Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino Blauw
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-10 13:00
Na het enkele jaren in een studentenwoning te hebben uitgezongen ben ik na het vinden van een baan in een huurwoning gaan wonen. Alles leuk en aardig beetje sparen en spenden hier en daar maar de onverwachte rekeningen blijven maar komen. :F Na een shocking rekening van gemeente (Gemeentelijke belastingen) heb ik inmiddels nog enkele vage rekeningen gekregen, onder andere een voor Zuiveringsheffing (Waterschapsbelastingen). Ik heb mijn geldzaken goed op orde en weet (wist) nagenoeg precies wat ik uitgeef en binnenkrijg maar deze belastingen en heffingen gooien regelmatig roet in het eten. :(

*Mijn vraag*; is er ergens een overzicht met de "onvermijdelijke" rekeningen, heffingen en/of belastingen die ik jaarlijks kan verwachten? Welke heffingen en belastingen krijgen jullie allemaal?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je hebt naast de landelijke belastingen nog gemeentelijke heffingen (onroerendgoedbelasting, afvalheffingen, enz.) Meestal worden die allemaal gezamenlijk geïnd en heb je er geen omkijken naar. Bovendien kun je die heffingen doorgaans per maand betalen in plaats van in één keer. Daarnaast heb je waterschapsbelasting, waaronder inderdaad zuiveringsheffingen, zoals je ook al gemerkt hebt, maar volgens mij is dat wel zo'n beetje alles wat je aan extra kosten hebt buiten je huur (en eventuele servicekosten), verzekeringen en GWE.

Ben je alleen niet rijkelijk laat met dit uitvogelen?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:55

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
De enige 'shock' bij mij zijn meestal ook de gemeentelijke belastingen en de waterschapsbelastingen voor riool etc. Daar kun je uiteraard rekening mee houden, maar zonder verassingen is het leven maar saai ;)

Maar om verassingen te voorkomen, dit zijn belastingen/rekeningen die je kan verwachten
- Gemeentelijke belastingen
- Waterschapsbelastingen
- Let ook op je water/stroom/gas verbruik, zorg ervoor dat je het jusite voorschot betaald, anders kun je ineens een hoge rekening verwachten. Als je dus werkeloos een half jaar thuis zit met kachel aan en de hele dag achter je pc, dan kan het mischien verstandig zijn om je voorschot daar op aan te passen.

Ik weet niet of het voor jou opgaat, maar als je een studieschuld hebt, dan zul je die op een gegeven moment ook moeten gaan aflossen. En ook als je zorg/huurtoeslag ontvangt en je gaat meer verdienen dan kun je wel eens een brief verwachten met 'kunnen we even vangen?'

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:16
Kees schreef op zondag 28 april 2013 @ 14:25:
- Let ook op je water/stroom/gas verbruik, zorg ervoor dat je het jusite voorschot betaald, anders kun je ineens een hoge rekening verwachten. Als je dus werkeloos een half jaar thuis zit met kachel aan en de hele dag achter je pc, dan kan het mischien verstandig zijn om je voorschot daar op aan te passen.
Uiteindelijk betaal je dan toch even veel? Of je van tevoren al betaalt of achteraf maakt voor de kosten niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:55

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Het Fantoom schreef op zondag 28 april 2013 @ 14:50:
[...]

Uiteindelijk betaal je dan toch even veel? Of je van tevoren al betaalt of achteraf maakt voor de kosten niets uit.
Klopt, maar als je er geen rekening mee houd dan kan het zijn dat ze ineens een forse rekening sturen die je niet aan zag komen en die wel betaald dient te worden. Als je je bewust bent van je GWE verbruik en je voorschot per maand voldoende is, dan kom je ook niet voor nare verassingen te staan.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

In veruit de meeste gevallen krijg je idd 2 aanslagen: 1x gemeentelijke belastingen en 1x waterschapsbelastingen. In ons geval werd het eerste jaar dat we hier woonden om een of andere vage reden de gemeentelijke aanslag in tweeën gesplitst: het ene deel op naam van de oudste bewoner, en het andere deel op naam van de oudste mannelijke bewoner.
Ik verwacht dus dat je nu alles binnen hebt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:07

DDX

En let op dat je van waterschapsbelasting ook 2 rekening kan krijgen, bewoners deel en eigenaren deel.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Jup, tot voor kort kreeg je die twee keer hier. 1x in februari en 1x ergens in mei. Nu is dat samengevoegd bij ons dat het met de OZB meeloopt.

Voor regio Zuid-Holland heb je de site van www.svhw.nl waarop je de belastingen terug kan vinden van de aangesloten gemeentes. Verder op de site van je waterschap kijken, die kent vaak een tweetal heffingen. Zuivering en bescherming. Tot slot de site van je gemeente voor OZB, rioolrecht, etc.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:07

DDX

Hier nog gewoon in 2 delen ontvangen, eigenaren deel heb ik deze week ontvangen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dat "eigenarendeel" lijkt me nogal niet van toepassing op de topicstarter die aangeeft te huren. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:33

Basszje

Reisvaap!]

En niet vergeten de gemeentebelasting op tijd te betalen anders heb je op 2 januari een 'dwangbevel in naam der koningin' op je mat liggen ( alhoewel niet meer nu natuurlijk ;) )

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Het energieverbruik ligt vaak hoger dan gepland waardoor er een na-heffing ontstaat.
Nog een financiële tegenvaller die je niet zag aankomen.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:55

Speedmaster

Make my day...

Oh en als je alleen woont wordt je voor 1 eenheid (persoon) aangeslagen, waneer je van plan bent om je aardige vriendin op je adres bij te laten schrijven, ga je meteen naar 3 eenheden, dus beter eerst je vriendin zwanger maken en dan pas samen gaan wonen, heb je tenminste waar voor je geld.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Basszje schreef op zondag 28 april 2013 @ 19:00:
En niet vergeten de gemeentebelasting op tijd te betalen anders heb je op 2 januari een 'dwangbevel in naam der koningin' op je mat liggen ( alhoewel niet meer nu natuurlijk ;) )
Trust me, overheden zijn niet zo snel met het implementeren van dat soort wijzigingen. Dikke kans dat er in juni / juli ook nog heus wel "in naam der koningin" gevalletjes verstuurd worden ;)

Having said that:
Vaste heffingen
- Waterschap
- Afvalstoffenheffing / rioolrecht / zuiveringsrecht
- gemeentebelasting
- G/W/E rekeningen
- Rekening netbeheerder indien niet rechtstreeks via GWE leverancier
- Inboedelverzekering
- WA verzekering
- Ziektekosten verz.
- Uitvaartverzekering
- Doorlopende reisverzekering
- alle andere verzekeringen
- evt lasten auto (wegenbelasting, verzekering)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Kees schreef op zondag 28 april 2013 @ 15:19:
[...]

Klopt, maar als je er geen rekening mee houd dan kan het zijn dat ze ineens een forse rekening sturen die je niet aan zag komen en die wel betaald dient te worden. Als je je bewust bent van je GWE verbruik en je voorschot per maand voldoende is, dan kom je ook niet voor nare verassingen te staan.
Eigenlijk is het voordeliger om het voorschotbedrag zo laag mogelijk te hebben en een eindafrekening te krijgen. Ik zou persoonlijk liefst 1x per jaar betalen, in december als het even kan, zodat ik nog een beetje rente kan vangen over het bedrag.
Maar dan moet je wel een redelijke buffer hebben zodat je deze verwachte post kan opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:33

Basszje

Reisvaap!]

The Eagle schreef op zondag 28 april 2013 @ 21:56:
[...]

Trust me, overheden zijn niet zo snel met het implementeren van dat soort wijzigingen. Dikke kans dat er in juni / juli ook nog heus wel "in naam der koningin" gevalletjes verstuurd worden ;)
Vast niet idd ;) Wat ik meer bedoelde is dat veel mensen met net hun eigen huis heel snel vergeten belasting te betalen aangezien de aanslag in mei komt en pas aan het eind van het jaar betaalt hoeft te worden (anders dus dan je meeste rekeningen). Bij mij ging dat ding nogal snel op de grote stapel. En dat mijn gemeente ook uitermate effectief was om die herinnering te sturen, direct op 1 of 2 januari ( en die moet je echt binnen 2 dagen betalen ). Het is niet fijn om met je nieuwsjaarskater naar het gemeentehuis te moeten om die troep te betalen :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Pino Blauw schreef op zondag 28 april 2013 @ 14:18:
*Mijn vraag*; is er ergens een overzicht met de "onvermijdelijke" rekeningen, heffingen en/of belastingen die ik jaarlijks kan verwachten? Welke heffingen en belastingen krijgen jullie allemaal?!
Volgens mij is alles wel benoemd, behalve... inkomstenbelasting.

In principe houdt je werkgever een gedeelte van je brutoloon in en maakt dat meteen over naar de belastingdienst, maar je werkgever kan ernaast zitten en te weinig of te veel inhouden. Als ze te weinig inhouden dan moet je dus bijbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:47
Je hebt ook gemeentes waarin de afvalstoffenheffing samenhangt met de hoeveelheid aangeboden afval. In zo'n geval krijg je daar wel een specificatie van ;) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino Blauw
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-10 13:00
Bedankt voor de info mensen, het valt dus mee. Met premies en rekeningen van producten die ik zelf heb afgesloten heb ik wel rekening mee gehouden maar je sluit niet een gemeentenheffingscontract ofzo af daarom zag ik die ook niet aankomen. En over het GWE, voor gas en Elektra heb ik zelf een contract afgesloten (omdat ik een waarschuwing kreeg dat ik zou worden afgesloten als ik niet een nieuwe leverancier zocht) maar over water levering heb ik nog niets ontvangen of gehoord.. Moet ik dan zelf contact met een instantie opnemen of kan ik daar ook een acceptgiro van verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

In een enkel geval zit de kosten van water opgenomen in je huur, in veruit de meeste gevallen moet je een contract sluiten met de water-leverancier in jouw regio (ja, die heeft 'n monopolie en kun je dus niet kiezen). Op Wikipedia kun je zien welk bedrijf bij jou levert.

Kost ongeveer € 7,50-€ 15,00 per maand, afhankelijk van je verbruik.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedmaster schreef op zondag 28 april 2013 @ 21:40:
Oh en als je alleen woont wordt je voor 1 eenheid (persoon) aangeslagen, waneer je van plan bent om je aardige vriendin op je adres bij te laten schrijven, ga je meteen naar 3 eenheden, dus beter eerst je vriendin zwanger maken en dan pas samen gaan wonen, heb je tenminste waar voor je geld.....
Dat is niet in iedere gemeente zo. Ik betaal nu in mijn ééntje voor 2, en dat blijft zo ook al wonen er 4 mensen in 1 huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Bananenplant schreef op maandag 29 april 2013 @ 16:13:
Je hebt ook gemeentes waarin de afvalstoffenheffing samenhangt met de hoeveelheid aangeboden afval. In zo'n geval krijg je daar wel een specificatie van ;) .
In sommige andere gemeenten betaal je een vast bedrag per maand afhankelijk van het volume van de container. Zet je de container dus eens per maand aan de straat, dan kan je het beste een kleine container bestellen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:34
Hier kan je heel leuk een inschatting maken van je woonlasten, linkt is voor huren maar voor kopen is hij er ook.

https://www.rabowoonlaste..._huur.html?pid=238&fid=61

Edit;

Tel daar voor de zekerheid bij op:
- €350,- pp voor eigen risico zorg
- €250 reservering voor eindafrekening energie die hoger uitvalt dan verwacht (afhankelijk van je voorschot natuurlijk)

En verder natuurlijk kosten voor auto, afschrijving inboedel, vakanties etc. die boven al genoemd worden.

[ Voor 43% gewijzigd door assje op 01-05-2013 15:52 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1