Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Scr3wdriv3r
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-12-2023
Beste Tweakers,

Na een vrij lange verbouwing is mijn huis eindelijk klaar, en zit ik lekker te wonen. Mijn grootste wens nu is om al mijn media af te kunnen spelen op diverse apparaten, en dat wil nog niet zo vlotten.

Eerst maar even wat er tot nu toe in huis staat:

Panasonic Viera TX-P50VT50 (huiskamer)
Samsung UE32F6400 (slaapkamer)
Laptop (Acer Aspire 5750)
Diverse smartphones (o.a. Samsung Galaxy SII)

Daarnaast heb ik mijn pc boven staan, en heb ik een HTPC in de planning (zoiets dus, die wil ik in de huiskamer in het tv meubel plaatsen).

Die kan ik dan vervolgens gebruiken om al mijn media op mijn huiskamer tv af te spelen, en natuurlijk kan ik met mijn smartphones ook genoeg functionaliteit krijgen. Enige waar ik dan nog mee zit is mijn tv boven, helaas ondersteunen beide tv's amper video's die ik deel in mijn netwerk (ondanks dat ze officieel .mkv etc. zouden afspelen, is dit zelden het geval).

Mijn vraag, wat is nu (wellicht ook nog gelet op de toekomst) de mooiste oplossing om toch (bijna) alles te doen wat ik wil. Is de HTPC wel zo'n goed idee? Ik sta overal voor open, en in de toekomst wil ik wellicht ook nog een mooi stukje geluid in mijn huiskamer wegzetten.

Budget ligt tussen de 500 - 1000 euro (excl. audio, maar dat is dan wel incl. een HTPC).

Alvast hartelijk dank voor jullie wijsheid!

Groeten,

Thijs.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lijkt me het handigste om dan voorlopig twee externe mediaplayers te kopen, al dan niet met iPod of airplay compatibility. Hang je aan je TV, en later aan je toekomstige audio.
Zit je alleen nog met "echte" media, dus cd's, BR's en DVD's. Maar die zou ik alleen in de woonkamer houden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:16

Boss

+1 Overgewaardeerd

Koop een Synology en evt een losse player als de tvdat niet al voor je kan doen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je op al je 'schermen' al je TV en media wil kunnen ontvangen zal je naar een centrale backend en per-device frontend moeten kijken. Natuurlijk kan je TV en Radio per 'scherm' doen, en dan de rest van je media gewoon op media streamers afspelen, waarbij je centrale opslag gebruikt en verder niks.

MythTV geeft je complete media controle met een backend en frontend, op de backend laat je alles lekker qua tuners en media storage en indexing regelen, de frontends maken verbinding en je kan dus in principe je laten 'volgen' als je van scherm naar scherm gaat.

OpenELEC of anders XBMC zijn goede opties als het je vooral om centrale media toegang gaat; je kan dan met een NAS en een goedkope media streamer per scherm alles doen.

Stel dat je een HTPC wil gebruiken, dan kan dat ook, maar ik denk niet dat zo'n apparaat je heel gelukkig gaat maken. Dat was in 2005 nog wel leuk, want dan had je een speciale PC met speciale media center dingen. Tegenwoordig is dat nergens voor nodig, en kan je een HTPC prima vervangen met centrale opslag en een streamer. Voordeel is dat je centrale opslag vaak ook nog wel een paar andere taken kan doen, zoals webinterfaces voor Torrent, file management enz. die je lekker 24x7 kan laten draaien. Extra voordeel is dat je er met alle apparaten bij kan.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Meest voor de hand liggende optie is in mijn ogen de aanschaf van een NAS. Door deze in je netwerk op te nemen is de data voor iedereen/elk apparaat toegankelijk. Bij je TV's zou je dan een mediaspeler kunnen plaatsen die je al voor zo'n € 100 kan kopen. Het zou wel het beste zijn als je de mediaspelers bekabeld in het netwerk plaatst. Draadloos streamen is namelijk niet bepaald ideaal.

• Scr3wdriv3r
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-12-2023
Bedankt voor de waardevolle reacties tot nu toe, en excuus dat ik nog niet heb gereageerd maar ben eerst even verder gaan zoeken naar de mogelijkheden.

Ik heb inmiddels op mijn laptop Serviio geïnstalleerd en wat blijkt, nu kan ik wél alles afspelen. Beide tv's hebben dan ook DLNA waar ik me ook wat verder in heb verdiept. Wel valt me op dat ik van de meeste films (voornamelijk MKV, 1080p) geen ondertitels kan kiezen, ook niet als ik enkele opties die dit zouden kunnen bevorderen in Serviio aanzet.

Mijn plan is nu dan ook om een NAS aan te gaan schaffen (lees veel goeds over Synology?) en die in de meterkast aan mijn netwerk te hangen. Zit daar nog heel veel verschil in wat je er zoal mee kunt, kun je overal SABNZB, XBMC, Twonky, Serviio opzetten of is dat afhankelijk van de fabrikant?

In het slechtste geval zou ik dan volgens mij nog ergens een signaalversterker moeten plaatsen volgens mij om overal een sterke verbinding te hebben (is het overigens afhankelijk van je internetsnelheid hoeveel je in je eigen netwerk kunt halen?). Tot nu toe lijkt het overigens niet noodzakelijk, alle films spelen vloeiend af en ik verwacht dat dit alleen maar beter zal zijn wanneer een NAS rechtstreeks en dicht bij de modem/router zit.

Tips/suggesties m.b.t. de NAS zijn meer dan welkom!

Groet,

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Met de Synology kan je zeker alles, zou niet voor een J model gaan maar voor een normaal(sneller) model.

Je kan er alles opzetten (met een handige package manager of via ipkg) en je hebt een goede back-up oplossing, ik heb bijvoorbeeld, SABNZBD, Sickbeard, CoachPotato, Itunes Media Server etc.

Andere NASén heb ik hgeen/weinig ervaring mee, maar ik vind de Synology zeer fijn.

Je internetsnelheid staat los van je netwerk snelheid, en als alles bedraad is hoeft de Synology niet in de meterkast (al kan ik me voorstellen dat het fijner is).

Die van mij staat boven en maakt moeiteloos verbinding met mijn Ac Ryan beneden. (60 MB/s wat meer dan genoeg is voor HD materiaal)

[ Voor 18% gewijzigd door Afvalzak op 12-05-2013 15:46 ]

Last.fm | Code Talks

• spettersplat
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-01-2024
Als je voor een goedkope oplossing gaat en even wat ervaring wil opdoen met het ontsluiten van je media naar de diverse apparaten in je netwerk, installeer dan Universal Media Server (gratis! 8) ) op je PC.
Hiermee kan je naar je apparaten streamen van foto's, muziek en film. De meeste formaten worden ondersteund en als dat niet het geval is kan je on-the-fly transcoden op de PC naar een formaat dat wel door je renderer ondersteund wordt. Voor films is mkv en ook ondertiteling (ook via transcoding) geen probleem.
Qua apparaten ondersteunt UMS al veel apparaten zoals PS3, tv's, telefoons, receivers etc.

Ik zou zeggen probeer eens uit...

• S1NN3D
  • Niet online
Een NAS van Synology is een heel fijn stukje hardware waarmee je erg veel kan doen. Je internetsnelheid staat helemaal los van je thuis netwerk en is dus niet relevant. Al heb je geen internet dan kun je nog altijd in je thuis-netwerk streamen.

Wanneer je het hebt over een signaalversterker, maak ik me zorgen. Dan vermoed ik dat je overweegt om draadloos te gaan streamen en dat is toch echt een no-go. Met HD-materiaal gaat dat echt niet fatsoelijk lukken. Als je de NAS in de meterkast zet, zou je er dan toch echt voor moeten zorgen dat je mediaspeler samen met de NAS bedraad in het netwerk zit.

Zelf heb ik er voor gekozen om de NAS in mijn tv-meubel te zetten. Door er een bridge bij te plaatsen heb ik er voor gezorgd dat het geheel wel in mijn draadloze netwerk hangt en dus draadloos benaderbaar is en voorzien van internet. Onderling kunnen via dezelde bridge de NAS, mediaspeler en nog wat andere apparaten bedraad communiceren zodat streamen geen probleem is.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:54

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou ook een netwerk bekabelen, de vraag is dan alleen "kan dat in jou huis?". Ik heb zelf een jaren 50 appartement en heb alles achter plinten moeten leggen. Het was een klusje, maar het werkt perfect. Een NAS bij de audio/video installatie is bij mij een no-go. Dat ding maakt onder belasting geluid en ik ervaar dat als storend. Hij staat bij mij in de studeerkamer achter de router en vanaf daar loopt een netwerkkabel naar de woonkamer naar een switch, waar vervolgens al mijn apparatuur aan hangt.

Overigens zou een Synology inderdaad een goede keuze zijn. Ik heb zelf een LG (was in de aanbieding), maar ik mis toch wel een hoop.

[ Voor 11% gewijzigd door DjVe op 18-05-2013 09:28 ]

• S1NN3D
  • Niet online
Bekabelen is altijd beter. Zeker als je HD materiaal gaat streamen. Bij mij valt het geluid van de NAS erg mee. De eerste spin up als hij wakker wordt, hoor je maar daarna niets meer.
Pagina: 1