Toon posts:

Motorolie mixen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen ik heb sinds een paar maanden een andere auto gekocht:

E36 325i (geen vanos), en nu heb ik een paar vraagjes.

Moet je de motor olie meten wanneer de motor koud is?
Er staat nergens welke olie erin hoort niet op de oliedop en ik heb er geen boekjes bij. En als ik het via internet doe dan krijg ik gelijk Long-Life spul en dat soort onzin wat hoort er nou werkelijk in (5w-30)?
Ik wil de olie gewoon een beetje bijvullen want het service lampje brandt niet maar er moet gewoon een half litertje bij volgens de dipstick. Maar ik weet dus niet wat de vorige eigenaar erin heeft gedaan wat nou als het wel iets anders is en ik mix het dus maakt dat heel veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
Zit er nergens een kaartje met welke olie erin is gegaan? Of is er een bonnetje van de vorige beurt? Bij nieuwe auto's staat dat ook altijd wel ergens. Het zal toch wel te achterhalen zijn. In ieder geval staat in het boekje welk type olie je nodig hebt.

Ik denk trouwens dat mengen niet zo'n groot probleem is als het hetzelfde type olie is qua viscositeit. Je moet in ieder gevl geen synthetische olie met minerale of half synthetisch mengen. Wil je het zekere voor het onzekere nemen, dan laat je alle olie ineens vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24

franssie

Save the albatross

even een merk garage bellen, die weten dat wel door de telefoon te vertellen. Moderne auto denk ik dus synthetisch, de aW-xy code kunnen ze je dan vertellen.
Overigens is het niet erg als ie half op de dipstick zit. kan best zijn dat als je 'm bijvult ie het er ook weer uitgooit maar wel op een half blijft staan, even in de gaten houden is beter denk ik (eerst om de 2 tank beurten, dan 5, dan 10 als er niets verandert).

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 29-04-2013 21:42 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-10 18:27
Olie advies op basis van kenteken:
www.kroon-oil.com/nl/

[ Voor 48% gewijzigd door pacificocean op 29-04-2013 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:31
5W30 of 10W40 erin gooien, dat gaat eigenlijk altijd goed. Synthetisch mengen met minerale of half synthetische olie gaat ook prima, al gaan bepaalde eigenschappen er wel wat op achteruit, echter zal het nooit zo erg worden dat er schade of iets dergelijks kan ontstaan.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24

franssie

Save the albatross

Die kende ik niet, super handig!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
10w40 is twee keer zo visceus, kan me voorstellen dat dit in winter nog wel eens kan uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Spanky79 schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 16:39:
10w40 is twee keer zo visceus, kan me voorstellen dat dit in winter nog wel eens kan uitmaken.
Ach winter, wat noemen wij winter? Het is niet dat wij hier dagelijks -32C hebben. Dan kan je beter een goede batterij hebben.

Dan mag je van geluk spreken dat je wagen dan nog zelfs start tgv ijsvorming aan de bougies / parafine vervuiling aan je diesel injectoren.

[ Voor 17% gewijzigd door Chevy454 op 30-04-2013 17:22 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
Chevy454 schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 17:21:
[...]

Ach winter, wat noemen wij winter? Het is niet dat wij hier dagelijks -32C hebben. Dan kan je beter een goede batterij hebben.

Dan mag je van geluk spreken dat je wagen dan nog zelfs start tgv ijsvorming aan de bougies / parafine vervuiling aan je diesel injectoren.
Waar ik was in zweden had men de auto dan ook binnen staan, aan het stopcontact... lekker warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:38
Als je nu al niet weet wat erinzit: olie plus filter vervangen. Niks bijmengen in ieder geval. Kost je iets meer en dan is dat stukje onderhoud gelijk goed. Dan kan je de volgende keer gewoon wat bijvullen omdat je weet wat erinzit.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:04

NoFearCreations

3DPrint the world!

Ligt eraan hoeveel hij gelopen heeft, maar ga maar uit van 10w40, of misschien zelfs 15w40.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet duidelijk hoeveel die heeft gelopen aangezien hij een motor wissel heeft gehad, de occasion handelaar zij 130.000km maar dat is moeilijk te geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je al olie hebt zou ik het er gewoon bij gooien.
Ik heb allerlei verschillende soorten in m'n Toyota gemengd, gewoon omdat het over was of iemand moest z'n olie even kwijt. Die auto rijd net zo goed op 5w40 als 10w40 of zelfs 15w40, heb ik nu al acht jaar mee gereden zonder enkel probleem.
Je kan dure Shell olie kopen maar dit maakt helemaal niets uit voor de motor, die BMW 6 cylinders zijn onverwoestbaar. :P
Pagina: 1