Ultrabook voor flexibele werkplek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marietje14
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-01-2019
Ik ben op zoek naar een laptop/ultrabook omdat ik binnenkort gedurende een half jaar op twee plaatsen tegelijk woon en mijn desktop op dat moment niet voldoet.

Doel:
- Flexibele werkplek
- Ik werk aan een promotieonderzoek en maak daarbij gebruik van Dragon Naturally Speaking (spraakherkenningssoftware) en Kwalitan (kwalitatief analyse programma). Ik denk dat beide programma's niet bijzonder veel eisen stellen aan een computer maar het is wel belangrijk dat ze soepel lopen.
- Verder gebruik ik de laptop vooral voor Office
- Onderweg HD films kijken

Budget:
max. 1000,-

Voorkeuren:
- Scherm van 13/14 inch zodat het prettig werkt maar in mijn tas past.
- Degelijke ultrabook die tegen een stootje kan
- < 2 kg
- Lange accuduur
- Intelcore i5 of meer

Als ik bij pricewatch mijn voorkeuren ingeef kom ik uit op een Zenbook (UX32VD-R4002H / UX32VD-R3001H / Asus Zenbook UX32VD-R3001V) die op sommige punten verschillen maar in mijn ogen toch ook veel op elkaar lijken.

Mijn vragen:
- Is een Zenbook inderdaad een goede/de beste optie?
- Welke is voor mij de beste?
- Zijn er nog (goedkopere) alternatieven voor mijn wensen?

Alvast bedank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:55
Ik denk dat je een goede hebt aan de UX32VD-R4002H. Reden hiervoor is dat het een zeer degelijk product is voor een, in vergelijking tot andere gelijkwaardige ultrabooks, zeer acceptabele prijs en omdat het geheugen uitbreidbaar is. Je verliest bij dit laatste wel de voordelen van dual-channel, aangezien 2GB op het moederbord gesoldeerd zit. In het enige uitbreidingsbankje kan je wel een 8GB stick doen, waardoor je dus 10GB krijgt. Mocht 4GB geheugen niet voldoende zijn, dan kan dit een uitkomst bieden, aangezien voor sommige programma's de hoeveelheid geheugen een stuk belangrijker is dan de snelheid ervan.

Nadeel van de R4002H, zover ik weet, is de GPU. Hij heeft dan wel een losse GPU, maar deze is niet heel veel sneller dan de HD4000 chipset, maar vreet natuurlijk wel stroom en produceert warmte en dus ook wat meer fan-lawaai geeft. De UX31 reeks heeft minder last van, maar bij deze is het geheugen zover ik weet niet uitbreidbaar.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

pricewatch: Samsung Series 9 A05NL

De ux32vd is af te raden als je geen specifieke wensen hebt. Ten eerste zit er een harde schijf in in plaats van een SSD, terwijl jij die niet gaat vervangen. Het argument dat je het RAM kunt vevangen is voor jou ook niet van belang. Ten derde zit er een grafische kaart in met ongeveer de kracht van een intel HD4000, maar wel extra stroom zuipt.

De pricewatch: Asus Zenbook UX32VD-R3001H en pricewatch: Asus Zenbook UX32VD-R3001V zijn al helemaal een miskoop. Zo veel geld neerleggen en dan een crap 768p TN scherm en geen SSD krijgen... De keuze voor de variant met 1080p scherm is nog wel te beargumenteren, maar niet met jouw wensen.

Geef dan wat extra uit voor de UX31A, of neem de XPS 13 of samsung 9. De laatste 2 zijn beiden rond €999, maar hebben andere voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marietje14
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-01-2019
De Samsung 9 ziet er goed uit! Maar houd ik met de Samsung Series 9 wel voldoende ruimte over?
Naast m'n normale Windows, Office en virusscan gebruik ik Dragon Naturally Speaking (4 GB) en Kwalitan (das een kleintje (20MB) maar heb ik ook ruimte nodig voor opnames van interviews van een digitale recorder en foto's die ik op locatie neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Als alternatief heb je de pricewatch: Sony Vaio VPCZ21L9E (Zwart)
De Sony Vaio Z is ook een prima laptop en vergelijkbaar met de Samsung Series 9.

Persoonlijk vind ik de Samsung mooier en komt er flink beter geluid uit de speakers.
De Sony heeft betere specs (cpu + snellere RAID 0 SSD), een "betere" featureset in aansluitingen (bij de Samsung moet je daarvoor worstelen met de micro aansluitingen + adapters) en een betere kleurenweergave van het display. Ook is er nog het verschil tussen window 7 pro en windows 8...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10