Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Topicstarter
Ik heb onlangs van een kennis een scherm gekregen met de mededeling dat het 'scherm kapot' is.

Het betreft een LE32T51BX.

Nou had ik erg weinig informatie gekregen over wat er dan precies mis zou zijn met het scherm dus het scherm zelf maar eens aangesloten. Ik heb het scherm in eerste instantie getest door het van voeding te voorzien, het volgende gebeurt dan:

- Scherm is uit inclusief standby lampje..
- Druk power knop in. Standby lampje gaat branden.
- Druk het power knopje nog eens in. Lampje gaat knipperen. Hierna ongeveer een halve seconde sneeuwbeeld gevolgd door zwart beeld (scherm uit). Lampje gaat knipperen (als in, monitor wil weer in standby gaan neem ik dan aan). Ook het standby lampje gaat uit.

Vanaf hier kan ik het proces weer opnieuw beginnen.

Invoersignalen heb ik verder niet getest aangezien ik ook geen tijd heb in die halve seconde dat de monitor daadwerkelijk aan is om er een te selecteren.

Nou lijkt mij dit een voedingsgerelateerd probleem. Ik heb het scherm opengemaakt om te kijken of ik iets van bolle condensatoren kan zien of zwarte vlekken op het power board. Het zijn trouwens CapXon condensatoren op het voedingsbord.
Condensatoren lijken echter in orde en ik zie ook geen rare vlekken behalve wat standaard stof. Stof heb ik er overigens ook compleet uitgeblazen maar dan blijft het probleembeeld hetzelfde.

Als ik zoek via zowel GoT als Google op uitgaande schremen of tv's krijg ik voornamelijk pagina's die gaan over uitvallende schermen/backlights op schermen aangesloten op een videobron (pc, waarbij probleem niet per se bij scherm ligt bijvoorbeeld) of pagina's over waarom je een tv uit zou moeten zetten.

Twee pagina's die ik heb gevonden die het dichste lijken te komen bij mijn probleem zijn deze pagina en deze pagina.

Nou zou ik het mooi vinden om dit scherm als tweede scherm op mijn pc aan te sluiten om hier films op te kijken, echter ben ik ook niet van plan om hier veel geld aan uit te gaan geven als ik niet zkeer van een oplossing ben.

Solderen heb nog nooit gedaan, maar zover ik heb begrepen is 'erdoorheen solderen' niet erg lastig en eventueel zou ik wel iemand kunnen vinden die me hiermee kan helpen.

Nou is mijn vraag of het toch aan de condensatoren kan liggen ook al zie ik geen lekken/bollingen of dat er nog andere opties zijn die ik voor weinig geld zou kunnen proberen.

offtopic:
Dit is mijn eerste probleemtopic dat ik op Tweakers aanmaak ondanks dat ik ondertussen toch alweer een tijdje meedraai hier, dus als je vragen hebt of opmerkingen over de topicstart hoor ik die uiteraard graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CapXon is rommel.
Vervangen door Panasonic FM series 105oC, en goede kans dat het ding het weer gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Topicstarter
Even tussen de oude hardware rommel gekeken. Kan die Panasonic condensatoren zo snel niet vinden. Maar zal vanavond als ik weer thuis ben nog eens kijken.

Heb wel nichicon 105℃ kunnen vinden in een oude mac g4 PSU. Enige nadeel is dat die ook vastgelijmd zitten en niet alleen vastgesoldeerd.