Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding lang niet gebruikt, is dit slecht voor de voeding?

Pagina: 1
Acties:

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:54
Een gebruikte voeding 3 jaar, die dan 4 jaar niet gebruikt wordt, wordt deze voeding slecht door het niet gebruiken?
Of is het beter om deze regelmatig aan te zetten?
Heb laatst gezien dat er oude amige pc's waren gevonden(nieuwe), maar de condensators defect waren, door lang in de opslag te liggen.

Heb net een oudere voeding in een pc aangesloten, en toen ontplofte de voeding(best wel hard), condensators defect, pc lijkt nog te werken, met een nieuwe voeding.

Heb op dit probleem gegoogled maar niks kunnen vinden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Condensatoren gaan niet defect door lang in de opslag te liggen. Slechte condensatoren gaan na verloop van tijd kapot ongeacht wat je ermee doet. Die Amiga's zouden ook bij dagelijks gebruik dode condensatoren hebben gehad, idem met de oudere voeding die ontplofte. Sterker nog, bij gebruik belast je ze zwaarder dus zouden ze eerder overlijden.

Kan me trouwens niet voorstellen dat je niets kunt vinden over slechte condensatoren in computerhardware, daar zijn letterlijk boekdelen over geschreven (ik heb zelf in tig topics erover gepost op GoT). Vooral rond 2000 was het schering en inslag, maar zowel ervoor als erna kom je ze ook tegen.

Zie hier een dedicated site erover:
www.badcaps.net

En op GoT o.a. (ik vond >3000 hits, dus dit is bloemlezing uit eerste scherm):
[EL] Condensators vervangen mobo
Lekke condensator xbox360
Condensators beeldscherm vervangen
Ontploffende condensators
lekken de condensatoren nu ook bij servers
Elco geploft op videokaart.
etc etc etc :z

Genoeg aanknopingspunten lijkt me zo. Enige waar je tegenaan zou kunnen lopen is dat bulk van info hierover op GoT meer dan drie jaar oud is, dus niet standaard door search opgeleverd wordt. Selecteer alle jaren in de search en je vindt opeens een stuk meer.

Oslik blyat! Oslik!

• jan99999
Bedankt voor de info.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-11 18:08
Condensatoren kunnen wel minder worden als ze oud zijn. Na verloop van tijd kunnen ze indrogen oid (weet niet precies welk proces er afspeelt). Ik heb wel gehoord van mensen die (vooral bij oude tv's) er eerst een variac voor zetten om de spanning langzaam op te voeren na lange stilstand ipv ineens 230 erop.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 12:10:
Condensatoren gaan niet defect door lang in de opslag te liggen.
Wel dus. ;)
jan99999 schreef op maandag 29 april 2013 @ 19:10:
Een gebruikte voeding 3 jaar, die dan 4 jaar niet gebruikt wordt, wordt deze voeding slecht door het niet gebruiken?
Welke voeding hebben we het over.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Condensatoren gaan defect terwijl ze in de opslag liggen, niet doordat ze in de opslag liggen. Correlatie is iets anders dan causatie ;)

Oslik blyat! Oslik!

• jan99999
Be quiet voeding, die lang niet gebruikt werd.(bij mij geloof ik de 3e die defect ging).
Voeding ontplofte met een hele harde geluid, pc bleef aan.

Na nieuwe voeding erin gezet te hebben en pc getest, lijkt alles te werken, dus ik denk dat ik geluk heb gehad.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
be quiet gebruikt sowieso zo goed als nooit kwaliteits condensators, dus verrassend is het helaas niet.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1