Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

BTW bij import auto

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24
Ik heb een gebruikte auto gekocht.
punt.

Er is mij verteld dat het om een auto uit Duitsland ging en toen ik hem kocht hij nog op kenteken gezet moest worden. Prima.
De prijs bleef de prijs (want was verkoopprijs incl BTW)
Kan ik de BTW aftrekken? - ja

Nu zit ik een beetje in de knoop met mijn BTW aangifte, want ik heb de auto zakelijk gekocht.
Volgens de factuur van de dealer/handelaar (degene die hem fiscaal heeft geïmporteerd) is het BTW bedrag mijn factuurbedrag minus de BPM. M.a.w. de BTW die ik in Duitsland zou betalen dus.

Klopt dit nu wel? is de BTW niet gewoon 21% over het totaalbedrag dat IK heb afgerekend?

In het geval dat het gewoon klopt (grofweg 2000 euro verschil overigens) wat gebeurt er dan nu in hemelsnaam met de BTW op de auto zoals hij nu is? Stel ik verkoop hem morgen, voor grofweg hetzelfde bedrag. Welk BTW bedrag moet IK dan afdragen(en rekenen) bij verkoop?
Ik bedoel daarmee: blijft het nu voor altijd een importauto met complexe restBPM berekeningen die ik dan eerst weer van de verkoopwaarde incl BTW moet afhalen?

:?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 29-04-2013 19:05 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 09:34
Vanuit de normale situatie.
Een BTW-auto is een auto waarvan de btw nog niet zakelijk teruggevraagd is.
Een marge-auto is een auto waar de btw al van teruggevraagd is.

Bij de btw auto valt er zakelijk nog wat terug te halen. Bij een marge auto niet.
Hoe dat exact zit bij import durf ik niet te zeggen ( rdw een belletje geven ?)

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

-> VV

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 16:10
Over de BPM wordt geen BTW gerekend. Toen ik mijn auto inruilde kreeg ik er 20k voor terug. De factuur die ik uit moest schrijven aan dealer zag er ongeveer zou uit:
Auto ex. BPM 15.000,--
BTW 21% 3.150,--
BPM 3.850,--
Saldo: 22.000,--
Om dit te kunnen bepalen heb ik toen op www.vwe.nl een berekening uitgevoerd. Verkoop jij die grote Passat, dan maak je ook daar de berekening :)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24
Oh bla :p

Ok dus de BPM berekening blijft, no matter what. ?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.