Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:06
Al een tijd vraag ik me af hoe het zit. En eigenlijk begin ik me er behoorlijk aan te ergeren. Wat voor onzin maakt een bank ons wijs dat het betalingsverkeer 'gesloten' is tijdens bepaalde feestdagen en in het weekend. Alles is geautomatiseerd en er komt vooral bij standaard heen en weer verkeer geen mens meer aan te pas.

Zo nu ook weer. Ik wil geld overmaken aan een bekende met een niet Rabobank-rekening. Het is vandaag inmiddels 30 april dus Koninginnedag.
Wat meld de site van de Rabobank:
Koninginnedag
Buitenlands betalingsverkeer: Open
Binnenlands betalingsverkeer: Op feestdagen, die niet vallen in een weekend, worden uitsluitend
de volgende transactiesoorten verwerkt: 1.Buitenland betalingen t.l.v. de Euro rekening elektronisch aangeleverd; 2. Spoedopdrachten elektronisch aangeleverd;
Bankkantoren: Opening kan per bank verschillen

Dus men is wel open, maar ook weer niet en voor het 'normale' betalingsverkeer blijkbaar niet.

Maar dan de volgende dag. 1 Mei
Dag van de arbeid.
Buitenlands betalingsverkeer: Gesloten
Binnenlands betalingsverkeer: Gesloten
Bankkantoren: Open

Bankkantoren zijn dus wel open. Maar betalen ho maar. Dat doen we op die dag niet meneer... Dat doen we pas op 2 mei. Men hapt er even 2 dagen tussenuit. We hebben het ook eens even getest met € 1 overmaken. Hup meteen van de rekening af. Maar (natuurlijk) nog niet binnen op de tegenrekening. Dit gebeurt blijkbaar pas op 2 mei. Vreemd... Geen betalingsverkeer mogelijk, wel het geld afschrijven.

Waar blijft dat geld intussen? En is dit inmiddels niet totaal achterhaald dat men in het weekend en op feestdagen 'dicht' is? Een computer behoeft geen zondagsrust of zijn kater uit te slapen na Koninginnedag...
Of is het geprogrammeerd dat dit juist wel nodig is en men extra rente trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

Gaat niet zozeer om de rente. De betaalsystemen worden ondersteund door mensen die ook K-dag willen vieren, in het weekeinde vrij willen zijn etc.
24/7 betalingsverkeer kan wel maar daar hangt een prijs aan die we in NL niet willen betalen. En het hoeft eigenlijk ook niet, NL heeft het meest betaalbare en snelle betaalsysteem van de wereld. In veel andere landen werken ze met checks en mag je rustig een week wachten op bijschrijving. Ook overschrijven in europa kan rustig 4 dagen duren.
Ideaal is het dus nog niet, maar slecht is het ook niet.
Wil je wel direct betalen, gebruik dan PayPal - is instant direct maar wel commissie (wat we hier niet gewend zijn). Uiteindelijk je eigen keuze.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:06
franssie schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 01:11:
Gaat niet zozeer om de rente. De betaalsystemen worden ondersteund door mensen die ook K-dag willen vieren, in het weekeinde vrij willen zijn etc.
24/7 betalingsverkeer kan wel maar daar hangt een prijs aan die we in NL niet willen betalen. En het hoeft eigenlijk ook niet, NL heeft het meest betaalbare en snelle betaalsysteem van de wereld. In veel andere landen werken ze met checks en mag je rustig een week wachten op bijschrijving. Ook overschrijven in europa kan rustig 4 dagen duren.
Ideaal is het dus nog niet, maar slecht is het ook niet.
Wil je wel direct betalen, gebruik dan PayPal - is instant direct maar wel commissie (wat we hier niet gewend zijn). Uiteindelijk je eigen keuze.
Er zijn genoeg mensen en sectoren waar men geen K-dag kan vieren door het werk wat ze doen of een bedrijf dat gewoon zijn productie niet zomaar kan stoppen. Daarnaast werken er bij een bank mensen die behalve K-dag vieren ook weleens willen slapen. En hey doordeweeks 's nachts worden er wel betalingen verwerkt, dus werkt men ook... Een bank kan zijn betalingen makkelijk 24/7 door laten draaien (ING had ooit een reclame met 24/7 wereldwijd (zakelijk...) betalingsverkeer ofzo).
Dan blijft nog het rare dat op 1 mei de bankkantoren wel open zijn, dus men moet/kan blijkbaar wel werken bij de Rabo op kantoor. Echter viert het betalingsverkeer of de computer Dag van de Arbeid... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

1 mei verbaast mij ook, ben ik aan het uitzoeken.
Voor de rest, tja een vers brood kopen nu is ook lastig. Iedereen werkt op bepaalde tijden, dat loopt niet altijd gelijk aan wat je zou wensen.

1 mei is er inderdaad geen betalingsverkeer, morgen op K-dag echter wel!
de NL banken volgen dus de EU kalender die de dag van de arbeid boven onze monarchie plaatst.
Dus je vriend moet het geld morgen/vandaag hebben lijkt me (als je het voor 1100 overmaakt moet dat lukken).

[ Voor 43% gewijzigd door franssie op 30-04-2013 01:30 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-04 18:10
Is het niet zo, dat een betaling gecontroleerd moet worden? Door onderbezetting zullen er dus minder betalingen gecontroleerd worden. De bankmedewerkers doen natuurlijk iedere controle niet met de hand, maar aan de hand van flags. Spoedbetalingen worden er wel gedaan. Als er echt haast mee is, doe dan een spoedbetaling. Anders wacht een paar dagen.

Natuurlijk is het van de zotte, dat een computer de overschrijvingen regelt en deze op 1 mei een vrije dag kan nemen. Echter, ongeveer de hele economische wereld heeft morgen een vrije dag, behalve de VS.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Heeft historisch gezien volgens mij religieuze redenen. Dit heet in het Engels ook wel Bank Holiday. Tegenwoordig zijn het er nog maar 4, vroeger waren het 33 dagen per jaar (religieuze feestdagen en dagen van diverse patroonheiligen).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Volgend jaar opgelost.

27 april geen betalingen, en dan 1 mei pas weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-05 11:12
Arthas schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 11:14:
Is het niet zo, dat een betaling gecontroleerd moet worden? Door onderbezetting zullen er dus minder betalingen gecontroleerd worden. De bankmedewerkers doen natuurlijk iedere controle niet met de hand, maar aan de hand van flags. Spoedbetalingen worden er wel gedaan. Als er echt haast mee is, doe dan een spoedbetaling. Anders wacht een paar dagen.

Natuurlijk is het van de zotte, dat een computer de overschrijvingen regelt en deze op 1 mei een vrije dag kan nemen. Echter, ongeveer de hele economische wereld heeft morgen een vrije dag, behalve de VS.
Tussen transacties door gaan banken het geld herbeleggen ... doen banken waar ze maar kunnen - dus wees maar zeker dat die 1 mei voor veel banken toch weer wat extra geld binnenbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

chime schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 12:44:
[...]

Tussen transacties door gaan banken het geld herbeleggen ... doen banken waar ze maar kunnen - dus wees maar zeker dat die 1 mei voor veel banken toch weer wat extra geld binnenbrengt.
Valt wel mee, want op 1 mei zijn de meeste beurzen gesloten. Dus (her)beleggen zal dan echt niet gaan gebeuren ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
ManiacsHouse schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 00:45:
Wat voor onzin maakt een bank ons wijs dat het betalingsverkeer 'gesloten' is tijdens bepaalde feestdagen en in het weekend.
Geweldige business case voor een nieuwe financiële dienstverlener die zijn diensten 365/7/24 aanbiedt.
Het enige jammere is dat er geen vrije markt is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Wat dacht je van het weekend of de huidige trend van gereserveerde betalingen met het chippinnen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20531

Onzin en erg lastig allemaal, steekproeven en probleem gevallen kunnen ze eventueel vasthouden als ze dat graag willen doen en weekenden kunnen ze fijn gebruiken om met ons geld te gokken.

Dat ze het in het buitenland anders doen is geen reden om het hier niet 24/5 te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

wildhagen schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 12:33:
Heeft historisch gezien volgens mij religieuze redenen. Dit heet in het Engels ook wel Bank Holiday. Tegenwoordig zijn het er nog maar 4, vroeger waren het 33 dagen per jaar (religieuze feestdagen en dagen van diverse patroonheiligen).
Vroeger (toen er nog geen computers waren) werden dit soort dagen dacht ik gebruikt om de boeken te sluiten, rente te staffelen etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 14:14
Yep, hopeloos uit de tijd inderdaad.

Je zou met bitcoins kunnen betalen, dan worden transacties 24/7 uitgevoerd, wereldwijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDDD
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Betalingen in Nederland worden verwerkt door Equens - dus als we dan toch iets/iemand de schuld willen geven, doe dat dan niet alleen bij de grote boze slechte banken.

Maar zo simpel ligt het niet.

Betalingen moeten verwerkt worden. Dit gebeurt, goddank, automatisch. Maar als er 0,1% uitval is, op pak em beet 100.000 betalingen, of doe eens gek, 1.000.000, heb je het over 1.000 betalingen die op een dag handmatig uitgezocht moeten worden omdat 'de computer' het niet heeft kunnen verwerken. Dat is handwerk en dat gebeurt niet (of vrij weinig) op feestdagen.
Dus het is de uitval, wat menig tweaker niet zou moeten verbazen, wat het meeste werk kost. Als je betalingsverkeer uit wilt laten voeren, moet je ook oplossingen kunnen garanderen - wat men dus niet kan (normaal gesproken al lastig lijkt het, maar op feestdagen gegarandeerd niet :]).

Overigens m.b.t. kosten: probeer eens niet vanuit de luxe positie als Nederlander te kijken. Er zijn banken in het buitenland, Italië als dichtsbijzinde voorbeeld, waar je geld betaalt om überhaupt in te loggen in je online bankomgeving. En dan is het niet 1 of 2ct, nee, gewoon €1 om je saldo online in te zien. Waarom? Omdat het niet normaal is dat dit gratis is! Die paar euro die jij en ik betalen om als particulier van het betalingsverkeer gebruik te maken is, over het algemeen, ook niet kostendekkend voor de geboden diensten. Particulier betalingsverkeer is voornamelijk klantbinding voor andere producten voor een bank.

En v.w.b. 1 mei: dat is een internationale feestdag. Nederland is helaas een van de landen waar dit niet het geval is.

ps. rente wordt door de bank inderdaad van je geld getrokken, maar aangezien je het hebt over een betaalrekening (waar je sowieso geen rente over ontvangt bij de bank die je noemt) is dit een nogal moot point. Is ook de (oorspronkelijk) core manier waarop de bank z'n geld verdient hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Dus de rest van het betalingsverkeer moet stilliggen om die 1.000 betalingen te doen?
Dat verklaart nog niet waarom we bij het 'nieuwe' pinnen opeens met reserveringen te maken krijgen en het bedrag niet gelijk afgschreven is. Het lijkt wel alsof de oude rentedagen weer terugzijn, want een betaling kan soms bijna een week zweven, terwijl je gewoon getankt hebt bijvoorbeeld.

Ik neem aan dat niet elke Italiaanse bank 1 euro vraagt? Ik weet nog wel dat toen de NL banken op overnamepad waren, ze naar Italië keken. Daar is de bankensector erg gesloten met hoge tarieven. We hoeven niet met alles de 1 na duurste te zijn om te kunnen zeggen dat anderen het nog duurder hebben. Die hebben op andere vlakken weer voordeel.

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 01-05-2013 09:41 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15

Seraphin

Meep?

Dat geld een paar dagen "zoek" is, is nog maar de vraag.

Uiteindelijk is het juist de rentedatum die maakt dat er feitelijk geen vertraging is. Immers als je op dag 1 een overboeking doet, en op dag 5 staat het geld "zichtbaar" op je tegenrekening, maar wel met rentedag 1, dan staat het geld voor renteberekeningen dus gewoon vanaf dag 1 op je tegenrekening (alleen is het pas later "zichtbaar").

Ik herken wat dat betreft de stelling niet van de TS; mijn afschrijvingen tussen ABN en ASN komen nog dezelfde dag aan (ook de overboeking die ik op 29-4 heb gedaan).

Verder is er niet 2 dagen beperkt geldverkeer, alleen vandaag. (wel waren gisteren de bankkantoren dicht; soit.)

Waarom vandaag helemaal geen betalingen verwerken als 99% gewoon automatisch kan? Goede vraag, ik zou het zo 1-2-3 niet weten. Ik kan me wel voorstellen dat je als dienstverlenende instantie liever zegt "op dag X is onze dienst buiten gebruik", dan dat je zegt "we doen ons best, maar je hebt een kans van 1% dat het niet lukt" (en réken maar dat consumenten gaan zeuren -en flink ook- als ze bij die 1% zitten).

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDDD
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Senor Sjon schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 09:39:
Dus de rest van het betalingsverkeer moet stilliggen om die 1.000 betalingen te doen?
Ja. Te groot (operationeel + technisch) risico.
Dat verklaart nog niet waarom we bij het 'nieuwe' pinnen opeens met reserveringen te maken krijgen en het bedrag niet gelijk afgschreven is. Het lijkt wel alsof de oude rentedagen weer terugzijn, want een betaling kan soms bijna een week zweven, terwijl je gewoon getankt hebt bijvoorbeeld.
What Seraphin said: herken ik me ook niet in, plus het feit dat dit irrelevant is (of zou moeten zijn) v.w.b. beschikbaarheid van geld en rente.
Ik neem aan dat niet elke Italiaanse bank 1 euro vraagt?
Zeker niet, het was slechts een indicatie dat NL niet zo zeer de 1 na duurste is, maar eerder de 1 na goedkoopste. Ik ken overigens niet veel voordelen in andere landen tov NL betalingsverkeer.

Plus, beurzen zijn internationaal ook dicht op 1 mei, dus ze kunnen niet zo veel spelen met jouw spaarcenten - dus dan maar chiuso ;].

[ Voor 6% gewijzigd door RDDD op 01-05-2013 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-05 14:23
Ik vind het eigenlijk alleen vervelend dat het twee dagen achter elkaar zijn dat de banken dicht zijn. Maar dat probleem hebben we vanaf volgend jaar ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Wilke schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 15:17:
Yep, hopeloos uit de tijd inderdaad.
...
Prima dag(en) om systemen te updaten.
Kan softwarematig zijn maar ook hardwarematig. Je hoeft je daarbij minder druk te maken om redundantie.

Kunt ook een dergelijke dag gebruiken om je systemen te testen. Je streeft ernaar om je systemen fail-operational te houden maar dan moet je wel weten in hoeverre je systeem veilig is.

En er zijn meer redenen te verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
RDDD schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 09:32:
Betalingen moeten verwerkt worden. Dit gebeurt, goddank, automatisch. Maar als er 0,1% uitval is, op pak em beet 100.000 betalingen, of doe eens gek, 1.000.000, heb je het over 1.000 betalingen die op een dag handmatig uitgezocht moeten worden omdat 'de computer' het niet heeft kunnen verwerken.
Als dat op 1 dag gebeurt, dan mogen de programmeurs zich bij de directie komen verantwoorden. Als dat 2 keer gebeurt, dan liggen ze eruit. Dat soort foutrates zijn onvergeefelijk. 1000 betalingen die handmatig uitgezocht moeten worden en tot die tijd de verwerking ophouden?

Een ander verhaal is als een betaling geweigerd wordt, Volstrekt normaal, hoeft niet handmatig uitgezocht te worden, en houdt de andere betalingen niet op. Sowieso worden de meeste geweigerde betalingen al veel eerder afgevangen, voordat ze naar Equens gaan.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
Het gesloten zijn van het betalingsverkeer heeft in het algemeen niets met je eigen bank te maken maar met andere partijen zoals Equens en DNB en buitenlandse partijen zoals EBA.
Geld loopt niet direct van bank A naar bank B.
Ook op werkdagen loopt het betalingsverkeer niet 24 uur. Na circa 17:00 is het ook gedaan met het betalingsverkeer. Ook weer door die andere partijen.
Overboekingen binnen NL zijn ook niet een dag zoek. Let maar eens goed op de boekingsdatum op je afschrift. Dat je dat tijdelijk in bijv internetbankieren anders ziet, zegt niet alles.
Internetbankieren is in het algemeen een afgeleide van je werkelijke rekening en dus saldo.

[ Voor 7% gewijzigd door jobr op 01-05-2013 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:24

CyBeRSPiN

sinds 2001

Software moet ook wel eens geupdate worden, bij uitstek doen ze dat op ditnsoort momenten. 24/7 beschikbaarheid is bijna onmogelijk, in ieder geval heel erg duur.
Pagina: 1