Klein wagentje, circa 3000,- euro op marktplaats

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-07 10:22
Mijn beste mede-tweakers.

Momenteel ben ik nog in de gelukkige fase dat ik een lease-auto ter beschikking heb, octavia greenline uit 2012.

Fijn ding, rijd goed, mooie bak.
Maar helaas, werk houdt op en dan moet de auto ook terug he, begin augustus is het zover, dan moet ik de sleutel inleveren en houdt de pret op.

Nou ja, aan een kant dan, aan de andere kant, klinkt stom, maar ik heb eigenlijk altijd lease-auto's gehad in de 12 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, een eigen auto heb ik eigenlijk niet echt gehad.

Dus ook wel weer leuk, die eigen auto dan he ;)

Nu zit ik al een tijdje te lezen op autoweek reviews en na wat wikken en wegen heb ik een paar kandidaten op een rijtje gezet.

Mijn eisen, zijn:
- niet te groot, ivm wegenbelasting en verbruik
- voldoende plek voor 4 mensen, 2 kinders en papa en mama. (ook naar de efteling bijvoorbeeld)
- benzine
- niet ouder dan 2002/2003
- betrouwbaarheidsfactor (alfa etc valt dus af ;)
- niet meer dan 120.000 km's gehad (natuurlijk kijkt het niet op een paar km's, maar een auto van 2 ton die laat ik liever staan.

Wensen:
- airco, niet essentieel.
- schuifdak zou leuk zijn, omdat ik dat nog nooit gehad heb.
- liefst max 3000 euro, ietsje meer kan nog, veel meer wordt lastig.

Gebruik:
- niet veel, waarschijnlijk meer in en om de woonplaats, zal geen verre bestemmingen worden

Ook daarom wil ik geen hele dure kopen, bij weinig gebruik rot de hele boel alleen maar weg, stilstand is achteruitgang, hij staat buiten.

Ik heb zitten kijken, de volgende auto's vallen in budget:

Peugeot 106/ Citroen Saxo, in mijn optiek beetje dezelfde auto's, klein, en volgens mij heel degelijk. Zeker in combinatie met een 1.1 motor prima te doen met verbruik.
Lastig te vinden met open dak overigens. Op autoreviews komt de 106 er met name als betrouwbaar uit.

Peugeot 206 (2002 - 2004)
Tikje groter, en net wat meer auto om je heen, vind het een hele fraaie auto, heel veel aanbod, en ook wederom met de 1.1 motor een redelijk zuinig wagentje.
206 heeft wat kwaaltjes die je voor lief moet nemen als ik de autoweek reviews moet geloven

Opel corsa c (2002- 2004)
Opel is voor mij degelijkheid, een redelijk tijdloze auto, en in een fraaie kleur, helemaal niet onaardig, niet om warm voor te lopen, maar niemand kan hem echt lelijk vinden (in tegenstelling tot de multipla ;)
1.0 motor, zuinig in verbruik, redelijk duur in aanschaf en veelal erg mager uitgevoerd in mijn budget.

Mazda 323 fastback
Alweer iets groter, en alweer wat zwaarder, maar wel een hele betrouwbare jongen als ik de reviews mag geloven, tevens vind ik hem niet lelijk, eigenlijk best wel een mooie auto.
Weinig aanbod, en vaal wat kaal, tevens meestal niet binnen budget.

Daihatsu charade (2005 bijv)
Tja, dit is een auto waarvan ik weet dat het waarschijnlijk de betere keuze is, maar het model :o
Ziet er niet echt fraai uit, en om iedere dag met plaatsvervangende schaamte in te stappen zie ik ook niet echt zitten :X

Fiat Punto
De 1.2 motor is redelijk zuinig te noemen met 60pk, en deze valt binnen budget, FIAT heeft in mijn optiek nog een wat bittere nasmaak, omdat oudere modellen veelal kampen met electronische probleempjes, wat ik ook nog steeds terugzie op autoreviews bij autoweek.
Model is heel behoorlijk en ook qua ruimte is er voldoende.

Seat ibiza (vanaf 2002)
Fraaie auto, ik ben alleen een beetje bang voor skoda herhaling, veelal rammeltjes, kraakjes, piepjes, een echte volkswagen, maar toch niet zeg maar.

Er zijn meerdere auto's die al afgevallen zijn, ford vind ik niet mijn merk, daewoo idem dito, volkswagen is me te duur in aanschaf, te waardevast ;)
skoda is me neit goed genoeg, zelfs mijn nieuw octavia heeft rammeltjes en kraakjes waaraan je toch merkt dat het geen echte volkswagen is.
Dacia ook niet overigens.

Suzuki alto is me te klein, c1, aygo, 107 idem en bovendien te duur.

Nu is het plan om de auto op marktplaats te kopen, via de dealer is ook een optie, (er staan ook veelal dealers op marktplaats, garantie is vaak niet van toepassing op dergelijke bedragen)

Wat is wiijsheid uit dit lijstje, iemand ervaringen met een van deze modellen, of wellicht wel een model die ik nog niet bedacht had.

Alvast mijn dank _/-\o_

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
Wat extra info, wellicht nodig:

Ik ben niet echt handig, vooral op motorisch gebied zal ik de auto moeten laten onderhouden.

Wat verwacht ik?
ik hoop dat hij een jaar of 2, eventueel 3 meezal gaan zonder grote kosten. (als de complete riem vervangen en koppakking gedaan moet worden en dit meteen 1100 euro kost, heb ik iets niet goed gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03:04
Ik raad je een Swift aan, model tot en met 2004. Een slagje groter dan een Alto, motorisch niet kapot te krijgen, weinig tot geen storingsgevoelige elektronica en goedkoop in brandstofverbruik, onderhoud, belasting en verzekering. Ik rij al 8 jaar in een Swift en heb nog nooit noemenswaardige problemen gehad, ik rijd van apk naar apk. Die keer dat de afdichting van het oliefilter stukging is de auto niet aan te rekenen, dat kan in feite elk oliefilter overkomen dat niet goed vast zit :P

[ Voor 7% gewijzigd door Peenutzz op 29-04-2013 15:27 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, zie mijn sig...

Probeer het toch even met een Skoda:
Heb een leuk autootje in de aanbieding met alles erop en eraan. Wel van 2001 en 145k op de teller, maar dan weer geen distributieriem en nog winterbanden erbij :)

Overigens zijn die rammeltjes en kraakjes waarschijnlijk meer analoog aan de leeftijd dan het merk. Werkelijk alle onderdelen hebben gewoon een VW stempel, en zijn grotendeels uitwisselbaar met Polo's/Ibiza's. Een oudere auto heeft nou eenmaal sneller last van wat kraakjes dan een nieuwe.

Belangrijker lijkt me dat alles gewoon blijft rijden voor dit geld. En dat lijkt me met een Frans gebakje wat minder zeker. Dit nog afgezien van de rammels die je daar waarschijnlijk net zo goed hebt :)

[ Voor 63% gewijzigd door MikeyMan op 29-04-2013 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
@Peenutzz

Dank voor de reactie , de suzuki swift heb ik over het hoofd gezien inderdaad, ik kende alleen de modellen van 1994 etc en de nieuwe modellen (die boven budget liggen).

Die gaan we meenemen, dank! _/-\o_

@Mikey man,

Ik denk dat je een punt te pakken hebt, een kenmerk (veelgelezen klacht) van de 206 is ook piepende remmen en rammels in de het dashboard), dus daar heb je gelijk in.

Franse auto's in het algemeen, tja, ik weet er niet voldoende over om te kunnen generaliseren, de 106 komt toch redelijk goed uit de reviews op autoweek, al moet je dat ook met een korrel zout nemen natuurlijk.
Mijn gevoel zegt ook dat duits/japans wat degelijker is, maar goed, dat is mijn onderbuik en niet gefundeerd op ervaring. (of wellicht meer de invloed van paps, die het liefst een volvo rijdt)

voor wat betreft je skoda, thanks for the offer, maar dank u, ik heb nog even de tijd, en het is pas de bedoeling om medio Juni/begin Juli te gaan zoeken, ik hoop voor jou dat je de jouwe tegen die tijd allang verkocht hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixio
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-06 09:13
Vind op zich de Corsa en Punto ook wel een redelijk veilige keuze aangezien er nog zo veel van die autotjes rondrijden en mocht er wat kapot zijn aan de auto is er altijd wel een sloop te vinden die het onderdeel heeft..

Twingo is ook wel een veilige keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

:)

Ja, dat hoop ik ook, maar mijn ervaring met marktplaats is op dat vlak momenteel nog niet echt heel erg positief. Wel bieden, maar niet reageren is tot nu toe het devies.

Maargoed, oude auto's hebben nu eenmaal hun eigen geluidjes. Hoort erbij joh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Laros
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 18:53

Jan Laros

Aerschtuner

Is een Renault Clio niet iets? Ik overweeg de mijne te verkopen, vandaar dat je topic me opviel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
@Fixio,

Dank, inderdaad, de opel corsa leek me een veilige keuze, punto ook, bij twee gelijke uitvoeringen en soortgelijke prijzen, zou mijn voorkeur licht neigen naar de corsa, vanwege de betrouwbaardheid, de duitse grundlichheit wellicht.

@Mikey man
Komt vanzelf joh, marktplaats staat bom- en bomvol met auto's er komen er per dag nog eens een hele zut bij als ik de reclames mag geloven.
Je zult jezelf moeten onderscheiden met pakkende tekst, bijzondere foto's of een superscherpe prijs (en een hoop geduld hebben).

@Jan Laros,

Dank voor de reactie, een Renault Clio is ook een auto die meegenomen kan worden in de selectie, ook de clio is mijns inziens een redelijke auto, je ziet ze ook nog heel veel rijden.

Alleen begin ik pas echt te zoeken en te kijken zo medio juni, ook hier geldt, ik hoop voor jou dat hij dan allang verkocht is. :)

- Nog een eis, welke ik vergeten ben te noemen, waardoor ik het mijzelf moeilijker maak
vanwege astma van zowel mij als mijn kids, is een auto waarin gerookt is, een no go.
Rookvrij is verreweg te prefereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:10
Ik kan heel kort zijn over die saxo, niet doen als je al 2 kinders hebt.

Wij hebben nu eentje, ook een 1.1l en dat ding is zelfs te klein voor ons (zonder kinderen). Ook drinkt het genoeg en het is geen plezier om met op de autosnelweg te rijden.

Voor dat geld kan je beter naar een iets groter formaat gaan. Zeker als je af en toe ook wel een uitstap plant (en voor boodschappen enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-07 21:55

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Waarom ga je geen klasse groter rijden?
Een Corsa en soortgelijke auto's blijven klein (ik rij zelf een Opel Corsa D)

Als je een klasse hoger gaat: Astra, 307, Megane. zitten je opties:
Wensen:
- airco, niet essentieel.
- schuifdak zou leuk zijn, omdat ik dat nog nooit gehad heb.
- liefst max 3000 euro, ietsje meer kan nog, veel meer wordt lastig. (auto 2 jaartjes ouder wellicht?)
Er veel meer standard in dan bij de mini auto'tjes.
Vergeet ook het vermogen niet al te makkelijk... met de wat grotere lease auto's heb je daar minder last van maar een auto die niet kan trekken kan heel frustrerend rijden. (uiteindelijk heeft dat weer te maken je rijstijl).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
weet je zeker dat je een auto met dakraam wilt? Lijkt me juist een extra risico, kan gaan lekken / roesten etc... Dan lijkt een airco me veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
@Tarkin,

Dank voor je reactie, duidelijk verhaal, een saxo komt in grote lijnen overeen met een 106, dus deze zal ditzelfde probleem hebben.

De kinderen zijn nog klein, en ze hebben nog niet zo heel veel ruimte nodig, (3 en 8 ) maar dat groeit vanzelf groter natuurlijk. Zelf zijn we beiden tussen de 1.80 en 1.85m.

Ik nam juist de 1.1 uitvoering vanwege de zuinigheid, ik begrijp uit jouw woorden dat de jouwe niet zo heel zuinig is? heb je een verbruikscijfer voor me toevallig, bij schatting mag ook, ik val je niet aan op een paar tienden :)

@Smuggler,

True, helemaal gelijk in, ik ben van mening dat een grotere auto, luxer is op de snelweg en prettiger rijdt op afstanden, maar daarentegen over het algemeen wat zwaarder is, dus een schaal, of wellicht wel 2 of 3 schalen duurder in de wegenbelasting zit.

Daarnaast, zie je dat een grotere auto toch ook een wat groter verbruik kent, in ieder geval in mijn omgeving. Vriend van mij heeft een s40 uit 1998, mooie wagen hoor, groot, stevig, maar een verbruik van 1:10 max in de stad en 1:12 op de snelweg.

Ik hoop toch iets zuiniger uit te kunnen komen (de brandstofprijs is funest voor de portomonnee)
Een gemiddeld stadsverbruik van 1:15 zou ik al een heel stuk beter vinden. Op de snelweg zou je zelfs meer moeten kunnen redden met een normale snelheid (zonder files dan he). Ik vermoed dat de kleintjes dit makkelijker redden dan de grotere jongens, of ben ik abuis?

Daarom mijn keuze om een kleiner segment te nemen.
Als ik ernaast zit, please correct me ;)

@Bigfoot1942

Als ik de verhalen mag geloven gaan schuifdakjes/open daken etc uiteindelijk allemaal lekken. In ieder geval een af-fabrieks dakje wat minder snel waarschijnlijk (hoop ik dan maar).

Het is gewoon dat ik dit zelf altijd al heb willen hebben, het is ook een wens, en geen harde eis, als er 2 soortgelijke auto's te koop staan tegen eenzelfde prijs, zou het schuifdak de voorkeur krijgen. Als deze 500 euro duurder is, dan maar geen schuifdak...

Airco vind ik ook een (welliswaar sterkere) wens, als ik een perfecte auto zie, die alles heeft wat ik verlang, alleen mist hij de airco, tja, dan neem ik genoegen met het raampje opendoen (ik hoop dan wel electrisch).

Airco moet je toch ook regelmatig laten nakijken en afvullen/verversen volgens de dealers? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:56
Iets groter als de 106/saxo ( wat technisch 80% dezelfde wagens zijn ) is een 306, die kun je in perfecte staat krijgen voor onder je budget. De laatste generatie vanaf 97, ziet er lekker sportief uit en heeft ook airbags. Is zowel met 1.4 als de 1.6 die ook in de saxo/106 te vinden is geleverd, die 1.6 heeft pit zat, en ik rijd daar makkelijk 1:11 mee met een sportieve rijstijl en voornamelijk woon/werk a 20km p/d.

Airco, ik zou het niet snel doen bij een oudere auto, leuk als die er op zit en werkt, maar reparaties zijn duur mocht het defect gaan. Een dakraam kan lekken maar een nieuw rubber is bij origineel of Hollandia/webasto altijd wel te leveren en kost een stuk minder dan de meeste reparaties aan een airco systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
@ Ricardo,

Thanks mate, ik heb even gezocht naar de 306-jes op marktplaats, maar vanaf 2002 vind je eigenlijk niets meer, ze zijn er wel wat ouder, maar de 2002/2003 ondergrens die ik hou ik liever vast. Een auto van 10 jaar oud klinkt nog wel ok, een auto van 14 jaar of 16 jaar oud denk ik, mwahh... liever niet.

306-jes vanaf bouwjaar 2002 zijn er 19, en 17 daarvan zijn een break versie, met gemiddeld een heleboel kilometers... de andere 2 zijn cabrioletjes, ook leuk overigens, maar buiten mijn prijsklasse ;)

Toch bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:59

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je doet er verstandig aan om ook liefhebber forums van dit soort auto's te bezoeken. Daar worden auto's verhandeld die vaak iets meer aandacht gehad hebben zonder extreme winstmarges.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-07 21:55

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Marxje1981 schreef op maandag 29 april 2013 @ 17:53:
@Smuggler,

True, helemaal gelijk in, ik ben van mening dat een grotere auto, luxer is op de snelweg en prettiger rijdt op afstanden, maar daarentegen over het algemeen wat zwaarder is, dus een schaal, of wellicht wel 2 of 3 schalen duurder in de wegenbelasting zit.

Daarnaast, zie je dat een grotere auto toch ook een wat groter verbruik kent, in ieder geval in mijn omgeving. Vriend van mij heeft een s40 uit 1998, mooie wagen hoor, groot, stevig, maar een verbruik van 1:10 max in de stad en 1:12 op de snelweg.

Ik hoop toch iets zuiniger uit te kunnen komen (de brandstofprijs is funest voor de portomonnee)
Een gemiddeld stadsverbruik van 1:15 zou ik al een heel stuk beter vinden. Op de snelweg zou je zelfs meer moeten kunnen redden met een normale snelheid (zonder files dan he). Ik vermoed dat de kleintjes dit makkelijker redden dan de grotere jongens, of ben ik abuis?

Daarom mijn keuze om een kleiner segment te nemen.
Als ik ernaast zit, please correct me ;)
Een grotere auto hoeft geen groter verbruik te betekenen. In stads verkeer is dit wel vaak het geval, het gewicht in beweging brengen en weer remmen. maar zodra de auto meer gebruikt gaat worden op de snelweg is het een stuk minder. als de massa in beweging is blijft het wel rijden. veel grotere auto's zijn zuiniger op snelwegen dan de kleintjes(120/130). Dus als je veel snelweg gaat rijden is een grotere auto het overwegen waard.

Corsa'tjes en astra's zijn mooie auto's, maar dat is op mijn onderbuik gevoel gebaseerd.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Citroen Xsara. Prima techniek en veel laadruimte maar weinig gewicht (kleine 1.000kg).
Voorzien van de 1.4 motor is 't geen strepentrekker, maar ook niet echt een stakkertje. Daarnaast een gemiddeld verbruik van 1 op 17

Beetje ondergewaardeerde auto eigenlijk. 4 prima zitplaatsen (ook als de kids wat groter zijn), ruime kofferbak voor een 5 deurs van dit gewicht. Onze buren zijn vorig jaar vanuit omgeving Groningen naar zuid Frankrijk gereden met onze ex-Xsara. (5 personen, 2 volwassenen, 2 zoons (1 van 11 de ander 9) en een dochter van 5.

Ze verkozen de Xsara boven hun Chrystler Voyager....

[ Voor 46% gewijzigd door Harry op 29-04-2013 20:07 ]

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-07 21:21

Speedmaster

Make my day...

Site om auto's te zoeken welke bij diverse sites worden aangeboden:

www.gaspedaal.nl

Kan je ook redelijk filteren op km, prijs, bouwjaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:59
Ik zou hier toch een Toyota Yaris 1.3 aanraden. De 1.3 komt lekker vooruit en is erg zuinig. De 1.0 moet je laten staan.
Ik zou dan de 5 deurs nemen. Maar voor de Yaris en al zijn concurrenten in dit segment geldt natuurlijk wel dat het wel een kleine auto kan zijn voor een gezinnetje.

Het is verder wel een praktisch wagentje met 5 deurs, en een achterbank die je kunt verschuiven waardoor je kunt kiezen hoeveel beenruimte of hoeveel bagageruimte je wil.

Verder echt veruit de betrouwbaarste optie, bekijk de statistieken maar. Verder dus erg goedkoop in vaste en variabele lasten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Belangrijkste tip is om niet naar verbruik maar naar TCO (total cost of ownership) te kijken. Juist als je weinig km rijdt is verbruik minder relevant. Als je 25k km per jaar rijdt is dat anders, maar <10k km/j moet een auto wel extreem veel meer zuipen om echt veel duurder te zijn.

Reken maar na:
5000km/j (dat is wat ik inschat op basis van beschrijving) zuipt met 1:20 (zeer zuinige benzine) 250l benzine, wat ongeveer EUR 450 kost. 1:15 (gemiddelde kleine benzine) zuipt EUR 600, 1:10 zuipt EUR 900. Verschil 1:20 en 1:10 is dus welgeteld EUR 450 per jaar, en dat is zeer extreem. Meeste opties die je bekijkt zitten meer in de buurt van 1:15 en zullen niet meer dan EUR 200 per jaar afwijken qua verbruik. Dat is niet meer dan de verschillen in wegenbelasting of aanschafprijs. Kortom met zo weinig km zou ik me daar totaal niet op blindstaren.

Verder is het vooral een vraag van hoeveel luxe je wilt hebben. Mijn vriendin en ik besloten toen we onze Seat Cordoba (iets groter dan de dingen die je hier opsomde) kapotreden dat we iets groters wilden waardoor we op een Volvo V40 uitkwamen. Dat kostte ons in aanschaf, belastingen en verbruik minder, en we hebben nu leren bekleding en electrisch dakraam op de koop toe. Voor jou zou het een dure grap worden, gezien het lage aantal km (wij rijden dat in een kwartaal). Maar als kind ben ik opgegroeid met ouders met een 2CV en later een Ami 8. Daar gingen we dan vrolijk mee kamperen in de Ardennen met twee vriendjes erbij, dus 4 kinderen op achterbank en 2 volwassenen voorin - in een auto waarmee vergeleken zo'n Saxo/106 nog groot is. Dat kan dus ook.

Ik zou als ik alles hoor eens kijken naar de Suzuki Baleno station. Dat is een rare eend, een station formaat van een Ford Focus ofzo, redelijke middenklasser, maar op onderstel van een auto die niet groter is dan een Suzuki Swift, met bijbehorend gewicht en verbruik. Redelijk koekblik, maar koekblik waar je twee kinderzitjes/twee oudere kinderen met gemak en baggage mee kunt vervoeren. Bovendien zoals gezegd licht, dus vriendelijk in verzekering en belasting, en niet onzuinig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een ander alternatief: koop een MB C klasse station. Heeft van die leeftijd rond de 2 a 3 ton op de klok, maar als ze goed onderhouden zijn heb je er nog jaren plezier van. Rijdt als een koning, ruimte zat voor 2 kids en bagage en doet ook rond de 3k :)

Trust me, als je van een Octavia station ineens terug moet naar een Swift ga je wensen dat je een oudere grotere bak reed.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 12:45

-tom-562

Oliesjeik

Toyota Corolla

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:11
Harry schreef op maandag 29 april 2013 @ 19:21:
Citroen Xsara. Prima techniek en veel laadruimte maar weinig gewicht (kleine 1.000kg).
Voorzien van de 1.4 motor is 't geen strepentrekker, maar ook niet echt een stakkertje. Daarnaast een gemiddeld verbruik van 1 op 17

Beetje ondergewaardeerde auto eigenlijk. 4 prima zitplaatsen (ook als de kids wat groter zijn), ruime kofferbak voor een 5 deurs van dit gewicht. Onze buren zijn vorig jaar vanuit omgeving Groningen naar zuid Frankrijk gereden met onze ex-Xsara. (5 personen, 2 volwassenen, 2 zoons (1 van 11 de ander 9) en een dochter van 5.

Ze verkozen de Xsara boven hun Chrystler Voyager....
Kan me in deze tip vinden. Ik ben toevallig op zoek naar een soortgelijke auto en soortgelijk budget. Degene waar ik altijd mijn auto heen breng kwam met 4 opties die hij fijn vond (veel onderdelen beschikbaar, goede en makkelijk techniek, niet te duur in onderhoud etc). Dit waren in willekeurige volgorde de:

- Skoda Fabia (Combi)
De gewone Fabia heeft mijn vriendin 7 jaar gereden. Geen enkel probleem mee gehad, reed heerlijk alleen wel een kleine kofferbak. De combi is er voor ons deze week eigenlijk als optie bijgekomen. We verwachten ons eerste kind en het is toch extra ruimte (niet noodzakelijk maar wel een optie om mee te nemen in onze keuze ) en HEEL belangrijk, hij is niet heel zwaar.

- Peugeot 206
De huidige auto van mijn vriendin. Een 1.1, het is geen stenentrekker en in bijv. Frankrijk moet je maar even niet op de toerenteller letten. Maar nu in 3 jaar geen een keer problemen gehad. Enkel vind ik de stoelen wat minder zitten dan vorige auto's ( Persoonlijke keuze natuurlijk). En je had hem al genoemd, lekker zuinig.

- Citroen Xsara
Ruime auto met een goede kofferbak. Er liggen goede motoren in en zijn heel betrouwbaar (volgens mijn garagist). Zoals hierboven al aangegeven zijn het echt ondergewaardeerde auto's.

- Citroen C3
Gelijk aan de Peugeot. Wel een net wat ruimere kofferbak. Hier gaat de voorkeur van mijn vriendin naar uit.

Morgen gaan we kijken naar de Citroen en de Skoda Combi. Ik heb vorige week al een ritje gemaakt in de C3 en vond ook die stoelen niet heel denderend, voor mij zijn ze net te zacht. Verder een heel leuk autootje en de digitale snelheidsmeter is ook een leuke gimmick. Verder viel me wel op dat de ruimte in de C3 achterin qua hoofdruimte beter is dan die van de Peugeot. Echter kon ik, wanneer de berijdersstoel op mijn lengte stond afgesteld, achter de berijdersstoel niet prettig zitten. Zorgde wel voor wat ongemak toen ik erachter kwam dat het kinderslot er op stond. :P

Overigens zijn de Aziaten die worden genoemd ook auto's waar je bijna geen bult aan kunt vallen. Zo heeft een oud-collega drie jaar terug een Swift uit '96 gekocht met 190k op de teller. Geen centje pijn gehad maar het is voor mij nou niet echt een 'sexy' auto.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en verder is het natuurlijk je eigen voorkeur die belangrijk is. Over smaak valt immers niet te twisten. Let wel even op dat je bij aanschaf de bodemplaat en motorsteun ( motorkap openen en de zijkanten even checken) nakijkt op roest. Even voelen of met een potlood prikken, dat kan nare verassingen voorkomen.

Als laatste ben ik wel nieuwsgierig waar je op uit komt.

Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door soskes op 30-04-2013 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84021

Jij zoekt een Mitsubishi Colt.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Marxje1981 schreef op maandag 29 april 2013 @ 15:01:
Wat extra info, wellicht nodig:

Ik ben niet echt handig, vooral op motorisch gebied zal ik de auto moeten laten onderhouden.

Wat verwacht ik?
ik hoop dat hij een jaar of 2, eventueel 3 meezal gaan zonder grote kosten. (als de complete riem vervangen en koppakking gedaan moet worden en dit meteen 1100 euro kost, heb ik iets niet goed gedaan).
Dit risico hou je toch altijd met 2e hands auto's. Je kunt ook een deel van je budget reserveren voor die (eventuele) kosten, de bovengenoemde xsara's heb je bijvoorbeeld al voor de helft van je budget. Als je geluk hebt houdt ie het dan 2/3 jaar vol zonder groot onderhoud en kun je het resterende budget ergens anders voor gebruiken. Als je toch pech hebt kun je het ervoor gereserveerde bedrag gebruiken voor het onderhoud.
Vorig jaar heb ik voor m'n vrouw ook een xsara gekocht, ik geloof iets van 900 euro aanschaf en voor 600 euro meteen onderhoud laten doen (grote beurt, d-riem, remmen, uitlaat). Dan heb je voor 1500/2000 een auto die hopelijk zonder verdere (grote) kosten een aantal jaar meegaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
@Memphis,

Dank voor de tip, we gaan ook op specifieke forums zoeken als we zover zijn, thanks!

@Smuggler,

Tuurlijk, op de snelweg merk je er niet zo heel veel van, en je hebt ook wel gelijk, misschien toch maar kijken naar een tikje groter, al maken we niet zo heel veel kilometers, ik gok zo rond de 5000 a 7000 per jaar max.

@Harry,

Dank voor je tip, we gaan eens neuzen naar de xsara, ik kon hem eigenlijk niet echt voor de geest halen, maar toen ik een plaatje zag, dacht ik, oh ja, die... :)
Beetje grijze muis in autoland, maar dat geld voor praktisch al mijn keuzes volgens mij ;)

@Speedmaster, thanks mate, die gaan we ook even bookmarken :9

@Null!
De yaris, check, staat genoteerd, gaan we ook even naar kijken, thanks voor de input _/-\o_

@Dion_B

Da's een heel verhaal, mijn dank! :)

TCO was ik niet vanuit gegaan, ik tel wegenbelasting op bij brandstofverbruik en reken mee dat een volvo in onderhoud een stukje duurder is dan een dacia ;) Die baleno gaan we ook naar kijken, thanks! _/-\o_

@The eagle

Thanks for je verhaal, maar om heel eerlijk te zijn, zie ik een mercedes benz niet zo zitten, allereerst schrik ik de ballen uit mijn broek van 300k kilometers, en de mercedes benzjes zijn in mijn optiek in onderhoud en wegenbelasting niet echt gunstig, laat staan je brandstofverbruik.

Wat wel heel waar is, is dat je van een grote ruime station teruggaat naar een kleintje, en dan kan ik me ineens heel goed voorstellen dat een 106 toch te klein is/gaat worden.

Daarom toch ook maar eens oprecht kijken naar de xsara, de baleno en eventueel een astra (hatchback)
Thanks ;)

@soskes

Dank, hier kan ik wat mee, nemen we absoluut mee _/-\o_
Ik hou je op de hoogte wat het gaat worden, al duurt het nog wel even, succes morgen met de zoektocht.

De c3 was voor mij al agevallen, ik vind het halfronde niet echt mijn smaak, persoonlijk vind ik dan een 206 mooier (minder smaakgevoelig dan een c3 wellicht).

Digitale speedo is wel een leuke gimmick trouwens, gebruik ik nu ook veel op de bc van de skoda.

Je verhaal over de 206, zorgt er toch ook voor dat deze auto in scope blijft hoor O-)

Suzuki swift is inmiddels afgevallen, ik heb gisterenavond zitten zoeken en rondgekeken, heel betrouwbaar, dat geloof ik, maar het model is nog steeds hetzelfde en inderdaad, niet mijn ding, 8)

Als laatste de tip voor roest en aankoop is er een die ik op ga schrijven, gaan we uitvoeren, net zoals kijken naar de banden, als er 4 verschillende banden omheenliggen is dat een teken dat er op onderhoud bezuinigd is (dank aan top gear ;)

@Kev0 en Tom-562, colt ken ik eigenlijk niet, gaan we eens op zoeken, ik ken alleen het oude model en die vind ik niet echt aantrekkelijk, corolla, ken ik eigenlijk ook alleen het hele oude model vaneind jaren 80 nog levendig, hoekig en plastic, dat zal wel wat veranderd zijn denk ik zo, ik zal er meteen even op zoeken, om te kijken wat daaruit komt.

Thanks all wederom voor de waardevolle input, momenteel neig ik naar:

- Opel corsa C
- Opel astra G (niet station)
- Xsara
- Peugeot 206
- Baleno, Colt, en Corolla gaan vanavond door de ballotage commissie heen, ik heb niet het alleenrecht.

@Jan Laros,
De clio is het niet geworden, de eerder genoemde ballotage commissie vind de voorkant erg fraai, maar de achterkant erg matig om het zo uit te drukken, thanks for the offer, en succes met de eventuele verkoop gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
@Cheezus,

Dank, ik begrijp dat de onderhoudskosten periodiek en terugkerend zijn, echter de grote dingen hoop ik te kunnen vermijden (denk aan een lekke koppakking, ernstige roestvorming, gebroken riemen, vastgelopen blokken etc).

Die kosten die je auto ineens total loss maken zeg maar (al is dat natuurlijk al snel bij een goedkoper wagentje :)

Zowiezo was ik van plan om een kleine onderhoudsbeurt te geven na aanschaf, of deze mee te bedingen in de prijs.
Distributie riem zit altijd een stickertje op, en als deze er niet opzit, moet deze alsnog gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Laatst online: 13-12-2024
De Baleno 1.6 kent een gevoelige versnellingsbak (in de zin van, die willen nog wel eens stuk gaan).

@Cheezus; Weinig geld voor eigenlijk veel auto :) en nog behoorlijk comfortabel ook :D

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:07

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Als bezitter van een Corsa-C '04 kan ik je het volgende melden:

Een degelijke auto, geen kinderziektes meer. Één dingetje: in de schakeloverbrenging zit een kunststof asje. Dit asje verslijt, waardoor je op een gegeven moment moeilijk naar de 1e of 2e versnelling kunt schakelen. De vervanging hiervan kost 150 euro. Je merkt op een gegeven moment dat het schakelen wat moeilijker gaat; het is dus niet zo dat je plotseling niet meer kunt schakelen. Ter indicatie: ik heb er na aanschaf een nieuw asje in laten zetten, en nu ben ik 100.000 km verder zonder problemen.

Ik zou de 1 liter laten staan. Die mist net wat vermogen, zeker als je veel met passagiers rijdt. (ik rijd vrijwel altijd alleen, hoogstens met één passagier)
Dan zou je dus op de 1.2 liter uit komen.
In die prijsklasse kom je uit op de versie van 2000-2004, motorcode Z12XE. Prima auto. :) Met korte ritjes verbruikt ie 1:16. Met langere ritten en maximaal 100 km/h haal ik wel 1:19. Ga ik 120-130 rijden (Vmax dus) kom ik weer op die 1:16 uit.

De Z12XE heeft een distributieketting. Misschien ook wel fijn om te weten.
Qua roesten: Opels hebben nog wel eens de naam dat ze roesten. Met name bij de wielkasten. De Opel Corsa-C heeft kunststof wielkasten. Die willen nog wel eens verkleuren naar grijs en wit, maar dat is het dan ook.

Als je een proefrit wil maken: de vering wil nog wel eens kraken. Niets om je druk over te maken, dat hoort bij die auto.

Wat voor alle auto's geldt: als je veel korte ritjes maakt, wordt je einddemper nooit goed warm. Dan hoopt zich daar vocht op, en de einddemper rot weg. Die reparatie zal dus regelmatig terugkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door DrivinUCrazy op 01-05-2013 09:53 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Klinkt heel vergelijkbaar met de Yaris 1.3, ook distr. ketting en zelfde soort verbruikscijfers. Met rijden als een oma heb ik er zelfs eens 1 op 21 mee gehaald.
Alleen de genoemde probleempjes heeft ie allemaal niet :P wel heeft hij vaak (1e generatie tenminste) doffe koplampjes. Kun je op laten poetsen. Als ze er al straks glimmend uit zien dan weet je dat hij waarschijnlijk schade heeft gehad :+
1.0 inderdaad laten staan gezien TS vaak met belading/kinderen zal gaan rijden. En in het algemeen is prettiger met iets meer motorinhoud te rijden (en niet eens minder zuinig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
@drivinucrazy

Dank voor je heldere en duidelijke verhaal _/-\o_
Hier hebben we wat aan, duidelijk de corsa blijft in het rijtje thuis.

Distributieketting is ook prettig, die hoeft minder frequent vervangen te worden dan een riem meen ik, maar maakt wel iets meer geluid lees ik elders?

@null!
No offense natuurlijk, maar een corsa vind ik persoonlijk een mooiere auto dan een yaris. Gelukkig verschillen de smaken, anders reden we allemaal dezelfde auto ;)

De baleno is door mijn vrouwelijke eenkoppige jury afgekeurd, de corolla maakt nog een kans, de colt was al afgeserveerd voordat ik mitsibushi had uitgesproken.

Het rijtje slinkt, ik heb besloten om mij te concentreren op de volgende auto's

Corsa C 1.2 16v (uit de periode 2001-2004)
Peugeot 206 1.1 (zelfde periode)

In het grotere segment zijn de kanshebbers momenteel nog

Opel Astra G (5 deurs), bij voorkeur een 1.6 (8v of 16v is mij om het even) uit de periode 2001-2004
Citroen Xsara hatchback/Toyota Corolla

Er staan er bij de lokale dealers 206jes, corsaatjes en astra's te koop, en ik wil zometeen wat proefritjes maken, om een gevoel te krijgen met de auto's, zelf ervaren welke beter rijd.

De Xsara is niet heel voorkomend, dus daar moet ik echt tegenaanlopen, ook komt ie uit 2002 wat minder vaak voor, meestal zijn ze wat ouder.

Kom hier straks op terug!
Dank voor de info wederom. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Distributieketting hoef je in de regel nooit te vervangen. Er staat een behoorlijk lange tijd voor, en meestal 300.000 km. In de praktijk is het dus nooit vervangen, hoef je er geen rekening mee te houden. En volgens mij maakt het helemaal niet meer geluid. Alleen als er wat kapot is zoals bij de VW 1.4 TSI-tjes :P

Dat je een Corsa mooier vind dan een Yaris beledig je mij niet mee. Ik weet ook wel dat het niet de leukste auto is (al is een leuke T-sport versie wel mooi en snel). Maar het is in deze vergelijking van kleine auto's wel zeker weten de beste auto. En dus lekker zuinig. Hogere aanschaf maar uiteindelijk lagere kosten.
Maar goed, het zal altijd een afweging zijn tussen het verstand en wat je leuk vind om te zien/hebben.

De Astra G 1.6 is misschien wel ok, maar het is nogal een verschil qua zuinigheid. En ietsje hogere vaste lasten. Maar met jou weinige kilometers zal het allemaal niet zo'n punt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Voordeel van een Yaris is ook nog dat zo'n ding altijd te verkopen is voor een fatsoenlijke prijs. Een kleine Japanner blijft altijd gewild

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De astra G heeft dan wel weer last van roestende wielkasten.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
@tom-562,

Heb je helemaal gelijk in, kleine auto's zijn zowiezo waardevaster dan de grotere jongens, voor hetzelfde geld koop ik een ford mondeo in de meest luxe uitvoering in nette staat. Iedereen wil klein en zuinig, kijk maar naar de explosie van c1, 107, aygo, bluemotions, etc etc.

Yaris is inderdaad wellicht wel het meest waardevast, maar ik vind ze niet mooi. Ik heb er in gereden hoor, dus ik weet hoe ze eruit zien. (hem er een een week meegehad als vervangend vervoer).

@DrivinuCrazy

Dank, de astra G heeft ook last van EGR kleppen, en krukas-sensoren die vaker stukgaan dan normaal.

Inmiddels heb ik een ritje mogen maken in de Corsa C, en de peugeot 206.

Wat me opviel, zowel negatief als positief zal ik hieronder trachten te verwoorden.
+ ruimte valt me echt mee, dit moet prima te doen zijn
+ voelt als een "degelijke" autom, zowel qua gevoel als in gebruik van materialen.
+ rijd eigenlijk prima, ik durf er zo in naar zuid-frankrijk te rijden en gok dan dat ik nog wel redelijk aankom

Negatieve kantjes heeft ie ook
- zitpositie is wat wennen, de stoelen waren wat vlak/plat waardoor er weinig tot geen zijdelingse steun is
- relatief duur, een kaal exemplaar kost hetzelfde als de 206 aangekleed zeg maar, van ongeveer hetzelfde bouwjaar en kilometrage.
- Besturing voelt wat wollig aan, alsof je niet het gevoel hebt dat je weet wat de auto doet.

Een algemeen punt, niet perse nadelig te noemen
- de auto is wat saai aan de binnenkant, netjes, maar ietwat saai. Persoonlijk vond ik het niet bezwaarlijk, omdat het geheel wel overzichtelijk is.

De peugeot 206 heb ik ook gereden en ook hier zal ik wat puntjes neerzetten
+ goedkoper
+ rijker uitgerust dan de opel
+ ziet er speelser uit aan de binnenkant/buitenkant, qua klokken, en indeling, en ook de lijn.
+ qua rijden reed deze net wat sportiever voor zover je het sportief kunt noemen met een 1.1 ;)
(stuurt wat directer, wat meer gevoel qua bochten)

En ook deze heeft wat negatieve puntjes
- Kleiner aan de binnenkant, vooral op de achterbank merkte ik dit, de daklijn loopt wat schuin af, waardoor ik niet echt achterin kan zitten.
- Meer rammels en kraakjes (kan en zal waarschijlijk ook exemplarisch zijn)
- Gebruik van "goedkoper" uitziende materialen, harder plastic

De astra was reeds verkocht, dus daar kon ik niet meer mee rijden natuurlijk, die komt vanzelf, ik heb de astra G 5 deurs in 1.7DTI 3 jaar als lease wagen gehad, dus ik ken de kwaliteiten van deze auto wel.

Vaak en vooral qua opties wil je eigenlijk een Njoy uitvoering hebben, en die zijn een stuk duurder.
Neem je dat niet, is ie ook echt kaal.

De Xsara en 1.6 benzine versie van de astra volgen nog.

Toevallig nog meer wagens in dit segment welke nog niet behandeld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb zelf de Corsa-C 2003 Njoy. Die is inderdaad wat beter uitgerust. Maar ja, dan heb je het over elektrische ramen en... wat optische dingetjes zoals zilverkleurige accenten in het interieur. Geen idee of de verstelbare bestuurdersstoel standaard is.

Over het stuurgedrag: de stuurbekrachtiging is elektronisch, met een servomotortje. Dit hebben meer auto's tegenwoordig, een Fiat Punto bijvoorbeeld ook. Het voordeel hiervan is dat de bekrachtiging variabel is. Bij een lage snelheid draait het stuur veel lichter. Op hogere snelheid doet de bekrachtiging bijna niet meer mee en heb je juist heel veel gevoel met de auto. Vooral de eerste keer is dat inderdaad een beetje wennen. Bedoel je dat misschien?

Oh ja, heb je ook gecontroleerd of de auto is uitgerust met ABS? Ik weet niet of dit een eis voor je is, maar ABS was blijkbaar in die tijd nog een optie. Dit geldt voor alle auto's die je bekijkt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:59

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Inderdaad een Astra. Ik heb na mijn ontslag de zinnen gezet op een Astra en ben onlangs een Astra 1.6 Temptation tegen gekomen uit 2008 met maar 60.000 op de teller. Stuurbediening, Radio-MP3, airco, elektrieke ramen etc. Eerste eigenaar, prima onderhouden door de dealer en echt, hij rijdt alsof die nieuw is. Verbruik: 1:12 tot 1:14 wat niet slecht is voor zo'n auto. Werd door de dealer compleet gepoetst, met verse banden en APK afgeleverd inclusief een jaar garantie en Opel Assist.

Helaas geen navigatie maar heb er zelf een Garmin Nüvi 2585 bij gekocht. Navigatie, TV op digitenne, mediaspeler en carkit in 1. Nu alleen een AUX kabeltje op de radio maken ;)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
@drivinucrazy,

Dank voor je uitleg, inderdaad bij lagere snelheden had ik er niet heel veel gevoel in met sturen. Dat is een kwestie van wennen inderdaad, het is geen sportauto dus ik moet ook niet gaan doen alsof ik sportwagen-aspiraties heb.

Heb de punto nog niet gereden, die ben ik overigens helemaal vergeten, omdat ie wel nog in de opties overgebleven is.

Dank voor het herinneren _/-\o_

@memphis,

Astra uit 2008 is een mooie wagen, dat geloof ik, op het oog iets kleiner dan het vorige model, maar dat kan ook optisch zijn.
Ik gok alleen dat ik met mijn max 3000 euro net de sleutelhanger kan bekostigen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-07 22:48
Hier nog een voorstander van een Citroen Xsara. Heb er een jaar of 12 geleden 2 jaar mee gereden als bedrijfswagen. Ben normaal niet echt voorstander van Franse auto's maar deze vond ik toch wat Duits meehebben van afwerking en stevigheid.
Is een no-nonse auto. Geen al te ingewikkelde electronica. Zeer goede zetels en dito wegligging.
Onder de motorkap viel er nog te sleutelen als dat nodig was.

Als ik zie wat deze 2dehands nu kosten zou ik eerder voor dit gaan dan iedereen zijn eerste auto'tje waar ze meestal teveel voor vragen.
De wagens zijn ook meestal niet gebruikt geweest om te joyriden zoals bij die kleine 'krengen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb de Xsara 2001 van mijn moeder gezien met de 1.6 120 pk automaat. Er mankeerde zoveel aan dat die net door de APK kwam. Tuurlijk er zijn uitzonderingen maar de auto had net 120k km gelopen. De automaatbak was volgens mij niet helemaal 100% meer want regelmatig "vergat" die te schakelen of schakelde niet naar de 4e versnelling door, stonk naar de koelvloeistof, rechterdeurslot zorgde voor kortsluiting, airbaglampje brande maar bij de APK een paar keer hard rammen en omhoog en omlaag op de stoel en het lampje ging even uit en dat was prima voor de APK. airco deed niet tot nauwelijks en nog een aantal puntjes. Tuurlijk het zijn onderhoudspuntjes maar de lak was ook al redelijk aan het vergaan. Ik durfde niet harder dan 70 door bochten want dan zat je tegen de zijruiten geplakt. Was wel zuinig en redelijk rap maar de bovenstaande punten waren toch een probleem. Er werd rustig gereden met de auto dus dat was het probleem ook niet.

Persoonlijk hoewel het je smaak moet zijn en leuk zou vinden en je wil een beetje knappe auto. Golf 4 bv Pacific uitvoering met een 1.6 fsi/2 liter. Zuinig, luxe, ruim (vooral de station bij het het reservewiel (kan je enorm sub in kwijt)) en snel. Stuurbekrachtiging is wel vreemd om mee te rijden want dat gaat iets zwaarder omdat het geen elektronisch is maar het voor de rest is het een lekkere auto (vaak meegereden en mag volgende week met een 2 liter weer rijden (2450 toeren heb je maximale trekkracht)). Je haalt toch zo'n 7,4l/100 km zowel met de 2 liter als je zuinig rijdt als de 1.6 fsi schijnt nog iets zuiniger te zijn. Ze blijven nog veel geld waard.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-07 11:03
kijk eens naar een Ford Focus. Net even wat anders. Tot 3000 euro zijn er genoeg te vinden.
Beste weggedrag in zijn klasse. Ik heb er jaren in gereden (lease), en nooit problemen. Heerlijke auto's.

Voorbeeld:
http://www.autoscout24.nl...34988460510000000&asrc=st

Met twee kinderen zou ik sowieso een C-klasse (Golf, Astra, Focus, 307 e.d.) uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

itsalex schreef op zondag 05 mei 2013 @ 22:25:

Golf 4 bv Pacific uitvoering met een 1.6 fsi/2 liter... vooral de station bij het het reservewiel kan je enorm sub in kwijt... en snel... Ze blijven nog veel geld waard.
Ik denk dat de meeste mensen geen gezinsauto uitzoeken op de mogelijkheid voor enorme subwoofers.. Maar bij een Golf hoort dat er natuurlijk wel bij :P Dat ze nog veel geld waard blijven betekend dus dat ze 2e hands duur zijn in aanschaf, met die xsara heb je veel meer auto voor hetzelfde geld. Van elke auto zijn natuurlijk wel negatieve ervaringen te vinden, de meeste ervaringen met de xsara zijn gelukkig niet zoals die van jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
The Eagle schreef op maandag 29 april 2013 @ 22:49:
Een ander alternatief: koop een MB C klasse station. Heeft van die leeftijd rond de 2 a 3 ton op de klok, maar als ze goed onderhouden zijn heb je er nog jaren plezier van. Rijdt als een koning, ruimte zat voor 2 kids en bagage en doet ook rond de 3k :)
TS zoekt een klein wagentje ;) Toch even op inhaken: neem deze: EUR 2250; 250 Mm, 13 jaar oud, 1:11; 800 euro motorrijtuigenbelasting per jaar. Daar kan je je ook qua onderhoud toch een behoorlijke buil aan vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Daar kun je je inderdaad een behoorlijke buil aan vallen :P

Zal wel aardig zijn, maar de vaste lasten zijn hoog, en de variabele ook. Ga je toch merken ook al rijdt je niet veel. Dat kun je voor lief nemen, is gewoon een keuze. Dit soort auto's zijn natuurlijk erg goedkoop in aanschaf, maar uiteindelijk betaal je er wel voor. Op lange termijn scheelt het wel.

Zo kun je ook gigantische Lexussen met 4 liter motor en geweldig rijcomfort kopen voor een appel en een ei. Omdat ze veel wegenbelasting kosten en onzuinig zijn. (plus, de Lexus rijder rijdt allang in wat nieuwers rond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Marxje1981 schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 21:11:
[...]

@Dion_B

Da's een heel verhaal, mijn dank! :)

TCO was ik niet vanuit gegaan, ik tel wegenbelasting op bij brandstofverbruik en reken mee dat een volvo in onderhoud een stukje duurder is dan een dacia ;)
Vergeet verzekering niet. Er zijn gevallen waar dat enorm kan schelen bij gelijke wegenbelasting (denk aan een Golf GTI vs een Golf met 1.4l motortje, vooral bij jonge rijdens). Ik verwacht geen enorme verschillen bij de auto's die je bekijkt, maar check dat wel even. www.independer.nl is goede plek om snel even een overzichtje te krijgen. Die paar tientjes verschil kunnen even zwaar meewegen als wegenbelasting of verbruik.

Verder mbt onderhoud moet je niet zo kort door de bocht gaan. Het is veel meer de vraag hoe oud iets is en hoe makkelijk (3rd party) onderdelen te vinden zijn. Zo zou een 15-jaar oude Volvo 850 bijv goedkoper in onderhoud kunnen zijn dan een nieuwe Dacia Logan. In de regel zou ik onderhoud gewoon gelijk beschouwen bij autos van zelfde klasse en zelfde leeftijd, tenzij heel specifieke omstandigheden gelden.
Die baleno gaan we ook naar kijken, thanks! _/-\o_
En? :)
@The eagle

Thanks for je verhaal, maar om heel eerlijk te zijn, zie ik een mercedes benz niet zo zitten, allereerst schrik ik de ballen uit mijn broek van 300k kilometers, en de mercedes benzjes zijn in mijn optiek in onderhoud en wegenbelasting niet echt gunstig, laat staan je brandstofverbruik.
300k uit je ballen schrikken? Waarom?

Dat is bij opgefokte scheurijzers die door petjes bereden worden een probleem, maar bij merken die prat gaan op degelijkheid en lange levensduur (Mercedes en Volvo voorop, maar dat zijn zeker niet de enige) is 300k niets. Mits goed onderhouden rijden die auto's letterlijk miljoenen.

Neemt niet weg dat zo'n bak je meer geld gaat kosten en daarom ws terecht afvalt, maar schrijf het niet af op die 300k. Een Golf GTI met 300k daarentegen... :z
Wat wel heel waar is, is dat je van een grote ruime station teruggaat naar een kleintje, en dan kan ik me ineens heel goed voorstellen dat een 106 toch te klein is/gaat worden.

Daarom toch ook maar eens oprecht kijken naar de xsara, de baleno en eventueel een astra (hatchback)
Thanks ;)
En de Focus? Rijdt zonder meer beter dan alle bovenstaande, maar wel iets duurder dan de Xsara of Baleno toch vergelijkbaar met even oude Astra.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:16
Wat mij eigenlijk opvalt is dat TS voornamelijk met 1.1 en 1.4'tjes aan komt. Omdat hij klein en zuinig wil. Helemaal prima natuurlijk, maar in acht nemende dat hij ook 2 kids heeft en vrouw en bagage ook mee moeten, zou ik toch naar een wat grotere motor kijken.

Een 1.1 is leuk in een kleine lichte auto met 1 persoon. Maar het verbruik stijgt fors als die motor zich in het zweet moet werken met zoveel extra gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:06
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3e/Nissan_Almera_front_0071129.jpg/250px-Nissan_Almera_front_0071129.jpgwat denk je van een nissan almera ?

te krijgen in 5 deurs , met een 1.5 of 1.8 benzine motor , doet ongever 1 op 14 qua verbruik. Voorzien van alle luxe , elek ramen , airco etc etc.

Ik heb diverse nissans voor de deur staan , een Almera N15 als hobby auto , een Almera N16 diesel als daily en nog een Primera P12 uit 2004 als daily.

Stuk voor stuk probleemloze autos eigenlijk . en te krijgen voor jouw bugdet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FastFred schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 13:04:
Wat mij eigenlijk opvalt is dat TS voornamelijk met 1.1 en 1.4'tjes aan komt. Omdat hij klein en zuinig wil. Helemaal prima natuurlijk, maar in acht nemende dat hij ook 2 kids heeft en vrouw en bagage ook mee moeten, zou ik toch naar een wat grotere motor kijken.

Een 1.1 is leuk in een kleine lichte auto met 1 persoon. Maar het verbruik stijgt fors als die motor zich in het zweet moet werken met zoveel extra gewicht.
Valide punt. Je moet iets verder kijken dan alleen cylinderinhoud, maar het is inderdaad zo dat de minst gemotoriseerde auto's enorm in verbruik stijgen als ze zwaarder belast worden. Als je 99% van de tjid alleen rijdt is dat niet zo'n punt, maar juist als je relatief weinig kms maakt en dat dus grotendeels met gezin samen doet, dan is je winst qua verbruik van een 1.1 snel weg en kan het zelfs meer verbruiken, waarbij het ook nog eens minder prettig rijdt.

Vuistregels is dat je moet kijken naar gewicht auto plus gewicht inzittenden + baggage (tel 300kg ofzo bij leeggewicht op). Zo zal een Citroen AX met 300kg erbij nog steeds minder wegen dan een Peugeot 206 leeg. Dezelfde 1.1l motor (ja, het is in dit voorbeeld exact dezelfde) zal bij de AX dus lekkerder rijden met vier mensen in de auto dan als je in je eentje in de Peugeot 206 zit. Bij de AX zou 1.1l dus zat zijn, bij de 206 wil je dus minimaal een 1.4l. En als je naar een Mercedes van 1250kg kijkt wil je al richting 1.8l voor zelfde ervaring.

In het categorie waar je naar kijkt zou ik trouwens 1.4l bijna altijd 'genoeg' vinden, al zal dat in geen geval echt pittig rijden - maar dat was toch niet een van je eisen. De 1.1l-gevallen zou ik daarentegen afraden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-06 15:18

fabulaus

Ja toch

Lage kosten, laag verbruik, lage prijs.. Je zou kunnen afwegen wat iedere 1000 euro die je meer besteed aan de aanschaf doet met de kosten aan verzekering, onderhoud, MRB en verbruik. Feit is dat de nieuwere generaties auto's een relatief lagere nieuwwaarde kennen (luxe wordt standaard), lichter zijn, minder verbruiken en minder onderhoud behoeven. Kost je in aanschaf misschien wat meer maar op den duur scheelt het weer geld. Daarnaast is het voor je gevoel natuurlijk ook wel lekker dat je in een nieuwere, veiligere, betere auto rijd.. Zeker als je je belangrijkste bezit er in vervoert!

Als je 12 jaar een functie gehad hebt waarin je een leaseauto hebt kunnen rijden moet er toch wel een rooitje of 2 ergens in een sok verstopt zitten?

Ik zou gaan voor de bekende ex-lease bakken met een lage(re) km-stand. Deze auto's zijn altijd goed onderhouden en doorgaans veel op snelwegen gebruikt. In de categorie waar jij in zoekt kom je dan op Focus, Golf, Corsa / Astra, Leon, V40 uit..

Focus
Golf

[ Voor 5% gewijzigd door fabulaus op 07-05-2013 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
De focus is qua onderstel 1 op 1 uit de rally overgenomen heb ik me ooit eens laten vertellen, fraaie auto ook overigens.

Een hoop reacties wederom, ik zal proberen ze allemaal te beantwoorden.
De eis naar een te kleine auto is inmiddels van de baan, er zijn ook voldoende grotere auto's die niet zo gek zwaar zijn, dus dat is een prima optie.

Vrouwlief heeft een voorkeur voor de focus, zelf heb ik een voorkeur voor de astra.
Xsara is afgevallen, Baleno zit nog in de race, probleem is dat vrouwlief meer vertrouwen heeft in duitse merken.

Komende vanuit de oudere tijd, was een benzine motor "op" bij 200.000 kilometers, ik begrijp dat dit nu veel meer is, maar voor het gevoel heb ik liever een wagentje met 60k op de teller dan een auto uit hetzelfde jaar die 240k gelopen heeft.

Waarschijnlijk is dit in werkelijkheid zelfs omgedraaid en moet ik banger zijn voor een auto van 10 jaar oud met maar 29k op de teller dan dezelfde auto met 180k op de klok.
Ik heb ooit horen zeggen dat juist de autootjes die nooit echt gereden hebben, vaak slechter zijn dan de auto's waarmee geregeld afstanden gereden wordt.
(met name uitgedroogde delen, pakkingen etc)

Het is dan ook een gevoelskwestie denk ik. Ik prefereer de km stand van 130.000 als max (met een beetje rek natuurlijk).

GTI, GSI, VTS, turbo en petjes kijk ik niet naar, die leeftijd hebben we gehad, de subwoofer welke eerder aangehaald is, is ook niet aan de orde, sesamstraat tunes en "kinderen voor kinderen" klinken toch niet beter met een dikke bas eronder. ;)

Verzekering merk je ook inderdaad, daarbij zie je ook dat de eco-modellen goedkoper zijn. Een zwaardere motor is voor mij niet nodig. 2 liter of meer is voor mij serieus overkill.

Zowel de focus als de astra hebben een 1.6 uitvoering wat meer dan genoeg is, het zal meer de beheersing van de rechtervoet zijn wat de vebruikscijfers ten grote delen waar kan maken.

VW is fraai, maar gewoon te duur, restwaarde is erg goed, maar dat is navenant voor de aanschafwaarde.
(als ik meer budget zou hebben zou VW een hele goede optie zijn, wie weet, als mijn staatslot de 10e raak is, wordt he twel wat meer :)

Zelf neig ik steeds meer naar de astra G, 1,6 Njoy uitvoering, omdat deze ruim zat is en ook de boodschappen en zelfs de tassen op vakantie kunnen er makkelijk in.

Daarnaast vind ik het model erg fraai.
Nu wil het toeval dat mijn overbuurjongen een lease-wagen krijgt, en die doet zijn astra g cabriolet weg voor een schappelijke prijs van 3250,- euro.

Mooie auto, alleen cabrio lijkt me totaal niet praktisch. (die 2 weken dat je open kunt rijden worden je kids toch ziek achterin en de bagage ruimte is zeer beperkt).

Voor morgen staat een ritje in een focus op de planning, een 5-deurs. 1.6 uitvoering.

Ik merk dat de vraag naar wat ruimte toch groter is geworden in mijn ogen.
(gek eigenlijk, als ik zo teruglees naar de vorige pagina was ik redelijk overtuigd dat ik met een saxo/106 prima af zou kunnen.

Eigenlijk is het een luxe probleem natuurlijk, mijn ouders hebben jaren met een daihatsu charade gedaan toen mijn broertje en ik 13 en 16 waren, paste prima.

Dilemma, dilemma..... :)

Mijn gevoel geeft aan dat ik niet zeuren moet, blij zijn dat je nog een auto kunt rijden, en als dat een corsa/206 of 106 is, so be it. met die 50km in de week max is dat geen probleem, als we dat al redden.
Zal meer de kids naar de opvang brengen/halen zijn en verjaardag 2 keer per jaar net buiten de stad.

Anderzijds is de ruimte en de argumenten die hier genoemd staan ook zeer waar, praktisch en reëel gezien en dat is ook heel waar.

De baleno is een fraaie wagen, maar niet veel te vinden, zeker niet in onze regio, dus ik moet er echt tegenaanlopen wil ik daar een ritje in kunnen maken voor het gevoel zeg maar 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Marxje1981 op 07-05-2013 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dan heb je 'vroeger' de verkeerde merken gereden ;)
Ik heb mijn Volvo met 310.000 op de teller gekocht, het is zelfs een uitvoering met turbo. Geen probleem. En durf het ook best aan om een een Toyota/Mazda te kopen met >200.000 op de teller. Kwestie van de juiste auto's uitzoeken.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
Dat klopt, ik reed een ford escort uit 1991 en daarvoor een renaultje 5 uit 1986, beiden 1.4 modellen, daarna meteen lease gekregen per 1998 tot nu.

Zucht, die goede oude tijd, toen kon ik nog tanken voor 25 gulden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• died_laughing
  • Laatst online: 13:32
Heb je al gekeken naar een Peugeot 206 sw?
Ik heb zelf de diesel variant, die zit in dezelfde wegenbelasting categorie als de 5 deurs 206 diesel.
Dat zal voor de benzine variant niet anders zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Natuurlijk wel. Benzine is altijd een heeel stuk goedkoper per maand, bij dezelfde gewichtscategorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-07 21:19

kevin33

Welkom in Utopia.

Wellicht een tussenweg, maar een Seat Cordoba, zij redelijk ruim en vaak wel redelijk in de opties, wel typische VAG rammeltjes en kraakjes. Maar goed, ze kosten niet veel, en zijn een stuk ruimer dan een Ibiza o.id.

[ Voor 37% gewijzigd door kevin33 op 07-05-2013 17:01 ]

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

fabulaus schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 14:01:
Lage kosten, laag verbruik, lage prijs.. Je zou kunnen afwegen wat iedere 1000 euro die je meer besteed aan de aanschaf doet met de kosten aan verzekering, onderhoud, MRB en verbruik. Feit is dat de nieuwere generaties auto's een relatief lagere nieuwwaarde kennen (luxe wordt standaard), lichter zijn, minder verbruiken en minder onderhoud behoeven.
Pardon? Niks feit, sterker nog gewoon onwaar.

Nieuwere auto's lichter? Nieuwe auto's hebben last van meer obesitas dan de gemiddelde Amerikaan 8)7

Een nieuwe VW Polo weegt meer dan een VW Passat van 25 jaar terug. Dat merk je in je wegenbelasting (en verzekering) gelijk. Op verbruik valt ook veel af te dingen. Ja, als je fabrieksopgave moet geloven rijden ze allemaal zuinig als wat, maar als je IRL gaat kijken (www.spritmonitor.de etc) zie je dat een auto van 15 jaar oud niet minder zuinig is dan z'n nieuwe tegenhanger. Alleen auto's die toen echt niet bestonden (hybrides) doen het beter, maar dan nog alleen onder bepaalde omstandigheden. Op de Autobahn gaat een Prius niet zuiniger zijn dan een diesel middenklasser.

En onderhoud? Oudere auto's vragen meer onderhoud, maar dat onderhoud is goedkoper (onderdelen goedkoper, in de regel minder tijd nodig voor zelfde handeling, geen/minder electronica). Zolang je het over betrouwbare auto's hebt (dus geen Megane uit 2000 ofzo) maakt het in de onderhoudskosten buitengewoon weinig uit of het 0, 5, 10, 15 of 20 jaar oud is.
Kost je in aanschaf misschien wat meer maar op den duur scheelt het weer geld.
Nee. Kosten per km zijn bij nieuwe auto veel hoger, in eerste instantie door afschrijving die veel hoger. Al laat je afschrijving weg, de lagere verzekering en wegenbelasting van een oudere auto en vergelijkbaar verbruik maakt toch dat je goedkoper uit bent.
Daarnaast is het voor je gevoel natuurlijk ook wel lekker dat je in een nieuwere, veiligere, betere auto rijd.. Zeker als je je belangrijkste bezit er in vervoert!
Pff, gaan we weer. Ja, *als* het mis gaan zit je in de regel beter in een nieuwere auto, maar de kans dat het mis gaat op een manier dat het wat uitmaakt is erg klein. Komt bij dat mensen hun rijstijl aanpassen naar hun gevoel van veiligheid. Iemand in een nieuwe Volvo zal meer risico's nemen dan iemand in een 2CV. *Als* het mis gaat zit je liever in de Volvo, maar de kans *dat* het mis gaat is ook hoger in die Volvo.

* dion_b moet trouwens niet zeuren, rijdt ook Volvo, maar doet dat nadrukkelijk niet omwille van 'veiligheid', puur omwille van afweging kosten - requirements
Als je 12 jaar een functie gehad hebt waarin je een leaseauto hebt kunnen rijden moet er toch wel een rooitje of 2 ergens in een sok verstopt zitten?
Al zit die erin, waarom uitgeven aan iets wat een van de slechtste investeringen is die je kunt doen :?

Auto's worden alleen maar minder waard, en objectief heb je echt nul meerwaarde aan een auto van EUR 20k dan eentje van EUR 2k. Na een jaar is de eerste EUR 5k minder waard, de tweede is waarschijnlijk nog steeds 2k waard.
Ik zou gaan voor de bekende ex-lease bakken met een lage(re) km-stand. Deze auto's zijn altijd goed onderhouden en doorgaans veel op snelwegen gebruikt. In de categorie waar jij in zoekt kom je dan op Focus, Golf, Corsa / Astra, Leon, V40 uit..

Focus
Golf
Gezien budget (EUR 3k) ga je geen auto direct uit de lease kopen, dus je weet nog niet hoe onderhoud geweest is na lease. Op zich zou ik uit dat rijtje de Focus prima aanraden, maar lage km-stand? Nee, juist niet. Dat wijst op boodschappenritjes. Een auto van 10 jaar oud met minder dan 150k op de teller zou ik niet vertrouwen :o
Marxje1981 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 14:09:
De focus is qua onderstel 1 op 1 uit de rally overgenomen heb ik me ooit eens laten vertellen, fraaie auto ook overigens.

Een hoop reacties wederom, ik zal proberen ze allemaal te beantwoorden.
De eis naar een te kleine auto is inmiddels van de baan, er zijn ook voldoende grotere auto's die niet zo gek zwaar zijn, dus dat is een prima optie.

Vrouwlief heeft een voorkeur voor de focus, zelf heb ik een voorkeur voor de astra.
Xsara is afgevallen, Baleno zit nog in de race, probleem is dat vrouwlief meer vertrouwen heeft in duitse merken.
Dan vallen Ford en Opel als Amerikanen ook af en moet je naar BMW, Mercedes of VW kijken :z

Qua betrouwbaarheid moet je het vooral van de Japanners hebben.
Komende vanuit de oudere tijd, was een benzine motor "op" bij 200.000 kilometers, ik begrijp dat dit nu veel meer is, maar voor het gevoel heb ik liever een wagentje met 60k op de teller dan een auto uit hetzelfde jaar die 240k gelopen heeft.

Waarschijnlijk is dit in werkelijkheid zelfs omgedraaid en moet ik banger zijn voor een auto van 10 jaar oud met maar 29k op de teller dan dezelfde auto met 180k op de klok.
Ik heb ooit horen zeggen dat juist de autootjes die nooit echt gereden hebben, vaak slechter zijn dan de auto's waarmee geregeld afstanden gereden wordt.
(met name uitgedroogde delen, pakkingen etc)
Exact. Boodschappenritjes zijn funest. Lange rustige snelwegritten zijn ideaal. Zolang hij z'n reguliere onderhoud gehad heeft is iedere km-stand prima.
Het is dan ook een gevoelskwestie denk ik. Ik prefereer de km stand van 130.000 als max (met een beetje rek natuurlijk).
Bij welke leeftijd? Ik zou een auto zoeken die minimaal 15k/jaar gereden heeft. Dat betekent een minimum van 150k op 10 jaar, maar dus met 5 jaar 75k en met 15 jaar 225k. Als je het anderhalf keer dat als maximum neemt heb je een redelijke bandbreedte waarbinnen je kunt zoeken.
GTI, GSI, VTS, turbo en petjes kijk ik niet naar, die leeftijd hebben we gehad, de subwoofer welke eerder aangehaald is, is ook niet aan de orde, sesamstraat tunes en "kinderen voor kinderen" klinken toch niet beter met een dikke bas eronder. ;)
Absoluut, maar ik noemde alleen een GTI als voorbeeld van auto dat wel afgeragd is met de km-standen waar jij blijkbaar bang voor bent.
Verzekering merk je ook inderdaad, daarbij zie je ook dat de eco-modellen goedkoper zijn. Een zwaardere motor is voor mij niet nodig. 2 liter of meer is voor mij serieus overkill.

Zowel de focus als de astra hebben een 1.6 uitvoering wat meer dan genoeg is, het zal meer de beheersing van de rechtervoet zijn wat de vebruikscijfers ten grote delen waar kan maken.
Scheer die volumes niet teveel over een kam. Cylinderinhoud is maar een van de eigenschappen van een motor. Wat IMHO veel relevanter is, is hoe breed de powerband is. Als dat hoog en smal is heb je een auto wat sportief gereden moet worden (veel toeren, veel schakelen, forse acceleratie). Lijkt me niet aansluiten bij je eisen. Is het lager en breed, dan heb je een veel rustigere bak (minder toeren, minder schakelen, minder acceleratie).

Zo had ik ooit een Hyundai Excel met 1.3l injectiemotor en een vriendin van me een Toyota Starlet met 1.3l injectiemotor. Oosterste onderdeurtjes van vergelijkbaar formaat en gewicht. Je zou verwachten dat ze vergelijkbaar reden, maar dat was absoluut niet zo. De Excel heeft de breedste powerband die ik ooit heb meegemaakt. Dat ding trok al op toeren waar een diesel niet vooruti wilde, 1500rpm en je kon bezwaarloos gas geven. Hij reed vrolijk met 50km/u in z'n 5 en was enorm vergevingsgezind voor verkeerd ingeschatte schakelmomenten. Nadeel was dat het niet echt vooruit te branden was. De Starlet moest 2500rpm draaien voor het ook maar iets wilde doen, als je niet genoeg gas gaf sloeg hij om de haverklap af, en 4e versnelling kon je met 50km/u al vergeten. Maar hij was wel voor z'n kleine motor erg pittig. Beide auto's pasten trouwens prima bij onze respectievelijke rijstijlen ;)

Het kan dus zomaar zijn dat een iets grotere motor veel rustigere tuning heeft en bredere powerband, dus dat bijv een 1.8l een betere keus zou zijn dan de 1.6l bij een bepaalde auto. Hoeft helaas niet zo te zijn. Mijn V40 heeft een 1.8l met een veel te hoge, smalle powerband. Ik moet enorm toeren maken naar mijn gevoel om iets te doen :'(
VW is fraai, maar gewoon te duur, restwaarde is erg goed, maar dat is navenant voor de aanschafwaarde.
(als ik meer budget zou hebben zou VW een hele goede optie zijn, wie weet, als mijn staatslot de 10e raak is, wordt he twel wat meer :)
Let wel op de stoelen bij VW. Als je binnen budget blijft heb je die brakke oude stoelen. Mijn rug kon er totaal niet tegen. Dat gezegd, ik reed veel meer km, dus jij hebt er relateif minder mee te doen.
Zelf neig ik steeds meer naar de astra G, 1,6 Njoy uitvoering, omdat deze ruim zat is en ook de boodschappen en zelfs de tassen op vakantie kunnen er makkelijk in.

Daarnaast vind ik het model erg fraai.
Nu wil het toeval dat mijn overbuurjongen een lease-wagen krijgt, en die doet zijn astra g cabriolet weg voor een schappelijke prijs van 3250,- euro.

Mooie auto, alleen cabrio lijkt me totaal niet praktisch. (die 2 weken dat je open kunt rijden worden je kids toch ziek achterin en de bagage ruimte is zeer beperkt).
Cabrio = :9~ - maar idd totaal niet practisch als enige auto als je ook kinderen hebt.
Voor morgen staat een ritje in een focus op de planning, een 5-deurs. 1.6 uitvoering.
Vergelijk dan met de Astra station en zoals genoemd de Peugeot 206SW (SW staat voor StationWagon, dus grotere kofferbak en iets meer ruimte op achterbank). Die laatste is iets kleiner, maar rijdt en zit wel erg lekker met slechts 1.4l motortje, en is licht dus belastingvriendelijk. Net zoals die Baleno (die groter is, maar wat spartaanser is).
Ik merk dat de vraag naar wat ruimte toch groter is geworden in mijn ogen.
(gek eigenlijk, als ik zo teruglees naar de vorige pagina was ik redelijk overtuigd dat ik met een saxo/106 prima af zou kunnen.

Eigenlijk is het een luxe probleem natuurlijk, mijn ouders hebben jaren met een daihatsu charade gedaan toen mijn broertje en ik 13 en 16 waren, paste prima.

Dilemma, dilemma..... :)

Mijn gevoel geeft aan dat ik niet zeuren moet, blij zijn dat je nog een auto kunt rijden, en als dat een corsa/206 of 106 is, so be it. met die 50km in de week max is dat geen probleem, als we dat al redden.
Zal meer de kids naar de opvang brengen/halen zijn en verjaardag 2 keer per jaar net buiten de stad.
Het is puur luxeprobleem. Ben opgegroeid met ouders met achtereenvolgens 2CV4, Ami 8, GS, Skoda 105l en Volvo 340. Pas toen m'n moeder een keer een Volvo 440 kocht hadden we iets wat geen 'onderdeurtje' genoemd kon worden. En dat ging - tot en met 4 kinderen op achterbank van Ami 8 toe - prima ;)

Maar dat het *kan* betekent niet dat je het ook wilt als het niet hoeft :P
Anderzijds is de ruimte en de argumenten die hier genoemd staan ook zeer waar, praktisch en reëel gezien en dat is ook heel waar.

De baleno is een fraaie wagen, maar niet veel te vinden, zeker niet in onze regio, dus ik moet er echt tegenaanlopen wil ik daar een ritje in kunnen maken voor het gevoel zeg maar 8)
Kijk eens wat breder dan regio. Auto's die je minder vaak ziet hoeven niet slechter te zijn. Door jezelf te beperken zul je goede opties helemaal overslaan en ook waarschijnlijk duurder dan nodig uit zijn met het type wat je wel uiteindelijk koopt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Ik heb niet alles gelezen, dus misschien is deze al langsgekomen. Maar met de requirements licht én ruimte scoort deze, vind ik, best goed: Kia Rio station (bijvoorbeeld deze uit 2005, met airoc)

Meeste aanbod zit tussen de twee- en vierduizend in en een aantal daarvan hebben airco.

[ Voor 5% gewijzigd door noes op 07-05-2013 23:46 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
Mag ik de 206SW toch afraden?
Heb er 120k in gereden, was er daarna best wel klaar mee;
1. SW staat niet voor station. De kofferbak is net zo groot als bij een hatchback.
2. 1.4 diesel is een veel te traag motortje. Alleen gaat t nog, maar daar de 120 met passagiers kost echt heel veel moeite.
3. Ik heb de auto 2x bijna in de fik gereden. Niet prettig...
4. Die stoel zit super beroerd, alleen als je kleiner bent dan 1,70m zit je mogelijk goed. Kreeg van deze stoelen acuut last van mijn rug. De collega van wie ik de auto kreeg doorgeschoven was ook al met allerlei kussentjes bezig geweest. Overigens ben ik met 1,87m niet extreem lang.

Bespaart je de ellende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

bigfoot1942 schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 01:09:
1. SW staat niet voor station. De kofferbak is net zo groot als bij een hatchback.
2. 1.4 diesel is een veel te traag motortje. Alleen gaat t nog, maar daar de 120 met passagiers kost echt heel veel moeite.
4. Die stoel zit super beroerd, alleen als je kleiner bent dan 1,70m zit je mogelijk goed. Kreeg van deze stoelen acuut last van mijn rug. De collega van wie ik de auto kreeg doorgeschoven was ook al met allerlei kussentjes bezig geweest. Overigens ben ik met 1,87m niet extreem lang.

Vergeet niet dat waar de één goed in zit de ander beroerd in zit.
Ik zelf zit beter in mijn oude Peugeot 106 dan in de Mitsubishi Galant van m'n ouders die een 2.5x hogere nieuwwaarde had en 4 jaar nieuwer was.

Hoe heb je dat ding 'bijna' in de fik gereden overigens?

Verder over die kofferbak:
Afbeeldingslocatie: http://www.ikvader.nl/files/lanciadelta5_groot.jpg
Is net zo groot als:
Afbeeldingslocatie: http://www.vaartland.nl/files/Afbeeldingen/Occasions/56156_32f20_peugeot_206_1-4-sw-hdi_8.jpg
Vreemd?

Zeg overigens niet dat TS z'n 206 moet kopen maar onzin daar kan ik niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bigfoot1942 schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 01:09:
zoals gezegd, onzin. Het is kleiner dan een volle middenklasser (Astra oid), maar aanzienlijk groter dan bij de hatchback. Dat zie je gelijk als je naast zo'n ding staat, tientallen cm langer dan de hatchback.
a) wie heeft het hier over de 1.4 diesel? Als je TS (en rest van discussie) gelezen zou hebben zou je zien dat ts een benzine wil. De 1.4 benzine is pittiger dan de 1.4 diesel.
b) zo erg is die 1.4hdi diesel ook niet. Heb er iets minder km in gereden dan jij, maar wel o.a. naar Berlin en terug over de Autobahn met vier stevige volwassenen erin. Ging prima, incl inhaalacties met 160km/u.

TS geeft aan niet op zoek te zijn naar een snelle auto, zo'n 1.4 benzine in een 206SW voldoet prima, vergelijkbaar met een 1.6 in een zwaardere auto.
leg uit...
Stoelen en comfort is echt iets subjectiefs, iets persoonlijks. Ik kan me levendig voorstellen dat deze stoelen niet voor jouw rug werkten, maar voor mij zitten ze goddelijk (en met 1m86 ben ik niet zoveel kleiner ;) ). Omgekeerd krijg ik acuut last van m'n rug binnen een kwartier met de standaard VAG-stoelen uit dezelfde tijd (o.a. in onze Seat Cordoba). Ik vind de Volvo stoelen die ik nu heb redelijk, maar niet zo comfortabel als die in de 206. Wat ts vindt moet hij maar met eigen reet en rug ontdekken.
Overdrijven is ook een vak. Muv het 'in de fik'-verhaal wat je niet verder toelocht zeg je niets wat objectief ellendig zou kunnen zijn. Nee, het zijn geen luxueuze, sportieve auto's, maar wel degelijke autotjes die je betrouwbaar van A naar B brengen en genoeg ruimte hebben om dat met kinderzitjes en paar koffers te doen. En dat is wat ts zoekt. Enige aandachtspunt is idd of de stoelen lekker zitten, maar dat geldt voor iedere auto omdat ieder rug anders is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
2 jaar mee gestuurd, een 206SW 1.6 Quicksilver.
lekker pittig, kek uiterlijk en nooit panne gehad.
De kofferbak is niet superruim maar praktisch gevormd.

Mijn enige punt met deze auto is eigenlijk typered voor de klasse sub kleine middenklasse;
aanwezigheid motorgeluid, dikte vd deuren, gebruikte materialen interieur, dikte vd stoelen...allemaal zeer duidelijk inferieur ivm een 307.
Ja, logisch zou je denken, maar dit verschil is m.i. minder aanwezig als je kijkt naar bv
Clio->Megane of Golf->Passat.

Als je een 206SW overweegt, kijk een naar een Quicksilver ;)

R7 9700X / GB B650 Gaming X AX / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-07 21:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

My cent:

Als ik nu, met mijn eigen geld een auto zou moeten kopen "op budget" zou ik voor een focus gaan.
Niks mis mee.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
GoldenSample schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 01:35:
Hoe heb je dat ding 'bijna' in de fik gereden overigens?
Ben ik ook erg benieuwd naar. Zeker hoe hem dat een 2e keer bijna gelukt is, ik zou na de 1e keer al snel een andere auto willen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Waarom niet een Mazda 2 of 3? Een oude 2 ziet er niet uit maar is echt superpraktisch (zelfs een plank van 2,70 m schuif je zo in die auto) maar een Mazda 3 1.6 uit bv 2004/2005 is goedkoop, qua power prima en zijn lekkere auto's. De auto is wat groter maar let wel op de roest vooral bij de wielkasten en deurstijlen. Maar als de auto goed is zou je probleemloos 2 tot 3 ton op de teller moeten kunnen zetten.

Bij de Golf 4 variant ging het niet om de sub maar er zit zo'n ruimte in dat je enorm sub bij wijze van spreke in kan plaatsen want je hebt je reservewiel en daarachter nog een stuk van de station dus ongeveer nog zo'n 40 cm erachter extra ruimte en qua hoogte van een bandenmaat 205.

[ Voor 25% gewijzigd door itsalex op 08-05-2013 10:08 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heb zelf 2 maanden geleden ook voor deze keus gestaan.
Wat onderzoek gedaan naar betrouwbaarheidstesten.
Naast de jappaners kwam de Focus goed naar voren.

Mijn voorkeur ging uit naar een Jap, maar deze hebben weinig middenklassers met een ruime kofferbak. Daarom gekozen voor de focus station.
Tot nu toe nog geen spijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:24

Bever!

3

Koop een auto die je makkelijk kan verkopen, bijv een golf of een focus.. Daar ga je het meeste geld mee besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bever! schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 10:17:
Koop een auto die je makkelijk kan verkopen, bijv een golf of een focus.. Daar ga je het meeste geld mee besparen.
Als je max EUR 3k uitgeeft?

Voor dit soort prijs rij je een auto tot hij op is, doorverkoop is mooi meegenomen maar daaar budgetteer je niet op :z

Reken je nooit rijk met doorverkoop, bij een nieuwe hoef je maar een keer geschampt te worden en je kunt een paar duizend EUR wegstrepen, bij een oudere kun je voor reparaties staan waar het economisch total loss is. Wat wij doen (ook met max budget EUR 3000 en liefst significant minder) is afschrijving berekenen naar nul over drie jaar, en in theorie dat geld opzij zetten voor een volgende. Dat is de laatste twee keer prima gegaan, we zijn steeds net niet met die 3 jaar uitgekomen, maar de paar honderd EUR die we nog voor de barrel vingen maakten dat we marginaal 'winst' maakten tov budget. En voor die paar honderd EUR maakt het geen drol uit wat voor auto het is. Je verkoopt dan in de categorie: "rijdt maar of het APK haalt is maar de vraag". Een koper in die categorie let niet bepaald op hoe modieus een auto is ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

net voor 3k een Honda Civic gekocht, iets waar je niet bij stilstaat is dat klein niet goedkoper is, kleintjes zijn relatief zwaar. De civic is d8 45,- per kwartaal. Klein is vaak "pittiger" dan groot en onzuiniger imho..
en langere wielbasis is bij langere ritten prettiger. kort is makkelijker te parkeren.
tegenwoordig zijn er imho veel minder "slechte auto's" zo vaak zie ik geen auto's meer langs de kant staan. Meest problemen zijn denk ik de accu .. duitse wagens (opel/golf/seat(spaans?)) zijn voor mijn gevoel zuiniger dan jappenertjes die toyota is erg onzuinig. .

mijn lijstje was gelijk echter ik moet een trekhaak hebben, hiermee is schade aan de achter kant beperkter, fietsen drager(en dus bagagebak/rek voor toegevoed laadvermogen) of aanhanger ..

als je gaat kijken, neem een checklist mee en paar waardes .. ik reken graag in 1 op 14 ipv 4,2Lop 100
simpel knopje op dashboard... banden profieldiepte, olie peil+kleur (te donker of niet ?) roestplekken .. je onderhandeld veel beter. ga met je leasebak naar een dealer en vraag de monteur naar de olie kleur
als je een anwb voertuig bij een pomp ziet vraag of je die man tegen een versnapering of 5,- een paar vragen mag stellen. (ze horen de vraag dagelijks) maar ze zie wel de meeste "valkuilen" en die vergoeding daar doe je die beste persoon een plezier mee ;)

De leeftijd waar je zoekt is btw ODB2 compliant, voor 30,- heb je bluetooth enabled lezers, die je dus samen met je telefoon kan koppelen er zijn gratis apps .. stel die in met wat je wilt weten .. klaar.. de connector zit altijd onderkant bij het stuur.. zelfs als niet techneut wel nuttige info.. foutcodes voor het merk zijn in internet auto liefhebber fora te vinden. ook al ben je geen techneut meer info is beter dan geen. net zoals een banden profiel meter (als je veel van auto wisseld)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
vso schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 10:48:
mijn lijstje was gelijk echter ik moet een trekhaak hebben, hiermee is schade aan de achter kant beperkter, fietsen drager(en dus bagagebak/rek voor toegevoed laadvermogen) of aanhanger ..
Pas daar mee op hoor. Dat de bumper nog heel is, is mooi. Maar als de trekhaak er dan krom onder staat kun je de auto alsnog op de sloop zetten, dan is de hele bodemplaat krom (een trekhaak geeft niet mee namelijk, als die er dan scheef onder staat, weet je dat de bodem dan krom is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
vso schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 10:48:
tegenwoordig zijn er imho veel minder "slechte auto's" zo vaak zie ik geen auto's meer langs de kant staan. Meest problemen zijn denk ik de accu ..
Langs de kant staan doe je alleen als je motor er acuut mee ophoudt. Dat neemt niet weg dat er behoorlijk veel dure (voor een oude auto) reparaties mogelijk zijn. Denk alleen al aan regulier onderhoud:
-remblokken/schijven vervangen
-distributieriem vervangen
-banden vervangen
-schokbrekers
-uitlaat

Allemaal dingen die stuk voor stuk behoorlijk in de papieren kunnen lopen. Ik kwam een tijdje terug een Focus tegen waar "pas nog" onderhoud aan gedaan was. Doorvragen leerde dat dat 3 jaar geleden was, door de vorige eigenaar...
Het lijkt me ideaal om een auto te kopen die net groot onderhoud gehad heeft, waar heel veel slijtagedelen bij vervangen zijn. Dan kan je inderdaad 3 jaar redelijk probleemloos rijden. Maar na die 3 jaar, als dat alles opnieuw moet gebeuren, ben je zo de aanschafprijs kwijt aan onderhoud. En dan kan je beter een ander kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is inderdaad goed om op te letten, maar je moet het niet erger voorstellen dan dat het is.

- remblokken/schijven - EUR 250.
- distributieriem - EUR 350, al verschilt dit sterk per auto, riem zelf kost geen drol, kosten zijn erbij komen.
- banden vervangen - moet je op iedere auto doen. Kun je ook zo duur maken als je wilt. 2e hands met goed profiel kun je voor EUR 200 klaar zijn voor 25k km.
- schokbrekers - EUR 200 (toevallig vandaag telefoontje gekregen van garage, dit is zeer actueel bedrag, incl loon en opnieuw uitlijnen)
- uitlaat - EUR 250.

Stel je hebt pech en je moet het allemaal laten doen kort na aanschaf: EUR 1250. Dat is op EUR 3000 stevig, maar komt niet in de buurt van aanschafwaarde.

Waar je bij oudere auto's wel rekening mee moet houden is keerringen e.d. die rot raken en lekken/breken. Het zijn onderdelen van een Euro, maar het kost zo een paar honderd EUR aan arbeidsloon om erbij te komen. Daar ontkom je niet aan. Wat je wel kunt doen is zodra het raak is, garage vragen om alle andere kleine rubbertjes die ze onderweg tegenkomen te vervangen, en evt distributieriem ook als die bijna aan de beurt is. Kost je misschien EUR 50 meer dan als je alleen die ene keerring laat vervangen, maar scheelt veel meer kosten bij regulier onderhoud of weer gebarsten ringetje.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
FastFred schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 09:52:
[...]

Ben ik ook erg benieuwd naar. Zeker hoe hem dat een 2e keer bijna gelukt is, ik zou na de 1e keer al snel een andere auto willen hebben
Een 206SW in de fik rijden is niet heel moeilijk, de garage had de uitlaat vervangen en als je dan een poging doet aardig door te rijden, en de druk zich opbouwt zal dit hitte genereren wanneer er een klein lekje in de aansluiting zit. Onderaan de afrit zag ik dus inderdaad rook onder de motorkap vandaan komen.
Vlammetjes geblust, auto laten nakijken door de garage, alles zou goed moeten zijn, vervolgens een half jaar later op de autobahn weer rokerige geurtjes... Weer blussen (geen vlammetjes nu, alleen wat schroeien), daarna kwamen ze er pas achter wat er mis was.

Was een lease, zat nog niet aan mijn kilometers. Was erg blij dat t diesel was, dat maakt t toch iets minder spannend. N=1 dus mogelijk is dit niet een algemene 206SW fout...

Wellicht dat de 1.4 benzine inderdaad beter doorrijdt, maar dat er Nederlanders zijn die die stoelen goed vinden zitten had ik niet verwacht... Zou er een fout in de stoel hebben gezeten? doorgezakte onderrug? Enige steun in de lendenen kreeg ik in elk geval absoluut niet. Maar, ruggen verschillen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 462299

De 206 (dus niet SW, maar dezelfde stoelen lijkt me) uit 2004 waar ik een aantal jaren in gereden heb vond ik heerlijk zitten en ik ben bijna 2 meter. Ben er een keer in een dag mee naar Toscane gereden en had nergens last van (alleen van een chagrijnige vriendin na 1400km ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Het zijn voornamelijk de VAG stoelen die als slecht bekend staan voor je rug.
Fransozen staan juist bekend om hun comfort, misschien wat minder ondersteuning aan de zijkanten, maar als je niet gaat vlammen op een circuit is dat nergens voor nodig.

Ik ben nog altijd helemaal weg van de Volvo lederen stoelen. Echt een geweldige zit!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dfrenner schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 12:02:
Het zijn voornamelijk de VAG stoelen die als slecht bekend staan voor je rug.
Fransozen staan juist bekend om hun comfort, misschien wat minder ondersteuning aan de zijkanten, maar als je niet gaat vlammen op een circuit is dat nergens voor nodig.

Ik ben nog altijd helemaal weg van de Volvo lederen stoelen. Echt een geweldige zit!
Probleem is dat dit subjectief is. Ik deel jouw mening over VAG stoelen, maar heb zelf Volvo lederen stoelen en vind PSA (Peugeuo/Citroen) en Renault/Dacia dingen toch comfortabeler voor mijn rug. En een kennis vindt daadwerkelijk afgeragde Golf IV stoelen lekker zitten 8)7

Dit is iets wat je echt voor jezelf moet uitproberen. Lastige is dat je pas na uurtje rijden echt feeling ervoor begint te krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Laatst online: 21-02 22:26
ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, en zit een beetje te kijken naar 1-tje uit het trio Seat MII-Skoda Citigo-Volkswagen UP! Laatst een dagje een UP! gehuurd, voor een rit heen-en-terug naar de andere kant van het land, en voorwaar, een voortreffelijk wagentje, zowel op de snelweg, als in de stad, veel beter dan elk klein wagentje wat ik daarvoor gereden heb (rijd zelf momenteel een middenklasser die tegen motorrevisie aanhikt). Vind ze nog wat prijzig 2e-hands, het is een nieuw en populair segment, en de duurzaamheid (van die kleine motortjes) moet zich nog bewijzen, maar toch, I'm tempted; niet direct voor een gezin met kinderen, maar de wekelijkse gang naar de supermarkt, vrienden en familie, en incidenteel zakelijk, moet te doen zijn. Zuid-Frankrijk is een ander verhaal, meer hey, het schijnt dat er mensen op twee-wielers naar Zuid-Frankrijk rijden, dus, waarom niet?

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Hoezo nieuw segment?
Toyota Aygo/Peugeot 107/Citroen C1, Daihatsu Cuore, Suzuki Alto, Hyundai i10 en zo kan ik nog wel even doorgaan :?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Laatst online: 21-02 22:26
-tom-562 schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 18:48:
Hoezo nieuw segment?
Toyota Aygo/Peugeot 107/Citroen C1, Daihatsu Cuore, Suzuki Alto, Hyundai i10 en zo kan ik nog wel even doorgaan :?
Nja, slakken en zout ofzo; laat ik zeggen een drietal dat dit segment serieus vooruit helpt. Niks mis met Aygo en 107, kan ik uit ervaring zeggen, maar de UP! sprong er qua rij-ervaring en kwaliteit ver bovenuit, alsof je in een grotere middenklasser reed. Eerder keek ik zelf ook uit naar een P206/207, Polo, heck, zelfs een Primera, etc., als vervanger voor de huidige middenklassert, maar na ervaring met dit segment ... maar ze zijn nog niet voor 3k te krijgen helaas.

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Pagina: 1