Server mysterie: client denkt geen toegang te hebben??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zipje_en_zopje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:12
Dag Tweakers

Wij hebben hier de volgende nogal vreemde situatie voor. Intussen zitten we er met z'n tweëen al dagen ons hoofd er over te breken en ik vraag me af of iemand van jullie misschien raad weet.

We hebben een klein bedrijfsnetwerk met ongeveer 18 Windows PCs aangesloten op een centrale Windows Server 2008 R2 (SBS).

Het is bedrijfspolitiek dat we jaarlijks de client-desktops in kleine hoeveelheden vervangen ipv. alle 15 tegelijk. Een paar weken geleden hebben we zo 4 nieuwe computers geplaatst.

De installatie van de nieuwe machines verliep vlot: enkel Windows 7 x64, de nodige programma's installeren en elk workstation laten inloggen op het domein. Gezien de computers letterlijk de vorige vervangen, kregen ze exact dezelfde namen als de oude toestellen. Op de server is er dus niets veranderd.

Bij iedereen is er een netwerkverbinding naar een map op de server aangemaakt. Concreet: H:\ verwijst naar \\SERVER\data. Elke gebruiker heeft onbeperkt toegang tot deze map.

Op 2 computers is software voor dictafoons geinstalleerd. Het is die software die het volgende probleem geeft.

De software maakt gebruik van bestanden die de andere gebruikers plaatsen in een submap van de H:\ Laten we het H:\Download noemen. Binnen die submap zitten weer andere submappen, per gebruiker. Dus gebruiker A heeft H:\Download\A, gebruiker B heeft H:\Download\B, ...

Bij het opstarten van dat programma geeft het een overzicht van al deze mappen en het aantal bestanden daarin. Dus de gebruiker van dat dictafoon programma ziet normaalgezien bij voorbeeld:

A (3) --> 3 bestanden in H:\Download\A
B (1) --> 1 bestand in H:\Download\B
C --> Niets in H:\Download\C
D (6) --> 6 bestanden in H:\Download\D
...

Om een of andere reden denkt die software, sinds de herinstallatie, dat het geen toegang heeft tot de H:\ schijf. Het openingscherm toont rode kruisjes over deze mappen. Dus, in het zelfde voorbeeld als hierboven, ziet de gebruiker nu:

xA
xB
xC
xD
...

Dat is onzin natuurlijk, want die gebruiker is wel degelijk in staat om de H:\ te raadplegen. Meer zelfs, in het optie-menu van diezelfde software kunnen we aangeven waar die gedeelde mappen precies staan. Alhoewel het dialoogvenster om die mappen te selecteren initieel ook een rood kruisje over de H:\ schijf toont, kan het wel degelijk zonder meer de H:\ op.

Het wordt nog vreemder: eenmaal dat we via dat optie-menu de server zijn binnengegaan, dan vindt de software plotseling wel de mappen. De gebruiker ziet m.a.w. plots terug:

A (3)
B (1)
C
D (6)
...

Totdat de computer opnieuw wordt opgestart, dan moet het programma via het optie-menu er weer aan herinnerd worden dat het wel degelijk de server opkan.

Ik dacht eerst dat de instellingen van die software gewoon niet werden opgeslagen. Echter, als ik het optie-menu open verwijst dit wel meteen naar de juist locatie op de H: schijf. Dus de instellingen zijn toch correct opgeslagen.

Ik heb die gebruikers (lokale) administrator rechten gegeven maar dat helpt zoals verwacht niet. Zelfs als ik het als network administrator start, dan nog denkt dat #*@! programma dat het de H: niet opkan totdat ik het effectief "toon" dat het dat wel kan.

Gezien de software voor de vervanging van de PCs wel werkte, moet ik iets over het oog hebben gezien bij de instellingen maar ik kan niet denken wat.

Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:23
Direct op IP mappen ipv DNS werkt wel?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58
Dus als je gaat kijken in Deze computer, dan staat er een rood kruisje door de netwerkshare, totdat je er op dubbelklikt?

Dat kan je oplossen door een GPO te maken die netwerkshare maakt waarbij de optie "Reconnect at logon" aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:41

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik kom dit wel eens tegen als er ook computer policy's zijn welke nog scripts/policy files uitvoeren vanaf dezelfde server als waar de drive mapping staan voor de users. Er is een instelling om dit te fixen.. ff zoeken brb.
Het is blijkbaar niet echt een fix,. maar wij hadden er ook last van totdat we 'Run logon scripts synchronously' instelden op 'enabled' onder computer policies, administrative templates, system/scripts.

Nu gebruiken we helemaal geen logon script meer (alleen maar user preferences) daar hebben we het probleem helemaal nooit meer gehad.

[ Voor 48% gewijzigd door DukeBox op 29-04-2013 14:23 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam1an
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-02 13:15
Kijk eens wat de uitkomst is van net use ?

cmd
net use

Dan kan je mappings wissen met net use D: /d
En aanmaken met net use D: \\server1\share1 /persistent:yes

Of zoals redshift zegt met GPO's maken, maar er wel op letten dat je eerst de drive mapping wist in de gpo en daarna terug aanmaakt omdat het user policies zijn.

Of computer opnieuw uit en in het domein steken.

[ Voor 10% gewijzigd door Sam1an op 29-04-2013 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:18
Heb je de computernaam uit de AD verwijderd voordat je de nieuwe PC in het domein hebt gehangen?
Zoniet, probeer eens de PC uit het domein te halen, PCnaam verwijderen uit de AD, opnieuw het domein joinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
UAC al eens uitgeschakeld? ik ken ook andere oude software die daar met netwerkshare's nogal van over de zeik raakt.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Snellere PC's zeker?
Soms zijn PC's tegenwoordig zo snel met booten dat ze al de mappings willen maken terwijl de netwerkkaart nog niet is geladen of nog geen IP heeft via DHCP, mijn laptop heeft dit ook naar mijn server, dan krijg ik ook rode kruisjes in de verkenner maar na erop klikken kom je gewoon in de shares.
Probeer eens een fixed IP in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-07 19:56
Ik weet niet of het al opgelost is maar ik heb soortgelijke problemen gehad met een client waarvan de tijd verkeerd stond (t.o.v. de timeserver).

Inventaris - Koop mijn meuk!

Pagina: 1