externe hdd aan router

Pagina: 1
Acties:

• Royvano97
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-05-2021
Tweakers,

ik heb net vakantie en heb veel films die ik wil bekijken. Nu leek het me makkelijk als ik via internet al mijn films kan benaderen.

Nu dacht ik, als ik mijn 500gb hdd usb 2.0 op een usb 2.0 poort van de router aansluit, dan kan ik hier mijn films op zetten en eraf halen. Dit is me gelukt via de filesharing optie in de instellingen van de router.

Het vervelende is dat ik max 1,5 MB per seconde kan uploaden, terwijl dit mijn mijn 100mb/s glasvezel abonnement toch sneller zou moeten. Ook heb ik de router op een ander kanaal gezet en port forwarding toegepast, maar dit had geen invloed op de snelheid.

Kan iemand mij helpen of enige tips geven? De router is een ZTE H220N, ook geschikt voor FTP.
ook heb ik nog een Netgear WGR614 V7 hier liggen die ik kan gebruiken.

alvast bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door Royvano97 op 28-04-2013 12:49 ]

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-12 08:54

allure

Titaan fase 2/3

Je noemt het merk en type van je router niet maar ik denk dat de router gewoon niet sneller is.

• Royvano97
allure schreef op zondag 28 april 2013 @ 12:44:
Je noemt het merk en type van je router niet maar ik denk dat de router gewoon niet sneller is.
nu staat het erbij

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:05
Lijkt het je niet een veel makkelijkere oplossing om gewoon de schijf mee te nemen op vakantie?

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 22:49
Met dergelijke routers mag je blij zijn tussen de 1,5 en de 3 mb/s te halen, dus ja, dat is gewoon erg traag. Kleine NAS is al vele malen sneller.

• Royvano97
okeeej.. trouwens ik ga niet op vakantie, maar heb vakantie. lijkt me makkelijk om onder ook een film te kunnen kijken en niet daarvoor eerst weer kabels etc te pakken.

kan ik er winst mee behalen door de netgear router die ik bovenaan heb omschreven te gebruiken?
Was is eigenlijk de bottleneck in de router?

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:49

lordsnow

I know nothing

De USB aansluiting op een router is meestal vrij langzaam. Je kan beter een schijf gebruiken die een netwerkverbinding heeft ipv USB, of een NAS.

• Royvano97
okee, toch bedankt voor de hulp. wil niet teveel uitgaven daarom.. in hoeverre kan ik van een oude pc met pentium 4 een nas maken?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kan best, maar aan het stroomverbruik op jaarbasis ben je al meer kwijt dan een NAS je qua aanschaf kost. Bovendien is een P4 niet echt praktisch bij encoden / decoden / recoden van HD materiaal en tegelijkertijd streamen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-12 13:59
Ik heb ook een router (Netgear WNDR400) met filesharing, daar zit een 1TB schijf aan vast. Maar veel sneller dan 2MB/s kom ik ook niet hoor. Ligt gewoon aan de router.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-12 19:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Je zegt trouwens ook niks van je internetsnelheid, 100mbit is dat synchroon? Zoja, idd een probleempje throughput van je router, heb je echter, zeg maar, een 15mbit upload, dan denk ik dat je nu al een erg mooie snelheid haalt.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik je scenario niet goed snap, je wilt een ext-hdd op je router aansluiten als NAS; intern of extern? Intern zou je met een redelijke router soms zo'n 8 megabyte/seconde sequential kunnen doen afhankelijk van de content (random/kleine files, tsja, HDD's zijn traag van nature ivm seektimes), maar in de praktijk heeft een router z'n CPU-tje nodig voor andere dingen; al die hyper-geintegreerde apperatuur is soms net iets te veel van het goede. Een router is tegenwoordig vaak ook al:

* Een switch
* Een NAT gateway
* Een DHCP server
* Een DNS forwarder
* Een wirless accesspoint
* Een modem (bij DSL vooral).

Zet daar nog eens filemanagement, filesystem beheer en file processing bij, en je hebt iets wat een 280MHz broadcom ARM chippie niet meer goed aan kan.

Intern krijg je dan soms wel redelijke bandbreedte maar extern kan het al helemaal naar beneden instorten omdat je dan ook nog eens ports gaat forwarden (je moet de router zien als een apparaat met erg veel netwerkverbindingen en een intern LAN zeg maar).

Ik ben een fan van alle apparatuur dedicated als je betrouwbaar + performance wilt; als je dat niet wilt; tsja, goede hardware nogmaals.

Maar goed, wil je extern kijken? Vertel ook eens wat van je basisnetwerk. Je zegt dat je 100mbit hebt. Leuk. Maar is dat zowel up ALS down?

• Royvano97
ja dit is up en down zoals kpn dat aangeeft, ik heb het intern, alleen in huis dus.. maar ik zie dat het vrij normaal is. De aanschaf van een nas is voor mij nu nog niet nodig. dan maar paar keer met een hdd op en neer lopen :P.

wel bedankt iedereen !
Pagina: 1