Xampp Localhost en databases exporteren/importeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 514113

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben recent weer bezig met het aanpassen van websites etc. (Wordpresses voornamelijk)

Nou heb ik een localhost en een activehost.
  • Xampp phpmyadmin: Ik heb hier een gebruiker aangemaakt.
  • Vervolgens download ik alles van de domein(public etc.) de FTP via filezilla in C:\Xampp\htdocs
  • Ik exporteer de database uit domein.nl/phpmyadmin
  • Ik importeer deze database in localhost/phpmyadmin
  • ik pas de gebruikersnaam en wachtwoord van de config aan. en voila ik heb exact dezelfde site runnen als online.
Het probleem/vraag:

Hoe convert ik weer naar online?
Ben ik de data kwijt die er op dat moment live bijkomt als ik weer terug porteer van localhost naar live?
Wat raak ik kwijt als de database niet exporteer van localhost naar live en gewoon de live database weer gebruik?

En zijn er tips en tricks om dit traject soepeler te laten lopen?

Bedankt voor het advies alvast.
Mvg, Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Dezelfde manier, maar dan omgekeerd? Dus via je locahost/phpmyadmin de database exporteren, wel even de site url aanpassen (ik doe meestal gewoon een find & replace). Er zijn ook specifieke Wordpress tools voor het exporteren en importeren van databases, zie hier bijv: http://deliciousbrains.com/wp-migrate-db-pro/ (premium, maar er zullen vast ook wel gratis alternatieven).

Wanneer je de live database overschrijft met de lokale krijg je alleen de data van je lokale database, dus tussentijds geplaatste content op de live-site is dan inderdaad weg.

Wanneer je de database niet exporteert maar bijv. alleen het template overschrijft, gaan alleen de aanpassingen in de bestanden mee. Alle dingen zoals instellingen, content, dynamische widgets of al het andere wat je in de back-end doet wordt opgeslagen in de database en gaan dus niet mee door alleen de site bestanden te overschrijven.

In veel gevallen wanneer ik werk aan een live-site met een lokale kopie, gaat het voornamelijk om template of plugin aanpassingen die ik gemakkelijk op de live-site kan plaatsen zonder grote database aanpassingen. Soms moet er dan evt. nog iets in 't back-end van de live site ingesteld worden (dynamische widget o.d.) maar is het dan niet nodig om de gehele db opnieuw te importeren.

Maar goed, dat is dus een beetje afhankelijk van wat je wilt doen :)