Goede koeling voor overgeclockte FX-8350

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:56
Ik zoek een goede koeler voor de FX-8350.

Omdat ik hem ga overclocken, moet het eentje zijn die hem in idle en load zeer
Koel houd.

Het liefst ook een stille koeler. (Die een beetje goed uitziet)
Mijn budget: tot 80 euro.

Hebben jullie suggesties?

Alvast bedankt!

Felix

No one is listening until you fart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 471399

Luchtkoeling: 1 antwoord:
pricewatch: Noctua NH-D14,
pricewatch: Phanteks PH-TC14PE is iets mooier, maar is duurder voor ongeveer even goede koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
Anoniem: 471399 schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 22:50:
Luchtkoeling: 1 antwoord:
pricewatch: Noctua NH-D14,
pricewatch: Phanteks PH-TC14PE is iets mooier, maar is duurder voor ongeveer even goede koeling
Is waterkoeling, zoals Corsair h80, niet beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:09
Nee, over het algemeen moet je al een 2x120mm, 1x140mm of 2x140mm closed loop waterkoeler hebben wil je beter presteren dan de top-end luchtkoelers.
Als je de beste luchtkoeler wilt, dan kom je uit bij de Thermalright Silver Arrow Extreme. Hij staat niet in de Pricewatch (wel de normale Silver Arrow), dus geen idee of ie hier te krijgen is. Daarbij is het ook een HUGE ding, nog wel wat groter dan een NH-D14. Qua performance versus een groot aantal closed loop waterkoelers, zie hiero.

Voor wat unboxing video's en om een indruk te krijgen qua formaat (hij moet wel passen in je kast), zie hier en hier. In deze video zie je een review van de NH-D14 tegen de "oude" Silver Arrow (de non-Extreme).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firevlam90
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-07-2023
Vraag in het algemeen, I guess: is een scythe mugen 3 Rev B niet goed genoeg sinds iedereen hem aanraad of er tenminste bij stopt bij de aankoopadviezen voor complete pc's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Op zich wel. Qua prijs/performance ratio ben je een stuk beter af met iets als een Mugen 3. Wil je echter echt de beste performance, dan kom je uit bij een van de bovenstaande dingen.
Daarbij moet ik zeggen dat een Silver Arrow Extreme er gewoon zeer awesome uitziet en de Mugen 3 vind ik redelijk gewoontjes uit. Aangezien looks schijnbaar ook meetellen voor Felix en hij waarschijnlijk nog binnen t budget valt heb ik deze aangekaart.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psp1122
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-05 18:28
firevlam90 schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 23:13:
Vraag in het algemeen, I guess: is een scythe mugen 3 Rev B niet goed genoeg sinds iedereen hem aanraad of er tenminste bij stopt bij de aankoopadviezen voor complete pc's?
ik heb zelf de scythe mugen 3 pc games hardware edition echt een top koeler.
ik kom nooit hoger dan 50 graden terwijl hij vol zit met stof op 100% load en op idle zit ik ongeveer op 25 a 28 graden
vandaag nog even schoon gemaakt met mooie temps op 50% load 35 graden! echt top.
ook erg still vanwege de 2 800 rpm fans die er bij zitten
cpu is een intel core 2 quad q6600 op 2.4ghz dus veel ruimte om the ocen
en het is geen dure koeler.

[ Voor 2% gewijzigd door psp1122 op 28-04-2013 00:28 . Reden: niet genoeg punten gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
Ik wil eigenlijk zo hoog mogelijke performance. De silver arrow extreme kost €80 euro op azerty, aangezien dai de Phanteks ook €80 euro kost. Welke heeft een betere performance? De phanteks vind ik mooier uitzien kwa de koelers die erop zitten.

Is er een groot verschil tussen deze bovenstaande 2 en de scythe mugen 3 ? Als het maar bijv. 3 graden verschil is, is het onzin om €40 euro meer uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
psp1122 schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 23:40:
[...]

ik heb zelf de scythe mugen 3 pc games hardware edition echt een top koeler ik kom nooit hoger dan 50 graden terwijl hij vol zit met stof op 100% load en op idle zit ik ongeveer op 25 a 28 graden
vandaag nog even schoon gemaakt met mooie temps op 50% load 35 graden! echt top
ook erg still vanwege de 2 800 rpm fans die er bij zitten
cpu is een intel core 2 quad q6600 op 2.4ghz dus veel ruimte om the ocen
en het is geen dure koeler
Ik wil geen zeikerd zijn maar dit is gewoon niet te lezen. Gebruik alsjeblieft wat interpunctie.

OT: Waarom wil je zo'n hele goede koeler? Met een mugen 3 bijvoorbeeld kan je ook al een flink stuk komen. Pas als overklokken echt een hobby is zou ik zoveel geld uitgeven aan een koeler.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psp1122
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-05 18:28
Felix! schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 23:56:
Ik wil eigenlijk zo hoog mogelijke performance. De silver arrow extreme kost €80 euro op azerty, aangezien dai de Phanteks ook €80 euro kost. Welke heeft een betere performance? De phanteks vind ik mooier uitzien kwa de koelers die erop zitten.

Is er een groot verschil tussen deze bovenstaande 2 en de scythe mugen 3 ? Als het maar bijv. 3 graden verschil is, is het onzin om €40 euro meer uit te geven.
zal voor de mugen 3 kiezen komt als beste uit van de drie in deze test op http://nl.hardware.info/r...koelprestaties-high-speed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Felix! schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 23:56:
Overclock 3D heeft er een review van staan. De Phanteks presteert net iets onder de NH-D14, maar is wel wat duurder.
Dit kun je denk ik vrij eenvoudig via wat Googlen vinden. Ik denk dat de Silver Arrow Extreme wel wat meer dan 3 graden koeler is dan een Mugen 3 op hoge overclock. Maar als je het hebt over top performance is puur kijken naar temperatuurverschil niet de beste keuze. Wellicht dat deze 2 koelers op een stock FX-8350 maar iets van 2 graden verschil hebben. Het verschil ga je pas merken bij hoge overclock. Waar je met de Mugen 3 wellicht (ik noem maar wat) tot 4.5Ghz komt zonder dat de temperaturen abnormaal hoog worden, kan je met dezelfde temps op de Silver Arrow Extreme misschien wel 4.8Ghz of 5Ghz halen.

In de H100 vs. NH-D14 review van TimeToLiveCustoms op Youtube bleek dit bijvoorbeeld (bij veel andere vergelijkingen ook); de NH-D14 presteerde op lagere CPU speeds beter. Pas toen men de gebruikte Core i7 950 op 4.2 en 4.4Ghz clockte, liep de NH-D14 tegen/over zijn limiet en kon de H100 de temperaturen nog binnen de gestelde limiet houden.
psp1122 schreef op zondag 28 april 2013 @ 00:26:
zal voor de mugen 3 kiezen komt als beste uit van de drie in deze test op http://nl.hardware.info/r...koelprestaties-high-speed
Die resultaten trek ik toch sterk in twijfel. De NH-D14 presteert volgens hen zeer matig en zelfs hele reeksen van Zalman en instap level Cooler Master koelers doen het volgens hen beter. De Cooler Master 612S doet het volgens die lijst even goed als de NH-D14, terwijl in de link hierboven van Overclock 3D de NH-D14 op een i7 950 @4Ghz 15 graden koeler is. In de video review van de 612S zie je dat deze een i7 950 @4.2Ghz gewoon niet aan kan, terwijl een NH-D14 dit met 2 vingers in de neus haalt (73 graden max). Ook doet de Mugen 3 met enkele fan het beter dan een Mugen 3 met dubbele fan volgens de grafiek van HardwareInfo 8)7 Bij menig andere reviewer komt de NH-D14 gewoon als een van de beste koelers uit de test, de Mugen 3 is een midrange koeler. Dus nee, wat betreft koelers vertrouw ik HardwareInfo niet echt.

Edit: wellicht dat dit komt door de testmethode van HardwareInfo. Sowieso is hun maximale test op 160W, iets wat zelfs een budget CM TX3 nog makkelijk doorstaat. Dat is niet bepaald koelers tot de max pushen, verre van zelfs. En ja, op lage CPU overclock zit er weinig verschil tussen koelers. Verder test HardwareInfo ook niet op echte CPU's, maar op een gesimuleerde warmtebron. Dit komt niet echt overeen met een real world scenario.

[ Voor 6% gewijzigd door Moi_in_actie op 28-04-2013 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
@Moi_in_actie Bedankt voor je uitgebreide commentaar!

Ik ga dan denk ik voor de NH-D14, zoals u al zei, zal deze waarschijnlijk als beste presteren.

Of zijn er nog voor dat geld betere/andere opties?

Is de NH-D14 ook niet te luid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
Daanieyel schreef op zondag 28 april 2013 @ 00:26:

OT: Waarom wil je zo'n hele goede koeler? Met een mugen 3 bijvoorbeeld kan je ook al een flink stuk komen. Pas als overklokken echt een hobby is zou ik zoveel geld uitgeven aan een koeler.
Ik wil mijn processor koel houden, en ik wil niet weer plotseling een nieuwe kopen omdat ik hoog ga overclocken.

Nog een vraagje gewoon uit interesse: is de synthe beter dan de coolermaster tpc 800?

Pagina: 1