Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

i5-2520m vs i7-2820qm. Welke benchmarks willen we zien?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een i5-2520M en eei i7-2820QM. Hier wil ik graag een aantal benchmarks mee draaien. Echter ben ik niet zozeer geïnteresseerd in het opnieuw benchmarken van iets wat al 100x eerder is gedaan.

De volgende kenmerken leken mij interessant om te benchmarken:
• Het stroomverbruik idle.
• Het stroomverbruik onder gelijke load condities.
• De invloed van de hoeveelheid cache. Zowel op de CPU als op de GPU.
• De invloed van het hogere TDP op het vermogen om te gamen.
• De VID tables.

Hiervoor wou ik de volgende tests draaien:

• Om het stroomverbruik idle te meten, battery discharge. zie ook productreview: Dell Latitude E6520 (5002) review door Verwijderd.
• Om het stroomverbruik onder load condities te meten, HWinfo en prime95. Zowel 1 core 2 core enz. op vaste kloksnelheden worden gemeten.
• verschillende benchmarks om de invloed van cache te isoleren: cinebench met 1/2 cores op vaste kloksnelheden. Zijn er nog andere relatief standaard benchmarks?
• Verschillende GPU benchmarks om de invloed van cache te isoleren. Zijn er, behalve 3Dmark06 nog 'simpele' click & run benchmarks? Ik zou wellicht ook de cinebench OpenGL variant kunnen testen.
• 'gewoon' 3Dmark. Bij een 35W TDP cpu overstijg je het TDP mogelijk bij gaming, waardoor de GPU terugklokt. Bij een 45W tdp CPU zou dat afwezig moeten zijn. Maar volgens mij is 3Dmark niet zwaar genoeg daarvoor. Kent iemand benchmarks die de CPU en de GPU flink stressen? Ik bezit Diablo 3 en starcraft 2. Ik vermoed dat Starcraft 2 het meest geschikt is voor een herhaalbare benchmark waarin afwisselend de GPU en CPU wordt gestrest.

Zijn er nog andere benchmarks die relatief 'click & run' zijn, maar interessant zijn om te draaien?

• johanneslol
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Ik zal de temperaturen wel eens willen zien onder load... Vooral bij die I7.
Heb je een smartphone? Dan is geluidsproductie wel te meten. :)
Verder heb je wel zo'n beetje alles al.

Verwijderd

Topicstarter
I forgot to mention, er zijn verschillende heatsinks.

Deze krijg je als je geen dedicated GPU hebt.
Afbeeldingslocatie: http://www.discountedlaptopparts.com/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/0/100_0595.png

Anders krijg je deze als je een quadcore ordert:
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/Dell-Latitude-E6520-Heatsink-and-Fan-Assembly-For-Discrete-Nvidia-9HYXD-/00/s/MTE5NVgxNjAw/$T2eC16dHJHQE9nzEzp4FBQ+b5U0BF!~~60_35.JPG

met dedicated GPU en dualcore krijg je deze:
Afbeeldingslocatie: http://img2.parts-people.com/products/J12WD.JPG
Dat is tegens degene die ik heb. Zoals je ziet is de heatpipe voor de CPU vrij dun. De laptop betreft de latitude E6520 uit mijn signature.

De temperatuur na een paar minuutjes stressen met de i5 is ongeveer 75°, de maximum geobserveerde temperatuur na een half uur stressen is 83°. dus ik heb er over het algemeen wel vertrouwen in dat de temperatuur geen al te groot probleem gaat vormen. Althans voor mijn gemiddelde gebruikspatroon.

Ik kan trouwens ook de fanspeeds meten. Dat zal ik ook doen.

zijn er trouwens mensen in de buurt van delft met betere meetmethoden dan de discharge rate van de accuduur?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2013 10:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
na wat tests op de i5:

3Dmark is hartstikke onstabiel.
Starcraft schaalt te slecht over meerdere cores (leest: not at all) om het TDP te overschrijven, deze ligt strak op 29-31, wat dus net kan.
Ik heb ook unigine heaven gedraaid.

Concluderend, de TDP tests gaan hem niet worden. Ik heb alleen unigine, cinebench en cinebench OGL om het efect van cache te meten. Wat op zich natuurlijk zat is.

• johanneslol
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Echt leuk die foto's :) Hmm nette temperatuur. Wat ik me toch altijd afvraag hoe het kan dat die heatpipes niet smelten? Enige idee wat voor materiaal die dingen van gemaakt worden :p?

mijn laptop wordt dus echt bovengemiddeld warm.

Verwijderd

Topicstarter
De heatpipes zijn van koper, in de heatpipe zit een vloeistof met een kookpunt rond de normale operating temperatuur van de heatipe. Rond de 70° dus.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:55

JT

VETAK y0

@Johannes: Jij denkt serieus dat koper bij 100 graden ofzo smelt?

[ Voor 9% gewijzigd door JT op 04-05-2013 13:34 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Koper smelt bij 1357°, dus ehh...

Verwijderd

Topicstarter
Poging 1: een paar flikkerende ledjes. Insert processor. Hoezo? Dit zit er toch al in? Ahh, ja. Maar het schroefje in het socket zat niet vast 8)7
poging 2: fan malfunction. Vreemd. Als de stekker van de fan er niet in zit....
Poging 3: hoera we hebben beeld! Maar waarom bevriest windows opeens bij het inloggen? Vanwege exact dezelfde bug in het bios waar ik vorige week ook tegenaan liep.
Poing 4: hij doet het.

De temperatuur idle is zo'n 47, wat goed overeenkomt met de 42° die ik normaal gesproken zie als het buiten 19° is in plaats van 25.5°. Tijd voor benchmarks :)

Edit: voorlopige resultaten: 83° max met i5 met 23.5° kamertemperatuur. Met i7 max 89° en 25.5° kamertemperatuur. De koelpasta moet ook nog wat inwerken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2013 15:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
T-T-Tripple post :P

Zoals vermeldt zijn er verschillende benchmarks gedraaid.

Soort benchmarkscore met i5score met i7opmerkingen
Cinebench multi.
1 core geactiveerd in bios
locked @ 3000mhz
1.42 1.41Vermoeddelijk binnen de meetfout.
Cinebench OpenGL
locked @ 3000mhz
12.93 15.48 Enorm verschil. Grote bottleneck in cache?
Unigine heaven dx9 1080p
locked @ 3000mhz
fps: 3.6
score: 90
min fps: 2.2
max fps: 6.5
fps: 3.7
score: 94
min fps: 2.8
max fps: 7.0
klein verschil, ongeveer 5%
min-fps laat grotere winst zien.

Conclusie: grafisch en bij compute is de 4-voudiging in cache zeer zinvol. Voor rendering op de CPU, doe vooral geen moeite.

Los van de benchmarks zijn er natuurlijk ook nog wat randgegevens. De volgende grafieken zijn van een prime95 sessie van 10 minuten. Belangrijk om hierbij op te merken is dat de i7 is getest met een omgevingstemperatuur van 20° terwijl de i5 is gestrest met 23.5°. Per abuis werdt de test met i7 iets te vroeg afgebroken.

De koelpasta zit er ook net op, wat misschien ook van invloed is op de temperaturen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dkahrtUhSsw4G2ZKWNbInvfB/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0tLGQCpH1P13BXgpU9xo3WQs/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WP0LyrUNma9i29NCAKOaimnS/full.png

De resultaten spreken voor zich. De CPU wordt ongeveer 8 a 9° warmer. De fan slaat iets sneller aan naar de medium speed, na een stresstest die lang genoeg is gaat de fan nog een stapje hoger. De package power dient respectievelijk 35w en 45w te zijn, maar het resultaat is iets anders. Waarom hij zo schommelt bij de i7 mag joost weten...

Ten slotte hebben we de accuduur. De resultaten hiervan zijn nog een concept. Met het scherm op de laagste helderheid, backlit tobo uit, wifi uit, is de battery discharge rate als volgt:
i5: 7.600w
i7: 7.516w

Het concept gehalte zit hem in het feit dat de i5 is getest met alle devices in het bios uit, terwijl bij de i7 alles aan stond. Ik wil hier nog even bij vermelden dat het meten van de discharge rate niet de meest betrouwbare ooit is. Maar vooralsnog trek ik de conclusie: het maakt echt helemaal niets uit. Gewoon lekker upgraden die dualcore.

Edit: na een half uur prime95 piekt-ie op 92° met een constant TDP van 48.8 a 49.2. Het is vreemd dat hij aan het begin van de test nog wel eens iets lager wil gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2013 23:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog een kleine update. We zijn een maand verder. Wanneer ik nu prime95 draai is er lichte throtteling te zien na een half uur:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EsaHo13MZiksPEhLLLb59NpJ/thumb.png

Het TDP schommelt dan tussen 50w en 40w.

Als ik het goed aflees throttlet hij een klein beetje terug zodra de temperatuur 95° wordt. De kloksnelhed gaat dan naar 2000Mhz (standaard onder prime95 is 2300Mhz).

Kamertemperatuur 22°.

Edit: vaag. Een kwartier later zit hij weer netjes op 45 a 47w.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2013 10:28 ]

Pagina: 1