Office laptop: hdd vs ssd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:17

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Topicstarter
Ik zit met het volgende: ik heb een laptop die ik alleen maar gebruik voor het maken van aantekeningen en werkgroepopdrachten. Meer dan office, windows en een browser staan er dan ook niet op. Nu is het zo dat de harde schijf met enige regelmaat ernstige performance issues heeft (het is een ouder 160GB model).

Ik kom er alleen totaal niet uit of ik voor een SSD moet gaan (en hoe groot) of een HDD.

Ik heb drie mogelijkheden om uit te kiezen:

1. Ik koop een HDD: kost €30-40, levert me veel meer opslag op dan nodig (en zal m na overlijden van deze laptop nooit meer gebruiken.
2. Ik koop een kleine (64GB) SSD: kost €60-70, dit is genoeg voor een kale Windows 7 + Office + Opera + Documenten (bij elkaar +/- 40-45GB)
3. Ik koop een grote (120-128GB) SSD: kost €85-125, deze biedt dan dusdanig veel ruimte dat het loont om m ooit door te verhuizen naar mn desktopvervanger waarop meer geinstalleerd staat

Een HDD is goedkoper, maar een SSD is veel sneller wat zich vertaald in kortere boottijden, sneller openen van programma's en daardoor hopelijk lager totaal stroomverbruik (15-30 minuten extra op een accu maakt voor mij meer dan genoeg verschil)

De laptop is een wat ouder Acer met een C2D P8600 en 4GB DDR2 (geen racebeest, maar meer dan voldoende voor mn doel). Wat raden jullie aan en waarom? (Het gaat me vooral om of de meerprijs van een SSD de moeite waard is in jullie ogen, of het een Crucial M4 of een Samsung 830 wordt kom ik wel uit :P )

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:32
Ik heb ook een Acer laptop met een P8600, ietsje meer dan 3 jaar oud. Een jaartje geleden een SSD van 64 GB ingeschroefd. 64 GB is niet heel veel, maar voor Windows + Office is het meer dan genoeg. Opstarten gaat een stuk sneller (dat was ook wel heel traag), en sowieso is de hele laptop een stuk snappier geworden. Ik heb ook het idee dat de accu langer meegaat, maar misschien zit dat meer tussen de oren.

Als je genoeg hebt aan 64 GB dan vindt ik de meerprijs van 30 euro belachelijk weinig.
Meteen doen, je zult er blij mee zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door upje op 29-04-2013 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:42

Umbrah

The Incredible MapMan

De accu kan inderdaad langer mee gaan, omdat je de motor van de harddisk niet meer hebt, geen seektimes, geen armen, alleen power als het nodig is, en zelfs dan eigenlijk niet eens zo heel veel: een HDD kan redelijk wat gebruiken, en bij een SSD geld daarnaast ook eens: je CPU wacht er minder vaak op, waardoor je eerder de CPU weer in sleep kan hebben.

Persoonlijk denk ik dat een SSD juist voor een wat tragere/slome PC een gigantische boost is, en voor laptops die van nature een slome hdd hebben nogmaals driedubbel.

Je kunt trouwens nadenken over hoe vaak je de DVD drive gebruikt, je zou bijvoorbeeld voor €9,95 een slim DVD caddy kunnen kopen waar je een 2,5" drive in kan bouwen, HDD in plaats van de DVD drive, SSD in plaats van de HDD, en snelheid + storage is gecombineerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Ik zou toch ook voor de SSD gaan (de grote 128GB's kosten eigenlijk niet zo heel veel meer). Eens je een SSD hebt dan wil je eigenlijk nooit meer terug!

https://valid.x86.fr/s6z3z0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Topicstarter
Thanks voor alle reacties, ik ga een mooie SSD uitzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

SSD doen inderdaad. 30m extra op pure batterijtijd ga je waarschijnlijk nooit halen, maar je zal waarschijnlijk wel 30 minuten sneller alles voor elkaar hebben binnen dezelfde accu-load :) C2D/C2Q systemen, ondanks dat ze soms 6 jaar oud zijn lenen zich echt uitstekend voor ssds

gezien je budget:

pricewatch: Kingston SSDNow V Series V300 60GB
cheap.

pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
beter

pricewatch: Samsung 840 series SSD 120GB
meer ruimte en prima prijs. M4 is voor de pc de meerprijs niet waard, m500 dito, 830 is nagenoeg onvindbaar, maar het is je vergeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511047

Ik heb overal ssds in gestopt, in oude C2D/C2Q laptops, i7 desktops, netboekje. Allemaal gingen ze er flink op vooruit. Eigenlijk vooral de oudere/tragere systemen hebben er het meeste nut van, zoals hierboven vermeldt. Met een 60gb ssd kom je echt al een heel eind, maar ik merk zelf dat 90gb of meer wel fijner is ivm vollopen van de ssd (met windows updates.....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Topicstarter
Foritain schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 08:50:
SSD doen inderdaad. 30m extra op pure batterijtijd ga je waarschijnlijk nooit halen, maar je zal waarschijnlijk wel 30 minuten sneller alles voor elkaar hebben binnen dezelfde accu-load :) C2D/C2Q systemen, ondanks dat ze soms 6 jaar oud zijn lenen zich echt uitstekend voor ssds

gezien je budget:

pricewatch: Kingston SSDNow V Series V300 60GB
cheap.

pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
beter

pricewatch: Samsung 840 series SSD 120GB
meer ruimte en prima prijs. M4 is voor de pc de meerprijs niet waard, m500 dito, 830 is nagenoeg onvindbaar, maar het is je vergeven ;)
Helaas las ik je bericht te laat, heb een M4 128 GB besteld. Mocht deze laptop het begeven dan schuif ik m door naar mn desktopvervanger, die is qua hardware wat ruimer bemeten.

Het bevalt me in ieder geval erg goed, haal nu boottijden van +/-25 seconden vanaf indrukken powerbutton en alles reageert zo heerlijk snel :D

Ik denk inderdaad niet dat ik er netto 30 min aan batterij extra uit ga halen, maar waarschijnlijk wel 30 min meer productiviteit. Volgens HWinfo64 ligt het stroomgebruik nu 3-4 Watt lager bij idle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Op basis van eigen ervaring denk ik dat je met een 120+ GB SSD de juiste keuze hebt gemaakt.

Zelfs voor Office taken is een SSD ene pré omdat alles vliegensvlug gaat en je van irritante achtergrondtaken (antivirus, windows, at random behavior) totaal geen last meer hebt.

Met het oog op de toekomst is 120GB het minimum, ik heb zelf SSD's van 60, 128 en 256 en merk dat ik de 60GB's praktisch niet meer effectief kan inzetten. Het prijsverschil is eveneens minimaal.

Een SSD heeft één heel groot nadeel, zoals min of meer eerder vermeld. Ben je eenmaal aan SSD gewend, dan ga je je vele malen sterker storen aan pc's met een normale hdd als OS schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Topicstarter
rr7r schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 18:13:
Een SSD heeft één heel groot nadeel, zoals min of meer eerder vermeld. Ben je eenmaal aan SSD gewend, dan ga je je vele malen sterker storen aan pc's met een normale hdd als OS schijf.
Daar ben ik het nu al mee eens ;) Mn desktopvervanger lijkt nu wel een Pentium 2 ipv een i7 qua boottijd.

Pagina: 1