Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-06 00:45
Hallo,

Ik zit een tijdje met mijn spaargeld bij centraal beheer spaarrekening.
Beviel goed, echter kreeg ik een mail dat de rente naar 1.8% gaat wat ik toch wel erg weinig vind.

Nu zit ik te overwegen om een groot deel van mijn geld onder te brengen bij Alex vermogensbeheer, dit gezien ik wel wat meer rendement wil behalen, maar zelf totaal niets van beleggen kan.
Hier wil ik dan het profiel defensief kiezen om enigzins veilig te zitten.

Hebben jullie hier ervaringen mee?

Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als ik zo naar de site kijk en de in het verleden behaalde resultaten, dan betekent "veilig" in dit geval dat je zomaar 20% van het spaargeld kwijt kunt raken. Aandelen en obligaties kunnen nou eenmaal in waarde dalen.

Je kunt ook shoppen naar andere spaarrekeningen waar je misschien nog wel 3,5% krijgt bij een spaardeposito (moet je wel bereid zijn het 10 jaar vast te zetten):

http://www.spaarrente.nl/...O22zYmD8LYCFSXLtAoduksAcA

[ Voor 12% gewijzigd door Lethalis op 29-04-2013 15:55 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Ik ben helaas niet van plan om het heel lang vast te zetten.

Als ik bij het defensieve profiel kijk zie het dat het rendement wel redelijk goed zat in het verleden, behalve in 2011, toen was het -4,3% die gok durf ik nog wel te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
detim schreef op maandag 29 april 2013 @ 16:00:
Ik ben helaas niet van plan om het heel lang vast te zetten.
Is het dan wel verstandig om met dit geld te speculeren?

In het verleden behaalde resultaten bieden immers geen garantie voor de toekomst.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

En uiteraard is het ook niet geheel gratis:
De kosten zijn grotendeels afhankelijk van uw rendement. U betaalt een onkostenvergoeding van 0,9% per jaar over uw vermogen. Is uw vermogen gegroeid, dan betaalt u 10% per jaar over het rendement
Dat moet je wel meenemen in je vermogensgroei.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Misschien is de AEX spaarrekening van ABN Amro iets voor jou. Greep uit voorwaarden:
- Looptijd half jaar
- "Rente" afhankelijk van AEX-ontwikkeling in dat half jaar, nooit minder dan 0% (dus geen verlies), nooit meer dan 5% op jaar basis, ongeveer 2,2% in dat halve jaar.
- Het bedrag is gegarandeerd door het depositogarantiesysteem(!)
- Geen andere kosten tenzij je er een volledig bankrekeningpakket bijneemt - wat dus niet verplicht is.
- Tussentijds opnemen tegen een boete, als een normaal deposito.

Alleen, de startdatum is altijd de eerste van de maand, ik denk niet dat je het nog voor 1 mei kan regelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Misschien een onbeleefde vraag, maar om hoeveel geld gaat het hier? Mij is altijd geleerd: je moet niet gokken met geld wat je niet kunt missen... :)

Edit: ik stel deze vraag naar aanleiding van je opmerking over dat je niet 10 jaar wilt vastzetten. Hoewel ik me dat goed kan voorstellen (niemand weet immers wat er tussen nu en tien jaar staat te gebeuren), kan dat ook betekenen dat je het eigenlijk niet voor langere periode kunt kwijt zijn...

[ Voor 50% gewijzigd door naitsoezn op 29-04-2013 16:28 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Ik wil er 25.000 euro opzetten.
Ik heb dan nog zo'n 15.000 euro op een spaarrekening voor de zekerheid...

Dus mocht het een tijdje laag staan dan kan ik het wel even laten staan om te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

detim schreef op maandag 29 april 2013 @ 16:31:
Dus mocht het een tijdje laag staan dan kan ik het wel even laten staan om te herstellen.
Met dat statement lijkt het er niet op dat je ook beseft dat weg =weg kan zijn ;) En dat vind ik eigenlijk al een goede indicatie het niet te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-07 09:10
Ik raad aan om toch even een paar punten iets nauwkeuriger te bekijken.

1. Looptijd is waarschijnlijk te kort. Je geeft aan het niet heel lang weg te willen zetten. Wat is niet heel lang? 1 jaar, 5 jaar of 10 jaar? Het laatste blijkbaar niet.

2. Kosten zijn niet duidelijk voor de TS, of wel? Ook de 10% over rendement lijkt weinig, maar is bovenop de 0,9% beheerskosten. Je €25.000 met 10% rendement na drie jaar heeft dus grofweg 3x €225 beheerskosten en € 250 rendement heffing. Je werkelijke rendement is dan nog 6.3%, de rest gaat naar de vermogensbeheerder. Dit soort kosten zul je nooit helemaal kunnen vermijden, maar je kunt ze wel minimaliseren.

3. Resultaten uit het verleden...Vaar nooit blind op resultaten uit het verleden. De periode van januari 2008 tot januari 2013 uit https://www.alex.nl/vermogensbeheer/rendementen/defensief is niet voor niets zo gekozen. De klap van oktober 2007 was net geweest en daarmee stond alles op een dieptepunt. Wat is het rendement over 10 jaar?

En vergeet nooit: het is en blijft beleggen. Hoewel een vermogensbeheerder zal proberen om zoveel mogelijk rendement proberen te halen door spreiding tussen aandelen obligaties aan te houden, een crash houdt hij niet tegen. Je moet het geld allereerst kunnen missen en je moet ook bedacht zijn op mogelijke verliezen.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Bedankt voor de adviezen.
Ik zit nog steeds sterk te overwegen om het te gaan doen, ik durf de gok wel te wagen zoals het er nu uitziet.

Zijn er hier misschien mensen die ervaring met deze dienst hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17
Arthas schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 12:25:
3. Resultaten uit het verleden...Vaar nooit blind op resultaten uit het verleden. De periode van januari 2008 tot januari 2013 uit https://www.alex.nl/vermogensbeheer/rendementen/defensief is niet voor niets zo gekozen. De klap van oktober 2007 was net geweest en daarmee stond alles op een dieptepunt. Wat is het rendement over 10 jaar?
Alex vermogensbeheer wordt pas sinds 1 juli 2007 aangeboden. Of daar ook meteen al het profiel 'defensief' bijzat kan ik zo snel niet achterhalen. (bron/achtergrond: http://hugin.info/130685/R/1207781/248984.pdf waaruit ook gehaald kan worden wat het rendement in het niet gekozen halve jaar was)
En vergeet nooit: het is en blijft beleggen. Hoewel een vermogensbeheerder zal proberen om zoveel mogelijk rendement proberen te halen door spreiding tussen aandelen obligaties aan te houden, een crash houdt hij niet tegen. Je moet het geld allereerst kunnen missen en je moet ook bedacht zijn op mogelijke verliezen.
Bij Alex vermogensbeheer is er nog een derde assetklasse naast aandelen en obligaties: cash. Na nadere lezing lijkt het puur aandelen en obligaties te zijn waar de aangegeven percentage aandelen een maximum is wat ook ingevuld mag worden door obligaties. Het enige wat dan sterk vragen oproept is de grafiek van alex defensief wat tot 100% oploopt terwijl je max 50% zou verwachten.)

Het probleem wat ik hiermee heb zijn de kosten die gerekend worden over de obligatiedelen. De kosten eten waarschijnlijk vrijwel al het extra rendement weg van de obligatiedelen (t.o.v. reguliere deposito's en vrij opneembare spaarrekeningen etc). Je zou daarom kunnen overwegen om een profiel te nemen met max 100% aandelen maar waar je maar de helft van het geplande vermogen insteekt en de andere helft wegzet op een deposito / spaarrekening welke gedekt is onder het depositogarantiestelsel.

M.i. is er maar een reden om van Alex vermogensbeheer gebruik te maken en dat is het vertrouwen in het achterliggende computermodel om tussen assetklassen te wisselen.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 01-05-2013 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-06 18:57
Bij een vermogen van 40k wil je waarschijnlijk niet 25k in effecten omzetten. De uitzondering is misschien als je het wilt wegzetten tot je pensioen.

Als je het wilt bewaren als aan betaling van een huis, zeg over 7 jaar, zou je misschien maximaal een derde in effecten kunnen stoppen. Je weet immers niet hoeveel het waard is wanneer je het nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:07
Met betrekking tot de percentages effecten/contant/obligaties in combinatie met een beleggingshorizon kan je bijvoorbeeld kijken naar wat pensioenen doen met 'prudent beleggen' / lifecycle fondsen. Vaak kan je kiezen uit verschillende fondsen met een net iets verschillende risicoafbouw naarmate het doel dichterbij komt.

Bijv.
https://www.amersfoortse....ensief-vanaf-15-jaar.aspx

http://www.deltalloyd.nl/...enbeleggen/lifecycles.jsp

Daarbij wil ik absoluut niet zeggen dat je in zo'n fonds moet stappen, maar door hier naar te kijken kan je wel zien wat verschillende maatschappijen met een bepaalde beleggingshorizon als een acceptabele risicomix zien.
Pagina: 1