-based benchmarks wordt de RevoDrive niet echt op de proef gesteld, maar de ssd's in raid zijn daar wel degelijk sneller.

Zo´n Revodrive is dus een fors stuk duurder, en ook nog eens langzamer. Voor 2/3 van de prijs heb ik 4 256GB SSD´s plus een controller, tegenover een langzamere 480gb schijf.... :?
ChojinZ schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 22:14:
[...]

Goedkope controllers zijn altijd software controllers en vragen dus cpu kracht. Met de hedendaagse cpu's is meestal geen probleem maar met 4 ssd's in raid 0 moet je hier wel rekening mee houden.
Afhankelijk van de setup die je gaat bouwen zal je ook rekening met het snelheid van je pci-e slot moeten houden. 4 ssd's in raid 0 op een 1x pci-e slot is volgens mij niet erg ideaal.

TRIM support is ook nog steeds een issue bij raid. Intel heeft eindelijk drivers die het ondersteunen maar ik vraag me af hoe dat zit met andere fabrikanten/merken.

Maar is het niet verstandiger om 2 raid 0 array's op te bouwen? Vaak kopieer je data van de ene partitie naar de andere. Dit doe je sneller op 2 arrays dan op 1. Daarnaast hoef je dan ook geen controller meer te kopen.

[...]

Het is erg afhankelijk van de toepassing. Voor de meeste huis-tuin-en-keuken gebruikers is het overkill. Maar in sommige situatie's levert ssd in raid dikke winst op:
http://www.tomshardware.c...sd-raid-iops,2848-10.html
http://www.hardwarecanuck...0-performance-review.html
Ik heb geen plaats voor twee aparte arrays helaas. Ik ga de artikelen van de door jou geposte linkjes eens doorlezen, bedankt!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Ruubschen schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 13:11:
[...]

In onze tests heeft de RevoDrive twee gezichten. In de synthetische tests is de RevoDrive 3 X2 480GB erg snel. De prestaties zijn iets minder dan die van vier 120GB Adata S511-ssd's in raid 0, en ruim beter dan twee Adata S511-ssd's in raid 0. In de trace-based benchmarks wordt de RevoDrive niet echt op de proef gesteld, maar de ssd's in raid zijn daar wel degelijk sneller.

Zo´n Revodrive is dus een fors stuk duurder, en ook nog eens langzamer. Voor 2/3 van de prijs heb ik 4 256GB SSD´s plus een controller, tegenover een langzamere 480gb schijf.... :?
Nee, je moet het artikel even goed doorlezen. In het artikel wordt een RevoDrive 3 x2 480GB gebruikt, terwijl ik link naar de 960GB-versie. Qua capaciteit is het dus gelijk. Qua performance wordt in het artikel duidelijk dat het heel erg afhankelijk is van wat je precies aan het doen bent. Daarom is even aandachtig doorlezen wel aan te raden.
Daarnaast wordt de kaart met 4x een ADATA S511 vergeleken, wat natuurlijk weer iets anders is dan de Samsung 840 Pro's die jij van plan bent... Hoe die verhoudingen liggen is natuurlijk dan ook weer de vraag, maar het zal elkaar niet zo gek veel ontlopen. Het is mogelijk het onderzoeken waard of iets dergelijks interessant is, in plaats van het op voorhand al af te schrijven zonder eerst even goed te kijken waar het om gaat.

iRacing Profiel

• Ruubschen
kroegtijger schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 13:29:
[...]

Nee, je moet het artikel even goed doorlezen. In het artikel wordt een RevoDrive 3 x2 480GB gebruikt, terwijl ik link naar de 960GB-versie. Qua capaciteit is het dus gelijk. Qua performance wordt in het artikel duidelijk dat het heel erg afhankelijk is van wat je precies aan het doen bent. Daarom is even aandachtig doorlezen wel aan te raden.
Daarnaast wordt de kaart met 4x een ADATA S511 vergeleken, wat natuurlijk weer iets anders is dan de Samsung 840 Pro's die jij van plan bent... Hoe die verhoudingen liggen is natuurlijk dan ook weer de vraag, maar het zal elkaar niet zo gek veel ontlopen. Het is mogelijk het onderzoeken waard of iets dergelijks interessant is, in plaats van het op voorhand al af te schrijven zonder eerst even goed te kijken waar het om gaat.
Ik had het inderdaad niet goed gelezen, excuses en fijn dat je het nog even ophelderd. Ik zal het morgen eens even aandachtig gaan lezen.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 13:58
Ruubschen schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 13:11:
[...]

Ik heb geen plaats voor twee aparte arrays helaas. Ik ga de artikelen van de door jou geposte linkjes eens doorlezen, bedankt!
Welk moederbord heb je?
De meeste mobo's ondersteunen ook raid. Als je 2 aparte raid 0 arrays wil opbouwen heb je waarschijnlijk al genoeg aan de controllers op je mobo en hoef je geen extra kaart te kopen.

Wat wordt de indeling qua schijven/partitie's? Doe je Windows op een aparte schijf of gooi je alles op de array? Ik neem aan dat je windows en software apart wil houden van je data?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Pagina: 1