Toon posts:

Vervanging 40mm fan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen.

Na een jaar of 8 hier te hebben rondgezocht, heb ik nu eindelijk een profiel aangemaakt.

Ik wil een fan vervangen, waarbij de kwaliteit hetzelfde moet blijven, maar verder het geheel stil moet worden.
Het betreft een fan in een versterker, maar omdat ik voornamelijk opzoek ben naar technische componenten en oplossingen die precies hetzelfde zijn in een computer kast plaats ik deze hier.

Setup info:
Het moederbord heeft geen temperatuur/wattage (of zoiets) sensoren of iets dergelijks. Zodoende draait de fan altijd maximaal. Ook als er geen muziek is op dat moment. Hij past zijn toerental nooit aan.

Huidige fan:
40mm (2pin)
G4015 M 12-S
http://www.oec.co.kr/c03/...&idx=3&start=27&mode=view
De fan maakt zelf veel lawaai, en resoneert in de behuizing, erg vervelend bij zacht geluid.

Vergelijkbare, maar stille fan:
pricewatch: Noiseblocker XM1, 40mm

De specificaties komen goed overeen. Dit zal al een hoop schelen.
Om het direct goed te doen heb ik een aantal kleine onderdelen nodig die ik wil toevoegen.
- 3pin(fan) naar 2pin(moederbord) connector. (na een uur zoeken alles behalve deze gevonden)
- Antri tril pootjes. Zodat de fan niet direct op de behuizing zit. Welke passen hierop? elke standaard setje?

De geluids set is niet goedkoop, zodoende maakt enkele euro's om deze aan te passen niet heel veel uit.
Bij voorbaat dank!

Groet

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2013 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb zelf alleen ervaring met de 6cm noiseblocker fans, maar die zijn dan ook erg stil!
Je kunt natuurlijk ook nog een beetje spelen met het voltage als je wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor de snelle reply!

Volgens de specificaties is de Noiseblocker fan 11dB. De orginele fan heeft 23dB gekregen. Dit zal al een hoop schelen.

Ik verwacht dat dit komt door een beter ontwerp waardoor o.a. een lager toerental gebruikt hoeft te worden. De luchtverplaatsing is vrijwel identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-10 18:51

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Moet je wel kijken dat je nieuwe fan maar 3CFM heeft en de oude had er 6. Maw hij verzet maar de helft lucht, dan is het niet moeilijk om stiller te zijn natuurlijk. Daar moet je zeker voor opletten, er zal vast een reden zijn waarom ze gekozen hebben om een fan te installeren met 6CFM, halveren lijkt mij geen goed plan.

Ik zie dat je oude fan ook op 6000 rpm draaide, vandaar dat hij pokkeherrie maakte. Je hebt per toeval geen ruimte voor een tweede fan of een grotere fan? 40mm is niet echt gekend om zijn groot koelvermogen.

[ Voor 24% gewijzigd door Joindry op 29-04-2013 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 21:21
Heb je ook een foto van de versterker? Je hebt feitelijk twee opties:
-de ventilator vervangen door eenzelfde exemplaar, na al die jaren zal de ventilator minder stil zijn geworden
-een grotere ventilator plaatsen voor dezelfde airflow bij een lager toerental
Bij de tweede optie zul je waarschijnlijk wel iets meer aan de behuizing moeten aanpassen.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Joindry,
Je hebt gelijk! Dat is niet goed. Deze is te zwak. Al is mij dus niet bekend hoeveel overschot deze heeft.

@ Dadona
http://www.flickr.com/photos/60815780@N02/
- De set is 2maanden oud! Het betreft de Samsung HT- E8200. Superset, maar met een zoem van de fan.
- Grote fan kan ook zeker, maar dan wel met een opzetstuk. Zoals je kunt zien is hier ruimte voor. Bestaan er koppelstukken van 40->60mm?

Wat ook op de foto's te zien is dat 1/3 van de fan lucht van boven de case aanzuigt. Daar zit niets.. Door de behuizing aan te passen kan ik hier 100% van maken en zodoende de airflow optimaliseren. Als ik dit ga doen vervalt wel de garantie.. Wat nu nog niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nog garantie hebt zou ik eerst eens Samsung bellen. Mijn ervaring met hun helpdesk was prima.
Als je wel dingen gaat aanpassen is het volgende ook nog een optie: stickertje van je oude fan loshalen en wat drupjes olie met grafietpoeder in het lagertje druppelen, dit is in de vorm van een pen te koop bij auto-onderdelenzaak.
Zie hier een discussie erover: http://www.techspot.com/c...pu-and-system-fans.52936/
Wat betreft het 3-2 pins adapterkabeltje, je kan hem in het buitenland wel kopen maar kun je als je een nieuwe fan koopt niet gewoon de stekker van de oude fan doorknippen en vastsolderen aan de nieuwe?

Als je aan een nieuwe fan gaat, hou dan voor de zekerheid het maximum wattage van 1,6 Watt aan. De fanaansluitingen op hele oude pc moederborden wilden nog wel eens doorpiepen als die te zwaar belast werden.

Je kunt silicone fan mounts van nexus gebruiken om de fan op te hangen.

Wat je ook nog kunt doen is een Antec Veris A/V Cooler aanschaffen (€€€), soms zie je die op marktplaats.

Edit: is een sunon kd1204pks2 fan wat?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2013 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jeetje, wat een issue! Het wordt er niet makkelijker op..

- Optie 1, zelfde fan, maar een stillere aanschaffen, met zelfde luchtstroom. (+ connector)
pricewatch: SilenX IXP-11-14 Ixtrema Pro Fan , 40mm (8,6 ipv 9,2m3/u)

- Optie 2, Zelfde fan diameter. Kleine aanpassing in behuizing (4x1cm uitzagen) (+connector)
pricewatch: SilenX IXP-13-14 Ixtrema Pro Fan , 40mm (10,2 ipv 9,2m3u)

- Optie 3, Zelfde fan diameter. Monteren aan buitenkant. (+connector)
pricewatch: SilenX IXP-13-14 Ixtrema Pro Fan , 40mm (10,2 ipv 9,2m3u)

Deze 3 opties lijken mij het meest realistisch.
- Optie 1 en 3 spreken mij het meest aan.

OPTIE 1 is besteld.
Zonder connector. Met extra 2pins verlengsnoertje. Die kan ik waarschijnlijk ook in de fan plaatsen. Anders kan ik dat snoertje gebruiken om te solderen. Hierbij kan ik het dus ten alle tijden terugbrengen naar orginele staat.

Kosten zijn 20 euro.
dB van 23 naar 14. Waarbij als het goed is ook rubberen pootjes worden bijgeleverd. Dus hopelijk nog wat extra reductie. Ik laat van me horen als het binnen is en of het resultaat gewenst is.

Alvast bedankt voor de tips en het meedenken!

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2013 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Set is inmiddels binnen en ingebouwd.
Ik heb de fan met de siliconen pootjes erin geplaatst. Het verlengsnoertje van de 2pins past niet 100% op het moederbord, maar zit prima vast. Je moet hem wel op de juiste aansluiten, eerst zei de versterker direct dat er een fan-check nodig was. betekend dat hij ziet of er een fan is aangesloten.

Het geluid is waanzinnig afgenomen. Maar ik bij deze zal ik er wat grafiet en olie in doen ter zijner tijd. Zoals in een vorige reactie is aangegeven. Dat haalt soms scherpe toontjes weg.

Verder heb ik voor de zekerheid een kapje op de bovenste 1/3 geplaatst. Hierdoor zuigt hij niet 1/3 van boven de versterker aan, maar werkt hij voor 100% met lucht die in de versterker zit. Hiermee hoop ik het kleine beetje verlies ruimschoots op te vangen.
Pagina: 1