Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-09 14:14
Hallo Tweakers,

Vandaag heb ik mijn Noctua NH-U14S (pricewatch: Noctua NH-U14S) binnengekregen met de post. Zojuist geïnstalleerd. Aangezien ik nog nooit iets anders dan stock coolers heb gehad heb ik wat advies nodig!

http://i.imgur.com/1JUaPlW.jpg

Zie dit plaatje hierboven en check de pijlen. Ik vraag me af of dit een handige opstelling is. De CPU-fan blaast de 'afvoerlucht' richting de achterkant, waar een tweede fan de warme lucht naar buiten zuigt. Niet zichtbaar is de fan aan de voorkant van m'n kast die verse lucht aanzuigt.

Kan ik deze opstelling zo laten, of is het beter om de fan aan de andere kant van de heatsink te zetten en de casefan laten zuigen?

Als tweede run ik nu even een testje met prime95. Het echte OC'en moet nog beginnen maar mijn i7 2600k @ 4.4 draait nu op zo'n 57~ graden. Dit lijkt me nog iets aan de hoge kant. Daarnaast merk ik via speedfan op dat de fan rond de 905 RPM maakt, terwijl de fan 1500 RPM zou moeten kunnen. Na een snelle blik in de BIOS staan volgens mij alle settings goed... fan control staat op auto, dus a.d.h.v. de temperatuur wordt het RPM bepaald.

Idle temp is overigens tussen de 27-30... maar kan ook hier niet beoordelen of dat netjes is.

Alvast bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door yinx84 op 27-04-2013 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:02
Hij is goed gemonteerd hoor. Voor temp overzicht gebruik ik altijd realtemp. Idle temps zijn ok.

Die 57 graden is dat ook idle?

In je bios kan je vaak ook voor een andere profiel kiezen dan auto. Vaak is dat zoiets als performance, quiet, etc. Welk mobo heb je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
rows schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 18:34:
Hij is goed gemonteerd hoor. Voor temp overzicht gebruik ik altijd realtemp. Idle temps zijn ok.

Die 57 graden is dat ook idle?

In je bios kan je vaak ook voor een andere profiel kiezen dan auto. Vaak is dat zoiets als performance, quiet, etc. Welk mobo heb je eigenlijk?
Thanks, ga realtemp even downloaden :)

Die 57 graden is dus bij 100% load met prime95. Ik heb in mijn BIOS nu smart control uitgezet, wat volgens de beschrijving zou moeten leiden tot altijd maximale RPM... maar toch is het maar max 1000 nu... dus nog 500 tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het tussenkabeltje er uit haalt en de fan rechtstreeks op de cpu fan aansluit dan kan ie max 1500 draaien, nu blockt dat tussenstukje je toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:02
yinx84 schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 19:14:
[...]

Thanks, ga realtemp even downloaden :)

Die 57 graden is dus bij 100% load met prime95. Ik heb in mijn BIOS nu smart control uitgezet, wat volgens de beschrijving zou moeten leiden tot altijd maximale RPM... maar toch is het maar max 1000 nu... dus nog 500 tekort.
Nette temperaturen hoor bij prime incl oc. Dan hebben ze er een goede koeler van gemaakt moet ik zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 19:50:
Als je het tussenkabeltje er uit haalt en de fan rechtstreeks op de cpu fan aansluit dan kan ie max 1500 draaien, nu blockt dat tussenstukje je toerental.
Je hebt gelijk! Dat kabeltje is een zogenaamde "low-noise adapter"... die je RPM omlaag gooit. Vrij nutteloos dus. Anyway, zit nu rond de 1480 RPM!

Idle temp is gelijk 26 stabiel.
Prime95 @ 4.4 schommelt nu rond de 50-53... netjes!

Morgen maar eens kijken hoever ik het kan pushen :)
Pagina: 1