Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies - Componenten voor thuisserver (± 8 hdd)

Pagina: 1
Acties:

• Evil_king
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05-2022
Ik zit erover te denken een thuisserver te bouwen; het liefst met het oog op groei in de toekomst. Ik heb onderhand vrij veel data (4TB aan data, foto's, films totaal), maar dit groeit nu niet echt bepaald constant. Idealiter wil ik daarom een server bouwen waar ik gewoon over de jaren ruimte bij kan plaatsen zonder al te veel problemen. Bijvoorbeeld beginnend met 4-6TB, maar met plek om door te groeien tot 8x4=32TB (als het echt crazy wordt).

De server dient in principe alleen als fileserver (JBOD; of mss RAID1), maar misschien wil ik in de toekomst ook gaan experimentern met virtualisatie oid. En dan is een server met een beetje plek over juist meegenomen.

Ik heb al een potentieel lijstje samengesteld, maar ik durf totaal niet te zeggen of dit nu een optimaal iets is, of op bepaalde vlakken zwaar overkill. Met name de voeding vindt ik een twijfelgeval. Hieronder het plaatje voor een bak met 4x4=16TB opslag of 8 in Raid1.

CASE NZXT H2 black € 105,00 1 € 105,00
POWER Coolermaster Silent Pro M2 620W € 87,00 1 € 87,00
MOBO Gigabyte GA-F2A75M-DH3 € 74,00 1 € 74,00
CPU AMD A65400K € 67,00 1 € 67,00
MEM Corsair Vengeance 4GBx2 1600MHz € 66,00 1 € 66,00
HDD-1 Crucial M4 64GB € 75,00 1 € 75,00
HDD-2 Seagate Barracuda 4TB € 160,00 4 € 640,00
Pci SATA Highpoint RocketRAID 640L € 65,00 1 € 65,00

Totaal = €1179

Kunnen jullie eens advies hierover geven? Lijkt het ergens op, of totaal verkeerd bezig? Dingen die ik vooral wil weten:
- Is het RAM te veel/weinig? Een vriend heeft me eens gezegd dat je 1GB/TB zou kunnen rekenen.
- Is de voeding te groot/klein? Ik kies vooral voor deze omdat ie modulair is, maar wel ±9 sata aansluiting heeft. Ook heb ik begrepen dat het van belang is hoeveel A de schijven trekken op het moment van spin-up. Is deze grotere voeding daar goed voor of kan ik met veel minder toe?

Schiet u maar _/-\o_

"Contact your admin for details" - But I'm the admin!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Toevallig zelf net mee bezig. Zou beginnen met mux' blog even te lezen, kan je al vinden wat voor mobo, cpu, en psu (Ik ben zelf voor de Seasonic G360 gegaan) verstandigere keuzes zijn. Eventueel extra sata aansluitingen op je psu is eenvoudig op te lossen met losse plugs of iets als pricewatch: Silverstone SST-CP06 4x SATA

• Evil_king
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05-2022
Goede tip, ik ga ernaar kijken!

Zie dus trouwens goed dat rond de 400W voor een voeding ook prima is; ook bijv. bij piekbelasting tijdens het opstarten? Want dan ga ik die 620W zeker terugschroeven...

"Contact your admin for details" - But I'm the admin!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Die Seasonic G360 zou geen problemen mogen hebben met 8 HDD's, eerder al in het voedings topic aangekaart. Als je twijfelt kan ik het je morgen laten dan hang ik hem bij mij erin :P