Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Stroomstoring in de wijk, pc is niet meer lief.

Pagina: 1
Acties:

• rswrwjwt
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-07 21:11
Goendendag,

Van de week een stroomstoring gehad bij mij in de buurt. (weet niet of dit de veroorzaker is van mijn probleem maar het lijkt er wel op). Sindsdien heb ik een probleem met mijn pc waarbij mijn scherm spontaan op zwart gaat. Het lampje van het scherm begint te knipperen. Het scherm functioneert nog wel, kan het menu in etc. Maar krijg geen beeld meer van de computer. De desktop draait nog door maar ik hoor de cpu niet meer rekenen enige geluid dat er nog uit komt is van de fans die draaien. Apart is dat zodra ik op de power knop druk ik geen respons krijg, ook de restart knop functioneert niet. Moet mijn voeding uit zetten en weer opstarten om weer aan de slag te kunnen. Vreemde is dat mijn pc het daarna wel weer gewoon doet. Maar spontaan weer op zwart kan gaan, is nu al 3x gebeurd in 2 dagen tijd.
Heb wat maten gevraagd wat te doen maar krijg van iedereen wat anders te horen. Nieuw moederbord, nieuwe voeding en windows opnieuw instaleren is wat ik tot nu toe te horen krijg.
Om andere dingen uit te sluiten heb ik wat tests gedaan met temperatuur van de cpu, moederbord etc. en hier zie ik geen afwijkende dingen. Ook de harde schijf getest maar ook daarin geen problemen die er uit schieten. Mijn pc zit op een stekkerdoos van Belkin Searchmaster omdat dit mij ooit is aangeraden... Weet alleen niet of dit effect heeft op stroomstoringen of alleen op piekstroom door bliksem etc.
Elk advies is welkom, ben een arme student dus zou fijn zijn als ik niet te veel geld moet spenderen en mijn lieveling moet afschrijven ;w .

SPECS:
Processor: AMD Phenom(tm) II X4 970 Processor (4 CPUs), ~3.5GHz
Memory: 8192MB RAM
Hard Drive: Kingston SVP100S296G 95 GB SSD
Motherboard: ASUS M5A78L-M/usb3.0
Voeding: Corsair CX500
Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_gdr.110622-1506)
Video Card: AMD Radeon HD 6700 Series

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn gevoel is de voeding. Kan je die niet ergens lenen, desnoods van een vriend, om dingen uit te sluiten?

Als er een klap of piek is geweest heeft de voeding deze als eerste moeten opvangen.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-11 15:05

Flappiewappie

Hier nog meer

Probeer je PC een rechtstreeks op het stopcontact
Nieuwe/andere voeding
Nieuwe/andere videokaart
Nieuw/ander moederbord

In die volgorde proberen.

Hier staat wat

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:19
Ik zou als eerste het probleem iets duidelijker proberen te maken. Lees: Meer troubleshooting.

Je geeft aan dat het scherm "spontaan" uitvalt. Is dit wel zo spontaan? Probeer er eens op te letten wat je precies aan het doen was. Gaat hij bijvoorbeeld altijd uit als je een spelletje aan het spelen bent? Of ook als je pc idle is en hij gewoon aan staat?

Tevens kan je een computer niet horen rekenen. Bedoel je wellicht het "ratelen" van een harde schijf bij read/write? Lijkt me ook vreemd want ik zie dat je een SSD gebruikt voor je OS, die ratelen meestal niet ;)
Wat doet je numlock toets op je toetsenbord? Als je die indrukt, gaat het lampje dan aan/uit?

Vervolgens kijk je ook nog in de Windows logboeken (eventviewer), om te zien of daar meldingen staan die met dit probleem te maken kunnen hebben.

Dan zou ik een Ubuntu live boot cd proberen. Draai een tijdje in Ubuntu, komt het probleem daar terug? Dan is het waarschijnlijk toch een hardware probleem.

Daarna zou ik pas hardware gaan testen. Het is dan inderdaad verstandig om bij je voeding te beginnen. Die krijgt natuurlijk als eerste op z'n donder als er wat met de stroom aan de hand is. Maar ook je videokaart of moederbord zouden dit probleem kunnen veroorzaken.

[ Voor 14% gewijzigd door Racemol op 28-04-2013 16:10 ]

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

rswrwjwt schreef op zondag 28 april 2013 @ 01:04:
Elk advies is welkom, ben een arme student dus zou fijn zijn als ik niet te veel geld moet spenderen en mijn lieveling moet afschrijven ;w .
Vaak zit dit soort zaken (schade door algemene stroompanne) in je brandverzekering, dus het kan best zijn dat het je helemaal niets kost...
Contacteer je verzekering dus even.

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• rswrwjwt
@ Spone: ik denk dat ik wel een voeding uit een oude pc kan halen, misschien dat maar even proberen als niks anders werkt inderdaad.
@flappiewappie : thanx zal starten met de voeding rechtstreeks uit de muur, hoop dat ik de andere stappen dan kan overslaan.
@Racemol : bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik heb het voor zover ik weet 1x met gamen gehad MOHAA SH oud spel dus, en een keer toen ik alleen spotify aan het opstarten was, weet niet meer wat ik de eerste keer allemaal open had staan.
Ik heb ook andere schijven in mijn computer zitten ook nog 2 oude schijven in van elk 1 tb.
Van dat numlock had ik gelezen op het internet dus dit zal ik zodra het weer gebeurd weer proberen.
Eventviewer ben ik niet mee bekend, zal me hier is in verdiepen hoop dat ik hier wat uit haal.
Ubuntu weet ik niks van maar wie weet als het probleem zich voort blijft doen zal ik dit proberen.
@roeleboel: Zal me is verdiepen waar ik nou eigenlijk voor verzekerd ben :D. Vraag me alleen af of ze zomaar iets zouden vergoeden. Ze kunnen natuurlijk altijd claimen dat het hiervoor al was gebeurd. (ben niet zo bekend met verzekeringen of ze een beetje begripvol zijn)

IIG bedankt voor de reacties ik ga het afwachten eerst maar weer is zien wanneer m'n pc er weer is mee kapt. Heb vannacht de pc van het stroomnet af gehaald en alle stekkers eruit en erin gedaan ook in m'n moederbord de snoertjes eruit en erin. Wie weet helpt dit wat.

• rswrwjwt
Had het zojuist weer, de numlock key functioneert inderdaad niet meer... Voeding en moederbord vervangen neem ik aan?
Pagina: 1