Wide area bonjour op NAS

Pagina: 1
Acties:

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:45
Ik heb een Qnap NAS. Wanneer ik thuis op het netwerk zit met mijn MacBook vind ik bij netwerk de NAS. Maar wanneer ik met mijn MacBook op een ander netwerk zit vind ik die natuurlijk niet.

Is het mogelijk om de NAS te weergeven bij beschikbare netwerk apparaten? Net zoiets als Back to my Mac.
Heb wel iets gevonden over Wide Area Bonjour of DNS-SD maar kan niet zo vinden of dit is wat ik zoek.

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-12 12:15
Zou zeggen zet een poort open op je router en ken deze toe aan je QNAP? Via extern IP adres is hij dan te benaderen. Of bedoel je dit niet?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-12 19:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Portforwarding en gewoon via FTP/SMB/NFS er mee connecten? Gewoon een link naar het externe IP...

Ik ben geen expert in macs, mij te omslachtig allemaal als je buiten de gevestigde dingen wilt (waarom zou je een printprotocol willen gebruiken?), maar onder Windows kun je vrij eenvoudig gewoon een link met credentials aanmaken naar een share. Je zou het ook in de VPN regio kunnen zoeken; een VPN server opzetten en daarmee connecten zodat je in principe op je eigen LAN/Intranet zit...

Overigens wordt Bonjour van veel netwerken geschuwd omdat het tot broadcast storms leid: in feite doet bonjour niks anders dan dmv. een broadcast zich aan te kondigen, en via broadcast te replyen. Op netwerken met veel Apple equipment kan dat leiden tot Broadcast Storms, simpelweg omdat ze op elkaar gaan replyen en zo het netwerk plat kunnen leggen... de meeste bedrijven blokkeren Bonjour dan ook, ik raad je aan om het niet te gebruiken, zeker in combinatie met wifi, wat in theorie al een "hubbed" protocol is, uiteraard.

• sweebee
Ja ik zou dan AFP kunnen forwarden, maar hier hoor ik ook weer beveiligingsproblemen over?

FTP en WebDAV wel gebruikt maar dat werkt niet lekker. Zo kan ik gedownloade bestanden niet verplaatsen of verwijderen.

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-12 12:15
sweebee schreef op maandag 29 april 2013 @ 10:39:
Ja ik zou dan AFP kunnen forwarden, maar hier hoor ik ook weer beveiligingsproblemen over?

FTP en WebDAV wel gebruikt maar dat werkt niet lekker. Zo kan ik gedownloade bestanden niet verplaatsen of verwijderen.
Probeer Filezilla client..

https://filezilla-project.org/download.php

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-12 19:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Nogmaals, is SMB een optie? En waarom zou je via FTP gedownloade bestanden niet kunnen verwijderen? Ze staan dan toch gewoon op je filesystem?

Misschien antiek maar probeer SCP, de FTP-tak van Putty eens uit: http://winscp.net/eng/index.php

• sweebee
Ook via filezilla of cyberduck niet. Dan moet ik eerst de rechten aanpassen via de web applicatie en dan kan ik ze wel aanpassen. Via afp of SMB kan ik wel de bestanden aanpassen zonder de rechten aan te passen.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Umbrah schreef op maandag 29 april 2013 @ 10:37:
Portforwarding en gewoon via FTP/SMB/NFS er mee connecten? Gewoon een link naar het externe IP...
SMB kan je niet via het Internet gebruiken. De door SMB gebruikte poorten worden niet gerouteerd door de Internet Service Providers. Misschien dat in een oude wijk je wel via SMB kan connecten naar je buurman, maar ga er maar vanuit dat het niet werkt. Sowieso is het geen ideaal protocol voor dergelijke toepassingen.

@TS: Wil je alle shares kunnen bereiken, of is een soort dropbox functionaliteit ook goed. Want dat biedt Synology toch ook aan? Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat deze client er ook is voor Mac OSX.

• sweebee
Het liefst wil ik net zoals thuis mijn nas kunnen benaderen door in de finder links op de nas te klikken en naar de desbetreffende shared folder te gaan. Maar dan dus via een ander netwerk.

Ik heb trouwens is gekeken in mijn router (airport extreme) en daar kan ik bestandsdeling forwarden (afp port) vervolgens krijg ik een optie: Buiten lokale netwerken bekendmaken via Bonjour.
Pagina: 1