High-End Gamesysteem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-07 22:55

Kiwi

Gadgetfreak

Topicstarter
Hey mede-Tweakers,

Ik ben van plan een nieuwe PC aan te schaffen, die straks Battlefield 4 op Ultra (1920x1080) moet gaan draaien, en eventueel recorden. (Dit laatste is alleen maar extra, eventueel op lagere settings). Mijn huidige computer is ondertussen een krakkemikkig ding waar af en toe wat is geupgrade, maar die trekt Battlefield 3 niet boven Medium, dus er moet wat veranderen. Mede dankzij de Tweakers Best Buy Guide had ik dit lijstje opgesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
2Sapphire HD 7950 Boost 3GB GDDR5€ 269,-€ 538,-
1Aerocool XPredator X3€ 89,05€ 89,05
1Seasonic G-Serie 650Watt€ 108,-€ 108,-
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 189,60€ 189,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 924.65

Een aantal componenten uit mijn PC zijn nog redelijk goed, die wil ik behouden. Dit zijn:
  • Moederbord: ASUS P8H67-M PRO
  • Processor: Intel i5 2500k
  • Geheugen: Corsair 8GB (Preciezer kan ik het niet makkelijk vinden, als dit handig is om te vermelden dan zoek ik het wel even op)
  • HDD: WD Blue 500GB
  • Kaartlezer en DVD-Brander
Ik ben geen expert op hardware, dus zal dit allemaal met elkaar overweg kunnen (ben ik ook niets vergeten?), en Battlefield 4 op Ultra (of high) draaien?

En zou het nuttig zijn als ik ergens in Juni nog de i5 4670k koop met een moederbord erbij?

Alvast bedankt!

EDIT: Behuizing aangepast naar x3 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Een gtx 670 draait al maxed out bf3 met 60+ fps ;)
pricewatch: Gigabyte GV-N670OC-2GD

en nu ga ik weer op die kaart zelf lekker bf3 spelen x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:11
Het zwarte PCI-e 2.0 slot op de P8H67-M PRO draait maar op x4, dus CFX/SLI is geen strak plan met dat bord.

Qua CPU: i.p.v. naar een 4670K zou je beter naar een 2e hands P67/Z68 bord en een fatsoenlijke CPU koeler kunnen kijken zodat je de 2500K (die nu eigenlijk ook niet de bottleneck is) kunt overklokken. Ook ben ik niet helemaal fan van de USB3 bug in de C1 steppings van Haswell CPUs/moederborden.

[ Voor 4% gewijzigd door PCBaas op 28-04-2013 00:08 ]

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi

Kiwi

Gadgetfreak

Topicstarter
PCBaas schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 23:58:
Het zwarte PCI-e 2.0 slot op de P8H67-M PRO draait maar op x4, dus CFX/SLI is geen strak plan met dat bord.
Is dit geen strak plan omdat het niet goed is voor de hardware, of omdat het geen nut heeft?
EDIT: http://www.overclock.net/...4x-gtx-470-sli-comparison Volgens deze thread is het qua performance niet veel slechter.

Ik had het ook nog niet vermeld, maar ik wil mijn oude pc nog gaan doorverkopen, dus eigenlijk is het wel zeker dat ik een nieuwe processor (die 4670k) met moederbord koop, ik ga even verder kijken naar die bug, anders neem ik misschien wel een 3570k.

[ Voor 11% gewijzigd door Kiwi op 28-04-2013 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdoctorbob
  • Laatst online: 14-06 16:33
Je moet zeker even kijken of je in plaats van twee 7950's, 660 ti wil aanschaffen. Nvidia kaarten presteren bij BF3 juist beter dan de ATI kaarten van dezelfde prijsklasse. Nu is dit natuurlijk geen garantie dat dit bij BF4 ook zo zou zijn want die maakt gebruik van een nieuwere engine (Frostbite 3 ipv 2), maar lijkt me zeker wel iets om even bij na te denken.

Als je speciaal en enkel wil upgraden voor BF4 dan zou ik uberhaubt even wachten, dan dalen de prijzen nog wat en kun je eventueel de benchmarks nog afwachten.

Persoonlijk ben ik meer van de enkele kaarten (670/680 of 7970's). Wat minder "gedoe" met het updaten van drivers vanwege SLI/CF en ook geen last van microstuttering. Of enkele kaarten krachtig genoeg zijn is een tweede, benchmarks afwachten dus. Je bespaart wel gauw 200-250 euro, omdat je én een videokaart minder hoeft te kopen en de voeding niet zo zwaar hoeft te zijn (+500W).

[ Voor 74% gewijzigd door imdoctorbob op 28-04-2013 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi

Kiwi

Gadgetfreak

Topicstarter
Komt dat microstuttering nou echt zo vaak voor? Ik dacht dat het alleen bij sommigen (en low end cards) gebeurde. Drivers en geld heb ik ook geen problemen mee :). Het is ook niet speciaal voor Battlefield 4, maar dat is gewoon een van de krachtige games. Die prestatie van Nvidia vs ATI zal wel blijven, het is namelijk gewoon een soort van Frostbite 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdoctorbob
  • Laatst online: 14-06 16:33
TerrorKiwi schreef op zondag 28 april 2013 @ 01:05:
Komt dat microstuttering nou echt zo vaak voor? Ik dacht dat het alleen bij sommigen (en low end cards) gebeurde. Drivers en geld heb ik ook geen problemen mee :). Het is ook niet speciaal voor Battlefield 4, maar dat is gewoon een van de krachtige games. Die prestatie van Nvidia vs ATI zal wel blijven, het is namelijk gewoon een soort van Frostbite 2.5.
Microstuttering komt bij eigenlijk alle kaarten in SLI/CF voor, maar bij AMD iets erger als bij Nvidia. Echter bij 2 high end kaarten krijg je vaak +120fps waardoor het minder/bijna niet opvalt. Ikzelf merk het en vind het bij een (snelle) FPS toch wel irritant (helemaal als je er op gaat letten). Ik ken ook mensen die er geen last van hebben. AMD is wel druk bezig met drivers om het probleem te verminderen, na aanleiding van al dat frame latency gebeuren het laatste jaar.

En tja het is altijd afwegen met hardware wanneer je iets wil. Wil je binnen een week beslissen bijvoorbeeld, dan zit je met 2 660ti's waarschijnlijk wel goed voor BF4 waar het met een enkele 680 misschien krap aan kan worden op hoge settings (ULTRA met MSAA en AF). Moet het niet per se nu, maar kun je een paar maandjes wachten, dan zou ik vooral wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Laatst online: 00:11
TerrorKiwi schreef op zondag 28 april 2013 @ 00:23:
[...]

Is dit geen strak plan omdat het niet goed is voor de hardware, of omdat het geen nut heeft?
EDIT: http://www.overclock.net/...4x-gtx-470-sli-comparison Volgens deze thread is het qua performance niet veel slechter.
Dat topic gaat over een GTX470, die toch significant trager is dan een HD7950 en hier dus waarschijnlijk geen last van heeft. Ik heb het nog even nagezocht (http://www.techpowerup.co...I-Express_Scaling/23.html, http://www.anandtech.com/...dth-overclocking-and-msaa) en het blijkt dat een PCI-e 2.0 x4 lane ook met de HD7970 nauwelijks invloed heeft met een enkele kaart (gemiddeld -5% performance). Hoe dit zich vertaald bij een CFX/SLI setup is helaas niet bekend. Met een PCI-e 2.0 x8 lane of hoger is er geen impact in performance.

Die bug zorgt ervoor dat apparaten aangesloten op USB3 poorten niet wakker worden als de PC uit slaapmodus komt en je eerst alle apparaten opnieuw moet aansluiten (http://www.techpowerup.co...USB-3.0-Issue-Report.html). Als je de PC nooit op slaapmodus zet zul je geen last hebben van deze bug (ik doe dat wel, daarom vind ik het maar niks). :)

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi

Kiwi

Gadgetfreak

Topicstarter
Ik zal sowieso een nieuw moederbord moeten kopen, dus dan zal ik daar rekening mee houden, bedankt voor de informatie!

Slaapstand gebruik ik wel altijd (waarschijnlijk S1, ik had me er nooit in verdiept), maar die bug komt alleen voor bij opslag media toch? Dat gebruik ik zelden, en als ik het gebruik maar 5 minuten, dus dat zal dan geen problemen geven bij mij. En die nieuwe C2 stepping zal toch wel voor oktober uit komen? Als PCI-e x4 alleen prestatieverlies geeft, kan ik daar wel een paar maandjes mee leven.

Wat ik me ook afvraag, gaat alles wel passen in die mid-tower kast? En die twee kaarten passen dus gewoon op dat moederbord? En raden jullie het aan om wat extra fans aan te schaffen (er zitten er standaard maar 2 in die kast)?
EDIT: Ik had de verkeerde kast er in gezet, ik bedoelde de x3 versie (mid-tower), gaat dat daarin ook passen dan?

[ Voor 19% gewijzigd door Kiwi op 29-04-2013 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi

Kiwi

Gadgetfreak

Topicstarter
Sorry voor mijn dubbelpost, maar ik wil toch nog wat dingen duidelijk hebben.

Als het goed is past alles in de kast, en moet ik straks een ATX moederbord (of kleiner) gaan kopen, eventuele extra fans zijn denk ik niet echt nodig omdat ik voorlopig nog niet ga overclocken.

Waar ik nog wel mee zit is of een HD7950 wel in dat zwarte PCIe slot van mijn moederbord past; de slot zit namelijk heel dicht op de aansluitingen voor usb.
Afbeeldingslocatie: https://photos-3.dropbox.com/t/0/AAC59PBeM9BGUF7qv5406_wDXeaiwCC98n_MS8f1MxV8ew/12/63990835/jpeg/1024x768/3/1367233200/0/2/IMG_20130429_083106.jpg/HBBxKXswKHap2DIBo1KktRdSDB64F5YuUTcds8PXuPg

De meesten van jullie raden aan om een enkele kaart te kopen, maar is er een enkele kaart die even krachtig is als 2x7950 én even duur/goedkoper? (Voorkeur ligt erg bij AMD)

En zal ik bij een CrossfireX opstelling wel extra fans nodig hebben in mijn kast?
Pagina: 1