Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 07:54
Goedenavond,
ik zoek een werkende oplossing om voor mijn HP-servers de lokale schijven van de hosts te monitoren.

Ik heb dit geprobeerd met HP Vibs i.c.m. Vcenter, maar zonder resultaat.
Zou dit de juiste combinatie moeten zijn om de lokale schijven middels een vcenter-alarm te kunnen monitoren?

Alvast Bedankt

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Wat wil je kunnen monitoren dan? De beschikbaarheid van de disk, of juist de hoeveelheid vrije ruimte? Zijn deze lokale disken ook data stores in vShpere of niet. Heb je al naar HP SIM (of hoe heet dat tegenwoordig) gekeken?

Al met al heb ik nog wat vragen, dus ikkan me voorstellen dat een expert hier nog veel meer vragen over heeft. Ik verplaats je topic naar Serversoftware en Windows Servers maar vraag je wel wat meer informatie te verstrekken.

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:01
Wat voor HP server is het.... met de Prioliant DL360/80 series is het geen probleem mits het een beetje recente generatie is. Bij de goedkope versies kan het wel eens een probleem zijn. (dl160, DL320)

• pitchdown
Het gaat om de DL380-serie.
Ik wil de beschikbaarheid van de schijven monitoren.
De schijven zijn tevens als Datastore beschikbaar binnen vCenter.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Equator schreef op maandag 29 april 2013 @ 07:09:
HP SIM (of hoe heet dat tegenwoordig) gekeken?
Heet nog steeds zo. Lijkt mij de beste oplossing overigens. Met dit soort tooltjes kan je zoveel remote uitlezen van je machines en indien gewenst ook nog in leuke grafiekjes e.d. weergeven.

• pitchdown
CMD-Snake schreef op maandag 29 april 2013 @ 08:18:
[...]

Heet nog steeds zo. Lijkt mij de beste oplossing overigens. Met dit soort tooltjes kan je zoveel remote uitlezen van je machines en indien gewenst ook nog in leuke grafiekjes e.d. weergeven.
Heb ik HP Sim nodig voor de sensors binnen Vcenter of zijn dan de HP vibs voldoende?
Ik heb HP Sim geïnstalleerd (wat sowieso een enorm pakket is), wat ik een beetje overkill vind voor de controle of m`n lokale raidset nog intact is.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
pitchdown schreef op maandag 29 april 2013 @ 08:45:
[...]

Heb ik HP Sim nodig voor de sensors binnen Vcenter of zijn dan de HP vibs voldoende?
Ik heb HP Sim geïnstalleerd (wat sowieso een enorm pakket is), wat ik een beetje overkill vind voor de controle of m`n lokale raidset nog intact is.
Nee, je hebt SIM niet specifiek nodig voor de sensoren. Het is meer een monitoring pakket op zichzelf. Als je dit gebruikt heb je geen ander pakket nodig, anders wordt het nogal dubbelop.

• pitchdown
CMD-Snake schreef op maandag 29 april 2013 @ 09:01:
[...]

Nee, je hebt SIM niet specifiek nodig voor de sensoren. Het is meer een monitoring pakket op zichzelf. Als je dit gebruikt heb je geen ander pakket nodig, anders wordt het nogal dubbelop.
Is het nu zo dat wanneer je het HP-iso gebruikt (waarbij dus de hp-vibs zijn toegevoegd), er meer sensors m.b.t. hardware-monitoring beschikbaar zouden moeten zijn onder het tabblad "hardware-status" in vcenter?

Thx

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:01
pitchdown schreef op maandag 29 april 2013 @ 12:38:
[...]

Is het nu zo dat wanneer je het HP-iso gebruikt (waarbij dus de hp-vibs zijn toegevoegd), er meer sensors m.b.t. hardware-monitoring beschikbaar zouden moeten zijn onder het tabblad "hardware-status" in vcenter?

Thx
Hier hetzelfde op een DL360 G6

• pitchdown
Ik heb zitten vergelijken tussen
1) de HP ESXI Offline Bundle
2) de Agentless Management Bundle.

Wat ik kan achterhalen is dat wanneer je 1 installeerd, 2 niet nodig hebt.
Klopt dit?

Is het mogelijk om op basis van deze bundles een Website vanaf je host beschikbaar te krijgen waarop alle hardware inclusief status en revisie-nummer beschikbaar hebt?

• pitchdown
Iemand?

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:33
Pinooo schreef op maandag 29 april 2013 @ 12:42:
[...]

Hier hetzelfde op een DL360 G6
Ik heb hetzelfde met DL360 G7's. Speciaal vorig weekend nog de ESX installaties geupdate van 5.0 naar 5.1 omdat de drivers daar "standaard in zouden zitten".

Het gaat in alle gevallen denk ik om een P410i raid controller en lokale sas schijven?

Heb vorige week nog de update manager geïnstalleerd omdat de package van HP zo los te proberen installeren, maar dit lukte allemaal nog niet en toen kwam het weekend enzo. :+

Anyway, als mensen kunnen bevestigen dat het om de standaard raid controller gaat dan schiet ik wel een ticket in bij HP support. :)

EDIT: Ik probeer vandaag eerst nog even deze op een host die nog niet is ingezet. :)

https://my.vmware.com/gro...P-ESXI-5.1.0-GA-10SEP2012

[ Voor 11% gewijzigd door chaoscontrol op 01-05-2013 08:13 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

• pitchdown
chaoscontrol schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 00:30:
[...]

Ik heb hetzelfde met DL360 G7's. Speciaal vorig weekend nog de ESX installaties geupdate van 5.0 naar 5.1 omdat de drivers daar "standaard in zouden zitten".

Het gaat in alle gevallen denk ik om een P410i raid controller en lokale sas schijven?

Heb vorige week nog de update manager geïnstalleerd omdat de package van HP zo los te proberen installeren, maar dit lukte allemaal nog niet en toen kwam het weekend enzo. :+

Anyway, als mensen kunnen bevestigen dat het om de standaard raid controller gaat dan schiet ik wel een ticket in bij HP support. :)

EDIT: Ik probeer vandaag eerst nog even deze op een host die nog niet is ingezet. :)

https://my.vmware.com/gro...P-ESXI-5.1.0-GA-10SEP2012
Ok.
laat even weten hoe dat gegaan is.
Is het ook mogelijk om vibs voor sata-controllers toe te voegen aan de betreffende hosts?

• chaoscontrol
Als jij de vibs kan vinden moet het theoretisch geen probleem zijn.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik mis even wat er nu precies niet werkt...

Als je vanuit vcenter naar een host gaat, en vervolgens naar het tabblad "hardware status" zie je dan onder "storage" je individuele disken al terug?

Indien ja, dan ben je eigenlijk al klaar. Er zit nl. al een alarm rule in die de "storage hardware" monitord en afhankelijk van je instellingen een mail, snmp trap of iets dergelijks verstuurd.

Zie je de disken nog niet, dan moet je even kijken naar de HP ESXi offline bundle. Dat is een verzameling drivers en CIM providers waarmee eea wel gaat werken..

Als je overigens de HP installatie media gebruikt hebt voor VSphere, dan worden deze standaar mee geinstalleerd...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• chaoscontrol
Question Mark schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 09:11:

Als je vanuit vcenter naar een host gaat, en vervolgens naar het tabblad "hardware status" zie je dan onder "storage" je individuele disken al terug?
Nee, dat is het probleem!
Indien ja, dan ben je eigenlijk al klaar. Er zit nl. al een alarm rule in die de "storage hardware" monitord en afhankelijk van je instellingen een mail, snmp trap of iets dergelijks verstuurd.

Zie je de disken nog niet, dan moet je even kijken naar de HP ESXi offline bundle. Dat is een verzameling drivers en CIM providers waarmee eea wel gaat werken..

Als je overigens de HP installatie media gebruikt hebt voor VSphere, dan worden deze standaar mee geinstalleerd...
Dat werkt dus niet (schijnbaar werkte dat voor ESX 4.1). Ik ben nu aan het installeren met de media van HP. Zal zo laten weten of de hdd hardware dan wel te monitoren is vanuit Vcenter.

• pitchdown

Bij mij is de lokale storage WEL beschikbaar.
Er is echter binnen Vcenter, Hardware Status, GEEN sensor beschikbaar voor "storage".

Hoe kan ik deze sensor erbij krijgen?

Edit:
daarnaast wil ik de lokale RAIDSET monitoren. Dit word volgens mij niet op datastore-niveau gemonitored binnen VMWare?

Thx

[ Voor 5% gewijzigd door pitchdown op 01-05-2013 10:11 ]

• chaoscontrol
Na het installeren met de ISO van HP zijn alle sensors beschikbaar in vCenter. :)

Case Closed!

Afbeeldingslocatie: http://michelerkens.nl/hardware.jpg

• pitchdown
chaoscontrol schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 10:37:
Na het installeren met de ISO van HP zijn alle sensors beschikbaar in vCenter. :)

Case Closed!

[afbeelding]
Ziet er goed uit.
Blijft voor mij de vraag open staan m.b.t. monitoring van lokale raidsets wanneer er geen storage-sensor aanwezig in de hardwarestatus-tab...

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

pitchdown schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 09:39:
[...]
Er is echter binnen Vcenter, Hardware Status, GEEN sensor beschikbaar voor "storage".
Edit:
daarnaast wil ik de lokale RAIDSET monitoren. Dit word volgens mij niet op datastore-niveau gemonitored binnen VMWare?
Zie het plaatje van je bovenbuurman... Met de juiste drivers/CIM providers zijn je disken zichtbaar. VSPhere kent een default storage alarm (host storage alarm), één van de triggers van dit alarm is "host storage health". Gebeurd er iets met de storage componenten, dan wordt dit alarm geraised.

Je zult dus eerst je disken zichtbaar moeten krijgen. Probeer de eerder genoemde HP offline bundle eens te installeren?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• pitchdown
Question Mark schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 14:33:
[...]

[...]

Zie het plaatje van je bovenbuurman... Met de juiste drivers/CIM providers zijn je disken zichtbaar. VSPhere kent een default storage alarm (host storage alarm), één van de triggers van dit alarm is "host storage health". Gebeurd er iets met de storage componenten, dan wordt dit alarm geraised.

Je zult dus eerst je disken zichtbaar moeten krijgen. Probeer de eerder genoemde HP offline bundle eens te installeren?
Wanneer de disken zichtbaar zijn als datastore...word dan ook een defecte disk in een raidset gedetecteerd op basis van dit alarm?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik gok van niet... VSphere zal waarschijnlijk geen weet hebben welke individuele disken aangesloten zijn op het systeem.

• pitchdown
Question Mark schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 20:19:
Ik gok van niet... VSphere zal waarschijnlijk geen weet hebben welke individuele disken aangesloten zijn op het systeem.
Waarschijnlijk zal ik dan toch de juiste Vibs moeten vinden.
Het gaat hier om een sata-controller waarbij de vibs niet standaard in de offline-bundle van HP zitten.

Iemand een idee waar deze eventueel te vinden zouden zijn?

• chaoscontrol
Question Mark schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 20:19:
Als je in mijn plaatje kijkt zie je dat elke afzonderlijke schijf wordt gespecificeerd, ook welke schijven in welk raid volume zitten. :)

Maar voor TS zal dat inderdaad alleen werken als hij de vibs van zijn sata controller kan vinden (ik neem aan dat hij dus niet de standaard onboard gebruikt anders zou de HP iso dus een oplossing zijn).

• pitchdown
chaoscontrol schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 23:53:
[...]

Als je in mijn plaatje kijkt zie je dat elke afzonderlijke schijf wordt gespecificeerd, ook welke schijven in welk raid volume zitten. :)

Maar voor TS zal dat inderdaad alleen werken als hij de vibs van zijn sata controller kan vinden (ik neem aan dat hij dus niet de standaard onboard gebruikt anders zou de HP iso dus een oplossing zijn).
Het gaat om onboard-sata-controller.
Echter zal deze waarschijnlijk niet in de Offline bundle van HP aanwezig zijn.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

chaoscontrol schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 23:53:
[...]

Ik weet hoe het werkt, alleen in het geval van TS is dit niet het geval en dan heeft VSPhere geen weet van de individuele disken (en ziet enkel maar de aangeboden logical drive).

@TS: welke SATA-controller gebruik je? En hoe is alles aangesloten?

• chaoscontrol
Het lijkt te gaan om een DL 380 (G onbekend) maar als het de onboard sata controller is van een HP G5+ dan durf ik wel te stellen dat de drivers in de HP ESX iso zitten. Het lijkt mij niet dat ze elke driver er in stoppen behalve die voor de onboard sata controller.

Kun je het niet gewoon eens proberen met die iso pitchdown? Ik zal controleren of je een bestaande installatie kan updaten met de HP iso.

• pitchdown
chaoscontrol schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 09:38:
Het lijkt te gaan om een DL 380 (G onbekend) maar als het de onboard sata controller is van een HP G5+ dan durf ik wel te stellen dat de drivers in de HP ESX iso zitten. Het lijkt mij niet dat ze elke driver er in stoppen behalve die voor de onboard sata controller.

Kun je het niet gewoon eens proberen met die iso pitchdown? Ik zal controleren of je een bestaande installatie kan updaten met de HP iso.
Het gaat inderdaad om een DL380 (G6)
De server is door een andere partij ge-edit en er zit een een niet-onboard sata-controller in.

De vraag is natuurlijk bij achterhalen of hier vibs voor zijn...word lastig denk ik!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

pitchdown schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 10:48:
[...]
De server is door een andere partij ge-edit en er zit een een niet-onboard sata-controller in.
Dat had je wel even iets eerder kunnen melden... ;) Maar nog steeds staat de vraag open welke controller er nu gebruikt wordt en hoe het nu aangesloten is. (is het uberhaubt wel een HP branded controller)

• pitchdown
Question Mark schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 15:13:
[...]

Dat had je wel even iets eerder kunnen melden... ;) Maar nog steeds staat de vraag open welke controller er nu gebruikt wordt en hoe het nu aangesloten is. (is het uberhaubt wel een HP branded controller)
Ik ga het uitzoeken.
Volgens mij is het zo goed als zeker HP.

Is er eventueel ergens een pagina beschikbaar met "extra" HP-vibs zodat ik deze kan importeren in m`n iso?

Bedankt voor het meedenken.

• mhoogendam
  • Laatst online: 12:24
HP heeft de ESXi downloads hier staan: http://www.hp.com/go/esxidownload
Onderin staat een linkje naar het vibsdepot waar dus alles los is te downloaden: http://vibsdepot.hp.com/

[edit]
Na installatie van de HP ESXi Offline Bundle kan ik ook de schijven afzonderlijk monitoren.
De controller is een HP P410i

[ Voor 27% gewijzigd door mhoogendam op 02-05-2013 15:44 ]

• mhoogendam
  • Laatst online: 12:24
Zojuist op een testserver met ESXi 5.1 build 799733 met naderhand de installatie van HP offline bundle, geupdate naar HP ESXi 5.1 U1 (build 1065491) via de update "VMware-ESXi-5.1.0-Update1-1065491-HP-5.50.26-depot.zip"
Zonder problemen verlopen.
Mocht je het willen testen is het ook makkelijk om ESXi even op een USB stick te installeren.

• pitchdown
mhoogendam schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 16:11:
Zojuist op een testserver met ESXi 5.1 build 799733 met naderhand de installatie van HP offline bundle, geupdate naar HP ESXi 5.1 U1 (build 1065491) via de update "VMware-ESXi-5.1.0-Update1-1065491-HP-5.50.26-depot.zip"
Mocht je het willen testen is het ook makkelijk om ESXi even op een USB stick te installeren.
Werkt idd erg handig vanuit USB.
Ik ben bezig om de controller te achterhalen.

Kom ik op terug.

• chaoscontrol
mhoogendam schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 16:11:
Ik kan dit nu bevestigen! Dankjewel. :) Weet niet waarom het vorige week niet lukte, zal eens kijken welk pakketje ik toen gebruikte.

Dit weekend toch alles migreren naar nieuw rack, kan dat gelijk even meenemen. :Y)

Pagina: 1